Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:43

Het kan in het begin nodig zijn om het grazen consequent niet toe te staan. Zodat het paard leert dat leidtouw gelijk staat aan op de mens letten.

Er moet bij gezegd worden dat dit gedrag veel moeilijker te verminderen is als het paard in zijn vrije tijd niet kan grazen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:47

Dat dus :j
En ik begrijp ook dat het voor ponylief moeilijk is omdat die in zijn vrije tijd niet kan grazen (heeft wel onbeperkt ruwvoer maar dat is niet hetzelfde natuurlijk). Probleem is dat ponylief ook niet MAG grazen, want hij heeft een grasallergie. Maar dat krijg ik hem niet uitgelegd :P Nu gaat hij uiteraard niet dood van een paar happen gras onderweg, dus zo'n groot probleem is het niet, maar het echte grazen zit er gewoon niet in.

Maar ik probeer wel zo te werken dat als er een mens aan vasthangt/op zit dat grazen niet de bedoeling is. Wat wel mag is op borsthoogte eens wat meepikken, maar hij mag niet gaan stilstaan. En dus ook niet naar beneden duiken. Denk wel dat een paard slim genoeg is om dat onderscheid te maken. En daarnaast probeer ik te werken op een paar happen gras op commando, omdat ik hem ook niet alles wil verbieden. Maar dat is nog work in progress ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:55

Dat maakt het inderdaad een stuk moeilijker. Maar het ziet er naar uit dat je op de juiste weg zit. En paarden kunnen zeker het onderscheid maken tussen met mensen en zonder mensen en ook zeker op commando grazen en terug vertrekken. Maar dat kost wat tijd. Temeer omdat je in jou geval het paard tegen houdt in de basisbehoefte van grazen.

Btw. Wat nog kan helpen om het probleem te minderen is je paard op een stuk zetten met wat bewegingsruimte. En in plaats van 1 hoop hooi, heel wat kleintjes weg leggen. Dan komt het paard al dichter in de buurt van het grazen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Dorien66

Berichten: 1642
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:46

[***] schreef:
Is het Mark Rashid-Engels ook gewoon makkelijk te begrijpen?
Jep

instagram: @dorien_66

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:50

Sonja89 schreef:
Oshaa, ik geloof niet dat ik ook nog maar iets aan de reactie van jensvl toe te voegen heb... Kan ook bijna niet denk ik, aangezien hij hier de enige is die al echt ervaring heeft met Mark Rashid! Ben wel ernstig benieuwd naar de effecten als je deze aanpak gaat testen. Heel veel succes ermee! :)


Ik heb ook jarenlang ervaring met Mark Rashid al denkwijze en manier om met paarden om te gaan :j

Ben ook een van de weinige hier die hem in levende lijve gezien heeft? Er was nog iemand op Bokt die naar zijn clinics in Engeland is geweest. Moet een topic over zijn.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:21

Haloo

Ik zal me ook even voorstellen! Ik ben dus Elise en ik ben in het bezit van een 7 jarige merrie. Cessie is een heel dominant paard. Als ze andere paarden passeert sjot ze hun gewoon terwijl ze hun niet eens kent Ze stapt hierbij echt achteruit om ze te raken. Buiten dit kan het zijn dat ze eerst krolt met het paard en dan ineens slaat ze helemaal om en begint ze het paard te sjoten ookal doet dat paard helemaal niets verkeerd. Als ik met haar werk kan ik ook geen enkel paard passeren want ze doet het echt om hun te raken ookal daagt het paard niet eens uit, want ze doet het bij elk paard. Iemand die hier een verklaring voor heeft?. Cessie is een heel speciaal paard. Maar omdat ze soms eigenaardige dingen doet en ik anders een heel groot boek kan schrijven ga ik gewoon beginnen met wat we vandaag hebben gedaan. ;)

Vandaag heb ik eerst wat grondwerk gedaan en daarna ben ik even buiten gaan wandelen met haar. Alleen met Cessie gaan wandelen is nog heel moeilijk want ze heeft nog heel veel schrik en omdat dit onder het zadel nog totaal niet gaat, probeer ik dat nu af en toe aan de hand te doen. Cessie liep mij vroeger altijd omver en dergelijke, maar nu loopt ze mooi achter mij. Vanaf dat we iets verder van haar wei waren werd ze natuurlijk angstig. Rond haar kijken, blazen, sneller stappen, mij voorbij stappen en dergelijke... Dus totaal niet meer met mij bezig. Omdat ik op dat moment wat meer aan het denken was om niet parelli gewijs haar naar achter te schudden heb ik mij gewoon omgedraaid zodat ze meedraaide en daarna weer gedraaid naar de juiste richting waardoor ze eigenlijk automatisch terug achter mij te staan kwam en we zo konden verder stappen. Dit heb ik dan altijd gedaan vanaf ze mij voorbij stapte. Zou deze methode werken? Als ze dan in die hevige bui wil kijken naar iets en ineens stilstaat. Mag ik haar dan laten stilstaan of moet ik door stappen? En als ik haar dan laat stilstaan. Moet ik dan beslissen wanneer we weer doorstappen of mag zij dat beslissen?

