Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 22:55

*Bokt / Humane Society
Juridisch
Afbeelding
Een paard op "stacks". Foto: Wikimedia Commons


Al jaren worden Tennessee Walking Horses op brute wijze getraind om de benen hoger op te laten tillen in de wedstrijden. Het toebrengen van bijtende en blaarvormende chemicaliën zoals mosterdolie, diesel en kerosine - het zogeheten soring -, maar ook hoge blokken onder de voorhoeven - stacks - en kettingen om de onderbenen zijn geen vreemde trainingsmethodes in de Verenigde Staten. Ondanks dat deze methodes al sinds 1970 verboden zijn, is het systeem van zelfregulering corrupt, en trainers vinden elke keer weer een manier om deze wanpraktijken legaal toe te passen.

Het Amerikaanse ministerie van Landbouw heeft nu een nieuwe regel aangekondigd die het gebruik van de stacks, kettingen en ander wreed tuig verbant. Bovendien gaat het niet-werkende systeem van zelfregulatie op de schop. Overzeese inspecteurs van een derde partij zullen worden getraind en gecertificeerd. Om de tijd te geven om deze nieuwe inspecteurs te trainen, zullen de certificaten van de huidige inspecteurs nog gelden tot 1 januari 2018.

Het dieronvriendelijke tuig, waaronder de kettingen en bijtende middelen, zullen al 30 dagen na het publiceren van de nieuwe regel verboden worden. Slechts enkele schoenen worden dan nog geaccepteerd. De regel zal in de komende dagen gepubliceerd worden.


Verwant artikel:
[VN] Wetsvoorstel VS tegen soring

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:01

dat werd tijd..

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:03

Hehe, werd tijd inderdaad!

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:13

Werd idd tijd, ik hoop dat het helpt.
Maar ik vrees dat de "paardenliefhebbers" nog even doorgaan met hun hobby (zoals het Nederlands trekpaard)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:14

Eindelijk :j

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:23

Tigress schreef:
Hehe, werd tijd inderdaad!


Ben bang dat je daar wel eens gelijk in kan hebben :n



Maar er is in ieder geval enige verbetering, wat al super nieuws is natuurlijk.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Anoniem

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:27

Super goed nieuws :D

Wel jammer dat oa saddlebreds , morgans en andere rassen alsnog op stacks staan . Het verbod is puur TWH en racking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:33

Rebecca schreef:
Super goed nieuws :D

Wel jammer dat oa saddlebreds , morgans en andere rassen alsnog op stacks staan . Het verbod is puur TWH en racking


Als er 1 schaap over de dam is.......

Het is ook wetgeving en geen reglement dus de andere rassen zullen snel genoeg moeten volgen.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:35

Het werd tijd. Ik hoop dat ook de andere trainingsmethoden voor oa de saddlebreds worden verboden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:14

Eindelijk! worden deze horror praktijken verboden +:)+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:32

Zelfregulatie (in de praktijk betekent dit gewoon géén regulatie), sinds 1970, om je dood te schamen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:56

Ik denk dat liefhebbers van de TWH een ontzettende blinddoek voor hebben, en daarom blijft het zo'n groot probleem... Het is echt een apart volk. Zelfs met normale training van paarden.. Eigenlijk net als sommige dressuurruiters hier. Het is traditie dus het hoort zo.. Heb ik het niet over de soring hoor. Maar gewoon dat basisdingen zo worden geskipped om dat resultaat te krijgen. Waar het hun om gaat is dat ze die achterhand goed gebruiken en een grote headshake hebben. T maakt niet zo veel uit als ze steigeren of bijten oid... Tja.
En dan met de Big Lick, dat wordt gezien als zooo mooi. Omdat die paarden de achterhand zo gebruiken, dat is immers waar het om gaat bij show walkers. Ik vind t persoonlijk verschrikkelijk lelijk en onnatuurlijk uitzien.. En kan niet begrijpen hoe dit comfortabel voor een paard kan zijn. Maargoed, die mensen zien dat niet. En gaan dat waarschijnlijk ook nooit zien.. Net als sommige mensen hier niet kunnen begrijpen dat het voor een paard niet comfortabel is om met de mond op de borst te lopen.

Die mensen hebben zo'n grote blinddoek om, dat ze niet WILLEN geloven dat het soring nog gebeurd. Bij de persoon waar ik heb gewoond, die was er ZO zeker van dat de soring helemaal niet meer gebeurd. Dit blijft waarschijnlijk een eeuwig gevecht :j

Maar het is zeker een goede ontwikkeling dat het nu nog strenger wordt. Hopelijk wordt het ook echt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:58

Gloa schreef:
[naam] schreef:
Super goed nieuws :D

Wel jammer dat oa saddlebreds , morgans en andere rassen alsnog op stacks staan . Het verbod is puur TWH en racking


Als er 1 schaap over de dam is.......

Het is ook wetgeving en geen reglement dus de andere rassen zullen snel genoeg moeten volgen.

Mag je hopen :j , zal mij benieuwen . De big lick lui dreigen al met de slacht etc over een jaar , ben benieuwd 1 januari 2018 hoe en wat :)


Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 01:59

We gaan het wel merken..

