Ontslag nemen of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Ontslag nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 14:14

Pff ik zit even met een best groot dilemma.

Ik werk sinds half oktober op mijn huidige werk. Ik kwam net terug van Canada en had hiervoor ontslag genomen op mijn oude werk. Ik was blij dat ik binnen enkele dagen werk had, ook al was het niet wat ik wilde(Horeca, fulltime terwijl ik graag parttime wilde enz).
Nu zijn we enkele maanden verder en heb ik sinds een kleine 2 maanden last van mijn rug. Zo erg dat ik iedere dag flinke pijnstillers gebruik en elke week bij de fysio kom.

Dit komt door teveel belasting aan mijn rugspieren. Het is gewoon te stressvol voor me. Nu zitten we in een rustige periode, maar omdat ik te weinig overuren heb moet ik zeer binnenkort gaan helpen met de bediening in een andere locatie. Iets wat voor mijn lichaam juist extra pijnlijk is nu.

Vanmorgen heb ik een gesprek gehad met mijn fysio hierover en er moet gewoon echt iets veranderen.
Momenteel is er in mijn werk/interessegebied geen vacature beschikbaar voor iets anders.

Ik denk er echter aan om toch ontslag te nemen en dan een tijdje werkeloos te zijn om aan te sterken, mijn lichaam rust te geven en opnieuw te beginnen. Maar is dit wel verstandig? Kom ik dan weer aan het werk? Nu heb ik geluk gehad omdat ik geen eisen stelde aan een baan, maar ten koste van mijn gezondheid.

Mijn fysio en ik zijn het erover eens dat ik mijn gezondheid boven mijn werk moet stellen. Financieel lukt het me wel om een aantal maanden zonder werk te overbruggen, maar fijn is het natuurlijk niet.

Ik wordt over 2 maanden 22, dus ben nog erg jong en het is me eigenlijk niet waard om nu al "kapot" te gaan aan mijn werk.
Wat zou bokt doen in mijn schoenen? Qua werkdruk etc zal er niet veel kunnen veranderen omdat ik zoals genoemd niet genoeg vakantie of overuren heb opgebouwd en ik hier over een week of 2 al doorheen ben.

Sorry als het verwarrend is, maar ik weet gewoon niet zo goed wat het juiste is. Ik ben echt wel een volhouder normaal, maar lichamelijk breekt het me op omdat ik 's nachts ook vaak wakker wordt van de pijn.
Kiezen voor mijn gezondheid? Of voor "zekerheid" qua baan en maar doorbikkelen?

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Ontslag nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:17

Denk eraan dat als jij ontslag neemt je geen enkele recht hebt op WW ( mocht je eerder hebben opgebouwd. Weet niet wat voor contract het betreft?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:19

Ik zou kiezen voor mijn gezondheid en dus de ziektewet in gaan, die vangnetten zijn er niet voor niets

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:21

wanneer is je contract afgelopen?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ontslag nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 14:25

Ik snap dat ik geen WW krijg als ik zelf ontslag neem. Dat is natuurlijk logisch.

Ik weet niet of ik uberhaupt de ziektewet in kan/mag. Ik kan namelijk wel nog gewoon werken, echter doet alles wat ik doe pijn. Zelfs gewoon thuis op de bank of in bed liggen doet pijn.

Mijn contract loopt af per mei. Ik zie het eerlijk gezegd niet helemaal zitten om tot dan vol te houden. Hier was ik eerder over aan het twijfelen maar dit gaat zo niet ben ik bang..

Anoniem

Re: Ontslag nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:28

Als je de mogelijkheden hebt om een periode rust te overbruggen en daarbij ook rekening kan houden met eventuele vertraging bij het vinden van een nieuwe baan zou ik het absoluut doen.

Maar wel alleen als dat echt kan. Als jij genoeg geld hebt om drie maanden rustig aan te doen moet het wel haalbaar zijn dat je daarna weer aan de slag kan, en het lijkt mij praktisch om een vangnet te hebben mocht die nieuwe baan niet zo snel komen als je had gehoopt.

Woon je op jezelf?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:28

joyce_eddy schreef:
Denk eraan dat als jij ontslag neemt je geen enkele recht hebt op WW ( mocht je eerder hebben opgebouwd. Weet niet wat voor contract het betreft?


