Net een lama

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esra_Moss

Berichten: 4
Geregistreerd: 24-06-16

Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 18:04

Hallo allemaal. ik heb een verzorgpony, waar ik ook op rij. nu is zij af en toe net een lama. de hele tijd met haar hoofd omhoog. nu heb ik al geprobeerd te kneden maar dat maakt het alleen maar erger. Nu ben ik vandaag op buitenrit geweest met iemand anders, en ze was heel ontspannen en deed het totaal niet of weinig. eigenlijk alleen als ik echt aan de teugels zat. nu vraag ik mij af waarom ze het misschien doet, en hoe ik het kan proberen op te lossen. ze is nu ong. 3 kwart tot 1 jaar onder het zadel. en een martingaal werkt niet ( heeft de eigenaresse geprobeerd). en ze doet dit alleen in de bak of in de wei ( en vooral in de wei is ze ook heel moeilijk met 'rondjes' / volte rijden.
ik hoor het graag.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:20

Les. En sowieso van de voorkant afblijven.
Nageeflijkheid is een cadeautje wat je van je paard krijgt als hij goed van achter naar voor en over de rug loopt.
Als ze hun hoofd de lucht in gooien drukken ze hun rug ook vaak weg. Zorg dat je veel overgangen maakt en dat het paard de achterhand goed onder de massa plaatst dan gaat de rug zich bollen en zakt de hals vanzelf.
Maar les is heel belangrijk hierin.
Wat zegt de eigenaresse over dat kneden? Ik had daar persoonlijk niet blij mee geweest

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:39

Ten eerste: van de teugels afblijven! Dat 'kneden' heeft geen enkele zin, paard loopt niet voor niks met zijn neus in de lucht. Neem les van een instructrice, want volgens mij heb je geen idee wat je precies het doen bent. :=

Laat de tandarts komen om zijn gebit te checken. Mocht hier niets aan te zien zijn, laat zijn rug controleren. Pas als dit allemaal in orde is er weer op rijden, met behulp van een goede instructrice dus. Succes!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:03

Omdat je een rijtechnische vraag hebt verplaats ik je topic naar [RT-V] Rijtechnische vragen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:13

Ik ga mee met Liesje: eerst een goede (!) tandarts erbij, daarna de rug laten controleren door een osteopaat. Daarna les nemen bij een goede instructrice. Grote kans dat de pony nog moet leren dat teugelcontact niet betekend "hoofd omhoog", dat snappen ze namelijk niet uit zichzelf.

Esra_Moss

Berichten: 4
Geregistreerd: 24-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 19:37

leestmee schreef:
Les. En sowieso van de voorkant afblijven.
Nageeflijkheid is een cadeautje wat je van je paard krijgt als hij goed van achter naar voor en over de rug loopt.
Als ze hun hoofd de lucht in gooien drukken ze hun rug ook vaak weg. Zorg dat je veel overgangen maakt en dat het paard de achterhand goed onder de massa plaatst dan gaat de rug zich bollen en zakt de hals vanzelf.
Maar les is heel belangrijk hierin.
Wat zegt de eigenaresse over dat kneden? Ik had daar persoonlijk niet blij mee geweest


Ik heb het er wel eens over gehad met haar, maar heb er zo niks van opgeslagen. kan inderdaad wel een keer goed na vragen en zoals de anderen zeiden overleggen over die tandarts en osteopaat. Ik weet eigenlijk niet, is het erg om met halster te rijden? zo niet, kan ik altijd kijken hoe ze daarop reageerd ( heb geen bitloos hoofdstel). goed om te weten over dat kneden, want ik hoor dat heel veel. en wat ik dus vooral vreemd vind is dat ze dat met de buitenrit totaal niet deed. ze liep voor haar doen (wat ik in de korte tijd heb gemerkt) heel ontspannen en was ook rustig in de galop, terwijl ze in de bak altijd heel spastisch doet. de eigenaresse rijd ook met haar soms in een les, kan wel eens kijken wat ze daar zeggen. bedankt voor de feedback!

Esra_Moss

Berichten: 4
Geregistreerd: 24-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 19:39

Liesje1611 schreef:
Ten eerste: van de teugels afblijven! Dat 'kneden' heeft geen enkele zin, paard loopt niet voor niks met zijn neus in de lucht. Neem les van een instructrice, want volgens mij heb je geen idee wat je precies het doen bent. :=

Laat de tandarts komen om zijn gebit te checken. Mocht hier niets aan te zien zijn, laat zijn rug controleren. Pas als dit allemaal in orde is er weer op rijden, met behulp van een goede instructrice dus. Succes!


Ik rij zelf wel bij een manege ( niet met die pony) en daar zeggen ze volgens mij ook altijd kneden, en dus eigenlijk het paard vragen voor nagevelijkheid. Ik ga daar denk ik wel goed vraag overdoen. dankje!

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:45

kneden heeft geen nut als het paard niet weet wat je wilt..

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:51

Sowieso heeft kneden geen nut, want je trekt alleen maar zn hoofd naar beneden :=
Ik zou inderdaad les nemen en dan niet op de manege (waar ze je leren om te kneden) maar privé. Kost iets meer, maar je hebt er véél meer aan :)

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:53

ja dat ook gerpiegorp, maarja op de meeste maneges wordt het je toch zo geleerd

Esra_Moss

Berichten: 4
Geregistreerd: 24-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 20:15

Annalies03 schreef:
ja dat ook gerpiegorp, maarja op de meeste maneges wordt het je toch zo geleerd


ja dat vond ik dus ook al zo vreemd. mij is altijd gezegd dat je 'moet' kneden terwijl ik nu idd lees dat je dat juist niet moet doen. ik ga dat bij de manege eerst goed na vragen en anders inderdaad overleggen met de eigenaresse. bedankt!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Net een lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:21

De snelweg naar niet correcte aanleuning is paard in houding dwingen, dat is een mogelijkheid en heel eerlijk een heel veel gebruikte methode, maar niet correct.
Wat je wilt is dat het paard de hand vertrouwt en uiteindelijk zelf de juiste houding opzoekt, best kans dat dit paard juist een lama immiteerd omdat hij juist nooit de hand heeft leren vertrouwen. Aanleuning is cadeautje dat je er bij krijgt als je netjes rijdt, zonder kneden, kneepjes, zagen, trekken etc.
Ik ga er dan even vanuit dat het paard niets mankeerd, dat kan natuurlijk ook nog.