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:40

Wat ik niet snap, als men al lang weet dat deze paarden op die wrede manier getraind worden, waarom is er dan wel markt voor? Wijs de methode af, neem niet zo een paard!

Zo zijn er natuurlijk nog 100-1000 voorbeelden van dieren leed die maar door gaat om dat men er voor kiest zijn kop in het zand te steken! Neem die prachtige bontkraagjes die iedereen nu massaal op zijn jas heeft!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:58

Citaat:
Mag je hopen :j , zal mij benieuwen . De big lick lui dreigen al met de slacht etc over een jaar , ben benieuwd 1 januari 2018 hoe en wat :)


Dan worden die beesten maar geslacht.
Uiteindelijk blijven de ECHTE liefhebbers (die er al veel zijn gelukkig) over en vind het ras zijn weg wel weer en hopelijk meer naar Europa.

Ik vind het geweldig nieuws. Maar ik hoop niet dat Donald Trump het weer terug gaat draaien.


Waarom er markt voor is? Omdat de winnaars mega veel geld krijgen! Daarom is er markt.
Op youtube staat een veiling van walkers/gangenpaarden ....beesten leveren geen drol op (1000 a 1500 dollar. Maar dan komt er zo'n big lick paard voorbij en word er ineens grof geld geboden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:53

wapitie schreef:
Wat ik niet snap, als men al lang weet dat deze paarden op die wrede manier getraind worden, waarom is er dan wel markt voor? Wijs de methode af, neem niet zo een paard!

Zo zijn er natuurlijk nog 100-1000 voorbeelden van dieren leed die maar door gaat om dat men er voor kiest zijn kop in het zand te steken! Neem die prachtige bontkraagjes die iedereen nu massaal op zijn jas heeft!

Hey, er zijn heel veel andere takken in deze sport hey... Dat is hetzelfde als zeggen in Nederland 'koop dan gewoon geen warmbloed want ze worden allemaal in rollkur gereden'. Sowieso is het niet elke trainer die de soring gebruikt bij de padded takken. Dat is maar een enkele trainer... Er wordt streng op gecheckt bij officiele wedstrijden.
PADDING IS NIET HETZELFDE ALS SORING. Ik heb die pads kunnen vasthouden en t is gewoon een soort van rubber. Helemaal niet zwaar. Ook zijn de kettingen echt niet zwaar. Zodat iedereen dat ff weet ;) alsnog keur ik de big lick niet goed hoor, maar het is absoluut niet zo dat ieder paard waarbij je die big lick ziet pijn heeft. Laat ik die onzin de wereld uithelpen.

En er zijn dus vele andere takken. De padded discipline is maar een klein deel. Maar daar hoor je altijd alles over, vandaar dat t lijkt alsof het het enige is. Je hebt engelse en western takken hier in. Ook in hand disciplines.
De paarden die de big lick doen zijn trouwens wel 'speciaal'. Niet elk paard kan dat, daar moeten ze een ontzettend sterke achterhand bij hebben en van nature al flink overstappen.
Verder wordt de TWH veel gebruikt voor trailriding omdat ze zo comfortabel zijn vinden ze.

Het is jammer dat iedereen de media zo geloofd. Dat is een deel van het probleem namelijk. Ja, er is een kern van waarheid maar 99% van de mensen hebben geen idee waar het nou eigenlijk over gaat en tekenen maar gewoon de petities. Dat is jammer.

Oh en trouwens dat is ook niet waar wat je zegt Cowgirl. Wat wordt er ontzettend veel onzin uigtekraamd in dit topic zeg :') Doe eerst je research WAAROM dit zo is voordat je iets zegt.
Laat ik het zo uitleggen;
Met een TWH heb je zegmaar een schaal van 1 tot 10. 1 is een TWH dat alleen maar kan draven niet pacen (telgang), niet telgangen. 10 is een walker die alleen paar kan pacen, die draaft niet. Een showkwaliteit paard moet op de 5/6 zitten, en die zijn gigantisch veel waard. Die paarden die ik reed waren ook ontzettend duur omdat ze rond die 5 zaten. En dan moeten ze ook nog correct gebouwd zijn, voorwaarts zijn, een grote overstride hebben etc. Ja je kan een walker voor 500 dollar krijgen. Maar dan heb je geen 'goeie'. De goeie zijn ontzettend duur. Dat hoeft dus niet een big lick paard te zijn... Het is alleen zo dat de big lick paarden showkwaliteit zijn, en dus rond die 5 ziten. En al die andere kwaliteiten hebben die graag gezien worden in het wereldje.
Je kan ook een kwpner krijge. Voor 500 euro. Maar een goed gefokt dressuur paard is wel weer super duur... dus tja, het ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent ;)

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:56

wapitie schreef:
Wat ik niet snap, als men al lang weet dat deze paarden op die wrede manier getraind worden, waarom is er dan wel markt voor? Wijs de methode af, neem niet zo een paard!


