Spanning opbouwen, paard ontploft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:17

Hii!

Ik rijd momenteel een 3 jarig paard bij. Ze doet het supergoed en is echt braaf! Maar nu zit ik met een probleem. Wanneer ik aan ga galopperen denkt zij: jeej rennen! en bouwt ze spanning op. Wanneer ik 3 rondjes heb gegalopeerd dan barst ineens de bom en neemt ze het bit tussen de tanden, en gaat ze bokken. Ik heb ook al geprobeerd om rondje galop, rondje draf/stap, rondje galop enzv. te doen maar dit werkt ook niet...

Hebben jullie misschien tips?

xx

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:23

Iemand die je er verder bij kan helpen? Instructeur of dat je het aan de longeerlijn doet? Aangezien zijn leeftijd moet je het snel af leren anders wordt het een gewoonte.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:25

Als ik jouw was zou ik even een paar pasjes terug gaan. Klinkt alsof je er een aantal over hebt geslagen. Paard wat nog zo jong is, heeft vaak nog te maken met een stukje onbalans. En als je dan zolang gaat galoperen, maak je het hem/haar wel erg moeilijk.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:27

Het is een manegepaard dus heel veel kan ik er niet aan doen. Mijn instructeur die doet er niks aan, heb t al 100x gevraagd. Die zegt dat ik gewoon en tik moet geven, maar dat lijkt mij niet echt een oplossing. Overigens straf ik haar wel als ze zoiets doet want het mag gewoon niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:28

Ik ga mee met frieswytske: dit paard is nog niet klaar voor zo'n lange stukken galop: nog niet genoeg balans en kracht dus ga een paar stappen terug.

En dus vooral niet gaan straffen!!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:28

FriesWytske schreef:
Als ik jouw was zou ik even een paar pasjes terug gaan. Klinkt alsof je er een aantal over hebt geslagen. Paard wat nog zo jong is, heeft vaak nog te maken met een stukje onbalans. En als je dan zolang gaat galoperen, maak je het hem/haar wel erg moeilijk.

Dat vermoeden heb ik ook. Ik vraag me af wat er gebeurd als je:
- maar één keer een rondje galoppeert (dus niet nog een aantal keer opnieuw aanspringen)
- het paard longeert en tijdens het longeren langer laat galopperen (vergelijkbaar met de drie rondjes die je tijdens het rijden doet)
- op een lang bospad of in een groot weiland rechtuit galoppeert (vergelijkbaar met de drie rondjes die je tijdens het rijden in de bak doet)

edit: straffen heeft geen zin. Bokken is over het algemeen een uiting van 'iets'; dat kan pijn zijn, onbalans of vrolijkheid. Pijn wil je niet afstraffen, maar serieus nemen (je paard geeft een signaal, daar moet je iets mee). Onbalans kun je ook niet afstraffen; het paard heeft de keer daarna niet ineens wel balans. Vrolijkheid afstraffen is ook niet eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 15-01-17 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:30

maximuss schreef:
Ik ga mee met frieswytske: dit paard is nog niet klaar voor zo'n lange stukken galop: nog niet genoeg balans en kracht dus ga een paar stappen terug.

En dus vooral niet gaan straffen!!!


Maar als ik het niet afstraf dan denkt ze dat dit gewoon mag. En dat mag dus NIET.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:34

Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:35

FriesWytske schreef:
Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.



Ook als ik eerder stop dan doet ze dit

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:38

Enjoyx2 schreef:
maximuss schreef:
Ik ga mee met frieswytske: dit paard is nog niet klaar voor zo'n lange stukken galop: nog niet genoeg balans en kracht dus ga een paar stappen terug.

En dus vooral niet gaan straffen!!!


Maar als ik het niet afstraf dan denkt ze dat dit gewoon mag. En dat mag dus NIET.