Als ik het zo lees komt ze toch al niet in aanmerking voor de WW, omdat ze niet aan de wekeneis voldoet als ze pas sinds half oktober weer aan het werk is.

TS: ziek is ziek, dus dit is (ook) het probleem van je werkgever. Heb je aangegeven dat het teveel is, en dat het verstandiger is terug te gaan naar minder uren?

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:29

Niet zelf ontslag nemen,als je het niet aan kan in de ziekte wet gaan.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:30

Liselot schreef:
Ik zou kiezen voor mijn gezondheid en dus de ziektewet in gaan, die vangnetten zijn er niet voor niets

Precies! Laat de baas je vervolgens maar ontslaan, dan vang je tenminste gewoon WW.
Enne, maak de wereld erop attent dat je beschikbaar bent.

Ik zette mijn CV op internet (op zo'n vacaturesite) en ik had ze vervolgens aan elke vinger in meervoud! Veelal detacheerders en uitzendbureau's, maar wat maakt het uit; ik voer intussen al enkele serieuze gesprekken voor interessante jobs.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:30

niet ontslag nemen, maar ziek melden. Je kan zonder pijn je werk niet uitvoeren, dus ben je ziek.

Anoniem

Re: Ontslag nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:32

Loopt ze bij ziekmelden niet het risico dat de werknemer zegt haar administratieve werkzaamheden te geven om dan op den duur toch weer te vragen of ze de bediening in wilt om haar overuren in te halen? Ik heb er niet erg veel verstand van hoor, maar het lijkt mij dat een werkgever die haar pas sinds half oktober in dienst heeft niet zo happig is op iemand volledig de ziektewet in plaatsen en in de eerste instantie alles zal doen om dit te voorkomen..

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:32

Zet wel je CV op verschillende vacature websites en zorg er voor dat hij er uit springt.
Mocht je ontslag nemen, dan kan dat echt helpen.
Ik heb de mijne in een dagje opnieuw ontworpen en kreeg heel veel reacties voor een baan (helaas fulltime, en ik ben nog student :+), maar een CV wat opvalt is altijd goed.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:33

ikke schreef:
Liselot schreef:
Ik zou kiezen voor mijn gezondheid en dus de ziektewet in gaan, die vangnetten zijn er niet voor niets

Precies! Laat de baas je vervolgens maar ontslaan, dan vang je tenminste gewoon WW.
Enne, maak de wereld erop attent dat je beschikbaar bent.

Ik zette mijn CV op internet (op zo'n vacaturesite) en ik had ze vervolgens aan elke vinger in meervoud! Veelal detacheerders en uitzendbureau's, maar wat maakt het uit; ik voer intussen al enkele serieuze gesprekken voor interessante jobs.



Ontslaan als je in de ziektewet zit mag niet. UWV neemt wel contact met je op als je in de ziektewet zit en dan krijg je wel een onderzoek door de arbo arts. Maar als jij aangeeft dat je je werk niet kunt doen zonder pijn ben je gewoon ziek, klaar

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ontslag nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:36

Er worden hier toch nog best wel dingen door elkaar gehaald.

Als je ziek bent in de baas zijn tijd, dan heeft de Ziektewet daar niks mee te maken. De baas is dan verplicht, in het kader van de re-integratie, een bedrijfsarts in te schakelen. Worden ze nooit zo blij van, want dat kost klauwen met geld. Maar inderdaad: ontslaan mag hij je niet. Totdat je twee jaar ziek bent, dan hoeft hij geen loon meer door te betalen.

De Ziektewet, daar val je pas in als je ziek uit dienst gaat, of als uitkeringsgerechtigde ziek wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:37

Emmaa_ schreef:
Loopt ze bij ziekmelden niet het risico dat de werknemer zegt haar administratieve werkzaamheden te geven om dan op den duur toch weer te vragen of ze de bediening in wilt om haar overuren in te halen? Ik heb er niet erg veel verstand van hoor, maar het lijkt mij dat een werkgever die haar pas sinds half oktober in dienst heeft niet zo happig is op iemand volledig de ziektewet in plaatsen en in de eerste instantie alles zal doen om dit te voorkomen..


Maar dat is toch niet heel erg, dat is in elk geval rustiger werk en als dat ook niet gaat kan je altijd nog volledig ziekmelden.