Afbeelding

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:26

Ik heb het boek paarden liegen nooit besteld dus binnekort ben ik weer wat meer mee ;)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:35

Die methode kan zeker werken. Ik heb op een gelijkaardige manier ook een paar keer zo'n probleempjes opgelost. Dus het kan zeker. Belangrijk is dat je consequent blijft en een vaste afstand instelt vanaf wanneer je omdraait. Als deze afstand te veel wisselt, kan het paard niet weten wat de grens is.

Wat ook kan helpen, is om elke keer dat ze voorbij je grens gaat, te stoppen en het paard achterwaarts terug te zetten (met lichte contactdruk) tot het punt dat ze achter de grens staat. Dan terug beginnen wandelen en onmiddelijk stoppen en achterwaarts als het paard terug voorbij de grens komt. Eventueel kan je deze oefening uitbreiden met elke keer een of meerdere stapjes achterwaarts, om het paard ook duidelijk te maken dat je veel minder snel ergens geraakt als ze voorbij steekt en het paard dus langer moet wachten om bij datgene te komen dat ze graag wil.

Als het paard naar iets kijkt uit angst, zou ik even geduld met het paard hebben. Als het is uit interesse, zou ik haar vragen door lichte druk om te blijven wandelen. Want ze kan ook al wandelend kijken. De tijd die je geeft is nogal afhankelijk van de leeftijd en ervaring van het paard. Maar het is wel de bedoeling dat je geen minutenlang stil staat. Ik zou na even (afhankelijk van het paard dus), terug beginnen wandelen en het leidtouw op een vaste druk door mijn hand laten glijden (om een constante lichte druk te veroorzaken). Afhankelijk van het paard ga je op het eind blijven wachten op het paard of ga je op het einde de druk een beetje opvoeren. Als het paard beslist om door te gaan voor jij dat beslist is dat geen probleem (jou idee was sowieso doorgaan, je hebt niet gevraagd om te stoppen en wel aangegeven dat je bereid bent te luisteren naar het paard en zijn standpunt in acht te nemen). Als je het zelf beslist en volgt, natuurlijk ook geen probleem. Maar probeer hier ook weer de druk licht te houden.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:43

jensvl schreef:
Die methode kan zeker werken. Ik heb op een gelijkaardige manier ook een paar keer zo'n probleempjes opgelost. Dus het kan zeker. Belangrijk is dat je consequent blijft en een vaste afstand instelt vanaf wanneer je omdraait. Als deze afstand te veel wisselt, kan het paard niet weten wat de grens is.

Wat ook kan helpen, is om elke keer dat ze voorbij je grens gaat, te stoppen en het paard achterwaarts terug te zetten (met lichte contactdruk) tot het punt dat ze achter de grens staat. Dan terug beginnen wandelen en onmiddelijk stoppen en achterwaarts als het paard terug voorbij de grens komt. Eventueel kan je deze oefening uitbreiden met elke keer een of meerdere stapjes achterwaarts, om het paard ook duidelijk te maken dat je veel minder snel ergens geraakt als ze voorbij steekt en het paard dus langer moet wachten om bij datgene te komen dat ze graag wil.

Als het paard naar iets kijkt uit angst, zou ik even geduld met het paard hebben. Als het is uit interesse, zou ik haar vragen door lichte druk om te blijven wandelen. Want ze kan ook al wandelend kijken. De tijd die je geeft is nogal afhankelijk van de leeftijd en ervaring van het paard. Maar het is wel de bedoeling dat je geen minutenlang stil staat. Ik zou na even (afhankelijk van het paard dus), terug beginnen wandelen en het leidtouw op een vaste druk door mijn hand laten glijden (om een constante lichte druk te veroorzaken). Afhankelijk van het paard ga je op het eind blijven wachten op het paard of ga je op het einde de druk een beetje opvoeren. Als het paard beslist om door te gaan voor jij dat beslist is dat geen probleem (jou idee was sowieso doorgaan, je hebt niet gevraagd om te stoppen en wel aangegeven dat je bereid bent te luisteren naar het paard en zijn standpunt in acht te nemen). Als je het zelf beslist en volgt, natuurlijk ook geen probleem. Maar probeer hier ook weer de druk licht te houden.



