Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-17 15:24

bokt / nieuwsblad.be
Overige
Ingezonden door bokker chocopasta

Donderdagnacht zijn vijf shetlandpony's van de familie De Permentier uit Tielrode (België) doodgebeten door twee loslopende honden. De pony's zijn al dertig jaar de passie en hobby van grootvader Eddy. De politie onderzoekt de zaak.

Er stonden zes shetlandpony's in het weiland toen de twee kleinkinderen van Eddy De Permentier rond 23.00 uur geblaf en gegrom hoorden in het weiland achter hun huis. Ze belden meteen hun grootvader op, die vlakbij woont en gingen kijken of de pony's ongedeerd waren. Dat bleek niet het geval te zijn. “Twee van de pony's waren doodgebeten en drie anderen waren zwaar verminkt”, getuigt Eddy. “Alle dieren hadden gruwelijke bijtwonden. Uiteindelijk konden ook de gewonde pony's niet meer gered worden. Van de zes shetlands die in het weiland stonden, overleefde er maar één. Dat was dan nog het oudste dier, van bijna 27 jaar. Om de een of andere reden waren de honden niet in die pony geïnteresseerd.”

Eddy De Permentier ging meteen een klacht indienen bij de politie. Die onderzoekt momenteel de zaak. “We hebben een vermoeden van wie de honden zijn, en een van mijn kleinzonen heeft een van de twee dieren ook herkend”, zegt Eddy. “Maar zonder echt harde bewijzen blijft het wellicht woord tegen woord. Het is in elk geval duidelijk dat de eigenaar van die honden zijn dieren binnen moet houden, of er zullen nog ongelukken gebeuren.”

Voor Eddy De Permentier zijn de shetlandpony's al dertig jaar zijn hobby en zijn passie. “De dieren die zijn doodgebeten, had ik nog maar onlangs gekocht. Het waren allemaal pony's met een stamboek. Ik wou er mee fokken en deelnemen aan wedstrijden.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:26

Ah wat sneu! Heel veel sterkte voor de eigenaar en zijn kleinkinderen!

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:26

Het zal je maar overkomen... |( Niet te vatten eigenlijk dat honden tot zoiets in staat zijn...

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:27

Ah wat ontzettend triest ;(

Sterkte voor de eigenaar! Hopelijk kunnen ze de honden vinden die het gedaan hebben -O-

melody7

Berichten: 13682
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:30

Jeetje wat vreselijk, je zult je dieren zo aantreffen ;(

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:34

Wat vreselijk zeg :( Een vreselijke dood voor de pony's en vreselijk voor de eigenaren om hun dieren (op zo'n manier) te moeten verliezen. Sterkte voor de familie Y;(

*pum*

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:48

Pandora2 schreef:
Het zal je maar overkomen... |( Niet te vatten eigenlijk dat honden tot zoiets in staat zijn...

Wat is daar moeilijk aan te vatten. Voor een hond erg natuurlijke instincten die hierbotgevierd zjjn.
Ook verbaast dat de kat met een muis naar huis komt?

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:02

Ach wat naar!..

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:15

Kuggur schreef:
Pandora2 schreef:
Het zal je maar overkomen... |( Niet te vatten eigenlijk dat honden tot zoiets in staat zijn...

Wat is daar moeilijk aan te vatten. Voor een hond erg natuurlijke instincten die hierbotgevierd zjjn.
Ook verbaast dat de kat met een muis naar huis komt?


:+
Nee, niet de kat en de muis nee. Maar het verschil in grootte lijkt mij toch iets anders dan een hond en een pony.
Ik bedoel maar, heb nog nooit een huishond een pony of paard zien aanvallen of de keel zien overbijten.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:20

Pandora2 schreef:
Het zal je maar overkomen... |( Niet te vatten eigenlijk dat honden tot zoiets in staat zijn...



Waarom niet.
Honden zijn juist in staat om zoiets te doen en dat zou je moeten kunnen weten.


Verschrikkelijk voor de mensen van wie de ponys zijn, heel veel sterkte.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:22

2 honden die op zo'n manier 5 pony's doodbijten noem ik geen normaal gedrag.. Als het echt jachtinstinct was zou je ook denken dat ze juist het oudje hadden gegrepen. Gevaarlijk gedrag dit. Ontzettend naar voor de familie..

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:23

Zoo, dat is nogal heftig.

Moet knap formaat hond geweest zijn ook.

