Lastige situatie prive/studie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 00:39

Momenteel zit ik een beetje in een lastige situatie en weet ik niet zo goed wat ik moet.
Ja, ik weet het wel, maar morgen kan ik zo weer iets anders beslissen.
Ik heb 2 studies niet afgemaakt doordat ik 2 keer depressief ben geworden. Daarvoor ook nog een, al 4 jaar geleden, omdat de stages te zwaar waren, heb ik dat niet af kunnen maken. Ik heb in totaal iets van 2,5 jaar studiefinanciering verbruikt tot 2015.
Inmiddels 24 en nog geen werkervaring, daarom wilde ik graag een duale studie starten in februari, om zo werken en studeren te combineren. Helaas start deze pas in september. Dit is wel een heel commerciële studie en ik weet niet dat dat bij mij past. Ik ben niet zo goed in omgang met klanten enzo, moeite met op mensen afstappen. Nu heb ik gekeken naar een soortgelijke studie, deze begint wel over twee weken, maar is wel voltijd. Het liefst wil ik deeltijd doen of duaal, zodat ik ook werkervaring kan opdoen en ivm de stufie die al had verbruikt.
Een andere optie zou zijn om eerst mijn propedeuse te halen en daarna uni te doen, maar ben bang dat dat wel erg moeilijk is, ondanks dat ik erg van de theorie ben ipv praktijk.

Daarnaast de situatie met mijn ouders, ik ben nu bij mijn familie (waar ik altijd al woon eigenlijk, maar sliep en was 's avonds thuis bij mijn ouders). Vanmiddag wat stoms gezegd wat uit de hand is gelopen, mijn vader wilde dat ik hun met m'n auto mee wilde nemen om boodschappen, ik was moe en wilde niet, hij heel kinderachtig zeggen, dan halen we maar niets.. Ik werd erg boos en heb gezegd dat hij zelf maar moet zorgen dat hij weer een rijbewijs krijgt en een auto moet kopen. Ook heb ik eruit geflapt (waar mijn moeder bij zat) dat hij een waardeloze vader is en mij heeft misbruikt (seksueel) als kind. Dat het dus zijn schuld is dat ik die depressies had en studies daardoor mislukten.
Toen ik klein was, had hij geen interesse in mij, kwam bijna nooit bij m'n paarden kijken, pikte alle kinderbijslag enz in. Ook pleegt hij fraude, leent geld van mensen, maar geeft het niet terug.
Ik heb dit al jaren opgekropt, maar toch voelt het nu vreemd. Wel kon ik goed praten met hem en heb ik dezelfde humor. Ondanks alles wat er gebeurd is, kwam ik op een of andere manier toch op voor mijn vader... Mijn zusje is uit huis geplaatst nu ruim 3 jaar geleden, maar ik vind het erg voor mijn moeder, omdat zij er niets aan kan doen...

Ik voel mij nu gelukkig niet meer zo depressief als toen in 2014/2015. Wel andere dingen waar ik mee zit zoals angsten, maar ik heb een afspraak met een psycholoog in februari pas. Ik wilde eerst reizen en misschien studeren in het buitenland, omdat ik met iemand aan het daten ben, maar mocht dat overgaan, zit ik straks daar met een onafgemaakte studie... Zelf lijkt mij nu het verstandigst om gewoon hier te studeren en dat na de studie te doen (reizen). Maar als ik moet wachten tot september zit ik weer ruim een half jaar thuis, met mijn vmbo-t en zonder werkervaring kom je nergens aan een goede baan, meeste werk is lichamelijk zwaar namelijk, wat ik al eens heb geprobeerd. Thuisstudie of deeltijdstudie wil ik het liefst, maar ik weet niet hoe ik dan aan een geschikte baan kan komen.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 00:45

Per ongeluk verkeerd geplaatst, kan deze naar LZP?