TS; Neem je ziekte serieus. Doorlopend pijnstillers slikken én dan nog continue pijn hebben, zelfs in rust, is niet goed. Meld je ziek, ga werken aan je herstel en kijk daarna of je bij deze baan verder wilt (of in een andere functie bij dezelfde werkgever), of dat je iets anders gaat zoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-17 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:37

Ziek melden ivm rugklachten.

Tegelijkertijd opzoek naar leuke vacatures...
wordt het niks en jij bent opgeknapt kan je weer gaan werken en evt bespreken met je baas om minder uren te werken.

Ideaalste zou zijn als je ontslagen wordt ivm recht op ww uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:41

Blijheid schreef:
Emmaa_ schreef:
Loopt ze bij ziekmelden niet het risico dat de werknemer zegt haar administratieve werkzaamheden te geven om dan op den duur toch weer te vragen of ze de bediening in wilt om haar overuren in te halen? Ik heb er niet erg veel verstand van hoor, maar het lijkt mij dat een werkgever die haar pas sinds half oktober in dienst heeft niet zo happig is op iemand volledig de ziektewet in plaatsen en in de eerste instantie alles zal doen om dit te voorkomen..


Maar dat is toch niet heel erg, dat is in elk geval rustiger werk en als dat ook niet gaat kan je altijd nog volledig ziekmelden.

TS; Neem je ziekte serieus. Doorlopend pijnstillers slikken én dan nog continue pijn hebben, zelfs in rust, is niet goed. Meld je ziek, ga werken aan je herstel en kijk daarna of je bij deze baan verder wilt (of in een andere functie bij dezelfde werkgever), of dat je iets anders gaat zoeken.

Ik heb toevallig het vorige topic van TS ook meegekregen en daar gaf ze aan dat door de rugpijn het administratieve werk ook erg lastig werd. Als je midden in de nacht wakker wordt van de rugpijn lijkt het me sowieso ook niet verstandig om de hele dag achter een bureau te zitten werken..

Maar dat kan persoonlijk zijn hoor, ik weet in ieder geval dat als ik echt last heb van m'n rug ik dat soort dingen ook niet moet doen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:42

Ik ben verbaasd over de adviezen hier.....
Zich ziek laten melden zodat ze verzekerd blijft van een inkomen... Door dit soort acties krijg je dus het effect dat werkgevers geen vaste contracten meer aangaan met personeel.
Als ze zich ziek meld moet ze inderdaad naar de arbo arts en kan ze weer aan het werk gestuurd worden in een andere functie.... Dat zijn vaak niet de meest leuke klussen die dan gedaan moeten worden.

Ik adviseer je om in gesprek te gaan met je werkgever... eerlijkheid duurt het langst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:44

@Emmaa_: Klopt hoor :j Vandaar dat ik zeg, je kunt het proberen als je dat ziet zitten, maar als het niet wil alsnog volledig ziekmelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:46

amies100 schreef:
Ik ben verbaasd over de adviezen hier.....
Zich ziek laten melden zodat ze verzekerd blijft van een inkomen... Door dit soort acties krijg je dus het effect dat werkgevers geen vaste contracten meer aangaan met personeel.
Als ze zich ziek meld moet ze inderdaad naar de arbo arts en kan ze weer aan het werk gestuurd worden in een andere functie.... Dat zijn vaak niet de meest leuke klussen die dan gedaan moeten worden.

Ik adviseer je om in gesprek te gaan met je werkgever... eerlijkheid duurt het langst..


Waarom vind je dat advies vreemd? TS is duidelijk ziek, heeft continue pijn, door haar baan. Dan is ziekmelden de logische optie.
Dat ze in gesprek is met de werkgever ging ik eigenlijk al van uit, als je er al twee maanden mee rondloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:46

amies100 schreef:
Ik ben verbaasd over de adviezen hier.....
Zich ziek laten melden zodat ze verzekerd blijft van een inkomen... Door dit soort acties krijg je dus het effect dat werkgevers geen vaste contracten meer aangaan met personeel.
Als ze zich ziek meld moet ze inderdaad naar de arbo arts en kan ze weer aan het werk gestuurd worden in een andere functie.... Dat zijn vaak niet de meest leuke klussen die dan gedaan moeten worden.

Ik adviseer je om in gesprek te gaan met je werkgever... eerlijkheid duurt het langst..