En als jij gewoon zo verder gaat blijven rijden zal het probleem niet stoppen, en dat wil je dus NIET ;)

Ik ga mee met de rest, dit paard geeft een duidelijk signaal dat ze er nog niet klaar voor is. Dat is niet abnormaal voor een 3-jarige. Zo'n dingen moet je stilaan opbouwen, en bij het ene paard gaat het al wat sneller dan bij het andere. Luister vooral naar je paard en ga vooral niet te snel, ze moet eerst genoeg kracht en balans hebben om de galop aan te kunnen. Desnoods laat je de galop eventjes achterwege onder het zadel.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:38

Enjoyx2 schreef:
FriesWytske schreef:
Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.



Ook als ik eerder stop dan doet ze dit

Dus niet, zoals je schrijft na drie rondjes, maar altijd?
Bij een drie jarige zou ik de galop dan naar even in de koelkast zetten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:39

Wel ts, Ik zal jou eens laten rennen tot je tong op je knieën hangt en als je wil stoppen of gaat protesteren, de zweep erop!!! Wat denk je? Zou jij dan nog graag gaan rennen?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:39

Paard is 3..? Wat doe je erop?? Paard heeft naar alle waarschijnlijkheid nog geen balans..Vind paard ook nog heel erg jong om op te zitten!

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:41

Wat mij treft: bit tussen de tanden - in termen van balans is dat steun zoeken aan de voorkant (waar een paard ideaal gesproken de buikspieren spant, het bekken kantelt, de bovenlijn bol maakt en de ruiter draagt op de achterhand).

Mbt balans opbouwen : hoe goed kan de merrie spelen met jullie zwaartepunt?

Kun jij overgangen terugrijden op zit en gewicht? (Kan heel simpel, na 10 minuten instappen aan de lange teugel een keertje op zit en gewicht halt vragen, 'braaf', en na 1 seconde weer aanstappen.) Idem in draf.

En als dat goed gaat, ga je haar foppen. (In de officiële duitse dressuur literatuur heet dit 'halbe tritte'.) Je geeft in stap de hulpen voor halt, als het dier vertraagt, "bedenk jij je" en drijft voorwaarts. Bij een voorwaartse reactie ruim belonen! !! (Het is fysiek zwaar, en psychisch is het ook ingewikkeld "wat wil mijn ruiter toch?" -maar juist manegepaarden moeten hiermee leren dealen....)
Als het goed gaat in stap, dan doe je het na een paar weken ook in draf.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-01-17 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:45

FriesWytske schreef:
Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.

....en bij de galophulpen denkt het dier al, "Oh, help, als ik maar niet plat op mijn tanden val... Ik kan dit eigenlijk niet. "

Dat lijkt mij het opbouwen van spanning.

Dier galoppeert aan met een knoop in de maag. Komt de balans ook niet ten goede.

....en dan nog straf toe.


Wat een zoeterd!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:45

Janneke2 schreef:
Wat mij treft: bit tussen de tanden - in termen van balans is dat steun zoeken aan de voorkant (waar een paard ideaal gesproken de buikspieren spant, het bekken kantelt, de bovenlijn bol maakt en de ruiter draagt op de achterhand).

Mbt balans opbouwen : hoe goed kan de merrie spelen met jullie zwaartepunt?

Kun jij overgangen terugrijden op zit en gewicht? (Kan heel simpel, na 10 minuten instappen aan de lange teugel een keertje op zit en gewicht halt vragen, 'braaf', en na 1 seconde weer aanstappen. Idem in draf.

En als dat goed gaat, ga je haar foppen. (In de officiële duitse dressuur literatuur heet dit 'halbe tritte'.) Je geeft in stap de hulpen voor halt, als het dier vertraagt, "bedenk jij je" en drijft voorwaarts. Bij een voorwaartse reactie ruim belonen! !! (Het is fysiek zwaar, en psychisch is het ook ingewikkeld "wat wil mijn ruiter toch?" -maar juist manegepaarden moeten hiermee leren dealen....)



Kijk, eindelijk eens een reactie waar ik wel wat aan heb. Bedankt! Overgangen op gewicht en zit doet ze prima :)

Ik zal het eens een keer proberen, wat jij zegt! Nogmaals bedankt!

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:49

Joepie!!!

Graag gedaan en veel plezier! (De basis is er, nu gewoon de spieren trainen en dan gaat het wel lukken.)