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:53

Allereerst: die studie die over twee weken begint, zou ik niet aan beginnen. Ik heb het idee dat je er niet achterstaat en dan is de kans dat deze studie wel slaagt niet heel erg groot. Daarnaast zeg je dat je voor een commerciële studie hebt gekozen, terwijl je niet weet of het bij je past. Als ik jou was zou ik eerst een paar beroepskeuzetesten gaan doen en kijken wat daar uitkomt. Wel er echt voor gaan zitten en ze niet zo 1, 2, 3 gaan invullen.
En open dagen gaan bezoeken. Ik weet dat mijn hogeschool in Leeuwarden ook meeloopdagen en speciale proefstuderen dagen doet, je zou kunnen uitzoeken of de hogeschool/hogescholen die jouw voorkeur heeft die ook doet. Het proefstuderen kun je doen, maar mijn ervaring is dat deze vaak niet de werkelijkheid weergeeft. Een meeloopdag is dan geschikter, je loopt dan echt met een klas mee en volgt daadwerkelijk colleges. Een dag is eigenlijk nog te weinig hiervoor, je zou eventueel in overleg kunnen of dit meerdere keren kan.

Dan de situatie met je ouders. Je hebt een aantal foute dingen geroepen, dat is duidelijk. En ik zou zeker kijken of je eruit kan komen met je ouders. En ik zou opzoek gaan naar een eigen plekje. Kun je niet tot die tijd bij de familie blijven? Totdat je in elk geval een aantal zaken hebt uitgezocht en even wat meer rust in je hoofd hebt?

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 07:43

Omdat dit zoveel meer is dan alleen studie, verplaats ik dit topic naar leven zonder paarden.

[STW]--->[LZP]

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 08:29

Hoi ts, ik ben je berichten vaker tegengekomen dus neem de dingen die ik me daarvan herinner ook mee in mijn advies. Kan zijn dat er iets niet klopt, dat mag je dan negeren.

Allereerst je studie/werk situatie: Ik denk dat het verstandig is om pas in september te beginnen met een studie, dan heb je nog 8 maanden om je te oriënteren op welke studie het moet worden, aan jezelf te werken met behulp vaniet een psycholoog en wat geld te verdienen om je collegegeld te kunnen betalen. Ik meen te hebben gelezen dat je een flinke schoonmaakwoede hebt. Gebruik dit in je voordeel, en kijk of je aan de slag kan bij een schoonmaakbedrijf. Vaak kan dit voor een paar uur per dag , zo us het fysiek niet te zwaar en krijg je wat ritme in de dag.bezoek verder veel open dagen en proefstudeerdagen, en kijk wat bij je past.

Je thuissituatie:
Het gaat blijkbaar niet lekker thuis, dat is verbelend. Als ik het me goed herinner hebben je ouders weinig inkomen, maar onderhouden ze wel jou en je 4 (!) Paarden volledig. Dit zou je best wat meer mogen waarderen, door ook af en toe wat terug te doen voor je ouders, zoals ze naar de supermarkt rijden. Aan de andere kant moet je ook gaan proberen zelfstandig te worden, je kan niet altijd op de zak van je ouders blijven teren. Werken zou een goed begin zijn. De paarden rij je amper op, dus lijkt me slim om daar in te minderen. 1 paard is in principe genoeg en scheelt een hoop qua kosten. Dan kan je als het thuis echt niet meer gaat makkelijker op jezelf gaan wonen. Voor de emotionele problemen die je hebt kan je het beste bij de psycholoog terecht.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:02

Wat lastig. Ik zou je aanraden om eerst even een half jaartje aan het werk te gaan. Zo kan je sparen en als je geen werkervaring hebt kun je zo juist ook wat over jezelf leren en over wat je wel en niet wil. Lukraak aan studies beginnen omdat je graag wilt studeren is in elk geval geen goed idee.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:25

Gucci, je hebt echt al meerdere keren topics hierover geopend, wat heb je tot nu toe gedaan met de tips en reacties?