Dat ben ik dus echt niet met je eens. Een gesprek bij een arbo-arts kan enorm bedrukkend zijn en de druk van een werkgever om werkzaamheden te gaan doen die eigenlijk ook te pijnlijk zijn kan enorm hoog zijn. Sommige mensen hebben zo'n will to please dat ze geen nee kunnen zeggen maar daardoor uiteindelijk hun lijf kapot maken.
Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die misbruik maken van dit soort vangnetten hoor, maar ik vind het echt niet zo gek dat TS graag een inkomen wilt behouden.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:57

amies100 schreef:
Ik ben verbaasd over de adviezen hier.....
Zich ziek laten melden zodat ze verzekerd blijft van een inkomen... Door dit soort acties krijg je dus het effect dat werkgevers geen vaste contracten meer aangaan met personeel.
Als ze zich ziek meld moet ze inderdaad naar de arbo arts en kan ze weer aan het werk gestuurd worden in een andere functie.... Dat zijn vaak niet de meest leuke klussen die dan gedaan moeten worden.

Ik adviseer je om in gesprek te gaan met je werkgever... eerlijkheid duurt het langst..

Nee, op je 22e je rug naar de *** helpen, DAT is een geweldige actie!

Dat je je ziek meldt, wil niet zeggen dat je dan niet meer met je werkgever in overleg kunt treden. Als je je werk niet naar behoren, zonder lichamelijke klachten, uit kunt voeren ben je ziek en dus meldt je je ziek.
Dat je parallel daaraan met je werkgever overlegt over de beste aanpak, is een stap die je min of meer tegelijk neemt.

Je kunt niet aan het werk gestuurd worden in een klus die je niet uit kunt voeren en wat wel of geen leuk werk is, is zeer persoonsafhankelijk!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:13

@Ikke Ik zeg ook helemaal niet dat ze haar rug naar de **** moet helpen maar die zwakke rug is niet de schuld van de werkgever.... Nu ga je een werkgever opzadelen met de kosten terwijl ze weet dat ze dit werk nooit meer zal doen. Als dit een kleine werkgever is kan dit grote gevolgen hebben voor hem en eventueel ander personeel...

@Emma als ze ervoor kiest om zich ziek te melden krijgt ze met de arboarts te maken, eigenlijk zeg je hetzelfde als mij.... Als ze de vervangende werkzaamheden niet aan kan schiet ze daar ook niets mee op.

@TS wat voor contract heb je? Als je een half jaar contract hebt zit je tijd er bijna op, als je nu de ziektewet ingaat zal je contract hoogstwaarschijnlijk toch niet verlengd worden. Ik zou als ik jou was gaan uitzoeken welke werkzaamheden je nog wel kunt doen zodat je bij een volgende baan niet met hetzelfde probleem zit.
Edit: Ik zie dat je tot eind mei een contract hebt, dit is inderdaad nog een hele lange tijd
Laatst bijgewerkt door amies100 op 17-01-17 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:22

amies100 schreef:
Ik ben verbaasd over de adviezen hier.....
Zich ziek laten melden zodat ze verzekerd blijft van een inkomen... Door dit soort acties krijg je dus het effect dat werkgevers geen vaste contracten meer aangaan met personeel.
Als ze zich ziek meld moet ze inderdaad naar de arbo arts en kan ze weer aan het werk gestuurd worden in een andere functie.... Dat zijn vaak niet de meest leuke klussen die dan gedaan moeten worden.

Ik adviseer je om in gesprek te gaan met je werkgever... eerlijkheid duurt het langst..


Maar ze is toch gewoon ziek? Dan is er toch niets raars aan dit advies?
Rustiger werk is TS op z'n minst bij gebaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:47

Dat je per definitie geen recht hebt op WW als je zelf ontslag neemt is niet waar. Ik heb namelijk een paar jaar geleden mijn baan met vast contract opgezegd en wel WW gehad. Is wel allemaal in overleg met alle partijen gegaan. Ik was al langere tijd ziek en dat werd voor een groot deel veroorzaakt door mijn werk. Een andere of aangepaste functie was niet mogelijk dus toen heb ik ontslag genomen om beter aan mijn herstel te kunnen werken zonder een werkgever die in mijn nek aan het hijgen was. Mijn oude baas betaalde een loopbaanbegeleidingstraject en zo alles bij elkaar ging uwv akkoord en kreeg ik wel WW.