Bedankt voor je antwoord! Dat achteruit zetten , mag dat enkel door contactdruk aan het halster? Dan lijkt het voor mij zo alsof ik ze gewoon een oefening vraag en dit geen correctie was op haar voorbijsteken... of ben ik hierbij verkeerd?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:46

Het paard is slim genoeg om na een aantal keer door te hebben dat dat het gevolg is van het voorbijsteken van een bepaald punt. Je moet natuurlijk wel de juiste timing gebruiken. Maar dat is sowieso het geval.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:49

jensvl schreef:
Het paard is slim genoeg om na een aantal keer door te hebben dat dat het gevolg is van het voorbijsteken van een bepaald punt. Je moet natuurlijk wel de juiste timing gebruiken. Maar dat is sowieso het geval.


En hoe moet ik haat dan laten stilzetten want ze loopt meestal wel wat door dan...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:00

Afhankelijk van het paard, druk gelijk houden of licht laten oplopen. Bij de minste vertraging druk lossen (de eerste paar keer). Dit herhalen tot het paard op lichte druk redelijk vlot stilstaat (de lengte van een leidtouw tijd ongeveer). Als dat vlot gaat (en het is nog niet opgelost) vraag je het paard elke keer terug achterwaarts tot de grens.

Maar het is denk ik goed dat je eerst de benodigde druk verlicht (zo voorkom je touwtrekken).

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:02

jensvl schreef:
Afhankelijk van het paard, druk gelijk houden of licht laten oplopen. Bij de minste vertraging druk lossen (de eerste paar keer). Dit herhalen tot het paard op lichte druk redelijk vlot stilstaat (de lengte van een leidtouw tijd ongeveer). Als dat vlot gaat (en het is nog niet opgelost) vraag je het paard elke keer terug achterwaarts tot de grens.

Maar het is denk ik goed dat je eerst de benodigde druk verlicht (zo voorkom je touwtrekken).


Oke ik zal het eens proberen :) Dankuwel! Gaat nog aanpassen worden ;p

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:03

Dat loopt wel los ;)

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:34

elisedcl schreef:
Ik zal me ook even voorstellen! Ik ben dus Elise en ik ben in het bezit van een 7 jarige merrie. Cessie is een heel dominant paard. Als ze andere paarden passeert sjot ze hun gewoon terwijl ze hun niet eens kent Ze stapt hierbij echt achteruit om ze te raken. Buiten dit kan het zijn dat ze eerst krolt met het paard en dan ineens slaat ze helemaal om en begint ze het paard te sjoten ookal doet dat paard helemaal niets verkeerd. Als ik met haar werk kan ik ook geen enkel paard passeren want ze doet het echt om hun te raken ookal daagt het paard niet eens uit, want ze doet het bij elk paard. Iemand die hier een verklaring voor heeft?. Cessie is een heel speciaal paard. Maar omdat ze soms eigenaardige dingen doet en ik anders een heel groot boek kan schrijven ga ik gewoon beginnen met wat we vandaag hebben gedaan. ;)


Volgens mij moet je beginnen met loslaten van het idee dat je paard dominant is. Ze klinkt in dit verhaal eerder erg angstig en onzeker.
Slaan en boos doen tegen paarden is niet meteen dominant.

Staat ze wel gewoon dagelijks in een kudde? Dag en nacht?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Dorien66

Berichten: 1642
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:52

Ik sluit me aan bij Fransje, ik vermoed ook dat haar gedrag eerder met onzekerheid dan dominantie re maken heeft.

instagram: @dorien_66

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:43

Dat lijkt inderdaad meer te duiden op onzeker zijn of bang, nu Fransje en Dorien het hier aanhalen. Ik had eigenlijk nog niet verder bij stil gestaan bij dat deel. En ik kan me zeker vinden in hun uitleg.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:11

Ze staat niet bij andere paarden in de wei. We hebben dit een keer geprobeerd maar vanaf je het andere paard uit de wei wou halen kwam zij in volle galop afgestormt, jaagde het andere paard weg met haar oren plat en met te bokken en kwam zelf bij jou staan. Als het andere paard ook maar gwn in de wei te dicht kwam joeg ze hem meteen weg... Dit was geen leven meer voor dat ander paard omdat hij meer afgeklopt werd dan wat anders dus hebben we ze terug uit elkaar gehaald. We hadden ze nogtans echt de tijd gegeven...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:12

fransje23 schreef:
elisedcl schreef:
Ik zal me ook even voorstellen! Ik ben dus Elise en ik ben in het bezit van een 7 jarige merrie. Cessie is een heel dominant paard. Als ze andere paarden passeert sjot ze hun gewoon terwijl ze hun niet eens kent Ze stapt hierbij echt achteruit om ze te raken. Buiten dit kan het zijn dat ze eerst krolt met het paard en dan ineens slaat ze helemaal om en begint ze het paard te sjoten ookal doet dat paard helemaal niets verkeerd. Als ik met haar werk kan ik ook geen enkel paard passeren want ze doet het echt om hun te raken ookal daagt het paard niet eens uit, want ze doet het bij elk paard. Iemand die hier een verklaring voor heeft?. Cessie is een heel speciaal paard. Maar omdat ze soms eigenaardige dingen doet en ik anders een heel groot boek kan schrijven ga ik gewoon beginnen met wat we vandaag hebben gedaan. ;)


Volgens mij moet je beginnen met loslaten van het idee dat je paard dominant is. Ze klinkt in dit verhaal eerder erg angstig en onzeker.
Slaan en boos doen tegen paarden is niet meteen dominant.

