Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 23:14

Ik overweeg om over te stappen op een ander soort krachtvoer dat makkelijk en licht verteerbaar is en waar weinig graansoorten in zitten verwerkt i.v.m. gevoelige darmen. Het voerschema ziet er als volgt uit: 's Morgens 1 kg Pavo Energy control, dat wordt aangevuld met Daily Plus. 's Middags 1/2 kg brok met Daily Plus. 's Avonds 1 kg pavo Energy control. Paard krijgt onbeperkt ruwvoer naar behoefte aangeboden.

Het is van groot belang dat het om een volledig krachtvoer gaat en dat het geschikt is voor paarden met gevoelige darmen.
Er moeten zo min mogelijk granen in het voer verwerkt zijn, omdat dit meer moeite kost om te verteren.


ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:18

Dan misschien de Havens gastro plus?
Op hun site staat wel info :j

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 23:30

Daar zitten granen in


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:38

Als je volledig graanvrij wilt gaan dan is esparcette misschien een optie; dit wordt ingezet als krachtvoervervanger omdat het een hoog gehalte aan eiwitten heeft. Het wordt in Duitland veel gegeven aan paarden met maag/darmproblemen. Voor de zekerheid zou je er nog een vitaminebrok bij kunnen geven, of bij voorbeeld een gecombineerde vitamine/krachtvoer korrel zoals de Je paard gezond en fit Bodybuilder (geen hele granen, weet niet wat dat inhoudt in de praktijk) of Balancer Pro (geen granen). De Bodybuilder zou je kunnen zien als krachtvoervervanger (het kost wel wat..)
Ook luzerne wordt aangeraden aan paarden met maagzweren omdat het hoge calciumgehalte de zuurgraad van de maag tempert. Het is alleen geen krachtvoervervanger.

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:45

Hoe uiten de darmklachten zich? Mijn paard is erg gevoelig op voer en dit uit zich in gaskoliekerig en gevoelige buik. Hij doet het super op Bonpard Colon. Sinds hij hierop staat heb ik geen Colosan meer nodig gehad. Erg prijzig, maar super voor hem

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:46

Vital bix! Is gaan vrij, laag in suiker en zetmeel. Ideaal voor een paard met een gevoelige maag.
Mijn merrie had maagzweren door verkeerd manegement op de stal waar ik stond. Sinds kort staat ze aan huis. Krijgt ze vitalbix daily compleet met wat lucherne, onbeperkt hooi (geen voordroog) en geen als ondersteuning Gastri Comp van phytonics. En ben heel blij hoe ze het nu doet.

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 23:54

De darmklachten uiten zich in gewichtsverlies
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 16-01-17 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:58

Oke, dat is een ander problwem dan waar mijn paard mee kampt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:01

Ik dacht ook direct aan de vitalbix die nu ook een sport variant hebben.

Of misschien aveve sportmix zero

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:04

Mijn paard krijgt nu een licht verteerbare sportbrok van Havens, ze doet het er zodanig goed op dat we al hebben moeten minderen in porties omdat ze er te heet van wordt :j

Why change the past, when you can own this day?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:13

Gewichtsverlies hoef je niet per se op te lossen met krachtvoer; een darm/maagvriendelijker manier is door lijnzaadolie toe te voegen aan het voer. Dat ontlast de maag en darmen en geeft langzame energie. Zo hebben wij na een 'krachtvoervergiftiging' er ook 200 kilo aan gekregen in een paar maanden tijd, in ons geval puur door het voeren van grasbrok, lijnzaadbrok, luzernebrok en lijnzaadolie (naast een vitaminebrok natuurlijk), alles om hem dikker te krijgen en alle granen te vermijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-17 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:17

Licht verteerbaar en het moet aanzetten. Dan kom je toch snel richting bietenpulp en of grasbrok. Krachtvoer waar calorieën in zitten gebruiken eigenlijk altijd zetmeel en dus granen als energiebron.
Of je moet richting vet gaan (zoals bv subli omega 369 mix met 42% vet), maar dat is geen compleet krachvoer, er moet zeker een vit./min. supplement bij en een basis om het mee te mengen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:25

maria1990 schreef:
Daar zitten granen in




Dan zou ik gaan voor mooi goed ruwvoer en een vitaminebrokje.
Meer is op zoch ook niet nodig, eventueel wat lucerne en een scheutje lijnzaadolie en ben je klaar :j

pol013

Berichten: 8985
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:31

ellepel schreef:
maria1990 schreef:
Daar zitten granen in




Dan zou ik gaan voor mooi goed ruwvoer en een vitaminebrokje.
Meer is op zoch ook niet nodig, eventueel wat lucerne en een scheutje lijnzaadolie en ben je klaar :j


Dat hoeft echt niet waar te zijn. Soms halen paarden gewoon te weinig uit het ruwvoer (individuele afwijking op het gemiddelde) of zit er gewoon te weinig in je ruwvoer. Je kunt echt niet zomaar ieder (sport) paard zonder krachtvoer houden. Ook niet als ze onbeperkt ruwvoer krijgen.
ts: een eiwit/vet rijke aanvulling kan helpen. Gewichtsverlies kan ook komen van bijvoorbeeld een eiwit tekort in een nieuwe partij ruwvoer.
Daarnaast kan bietenpulp naast je huidige rantsoen een hoogwaardige vezel ondersteuning zijn in je rantsoen.

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:56

Daarom zeg ik ook: mooi goed ruwvoer, daar kan al heel veel in zitten van wat ze nodig zijn.
Inclusief eiwitten en een bult vitamines, en wat je tekort komt uit het ruwvoer vul je aan met een vitaminebrokje.
Of krachtvoer.
Ze wil geen graan,dus zou ook kunnen kijken naar de subli dieetmix, deze is zonder graan en is erg hoog gedoseerd in vitamines.
Op de site http://www.voervergelijk.nl staat wel info over het voer.