Ik ben helemaal anti soring en rijden met pads, maar een leven zonder een walker, dat nooit ik moet er niet aan denken! Eens je dit ras kent, zal je weten waarom, dit zijn enorm lieve paarden met daarbij heel zachte comfortabele gangen, ik wil gewoon geen ander soort paard meer. Hiervoor heb ik geluk gehad om met paarden zoals een haflinger, tinker en bwp aan huis te hebben, allen zeer fijne en lieve paarden. Ik zal niet beweren dat alle twh's even lief en beleefd zijn, maar ik heb met meerdere mogen kennismaken en een klein beetje werken, en ze waren tot nu toe allen heel vriendelijk van aard en fijngevoelig.

Mijn walker is in NL geboren, heb hem van jongsaf aan, hij is eerlijk behandeld geweest. Ik hoop echt dat deze paarden gewild worden in Europa. Ze zijn het zeker meer dan waard.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:15

eileen, hoe lang heb jij met deze paarden gewerkt?

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:34

Eileen...... ik vind Rollkur niet te vergelijken met het mishandelen van sommige TWH door sommige (bekende) trainers. Ik heb filmpjes gezien van slaan met stokken en paarden met verbrande benen door het bijtende chemische spul dat er op is gesmeerd...... enz. enz.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:38

dus eileen omdat jij 2 maanden met deze paarden gewerkt hebt weet jij precies wat er allemaal in de wereld van de tenessee horses, big lick en soring gebeurt?

Heb je enig idee hoe groot Amerika en Canada zijn, echt groter dan alleen jouw toeristische ranch.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:44

Ja en ik heb filmpjes gezien van bloedende monden, gezaag in de mond en getrap met sporen, vastgebonden met een strotouwtje door de mond naar de nek, springpaarden de benen slaan zodat ze hoger springen, weet ik veel wat voorn horror allemaal. Dit is allemaal dierenmishandeling en te verschrikkelijk voor woorden, net als bij de TWH. Absoluut walgelijk.
Maar dat betekent nog niet dat elke dressuur of springruiter dat doet, hetzelfde bij de TWH.
De vergelijking met rollkur is niet om te laten zien wat nou erger is... als je goed leest bedoel ik er mee dat dierenmishandeling helaas bij elke tak van de sport gebeurd. Ook in ons eigen land ;) iemand zei dat je maar geen TWH moet kopen en daar reageerde ik op. Waarom zou je geen walker kopen omdat er iemand is die ze verschrikkelijk mishandeld? Dan zouden we helemaal moeten stoppen met paarden.


Nee tuurlijk niet. Dat heb ik toch ook nergens gezegd... wat een conclusie zeg.
Maar ik heb wel mn reasearch gedaan voordat ik een mening vormde en ik neem niet alles klakkeloos over. Ik zeg toch ook duidelijk dat ik zo geloof dat het nog allemaal gebeurd? En dat ik tegen de big lick ben? En alle trainingsmethodes natuurlijk. Ik reageer hier op de mensen die het hele ras nu zwart zien door deze kleine tak van de sport. Mensen weten niet dat er nog veel meer achter zit dan alleen de padded shows. Dat is jammer en totaal niet nodig.
Oh en trouwens touristische ranch :') jezus stop eens met die conclusies joh. Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat. Het was toch echt de nicht van de CATTLEranch waat ik zat, waar dan haar die in haar eentje 8 twh had en daar shows mee reed.. Minder touristisch kan je t echt niet hebben hoor :')
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 16-01-17 13:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:45

Een paar jaar terug was er een filmpje van een Bokker waarbij een groot KWPN- achtig paard liep met kettingen om de koten... minutenlang liep het dier met die kettingen die met iedere stap tegen de koten en op de kroonrand slaan... niemand had commentaar op die kettingen... en aangezien ik het filmpje en topic niet meer terug kon vinden, ik ook niet...

Ik vraag me inmiddels af hoe "onze" Nederlandse dressuurcracks aan zulke spectaculaire gangen komen... krijgen die ook de kettingbehandeling?

Meer on topic: goed dat er een ban op soring komt, al zullen er wel weer lieden zijn die eronderuitkomen... tenslotte leveren spectaculaire gangen veel geld op.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Ban op brute trainingsmethodes van Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:54

pfoe, er heeft hier iemand s ff een kort lontje zeg, wow....

Ben blij dat je alles zo goed weet en ik ga me zeker vasthouden aan jouw mening en jouw oordeel!

Dank je wel voor je fijne bijdrage.

LadyKantje
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:03

wapitie schreef:
Wat ik niet snap, als men al lang weet dat deze paarden op die wrede manier getraind worden, waarom is er dan wel markt voor? Wijs de methode af, neem niet zo een paard!



Because ''murica…

Ik vind zelf dat we vandaag de dag nog steeds kunnen zien dat Amerika ten tijde van de grote kolonisatie het afvoerputje van Europa was. Wie het niet breed had ging naar Amerika. Mijn inziens is dat tot op heden nog steeds te merken. (Niet alle Amerikanen over een kam scheren maar er zitten bepaalde figuren tussen…)

Don't get your knickers in a twist!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kabayo en 59 bezoekers