Nachocheese
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:27

essie_blue schreef:
2 honden die op zo'n manier 5 pony's doodbijten noem ik geen normaal gedrag.. Als het echt jachtinstinct was zou je ook denken dat ze juist het oudje hadden gegrepen. Gevaarlijk gedrag dit. Ontzettend naar voor de familie..


Wellicht ging het oudje niet op de loop, dus niet 'interssant' genoeg voor de honden. Al lijkt me dat stug dat de pony als enige dan niet op de loop ging.

Sneu hoor voor de eigenaar en de pony's ..

7ofhearts

Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:37

Ja hoor, absoluut gevaarlijk/ asociaal gedrag.
En het verhaal van een muis en een kat is appels met peren vergelijken.

De eigenaar van de honden is zeer duidelijk in gebreken gebleven in dit geval.
Ik ben er van overtuigd dat je als eigenaar moet wéten dat jou dieren een gevaar zijn voor andere dieren.
Mogelijk heeft een hond meer drijf en jacht instinct ( al dan niet bewust er in gefokt ) maar zo een gedrag uit zich niet van het een op andere moment.

Dan is het jou plícht als eigenaar om incidenten als deze ten alle tijden te voorkomen.
Zo simpel is dat.
Als je daar niet aan kan voldoen hoor je ook niet zo een hond/en in huis te halen.
Goh.......wat zou de wereld dan al een stuk mooier zijn ;-)

Niet zeuren maar lééf!!

Nachocheese
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:41

RaafSmits schreef:
Ja hoor, absoluut gevaarlijk/ asociaal gedrag.
En het verhaal van een muis en een kat is appels met peren vergelijken.

De eigenaar van de honden is zeer duidelijk in gebreken gebleven in dit geval.
Ik ben er van overtuigd dat je als eigenaar moet wéten dat jou dieren een gevaar zijn voor andere dieren.
Mogelijk heeft een hond meer drijf en jacht instinct ( al dan niet bewust er in gefokt ) maar zo een gedrag uit zich niet van het een op andere moment.

Dan is het jou plícht als eigenaar om incidenten als deze ten alle tijden te voorkomen.
Zo simpel is dat.
Als je daar niet aan kan voldoen hoor je ook niet zo een hond/en in huis te halen.
Goh.......wat zou de wereld dan al een stuk mooier zijn ;-)


Ik ben benieuwd waarom jij vindt dat het appels met peren vergelijken is? Hond/kat roofdier en muis/paard vlucht/prooidieren

Natuurlijk kan dit niet, volledig mee eens. Maar stel honden zijn uit de tuin ontsnapt(alsnog ook fout eigenaar, die moet hek/tuin ontsnappingsproof maken natuurlijk) en honden in een roedel zijn gewoon veel assertiever. Paarden zijn gaan rennen, daar gaat elke hond achter aan, en dan vooral als ze met meer honden zijn.

Aria_zz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:56

Als katten de vogels van de buren aanvallen zijn daar ook echt wel consequenties aan verbonden hoor!

Deze honden jaagden niet voor eten maar voor de lol. En dat maakt ze gevaarlijk. Er moest maar eens een kind aan het lopen zijn op dat geval.
Daarnaast staat een hond onder de roedel leider, katten niet. Baas moet dus het gedrag van de honden controleren. Bij katten gaan we beperken, niet controleren. Tenzij je van die hond achttige katten hebt.

Een muis is een wild dier, hier ging het om ponies op een eigendom die niet konden wegrennen. Van iemand anders.

Vreselijk, zo afgeslacht. En ze komen niet eens met een kat thuis (zelfde als kat met muis qua grote). Hier had er eens een hond een veulen doodgebeten, de hond is niet meer terug gekeerd.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:00

Oh wat erg... mocht dit bij mijn paard gebeuren, kan die eigenaar van de honden mij beter ontlopen... onwijs veel sterkte aan de eigenaren...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:04

Nou, sorry hoor, maar honden doden niet zomaar in het wilde weg en zeker niet 6 ponies.
Dat is niet de normaalste zaak van de wereld.

Wat ik in dit verhaal niet snap is dat de ponies niet getrapt hebben, je zou haast denken dat ze vastgehouden zijn.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

7ofhearts

Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:22

Nachocheese schreef:
RaafSmits schreef:
Ja hoor, absoluut gevaarlijk/ asociaal gedrag.
En het verhaal van een muis en een kat is appels met peren vergelijken.

