Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13994
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 15:19

Bokt / NOS / Ven a San Bartolomé de Pinares / Madison.com
Overige
Afbeelding
Paard springt door het vuur. Foto: NOS.


In het dorpje San Bartolomé de Pinares, gelegen ten westen van Madrid, wordt jaarlijks op 16 januari een feest gehouden ter ere van Sint Antonius, de katholieke beschermheilige van de dieren. Tijdens het spektakel, bekend als Las Luminarias, rijden de bewoners van het dorp en omliggende dorpen met hun paarden en ezels door vreugdevuren. De rook zou de dieren zuiveren en ze beschermen tegen ziektes gedurende het komende jaar.

Wanneer de traditie begonnen is, weet niemand, maar duidelijk is dat het al in de 18e eeuw gevierd werd. Paarden waren in die tijd erg belangrijk voor de lokale bevolking. De dieren werden ingezet voor het werk en op het slagveld, en moesten dus vooral heel sterk zijn. Men kon het zich niet permitteren om een paard te verliezen aan ziektes. Er wordt gezegd dat er vroeger niet alleen paarden en ezels werden gereinigd op het feest, maar ook andere dieren zoals runderen en schapen.

Tegenwoordig is het vooral folklore. Dierenrechtenactivisten vochten het spektakel een paar jaar geleden aan, maar werden door de lokale overheid in het ongelijk gesteld. De paarden zouden er volgens voorstanders geen last van hebben. "De paarden raken niet in paniek, het zijn heel intelligente dieren", zegt een paardenbezitter in San Bartolomé de Pinares. "Als een paard door het vuur loopt en er gebeurt niets, dan gaat het de keren erna steeds makkelijker."

De regering van de provincie Castilië en Leon, waar San Bartolomé de Pinares onder valt, heeft al eens dierenartsen naar het festijn gestuurd. Uit hun onderzoek bleek dat er echter geen enkel dier verwondingen over hield aan het springen door de vreugdevuren. "Niet één brandwond, zelfs niet één geschaad paard," zegt burgemeester Maria Jesús Martín. "Het maakt me boos om de beschuldigingen te horen van mensen die niets van de traditie af weten. Er is zelfs een oproep geweest op social media om mij, de burgemeester, in het vuur te gooien."

Toch zijn er inwoners in het dorpje die zeggen dat het spektakel best aangepast kan worden. De paarden zouden volgens hen net zo goed langs de vuren kunnen lopen, in plaats van er doorheen. De rook zou de paarden immers zuiveren, en niet het vuur.

Bekijk hier een video van Las Luminarias 2017:

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


ZKD

Berichten: 109
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:38

Ach ja....Spanje en diervriendelijke tradities :( , stierenvechten....50.000 dode Galgo's ieder jaar...

Anything forced and misunderstood can never be beautiful (Xenophon)

Kabayo

Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:51

Paarden springen niet eens. Ziet er wel wat sneu uit :o

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:55

Triest. Dierenmishandeling.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:06

Ik sta dan weer wel te kijken van het gemak waarmee het gaat. Ze lijken niet gepijnigd of heel bang?

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:26

gekvanfleur schreef:
Ik sta dan weer wel te kijken van het gemak waarmee het gaat. Ze lijken niet gepijnigd of heel bang?


ik geloof dat de paarden het langzaam wel gewend zijn..

arme paarden.. ik heb me vanavond verbrand, dat doet mij wel pijn hoor.. traditie of niet ik vind het niets..

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:37

Goh... Ik had iets heel dramatisch verwacht... :=
Is een klein vuurtje waar ze met 1 sprong doorheen zijn.

Bereden politie oefent ook wel eens met springen over/door vuur/rook.
Zal wel aan mij liggen maar ik vind het niet eens zo heel schokkend.
Paarden rennen/springen er makkelijk doorheen en degenen die twijfelen worden er langs gereden.
't Is niet dat ze met grof geweld met paniek in de ogen dat vuurtje doorgeschopt worden. :+

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:49

Carr,

heb je het filmpje goed bekeken en de foto's?

de grote en hoogte van het 'vuurtje' varieert nogal van moment tot moment.. en het zijn sowieso al meerdere vuurtjes met flink wat rook..

daarnast betreft het hier geen politiepaarden.. maar gewoon paarden, zoals die van jou of mij.. gaat gewoon om paarden uit die omgeving, uit traditie..

diegene die twijfelt wordt er (misschien, want je ziet maar een paar) langsgereden.. Wie zegt dat de pony die door de zware rook kwam en viel niet vooraf twijfelde?


niet dat ik het dramatisch vind, maar het is niet een 'klein' vuurtje op ieder moment.. en ook niet een enkel vuurtje.. ik zou het met die van mij niet een twee drie aandurven.

