Boompers zadelmakers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 09:30

Hoi,
Voor mijn lease paard heb ik een tweedehands Zaldi dressuurzadel op de kop kunnen tikken.
Nagekeken en opgevuld voor hij verkocht werd.

Hij lijkt goed te liggen maar mijn lease paard begint te groeien in spieren en vetjes. Dus zadel zal ik nog eens moeten laten nakijken op pasvorm.
Maar probleem is dat die geen verwisselbare kopijzer heeft en wel dmv een boompers verbreed kan worden.

Maar heeft elke zadelmaker zo een pers? Of moet dat echt de zaldi boompers zijn?

Gaat om een Zaldi dressage saddle - Especial

Afbeelding
Ik vermoed dat die iets te smal is en wil daarom weten of elke zadelmaker zo een pers heeft.

Leef en laat leven.


Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:36

Waarom heb je het vermoeden dat het zadel te smal is?

Ik zou idd wel contact opnemen met een zaldi zadelmaker. Ik weet niet wat voor pers ze gebruiken

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 09:41

Omdat ik het zo.hoog vind aan de schoft.
Paard heeft een.hoge schoft en als.ik erop zit krijg ik nog 4 vingers rechtop tussen boom en schoft.
Heb wel smalle vingers dus weet het niet zeker.
Maar kussens horen toch gelijk met de schouders te lopen dacht ik?

Kan zijn dat ik mis ben omdat ik nog nooit paarden met hoge schoft gereden heb. In ieder geval de zadels die op stal gebruikt werden knelden duidelijk op de schoft (geen 2 vingers tussen te krijgen. Paard weigerde zijn hals te laten zakken bij het rijden en dat doet zij nu wel.)

Heb geen duidelijke foto's
Wel van een fotoshoot twee waar het een beetje te zien is.
Afbeelding
Afbeelding

Leef en laat leven.

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:35

Volgens mij is het prima. 3 of 4 vingers is heel genruikelijk.

Als het paard niet protesteerd en het schuift niet. Je paard loopt lekker enz. Enz. Zie ik geen rede om in paniek aan de bel te trekken. En als het het niet vertrouwd kan je altijd een zadelmaker bellen.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 11:31

Dat zou dan de allereerste keer zijn dat ik een goed passend zadel koop. :')

Anyway ik wil sowieso een zadelmaker erbij halen om een beetje zekerheid te hebben.

Wat ik wel gemerkt heb:
Paardje loopt al sneller nagefelijk en stabieler in draf.
In stap blijft de nageving zelfs voor lange tijd stabiel ook als ik meer teugel geef.
Haar galop is ook verbeterd tov toen ik dit zadel nog niet had.

Zadel schuift volgens mij niet. Bij opstappen ietsje maar ik singel eigenlijk niet meer bij sinds ik opgestapt ben en na het rijden is de singel best los krijg heel gemakkelijk een hand tussen singel en buik.

Met mij erop.
Zadellepel kan je nog zien als je naar de jurk kijkt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-01-17 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:36

Iedere zadelmaker met een willekeurige pers kan een zaldi zadel verstellen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 19:44

Sizzle schreef:
Iedere zadelmaker met een willekeurige pers kan een zaldi zadel verstellen.

Echt? Ik.hoop dat ik dan een zadelmaker vind die ook een pers heeft.

Leef en laat leven.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:15

Ik vraag me af of er überhapt zadelmakers zijn die geen hebben. Is toch wel een beetje een standaarduitrusting.

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:42

Anders ollashop, die heeft een zaldipers. Kun je hem ook heensturen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 11:40

Opsturen durf ik niet. Hoe weten zij immers welke maat het moet zijn?

Leef en laat leven.

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:30

Dan zou je inderdaad een andere zadelmaker nodig hebben die kan bepalen welke maat het moet worden.
Zelf heb ik een boommeter van Zaldi waarmee ik de boommaat in de gaten kan houden.
Heb iemand laten komen om het zadel te controleren op de rest van de ligging, deze was perfect.