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:59

De Active+ van Vitalbix is echt een aanrader. Ik voer het nu sinds dat het op de markt is en ik hoef geen andere brok meer. De pony heeft genoeg energie om het werk aan te kunnen en hij vindt het erg smakelijk. Ik voerde hiervoor kort de Sport Zero Mix van Aveve, ook een mooi product maar hier had de pony net niet genoeg aan qua energie.
Onze pony heeft een gevoelig maagje en bij aanpassingen in het voer die niet goed vallen gaat hij luchtzuigen. Ook is hij door IR gevoelig voor suikers/zetmeel. De Active+ aangevuld met luzerne is voor hem de beste combinatie waar hij gezond op blijft.

Edit: Hij heeft in de jaren hiervoor de Vitalbix daily complete gehad maar dit was voor hem echt te weinig om het werk aan te kunnen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:07

Heb mijn paard gekocht toen ze schraal was, tegen het magere aan.
Iedereen om mij heen adviseerde om te gaan opbouwen met krachtvoer en voldoende hooi natuurlijk.
Maar hoeveel voer (brok) moest ik daarwel niet in proppen dan?
Kilo's...en dit in combinatie met haar destijds zenuwachtige gedrag leek me niet verstandig.

Ben vitalbix gaan voeren en dit opgebouwd naar 350 gram per dag.
Aangevuld met bietenpulp en onbeperkt hooi uit een slowfeeder.
Langzaam kwam ze bij en raakte ze mooi op gewicht....
In de winter maanden krijgt ze een kleine aanvulling met subli omega 3,6,9 mix.

Deze laatste zet ook aan, maar twijfel er iets over omdat ik de toegevoegde dextrose niet kan herleiden. Fabrikant komt hier onduidelijk in over....

Daarom ben ik nu coolstance copra aan het overwegen.
Dit heb ik nog niet gevoerd dus kan er nog niks over zeggen.

Heb de Active + in m'n schuur staan naast de Daily complete..deze eerste krijgt ze als ze intensiever getraind wordt.
Als ze weinig tot niks doet krijgt ze de Daily complete.

Mevy

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-02-14

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:14

ik zeg ook (bieten)pulp. ik voer ze 's morgens een schep i.c.m. sportbrok (Havens). Ze doen het er prima op! Beide paarden lopen actief in de basissport (L/M).

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:25

cissie schreef:
Heb mijn paard gekocht toen ze schraal was, tegen het magere aan.
Iedereen om mij heen adviseerde om te gaan opbouwen met krachtvoer en voldoende hooi natuurlijk.
Maar hoeveel voer (brok) moest ik daarwel niet in proppen dan?
Kilo's...en dit in combinatie met haar destijds zenuwachtige gedrag leek me niet verstandig.

Ben vitalbix gaan voeren en dit opgebouwd naar 350 gram per dag.
Aangevuld met bietenpulp en onbeperkt hooi uit een slowfeeder.
Langzaam kwam ze bij en raakte ze mooi op gewicht....
In de winter maanden krijgt ze een kleine aanvulling met subli omega 3,6,9 mix.

Deze laatste zet ook aan, maar twijfel er iets over omdat ik de toegevoegde dextrose niet kan herleiden. Fabrikant komt hier onduidelijk in over....

Daarom ben ik nu coolstance copra aan het overwegen.
Dit heb ik nog niet gevoerd dus kan er nog niks over zeggen.


Heb de Active + in m'n schuur staan naast de Daily complete..deze eerste krijgt ze als ze intensiever getraind wordt.
Als ze weinig tot niks doet krijgt ze de Daily complete.


Ik heb de coolstance ook staan. Inmiddels voer ik het alleen nog als 'olie' aanvulling voor onze pony. Geen geknoei meer met vloeibare olie. Voor de pony die we in bruikleen hebben is het een ideaal product om hem op gewicht te houden/ aan laten komen. Pony heeft een verleden van hoefbevangenheid en zou erg gevoelig zijn maar met de Coolstance gaat het echt goed. Pony glimt je tegenmoet en hij heeft genoeg energie.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:33

MilouNigel, goed om te lezen dat jij er ook een positieve ervaring mee hebt. Ik lees oa op bokt meerdere positieve ervaringen daarom nieuwsgierig geworden naar dit product.
Mede omdat het momenteel ook wat makkelijker te bestellen is NL.

Vermoed gezien de omschrijving dat dit een serieuze optie is voor mijn paard.
Klinkt in ieder geval veelbelovend!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 15:22

Wie van jullie heeft ervaring met Subli dieetmix en hoe bevalt het? Stel dat ik de Subli dieetmix zou combineren met Pavo Speedibeet. Krijgt mijn paard dan genoeg energie binnen om goede prestaties te leveren?

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:33

Dieetmix is niet bedoeld als energieleverancier.
Dan ben je beter af met bietenpulp (niet pavo, die is 2x zo duur) en een vetbron als subli omega 369 mix.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pol013

Berichten: 8985
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:13

tamary schreef:
Dieetmix is niet bedoeld als energieleverancier.
Dan ben je beter af met bietenpulp (niet pavo, die is 2x zo duur) en een vetbron als subli omega 369 mix.

en bevat minder suiker en is sneller klaar.....
Voor de volledigheid.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:42


florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Gezocht; makkelijk verteerbaar krachtvoer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:51

St hypolite

My horse is my mirror


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jennifer_S, XladyX en 52 bezoekers