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:59

Nee ik heb niet de hele 8 minuten zitten kijken..
Na 20 paarden die er doorheen springen heb ik het wel gezien. :P
Daarnaast hebben paarden ook nog een vacht waardoor het vuur niet gelijk in contact komt met de huid.
En dat is ook wat de DA's bevestigen daar.

Ik zou er nog eerder over vallen dat ze zo over die klinkers galopperen dan dat ze door het vuur springen.
Maar voor de rest vind ik hier niks mis mee. Zoals je zelf al zegt is het traditie.. Paarden zullen het echt wel gewend zijn.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:04

het gaat er toch ook niet om of het gevaarlijk is voor ze etc?
Vind het niet dramatisch om te zien,

maar ik vind dat je het zelf wel een stukje te ver bagataliseert.

als ik het filmpje bekijk en beluister liggen er vele vuren/vuurtjes door het dorp verspreid.. En lijken de vuurtjes op diverse niveaus steeds opgestookt te worden.. dan met meer dan met minder rook, dan weer hoger vuur/breder, dan weer wat smaller of lager.

ik heb dus zeker wel respect voor die paarden.. het is een traditie, en veel van die paarden zijn er inmiddels mee bekend.. maar plaatselijke paarden vergelijken met politietraining is nogal een verschil natuurlijk :P

gewoon een aantal foto's van elders:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het is dus maar net welk moment je bekijkt ;)
op andere filmpjes zie je ook dat ze stappend door een enorme berg gaan zoals in de laatste foto..
of dat het voorste paard half struikeld en de hele hoop uiteen rijt waardoor de rook ondoordringbaar wordt en de volgende dieren dus niet meer kunnen zien waar ze lopen (ruiters ook niet)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 04:16

Ik kan me niet voorstellen dat de paarden hier plezier aan beleven dus ik vind het niks!

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

Qimm

Berichten: 15154
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:26

Ah wat zielig voor de ruiters :+

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

JudithGigiJarig

Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:34

Wat een gave foto die onderste!

Paarden lijken het allemaal prima te vinden en als er zoals gezegd is echt geen verwondingen op zijn gelopen.. ach...

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:36

Wat een narigheid zeg, ik denk dat geen een dier voor mijn lol door het vuur gaat. Die gezegde is er niet voor niets. Nee ik vind zulke dingen echt belachelijk.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:37

Weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Het ziet er niet diervriendelijk uit, maar zoals die ene daar op zijn honderduizendste gemakje doorploeterde ziet het er dan ook niet echt pijnlijk/storend uit voor de dieren


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:42

Ik kan me zo slecht voorstellen dat ze er niks van voelen :?
Krijgen ze beschermende spullen opgesmeerd ofzo?

NB: dat ze er rustig doorheen lopen wil niet zeggen dat ze het niet voelen, dat is een kwestie van trainen..

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:25

elenaMM77 schreef:


Ziet er niet echt lekker uit -O-
En miss geen brand en schaaf wonden aan het lichaam. Maar de hoeven? Lijkt mij geen prettige ervaring voor het paard. De rook lijkt me ook niet echt goed voor de longen.

Naomie

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:55

Gut, deze discussie komt ook ieder jaar weer terug. :')

Mooie traditie, niets dieronvriendelijks aan. Tempo houden bij het door het vuur gaan en dan is er niets aan de hand. Daarnaast vliegt de (synthetische) kleding van de ruiters eerder in de fik dan de vacht van het paard, dus daaraan zie je al dat er niet (lang) genoeg contact is met het vuur om risico te geven.

Mooi om te zien ook dat in de rijcultuur van Spanje iedereen dit gewoon ff doet, brave paarden en fatsoenlijke rijkunst. Denk dat als je dit in Nederland zou doen, 75% van de ruiters op de brandstapel eindigt en op de blaren moet zitten. :Y)

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:04

rider schreef:
Gut, deze discussie komt ook ieder jaar weer terug. :')

Mooie traditie, niets dieronvriendelijks aan. Tempo houden bij het door het vuur gaan en dan is er niets aan de hand. Daarnaast vliegt de (synthetische) kleding van de ruiters eerder in de fik dan de vacht van het paard, dus daaraan zie je al dat er niet (lang) genoeg contact is met het vuur om risico te geven.