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:49

Janneke2 schreef:
FriesWytske schreef:
Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.

....en bij de galophulpen denkt het dier al, "Oh, help, als ik maar niet plat op mijn tanden val... Ik kan dit eigenlijk niet. "

Dat lijkt mij het opbouwen van spanning.

Dier galoppeert aan met een knoop in de maag. Komt de balans ook niet ten goede.

....en dan nog straf toe.


Wat een zoeterd!


Inderdaad :j

De tip die in 1 van de reacties over op zit gaan werken. Is voor dit paard ook nog een stapje te ver. Paard moet eerst leren in balans onder het zadel te lopen. En als je dat doet dan maak je het haar nog moeilijker.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:56

Janneke2 schreef:
Joepie!!!

Graag gedaan en veel plezier! (De basis is er, nu gewoon de spieren trainen en dan gaat het wel lukken.)


Hihi dankjewel! :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:09

@ janbeke2: wat op zit gaan werken? Dit paard zijn eigen lijf nog niet gebruiken, laat staan op zit gereden worden. Met dit soort spanning is die rug een plank.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:34

Als je weet wanneer het paard zo doet moet je dat moment zien te voorkomen. Dan maar minder lang galop maar wat vaker. Dit werkt naar mijn idee het beste wanneer een paard moeite heeft met de galop

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:51

Hou je niet zelf te veel vast van voren? Als jij daar niet in ontspant kan je de spanning van je paard ook niet laten afvloeien en bouwt het allemaal op, tot je paard op een gegeven moment explodeert als een bommetje.
En verder vraag ik me ook af of hij er wel al sterk genoeg voor is, zo'n jong beestje. Dat kan ook spanning opleveren

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:07

maximuss schreef:
@ janneke2: wat op zit gaan werken? Dit paard zijn eigen lijf nog niet gebruiken, laat staan op zit gereden worden. Met dit soort spanning is die rug een plank.

Dat die rug een plank is of kan worden wil ik wel geloven.
Maar dat is geen argument om dus via het bit te werken, vooral als het dier al weet 'dat je op dat metalen ding kunt leunen'.
Inwerken via de zit werkt (in mijn woordenboek) via het zwaartepunt van de ruiter (niet via gebonk op die plank, dat ben ik roerend met je eens).

Ik rijd een van mijn bijrijdpaarden met een balansteugel, omdat dat dier het erg moeilijk vindt dat ik niet mijn gewicht op haar linkerschouder wil gooien - maar TS rijdt een toekomstig manegepaard dus zal de eigenaar vooral willen dat het dier wordt ingereden met de gewone middelen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:13

@ janneke2: imo is dit paard nog niet klaar om onder belasting gewerkt te worden maar daar gaat ts ook niets aan kunnen doen. Ik leer alles bitloos op zodat de eventuele mond-hand communicatie niet gestoord wordt door balansproblemen. Uiteindelijk blijft het meeste hier bitloos maar verder verfijnd.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 18:29

Janneke2 schreef:
maximuss schreef:
@ janneke2: wat op zit gaan werken? Dit paard zijn eigen lijf nog niet gebruiken, laat staan op zit gereden worden. Met dit soort spanning is die rug een plank.

Dat die rug een plank is of kan worden wil ik wel geloven.
Maar dat is geen argument om dus via het bit te werken, vooral als het dier al weet 'dat je op dat metalen ding kunt leunen'.
Inwerken via de zit werkt (in mijn woordenboek) via het zwaartepunt van de ruiter (niet via gebonk op die plank, dat ben ik roerend met je eens).

Ik rijd een van mijn bijrijdpaarden met een balansteugel, omdat dat dier het erg moeilijk vindt dat ik niet mijn gewicht op haar linkerschouder wil gooien - maar TS rijdt een toekomstig manegepaard dus zal de eigenaar vooral willen dat het dier wordt ingereden met de gewone middelen.



Sterker nog, het IS een manegepaard. Loopt mee in de lessen. En omdat ik er meestal in de lessen opgezet word kan ik bijvoorbeeld niet longeren of buiten rijden etc.