Ik denk eigenlijk dat iemand jou eens een schopje onder je kont moet geven.
je zegt dat je nergens een goede baan kunt vinden. Logisch, je hebt geen ervaring en geen opleiding. Waarom zoek je een goede baan? Je bent op dit moment niet in de positie om eisen te stellen, zoek een baan en neem alles aan wat je kunt krijgen. Ja, dat zal niet verdienen wat je graag wil en ja dat zal zwaar zijn, maar het leert je wel iets en dat heet doorzettingsvermogen.
Als je nooit iets hebt gedaan zijn de eerste paar weken zwaar ja, ook dat is logisch en dat geldt werkelijk voor iedereen. Je bent daarin dus niet uniek, iedereen die begint met werken moet wennen.
Mijn tip: zet eens een keer echt door en roep niet meteen dat het zo zwaar is.
Tip 2 gaf Mavelle al; studeren om het studeren heeft geen enkele zin. Ga eerst bedenken wat je nou echt wil (tijdens het werken!).
Vraag: je hebt weinig tot geen doorzettingsvermogen, maar spreekt wel over studeren aan de universtiteit. Hoe zie je dit voor je? Als je iets nodig hebt om aan de uni te studeren is het zelfstandigheid, motivatie en doorzettingsvermogen. Ik zou dit idee opzij schuiven als ik jou was.

Overigens heb je wel vaker topics geopend en daar reageerde je uiteindelijk zelf niet of nooit meer in, ik hoop dat je in dit topic wel nog gaat reageren zodat onze reacties niet voor niets zijn geweest.

Anoniem

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:54

Heeft jouw vader je ook echt misbruikt als kind of riep je dit omdat je boos was??

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:55

Jij wilt serieus van vmbo-t naar uni? Veel succes zou ik zeggen.
Ik zou wel even m'n excuus aan je ouders aanbieden.
Kijk naar het heden en niet naar het verleden. Anders kom je geen stap verder

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:27

Nu gaan studeren zou ik niet doen. Zo te lezen sta je niet achter die studie.
Studeren aan de universiteit klinkt leuk, maar niet heel realistisch.

Ga lekker werken en doe er cursussen en studies naast.
Schoonmaakwerk of als aupair.
Geen idee of en hoeveel huisdieren je hebt. Maar soms moet je keuzes maken.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:39

Waar heb je die keuze op gebaseerd om die commerciële studie te gaan doen terwijl je contact met klanten etc helemaal niets vind? Wat was er in die studie wat je wel aantrok? Ga daar eens naar kijken. Ik zou het afraden om met een studie te gaan beginnen. Studeren om het studeren is geen goed idee en zul je waarschijnlijk ook niet volhouden.

Ga in de schoonmaak werken, dit kan ook gewoon bij mensen thuis of in de thuiszorg. Hier heb je 0,0 opleiding voor nodig en is erg (meestal :)) ) dankbaar werk.
Ik vind het een beetje kul dat je over alles zegt dat het te zwaar is en niet goed. Wat had je dan verwacht dat je een top baan krijgt zonder enige werkervaring of opleiding? Schoonmaak werk kun je eigenlijk altijd in dagdelen doen dus hoef je niet de hele dag te werken.

Ik heb dit zelf 2 jaar gedaan omdat ik afgestudeerd was in iets waar ik niets mee wilde. Heb toen twee jaar erg goed nagedacht wat ik wilde en uiteindelijk een studie gaan doen.

Waarom pin je je ook zo vast op duaal? Je weet dat je dan volledig alles zelf moet betalen? En verder heb je dan dus ook wel een baan nodig voor de andere dagen, maar je hebt nu al problemen om er een te vinden. Heb je al enig idee hoe je dat dan straks gaat doen?

Je P halen en naar de uni gaan lijkt me niet zo'n strak plan, buiten dat het ook niet mogelijk is met een vmbo diploma?

Wat betreft je ouders, tja daar kan ik niet zo goed over oordelen. Maar je woont blijkbaar nog wel thuis en hebt paarden (?) aangezien je zelf dus geen inkomen hebt (?) neem ik aan dat je ouders dit volledig voor je betalen. Daar mag je toch wel dankbaar voor zijn, voor een onderkomen, eten en ook nog eens paarden.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:09

purny schreef:
Jij wilt serieus van vmbo-t naar uni? Veel succes zou ik zeggen.
Ik zou wel even m'n excuus aan je ouders aanbieden.
Kijk naar het heden en niet naar het verleden. Anders kom je geen stap verder