De eigenaar van de honden is zeer duidelijk in gebreken gebleven in dit geval.
Ik ben er van overtuigd dat je als eigenaar moet wéten dat jou dieren een gevaar zijn voor andere dieren.
Mogelijk heeft een hond meer drijf en jacht instinct ( al dan niet bewust er in gefokt ) maar zo een gedrag uit zich niet van het een op andere moment.

Dan is het jou plícht als eigenaar om incidenten als deze ten alle tijden te voorkomen.
Zo simpel is dat.
Als je daar niet aan kan voldoen hoor je ook niet zo een hond/en in huis te halen.
Goh.......wat zou de wereld dan al een stuk mooier zijn ;-)


Ik ben benieuwd waarom jij vindt dat het appels met peren vergelijken is? Hond/kat roofdier en muis/paard vlucht/prooidieren

Natuurlijk kan dit niet, volledig mee eens. Maar stel honden zijn uit de tuin ontsnapt(alsnog ook fout eigenaar, die moet hek/tuin ontsnappingsproof maken natuurlijk) en honden in een roedel zijn gewoon veel assertiever. Paarden zijn gaan rennen, daar gaat elke hond achter aan, en dan vooral als ze met meer honden zijn.



Op de eerste plaats is dát gewoon "de natuur" en heeft de muis in ieder geval nog een káns om zijn dood te ontlopen.
Bovendien is een kat nu eenmaal lastig af te richten.
Al weet een kat héél goed het verschil tussen dieren die bij de familie horen en ándere dieren.
Ooit was het ook de hond zijn natuur om flinke prooidieren te grijpen, maar dat is totaal niet meer van toepassing in ónze omgeving, bovendien zou de hond geleerd moeten zijn dat pony's of andere dieren géén prooidieren zijn.

Het zou wat zijn dat alle politiehonden/ werkhonden te pas en te onpas toevallige voorbijgangers neer keilden omdat ze zo op een pakwerker lijken.
Neem labradors en retrievers, fantastische jachthonden maar ook net zo een fantastische geleidenhonden/ hulphonden.
Die laten ook zonder enig probleem loslopende katten/ dieren hun gang gaan, terwijl hun instinct zou zeggen kill en attack.

Zoals je zegt, het kán zijn dat de honden aan de aandacht van hun baas zijn ontsnapt en dat "hóóp" ik dan maar.
Nog steeds zijn een stel pony's dan heel triest aan hun einde gekomen, maar in ieder geval is er dan geen spraken van ongedisciplineerd/ nalatig gedrag van de eigenaar.
Benieuwd wat er met de honden gaat gebeuren als men weet wie de daders zijn, al heb ik zo een vermoeden.

Niet zeuren maar lééf!!

Nachocheese
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:32

RaafSmits schreef:
Op de eerste plaats is dát gewoon "de natuur" en heeft de muis in ieder geval nog een káns om zijn dood te ontlopen.
Bovendien is een kat nu eenmaal lastig af te richten.
Al weet een kat héél goed het verschil tussen dieren die bij de familie horen en ándere dieren.
Ooit was het ook de hond zijn natuur om flinke prooidieren te grijpen, maar dat is totaal niet meer van toepassing in ónze omgeving, bovendien zou de hond geleerd moeten zijn dat pony's of andere dieren géén prooidieren zijn.

Het zou wat zijn dat alle politiehonden/ werkhonden te pas en te onpas toevallige voorbijgangers neer keilden omdat ze zo op een pakwerker lijken.
Neem labradors en retrievers, fantastische jachthonden maar ook net zo een fantastische geleidenhonden/ hulphonden.
Die laten ook zonder enig probleem loslopende katten/ dieren hun gang gaan, terwijl hun instinct zou zeggen kill en attack.

Zoals je zegt, het kán zijn dat de honden aan de aandacht van hun baas zijn ontsnapt en dat "hóóp" ik dan maar.
Nog steeds zijn een stel pony's dan heel triest aan hun einde gekomen, maar in ieder geval is er dan geen spraken van ongedisciplineerd/ nalatig gedrag van de eigenaar.
Benieuwd wat er met de honden gaat gebeuren als men weet wie de daders zijn, al heb ik zo een vermoeden.