Mooi om te zien ook dat in de rijcultuur van Spanje iedereen dit gewoon ff doet, brave paarden en fatsoenlijke rijkunst. Denk dat als je dit in Nederland zou doen, 75% van de ruiters op de brandstapel eindigt en op de blaren moet zitten. :Y)


Dit dus :))

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paarden springen door vuur tijdens jaarlijks feest Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:09

als je de filmpjes bekijkt en de foto's dan zie je dat lang niet iedereen tempo houdt.

mooie traditie, och ja zeker wel.. hebben de paarden er last van.. hmm, behoorlijk zware rook bij tijd en wijlen.. niet voor niets dat er af en toe een paard op z'n plaat gaat, want als degene voor je het vuur verstoord, zien paard en ruiter erachter gelijk niets meer voor de eerste twintig meter.

natuurlijk is de rook niet gezond, niet voor de ruiter en niet voor het paard..
hebben ze er blijvende schade van.. nah waarschijnlijk niet..

syntestische kleding smelt met vonken (vliegt ook niet zomaar in de fik).. paardenvacht schroeit her en der met vonken (vliegt ook niet zomaar in de fik).. kan dat kwaad.. nah, niet echt..

paarden zijn er veelal aan gewend door de traditie..

is het daarmee diervriendelijk? geen idee.. wat zouden deze paarden doen als je ze voor het dorp loslaat zonder ruiter, zonder zadel zonder hoofdstel, zonder druk.. zouden ze door het dorp lopen, of rechtsomkeert weg van de rook.. Ik denk het laatste.. Maakt dat het dieronvriendelijk.. mwah, er zijn wel dieronvriendelijkere tradities te bedenken..

Het is geen diervriendelijke traditie, maar ook geen schadelijke. niet het verbieden waard.. Maar mij zul je er niet vinden met al die rook.. en dat zeg ik als roker zijnde lol.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:13

The_Cat schreef:
Weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Het ziet er niet diervriendelijk uit, maar zoals die ene daar op zijn honderduizendste gemakje doorploeterde ziet het er dan ook niet echt pijnlijk/storend uit voor de dieren

Veel rook, en ik vermoed dus groen en vochtig hout, dat brand lang niet zo heet als 3 jaar gedroogd eiken in je open haard thuis.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:34

elenaMM77 schreef:
syntestische kleding smelt met vonken (vliegt ook niet zomaar in de fik)..


Dat valt tegen. :o Ik rij zelf vuurshows voor ons showteam, tijdens opvoeringen dragen we altijd natuurlijke stoffen (wat die schroeien ipv smelten/branden) maar ik heb toch echt al eens de fik in een synthetische trainingsbroek gehad. Dat is echt behoorlijk licht ontvlambaar ook bij minimaal contact. :j Als het even doorbrandt smelt het ook ja, maar dat heb ik niet afgewacht. ;)

Wat de paarden zouden doen als ze de keus hadden? Wellicht vinden ze het best interessant. Bij paasvuur hier komen ze in ieder geval altijd naar het hek toe om te kijken. De rook vinden ze spannender dan het vuur maar ook dat went wel.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:36

rider schreef:
elenaMM77 schreef:
syntestische kleding smelt met vonken (vliegt ook niet zomaar in de fik)..


Dat valt tegen. :o Ik rij zelf vuurshows voor ons showteam, tijdens opvoeringen dragen we altijd natuurlijke stoffen (wat die schroeien ipv smelten/branden) maar ik heb toch echt al eens de fik in een synthetische trainingsbroek gehad. Dat is echt behoorlijk licht ontvlambaar ook bij minimaal contact. :j Als het even doorbrandt smelt het ook ja, maar dat heb ik niet afgewacht. ;)

Wat de paarden zouden doen als ze de keus hadden? Wellicht vinden ze het best interessant. Bij paasvuur hier komen ze in ieder geval altijd naar het hek toe om te kijken. De rook vinden ze spannender dan het vuur maar ook dat went wel.


lol en als je het hek openzet banjeren ze er doorheen? :')

die van mij gaat ook staan kijken naar het rookkanaal van het huis waar onze pensionstal is (megahuis, dus wordt zwaar gestookt om alles vrij van vorst te houden).. maar plezierig vind die van mij het geenzins.. loopt ook altijd zijwaards daar, blijft wel voorwaards en onder mij.. maar altijd schuin ingedraaid.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:39

elenaMM77 schreef:
lol en als je het hek openzet banjeren ze er doorheen? :')


Best kans op dat de paarden waarmee we vuurshows doen dat inderdaad doen ja, want dat kennen ze. :')

Paarden die er niet voor getraint zijn zullen er waarschijnlijk niet uit zichzelf doorheen lopen, maar erbij kijken zeker wel en als je een beetje een dodo hebt, ook kans dat ze de neus erin steken. Ze hebben er lang niet zoveel ontzag voor als je zou verwachten. :)

Erg reageren op rook kan ook liggen aan wat je stookt. Als ik tijdens een training ineens andere olie/gel gebruik en het vuur/de rook ruikt ineens anders, reageren ze daar wel op want dat is dan nieuw en dus raar. En sommige soorten olie vinden ze sowieso stinken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CaroR, DotBot, GrapeshotBot, huckellover, lovelance, Nieuwsredactie, petraaken, Sanet en 50 bezoekers