Het is niet onmogelijk maar onderschat het absoluut niet. Er wordt heel heel andere mentaliteit van je verwacht. Ik heb ook meerdere topics van je gelezen en ik ken je verder niet maar als ik kijk naar hoe je je presenteert dan betwijfel ik of je überhaupt de instelling hebt om een studie op het HBO te volgen, laat staan een volledig academische studie.
Als je wel naar het HBO wilt gaan dan zul je eerst moeten zorgen dat je op dat niveau zit, de stap van VMBO-T naar het HBO is enorm en de stap van het HBO naar de uni is minstens zo groot. Is dat qua intelligentie wel haalbaar? Zoek dat eerst eens uit voordat je jezelf doodstaart op iets wat misschien niet haalbaar is. Het zou jammer zijn als je stuk loopt omdat het een stapje te hoog is, dit kan erg demotiverend en deprimerend zijn. Ik heb dit in het eerste jaar op de uni vaker zien gebeuren en daar wordt je niet vrolijk van.

Zolang je de boel metaal niet op orde hebt is er geen ruimte om te studeren is mijn ervaring. Zorg eerst dat je dat op orde krijgt en ga dan nog eens kijken. Als je nu aan een studie begint dan ben ik bang dat het wederom de mist in gaat en dat zou zonde zijn. Zonde van het geld en van jouw tijd.

Ik vraag me wel oprecht af of de beschuldiging van sexueel misbruik naar je vader stoelt op waarheden of dat het een loze beschuldiging was die je uit woede hebt geuit.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:13

@Tazzey: ik weet niet of ik het goed begrijp maar ik bedoelde het meer sarcastisch. De instelling van TS is niet de juiste. Meer impulsief heb ik het idee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:14

Ik mag toch hopen dat je zo iets niet zegt uit woede.

IMO maak jij het moeilijk TS. Je ouders waren niet kinderachtig maar jij. Als je ondanks alles wat je hier verteld nog steeds onderhouden wordt met 4 paarden en je ouders vragen je naar de winkel te rijden dan kom je van je reet en dan zorg je dat je in de auto zit nog voor ze hun zin af hebben. :n

Maar ik heb toch gelezen dat jij enig kind bent?

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:21

purny schreef:
Jij wilt serieus van vmbo-t naar uni? Veel succes zou ik zeggen.
Ik zou wel even m'n excuus aan je ouders aanbieden.
Kijk naar het heden en niet naar het verleden. Anders kom je geen stap verder

Mijn pa heeft dat gedaan. Weliswaar met logischere stappen als mavo-mbo-hbo-uni maar het kan. Als je de motivatie hebt en weet waar je aan begint en of je het aankan. Dit idee krijg ik niet bij de TS, hoe banketstaaf het ook klinkt. Ze spreekt over studeren in het buitenland vanwege relatie, maar als dat uitgaat stopt ze dus ook met de opleiding. Dan doe je het dus niet omdat je het zelf wilt blijkbaar maar omdat je de relatie/date als onderpand gebruikt.

TS, begin eerst met een opleiding die binnen handbereik ligt, mbo 2 bijvoorbeeld. Dan heb je in elk geval iets en van daaruit kan je evt doorstuderen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:22

VivaLaVida schreef:
Heeft jouw vader je ook echt misbruikt als kind of riep je dit omdat je boos was??


Dit was ook het eerste dat ik me afvroeg na het lezen van je verhaal?


Waarom wil je perse HBO doen of 1 jaar HBO en dan uni? Je hebt al twee opleidingen niet afgemaakt, omdat het je teveel werd.
Ik zou persoonlijk kiezen voor een 4 jarige MBO studie. Daar is helemaal niets mis mee en iets minder pittig dan HBO. Ook krijg je er iets meer begeleiding.
Daarna kun je altijd nog HBO of propedeuse+uni doen, maar dan heb je in ieder geval al wel een net diploma op zak!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:24

Misschien eerst de paarden verkopen en goed energie steken in opleding + werk en wanneer dat eenmaal gelukt is koop je leuke paard waarmee je alles kunt doen wat je wilt.