Mijn paard is nog jong, dus houd meet iedere paar maanden even of de boom nog klopt.
Over een jaar laat ik de zadelmaker weer komen om de complete ligging te checken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 16:05

Kun je die boommeters gewoon zo kopen?

Leef en laat leven.

Anoniem

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:15

Misschien mis ik iets in je verhaal, maar in je openingspost schrijf je dat het zadel helemaal is nagekeken en is opgevuld, maar vervolgens schrijf je dat je er toch een zadelmaker bij wilt halen; is het zadel dan wel door een zadelmaker/passer aangepast aan je paard of niet? Want jouw vragen over hoe een boomzadel precies hoort te liggen kun je dan toch ook aan die zadelpasser stellen?

Aan de tweede foto uit je fotoshoot is duidelijk te zien dat de botten van het bekken nog steeds uitsteken en zelfs van voren kun je de ribben nog zien liggen, dus zelfs als een zadel nu past, dan weet je zeker dat het over twee weken niet meer past omdat je paard dan dikker is (als je paard tenminste nog steeds genoeg bijgevoerd wordt zodat hij dikker wordt, want hij is al behoorlijk lang zo mager). Ik zou eerst het paard weer op krachten helpen en zijn lijf qua vet en bespiering weer op een gezond niveau helpen voor je op zoek gaat naar een zadel voor dat gezonde paard.
Als je zadels gaat passen op een mager en ongezond paard dan is de kans levensgroot dat je hem juist door die ongezond gevormde zadels veel langer ongezond houdt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 17:31

xyzutu2 schreef:
Misschien mis ik iets in je verhaal, maar in je openingspost schrijf je dat het zadel helemaal is nagekeken en is opgevuld, maar vervolgens schrijf je dat je er toch een zadelmaker bij wilt halen; is het zadel dan wel door een zadelmaker/passer aangepast aan je paard of niet? Want jouw vragen over hoe een boomzadel precies hoort te liggen kun je dan toch ook aan die zadelpasser stellen?

Aan de tweede foto uit je fotoshoot is duidelijk te zien dat de botten van het bekken nog steeds uitsteken en zelfs van voren kun je de ribben nog zien liggen, dus zelfs als een zadel nu past, dan weet je zeker dat het over twee weken niet meer past omdat je paard dan dikker is (als je paard tenminste nog steeds genoeg bijgevoerd wordt zodat hij dikker wordt, want hij is al behoorlijk lang zo mager). Ik zou eerst het paard weer op krachten helpen en zijn lijf qua vet en bespiering weer op een gezond niveau helpen voor je op zoek gaat naar een zadel voor dat gezonde paard.
Als je zadels gaat passen op een mager en ongezond paard dan is de kans levensgroot dat je hem juist door die ongezond gevormde zadels veel langer ongezond houdt.

Zadel was nagekeken en opgevuld bij de verkoper. Heb het zadel erg goedkoop kunnen kopen dus wou zekerheid dat de boom niet gebroken was en heb dan ook gevraagd of ik eerst mocht passen en zien of paard er lekker mee loopt. Zoniet mocht ik zadel terug brengen en het geld terugkrijgen. (Stond op papier en zowel zij als ik hadden een.ondertekend exemplaar)

Dat was inmiddels ong een maand geleden en paard heeft al iets meer spieren gekregen (werk ong 4x per week hieraan dmv longeren afgewisseld met licht rijden) want reed eerst met een dik bontje (2cm dik) en nu kan ik bontje weglaten omdat zadel nu mooier aansluit.
Maar ben zeer bewust dat zadel over twee weken toch te krap kan zijn en vroeg daarom de informatie hier.

Inmiddels staat merrie even stil omdat er op stal veel nieuwe paarden zijn voor de wintermaanden en de merrie naar een buitenstal is gegaan. Dit bracht stress mee en dus geef ik haar nu al een week rust om te wennen aan de nieuwe stal en nieuwe paarden naast haar.

