Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:21

Ik heb een 12 jarig arabier ruintje die ik sinds ruim 5 jaar in mijn bezit heb.

Het heeft altijd wel moeite gekost om hem op gewicht te houden, maar de eerste jaren had hij verder geen gezondheidsproblemen. Ik reed met hem, mende met hem en ging met hem wandelen. Ik ging regelmatig lessen, nam deel aan oefenwedstrijden en hij liep ook regelmatig voor de wagen.
Maar 2 jaar geleden ging hij ineens heel sterk achteruit. Vermageren, suf zijn, hoesten en moeilijk ademhalen.
Bij een bloedonderzoek bleek dat de leverwaarden heel slecht waren. Na lang dokteren en enkele kliniekbezoeken hebben we hem er weer een beetje bovenop gekregen, maar ik heb het gevoel dat hij nooit meer de oude geworden is. Hij blijft vermageren, ziet er ook niet goed uit, ik kan gewoon zien aan hem dat er lichamelijk vanalles verkeerd zit. Ik heb sinds zijn laatste kliniekbezoek 2 jaar geleden misschien nog 10 keer met hem gereden, maar ik merk dat het niet lukt. Het voelt niet goed, hij lijkt het mentaal ook allemaal moeilijk te kunnen plaatsen, en dat doet me vermoeden dat het hem misschien toch ergens pijn doet of veel moeite kost.

Nu merk ik dat hij de laatste weken weer sterk achteruit gegaan is. Een aantal weken geleden leek het allemaal mee te vallen, en dacht ik er zelfs aan om weer te gaan trainen en wedstrijden te rijden, maar op vandaag ziet hij er zo slecht uit dat ik niet eens met hem op wedstrijd zou durven gaan.
Ik schaam me voor hoe hij erbij loopt, maar ondanks alle moeite die ik doe lijkt het alleen maar slechter te worden.
Ik begin me een beetje af te vragen of het nog wel zin heeft ;( Doe ik mijn paard er een plezier mee om weeral zo te gaan dokteren?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:26

Zijn de leverproblemen ook behandeld?? Anders heeft het geen zin!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:29

Heb je een recente foto?
En wanneer is dat laatste bloedonderzoek gedaan?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:34

Hoe kwamen die slechte leverwaardes, is daar ook onderzoek naar gedaan? is er getest op leverbot?

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:37

ooit kans gehad op inname van Jacobskruiskruid? ( zelfs nog van voor jouw tijd?) dit bouwt zich op in de lever. en kan veel problemen geven

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:40

Dit paardje is nog best jong,hier moet wat aan te doen zijn.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 20:28

Er is toen behandeld voor leverbot, maar ik weet niet of dat echt veel beterschap heeft gebracht. Er werd ook geen leverbot gevonden in het mestonderzoek.

Recente foto's heb ik niet meteen, maar ik kan er wel eens wat maken.

Ik heb trouwens vandaag eens gewogen hoe veel voer hij krijgt, omdat dat misschien een beter beeld geeft. Het gaat om een arabiertje van ongeveer 420 kg. Hij kreeg normaal gezien 12 kg hooi per dag, maar de laatste maanden heb ik dit opgetrokken tot 16 kg. Verder krijgt hij 1/2 kg muesli, 1/2 kg luzernebrok en nog wat supplementen. Mijn gevoel zegt dat het niet normaal is dat hij hiermee nog steeds afvalt? :-/

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:44

Wat naar voor jullie. Ik ken ook zo'n arabier. Was altijd al erg mager en kwam niet meer aan, ook laagste in rang in elke groep, mentaal altijd wat angstig en teneergeslagen, stram. Dier werd ook nooit bereden. Ze hebben nooit ontdekt wat het dier nou had (de eigenaar heeft ervoor gekozen het dier niet helemaal binnenstebuiten te laten keren maar uit standaardonderzoeken bleek niks).
Het beestje is ingeslapen op 14-jarige leeftijd omdat het gewoon óp was.

Ik snap dat je niks hebt aan dit verhaal maar het is geen schande om een jong paard in te laten slapen als het niet gezond en gelukkig is.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:46

Eet je pony wel al het voer in een normaal tempo op? Geen tandproblemen?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:55

Hier ook een paardje met vreemde klachten ben al 3 jaar aant dokteren en nog steeds geen diagnose.
Morgen laat ik bloed trekken en op tekenziekte testen.
Ben ook aan het eind van mijn latijn.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:15

Heb je kwaliteitshooi? Niet van dat hele grove spul?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 09:19

Van de tandarts kreeg ik enkele maanden geleden nog te horen dat zijn gebit helemaal in orde is. Ze komt om de 6 maanden, maar meestal behandelt ze de arabier maar 1x per jaar omdat het niet vaker nodig is.
Hij eet zijn voer wel op een normaal (tot zelfs snel) tempo, en ik zie hem nooit morsen, proppen maken of voer laten vallen.