Mwa, ik denk niet dat een kat huiskonijn laat rennen ;) daarbij komt dat een hond ook gewoon natuur is, en net zoals een kat niet kan ruiken dat deze pony's huisdieren waren van iemand.
Een hond kan je niet leren wat wel en niet prooidieren zijn, ja als je daarbij aanwezig bent, dan kan je hem terugroepen. Maar twee honden met elkaar fokken elkaar op, want ik ga er vanuit dat hun roedelleider/eigenaar niet aanwezig was. Wat dus betekent dat op dat moment een van die honden dus roedelleider is geweest.

Maar dit gaat een discussie worden over waarom een kat wel dieren mag pakken en honden niet.

En volgens mij zijn wij het erover eens dat de eigenaar van de honden gewoon op z'n honden had moeten letten.. dan was deze treurige gebeurtenis niet gebeurd :(
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 14-01-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:36

Absoluut.

Niet zeuren maar lééf!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:39

Wat een shit verhaal, zowel voor de eigenaren van de pony's maar ook voor de eigenaren van de honden. Het is geen kwestie van beter op je honden letten. Zo lang die honden samen zijn zullen ze blijven jagen.
Wij hebben een poos twee honden gehad die stiekem samen op jacht gingen. Zo kloterig, kippen schapen er was weinig veilig voor het stel. Wij hadden zelf een geiten en schapen bedrijf, maar die pakten ze niet. Als we één hond aan de ketting legde dan werd er niet gejaagd, het maakte daarbij niet uit welke hond we vastlegden.
Wij hebben uiteindelijk één van de twee een ander huis gegeven. Beide honden hebben nooit meer gejaagd. Maar we vonden het zo vreselijk. Eigenlijk moeten dergelijke dieren afgemaakt worden, het was dus stout van ons dat we dat niet hebben laten doen. Het heeft uiteindelijk goed uitgepakt, anders hadden we ze alsnog af laten maken.

Bejaarde bokkers weten meer

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:11

Netjes dat de eigenaar nog zegt dat hij hoopt dat de eigenaar van de honden ze nu hopelijk binnenhoudt.. Vind dat die honden wel afgemaakt mogen worden en de eigenaar verdient een boete. Dit is geen normaal gedrag. En ik denk niet dat dit door een golden retriever of iets dergelijks is gebeurd.....
Zeker als het vechthonden waren vind ik dat de hondeneigenaar dit echt duur mag komen te staan. Ik had het niet gepikt als twee rothonden vijf van mijn pony's het leven afpakte.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:18

SaraViavia schreef:
Zeker als het vechthonden waren vind ik dat de hondeneigenaar dit echt duur mag komen te staan.

Ik zie niet in wat het ras of type hond uitmaakt voor de consequenties in deze zaak.
Ik zou het inslapen van de betreffende honden, en een schadevergoeding aan de eigenaar van de ponies niet onredelijk vinden.


AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:29

Wat afschuwelijk om zo je dieren te moeten verliezen. Ik wens de betrokkenen heel veel sterkte.


Voor honden is dit heel normaal gedrag. Helaas voor ons onacceptabel in onze samenleving.
Honden zijn door de jaren heen 'doorgefokt' naar lieve tamme huisvriendjes. Wat jullie zien als 'normaal wolven gedrag' (jagen, doden en opeten) is er door de jaren heen uit gefokt. Of geprobeerd. Waar het mis gaat zijn de honden die sommige van die instincten wél nog hebben. Vaak deels bewust zoals jachthonden en herdershonden. Die honden hebben het jachtinstinct nog maar missen een paar knopjes, met name het (netjes) doden (dus bij de keel of neus grijpen en verstikken) snappen ze niet meer. Is hier geen controle op dan heb je een probleem. Dat wordt dus open rijten en verminken.
Ik vind het ook zeer ergerlijk dat meteen wordt verwezen naar vechthonden. De meeste vechthonden hebben heel erg weinig jachtinstinct. Ik vermoed eerder een herdertype als een duitse of mechelaar, misschien een rotweiler. Maar dat is speculatie en voegt in mijn ogen totaal niets toe aan de discussie behalve kwaad bloed.
Ook het laten inslapen van de honden zie ik als totaal overtrokken en nutteloos. Het probleem ligt bij de eigenaar. Ik zelf ook een hond die mijn schapen verscheurt als ik haar niet onder controle hou. Ik ben daar zelf verantwoordelijk voor. De hond doet alleen wat zijn instinct hem leert.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, daliance, Felixity, fransje23, Horsie84, NadjaNadja, Nowiexx, roekes, Thats_Me, Thioro, Xhiske, xMelody en 47 bezoekers