Ze wordt nog steeds goed bijgevoerd. Zelf krijgt ze van mij ook pavo daily plus elke keer als ik langsga.

Leef en laat leven.

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:45

Ja deze kun je online bestellen. Wel belangrijk even te checken of het zadel voor ee rest heel goed ligt ;)
Met alleen een passende boom ben hè er vaak nog niet. Wel fijn te weten dat zaldi over het algemeen wat korter valt. Dus qua lengte zal het wel goed zitten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 18:19

Lengte is ook goed ja.
Kan dit zadel netjes 3 vingers achter de schouder leggen en dan ligt die nog niet op haar lendenen.
Ben verder ook zeer tevreden met de pasvorm en ik vind hem ook comfortabel zitten.

Heb nog een zadel, een knight rider met zwarte boom (medium) maar deee past duidelijk niet op deze merrie.
De kussens naast de schouders knellen te hard. En toen was ze nog iets magerder.
Deze zaldi knelt niet maar kussens zijn ook niet zo dik naast de schouders.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze haar pavo dailyplus vandaag niet volledig op at. En het hooi ook niet bekeek toen ik dat opgeschud had. Vond ook vreemd dat er nog zo veel ligt, 1 uur voor de nieuwe voerbeurt.

Afbeelding

Misschien toch nog stress van de verhuis naar een stal die buiten staat. Of gewoon te veel voer?
Verder zag ze er niet ziek uit of slomer dan anders op weg naar de poetsplaats. Ook de mest in de stal zag er goed uit.
Heb ook alleen gepoetst dus niet gereden of gelongeerd.

Heb het beste met haar.voor maar dierenarts kan ik niet zelf bellen. Morgenvroeg ga ik kijken voor ik naar het werk vertrek. En desnoods melding maken als ze nog zoveel hooi heeft laten liggen.

Leef en laat leven.

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:30

Zijn naar tanden nagekeken? Dat is eigenlijk het eerste wat me te binnen schiet als ik je verhaal lees.
Kan inderdaad ook nog stress zijn, voor sommige paarden is het enorm wennen.

Houd ze altijd zoveel hooi over?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 21:49

Tanden kwam ook nog in mij op ja.
Ik kan donderdag even zelf voelen (door mij laat ze zich goed doen)

Normaal heeft ze alles op. Daarom ook vreemd dat ze de pavo daily plus
Die ik bijgeef als extraatje niet op at. Dat is normaal ook altijd op, ze likt er zelfs de bodem voor af normaal gezien.

Afbeelding

Verder is ze wel erg stressgevoelig. Daarom dat ik sinds donderdag al niets meer met haar gedaan heb. Toen is het erg druk geweest op stal, 5 nieuwe paarden en zijzelf die van stal moest veranderen (manegepaarden moeten altijd plaats maken.voor pensionpaarden)

Leef en laat leven.

Anoniem

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:10

Op zich is het goed dat je alles controleert qua zadel en qua tanden, maar hopelijk ben je je er ook van bewust dat er juist professionals op dit vlak bestaan omdat het écht goed controleren ingewikkelder is dan wat je als leek zonder vooropleiding kunt zien. Dat geldt voor het 'zelf even voelen of de tanden nog goed zijn' net zo als een boomzadel kopen en zelf even kijken of die past.
Eerlijk gezegd snap ik zelf niet waarom je op een merrie in zo'n slechte conditie qua bespiering en vet zou rijden (behalve dan omdat je ervoor betaalt), maar als je dat toch toch per se wilt, laat je dan alsjeblieft helpen door professionals want anders is je paard nog veel verder van huis.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Boompers zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 21:26

Geen reden tot paniek. Paarden in de stallen buiten krijgen hun avondmaal eerder dan de paarden in de binnenstallen ivm geen licht in de buitenstallen.
Dat verklaart waarom er zoveel hooi lag en ze geen honger meer had. Ze had pas gegeten

Leef en laat leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 8 bezoekers