Staat ze wel gewoon dagelijks in een kudde? Dag en nacht?



Ze staat wel dag en nacht buiten naast andere paarden, maar niet in dezelfde wei. Zie uitleg hierboven.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:27

Ze doet dit zelf op buitenrit. Als ik met een ander paard ga wandelen dan draaid ze gewoon soms ineens haar gat om te bokken op dat ander paard. Zonder enige waarschuwing. Zo precies alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Nieteens met felle oren naar achter ofzo, nee gewoon even bokken naar het andere paard...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:34

Maar dat onzeker en bang verhaal kan zeker kloppen. Ik heb ze nu een dik jaar en ze is voor mij nog altijd een misterie... Een van de trainers die eens is langsgeweest heeft mij verteld dat Cessie zich eigenlijk zo heeft opgesteld omdat ze zich zo wil beschermen. Om een of andere rede heeft ze geleerd om haar eigen te moeten redden dus daarom dat ze zich zowat aflsuit... Ook voor mij is het moeilijk bij haar door te dringen... Ik zou heel graag hebben dat ze mij wel toelaat... maar daar ben ik dus al meer als een jaar mee bezig xd

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:08

elisedcl schreef:
Maar dat onzeker en bang verhaal kan zeker kloppen. Ik heb ze nu een dik jaar en ze is voor mij nog altijd een misterie... Een van de trainers die eens is langsgeweest heeft mij verteld dat Cessie zich eigenlijk zo heeft opgesteld omdat ze zich zo wil beschermen. Om een of andere rede heeft ze geleerd om haar eigen te moeten redden dus daarom dat ze zich zowat aflsuit... Ook voor mij is het moeilijk bij haar door te dringen... Ik zou heel graag hebben dat ze mij wel toelaat... maar daar ben ik dus al meer als een jaar mee bezig xd


Ergens heeft ze voor zichzelf besloten dat de eerste klap een daalder waard is. Ze lijkt vooral onzeker en angstig.
Lijkt mij moeilijk de opening te vinden en vandaar uit te werken aan haar zelfvertrouwen. Heeft ze wel een plek waar ze zich echt kan ontspannen? Waar ze zich echt veilig voelt? Ligt ze weleens te slapen?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:11

fransje23 schreef:
elisedcl schreef:
Maar dat onzeker en bang verhaal kan zeker kloppen. Ik heb ze nu een dik jaar en ze is voor mij nog altijd een misterie... Een van de trainers die eens is langsgeweest heeft mij verteld dat Cessie zich eigenlijk zo heeft opgesteld omdat ze zich zo wil beschermen. Om een of andere rede heeft ze geleerd om haar eigen te moeten redden dus daarom dat ze zich zowat aflsuit... Ook voor mij is het moeilijk bij haar door te dringen... Ik zou heel graag hebben dat ze mij wel toelaat... maar daar ben ik dus al meer als een jaar mee bezig xd


Ergens heeft ze voor zichzelf besloten dat de eerste klap een daalder waard is. Ze lijkt vooral onzeker en angstig.
Lijkt mij moeilijk de opening te vinden en vandaar uit te werken aan haar zelfvertrouwen. Heeft ze wel een plek waar ze zich echt kan ontspannen? Waar ze zich echt veilig voelt? Ligt ze weleens te slapen?


Ze staat nu op een wei, vlakbij een ander paard waar ze wel echt heel goed mee overeen komt. Ik heb ze al zien slapen en dergelijke en ze voelt zich echt heel goed nu ze dag en nacht op een wei staat. Ze heeft een schuilhok, hooi, water. Vanop stal te staan wordt ze zenuwachtig...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:13

Maar ik vind het moeilijk want het lijkt alsof ze al veel zelfvertrouwen heeft. Alsof ze alles op haar eigen wil doen. Ze kan ook naar mij toe brut zijn en heeft mij vroeger ook al veel gebeten en gebokt naar mij. Ook nu als ze het niet aan staat (bijvoorbeeld tijdens longeren) trekt ze echt met haar hoofd naar buiten en bokt echt recht naar mij... Heel eng kan het u zeggen.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:14

Klinkt misschien een beetje raar maar probeer dat idee van dominantie echt los te laten. Haal het uit de omschrijving in je profiel etc. Zie haar als de onzekere en angstige merrie die ze is.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 41 bezoekers