Bij de meeste mensen gaat het zo en dat werkt erg goed +:)+

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 14:59

Lieve mensen,
Ik heb het snel doorgelezen, maar volgens mij begrijpen jullie het niet helemaal...
Mijn paarden zijn bij mijn familie hier ook, die zijn niet van m'n ouders.
Ik voel mij erg naar en verdrietig, maar wil graag terug naar m'n ouders, maar ik weet niet wat ik moet zeggen nu mijn moeder weet dat m'n vader mij 3 jaar lang heeft misbruikt. ;(
Als ik mij wat beter voel, reageer ik op het studie-gedeelte.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:01

Ik snap het geloof ik niet helemaal. Je woont officieel bij familie maar bent 's avonds en 's nachts bij je ouders? Althans ik meende dat eerder gelezen te hebben.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:17

Dus als ik het goed begrijp heeft je vader jou 3 jaar misbruikt en weet je moeder dat pas sinds gisteren na jouw opmerking??? Dan zou ik er nu eerst eens met je moeder over praten onder 4 ogen. Heeft je moeder nog geen contact met je opgenomen? Weet de familie waar je bij woont van deze situatie?
Maar je wilt wel gewoon nog contact met je vader?
Als het echt seksueel misbruik is kunnen jullie toch allemaal niet doen alsof het niks is en doorgaan alsof er nauwelijks iets is gebeurt???

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:04

Het is al meer dan 16 jaar geleden, zij weet het pas sinds gisteren. Ik ging na het middageten altijd naar m'n familie en 's avonds rond 21.00 weer naar huis. Mijn moeder wil al een hele tijd bij hem weg, maar heb het idee dat ze dat niet echt durft.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:10

Heb je alweer contact gehad met je moeder? Kan me voorstellen dat ze niet weet wat ze moet. Toen ik je verhaal las dacht ik dat het een valse beschuldiging in een boze bui was.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Re: Lastige situatie prive/studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:26

Nee, nog niet, maar ze is eigenlijk afhankelijk van m'n vader, vandaar dat ze denk ik de stap niet durft te zetten.
Ik heb nooit verteld wat er vroeger was gebeurd en dat het allemaal wel mee valt dacht ik eerst. Toen las ik dat je later wel veel problemen kunt krijgen zoals depressie, je leeg voelen, je grenzen niet aan durven geven, impulsief dingen doen, veel stress enz

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:31

Maar waarom bel je haar dan niet? Het is nogal een uitlating die je gedaan hebt gisteren en gezien de context waarin je dat deed kan dat best verkeerd zijn aangekomen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:48

Als je inderdaad echt misbruikt bent is dat natuurlijk heel erg, en niet goed te praten. Goed dat je een psych hebt ingeschakeld. En inderdaad kan dat uiteindelijk gevolgen hebben later.
Maar; daar ben je wel zelf bij. Jij bent nog steeds verantwoordelijk voor je eigen keuzes. Zelf verantwoordelijk over hoe je met je depressies omgaat. Zelf verantwoordelijk voor je eigen leven! Op deze manier kun je jezelf je hele leven zielig blijven vinden, en je vader er de schuld van geven dat alles is mislukt, maar wat heb je daaraan?
Ik ken meerdere mensen die last hebben van depressies, maar die zijn echt niet met hun studie/baan gestopt om zielig thuis te gaan zitten. Ze hebben het wel moeilijk, maar ze werken eraan zich beter te voelen.

Ik heb tig topics van je langs zien komen. Bottomline was het altijd 'moeilijk, zwaar, kan niet, wil niet'. Uiteindelijk zal je het toch zelf moeten doen, je bent verdorie 24! Er wordt nog voor je gezorgd alsof je 10 bent!
Stop met dromen (over al die mannen die wel een manege voor je wilden kopen...) en ga aan het werk. Niet teveel over nadenken, gewoon aanpakken wat je kunt krijgen. Bedrijven staan nu eenmaal niet juichend te wachten op iemand zonder diploma's of werkervaring. Maar als je eenmaal ergens binnen bent kun je ze vanzelf laten zien wat je kan, en je weet nooit wat dat voor kansen oplevert.
Maar daarvoor zal je je wel zelf moeten inzetten, en niet na een week stoppen omdat werken zwaarder is dan thuis zijn. Als je een baantje kunt volhouden kun je wel eens rustig aan gaan kijken waar je interesses liggen, en welke studie daarbij past. Iets commercieels terwijl omgaan met mensen je niet ligt, dat zou ik niet doen.

En wat anderen ook al zeggen: bel je moeder. Serieus. Je hebt nogal een bom gedropt he