Mijn hooi lijkt van goede kwaliteit te zijn, ik heb ook de indruk dat ze het lekker vinden.

Hij heeft wel momenten dat het iets beter gaat, maar ik heb de indruk dat die periodes steeds korter worden. Zijn spijsvertering is helemaal in de war, de minste of kleinste wijziging in voer zorgt onmiddellijk voor grote problemen. De laatste paar weken valt hij weer heel hard af, zonder aanwijsbare reden. Zijn achterbenen en staart hangen vol mest, alsof hij niet eens meer de moeite neemt om zijn staart omhoog te doen.
Ik weet het niet meer, ik hoop dat we snel meer duidelijkheid hebben :(

funnyhorses, wat lastig hé :\ Hopelijk voor jullie ook gauw meer nieuws! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:35

Wat is er buiten/na het laatste kliniekbezoek (2 jaar terug) en bloedonderzoek nog gedaan aan dokteren? Hoe is het ontwormingsbeleid? Dat mis ik even, waardoor het ook lastig is om mee te denken. Verder is het wellicht wijs de tanden ook door een tweede TA na te laten kijken voor een second opinion.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:38

Krijgt hij hooi of kuil? en heeft hij diarree? wat voor een krachtvoer krijgt hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:40

Eline91 schreef:
Zijn achterbenen en staart hangen vol mest, alsof hij niet eens meer de moeite neemt om zijn staart omhoog te doen.


Ik denk dat dit meer een teken van slappe mest is dan per se de staart niet omhoog doen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:53

NikkiDeKerf schreef:
Eline91 schreef:
Zijn achterbenen en staart hangen vol mest, alsof hij niet eens meer de moeite neemt om zijn staart omhoog te doen.


Ik denk dat dit meer een teken van slappe mest is dan per se de staart niet omhoog doen.


Ja en als hij zijn voedingsstoffen daardoor niet opneemt is het niet heel gek dat hij vermagert en ellendig word.
Gastro plus zorgt voor goede resultaten wbt de mest bij veel paarden. Kan ook zijn dat hij "allergisch" reageert op een van de bestanddelen in het krachtvoer wat hij nu krijgt.
Als dat zo is krijgt de lever daar ook een opdonder van.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:05

Ben ik dan de enige die een halve kilo musli en een halve kilo luzernebrok niet veel vind?Ik zou dat bij een mager paard al minstens 2 x per dag voeren.

Bij ons gaat bij de schrale paarden heel wat meer voer in.

Jayney

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:15

Vervelend dat je paard zo mager blijft en weinig energie heeft.

Ik zou in elk geval weer een bloedonderzoek doen dit lijkt mij prioriteit nummer 1.

Ik persoonlijk zou hem volledig van de muesli (verwerken en verteren van muesli kan namelijk ook veel energie kosten voor een paard) afhalen en ter vervanging een bietenpulp variant gaan voeren (speedibeet van pavo is super snel klaar) andere bietenpulp varianten kunnen ook maar moeten mogelijk wat langer weken. Zupa is ook een "nat" voer variant met onder andere bietenpulp dat is ook een echte dikmaker maar moet wel uurtje of 6 weken.

Hopelijk kunnen ze iets vinden aan de hand van een bloedonderzoek. Heel veel succes en sterkte met je paardje

Edit:
Informatie over zupa http://www.equifyt.com/nl/bestel-online/item/zupa/29

En informatie of speedibeet
http://www.pavo.nl/themas/speedibeet

En over bietenpulp en dikmakers algemeen lopen veel bokt topics o.a.
[VS] bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

[VS] De Ultieme Dikmaker

[VS] Dikmaker zonder suiker
Laatst bijgewerkt door Jayney op 13-01-17 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:22

Ik zie dat Ts van belgie is.
Aveve heeft All in soup.
Die is in 15 minuten klaar. Dat is vergelijkbaar met subli priores.
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... soup/95fe6

Bij dunne mest is mijn eerste vraag ook altijd krijgt hij echt hooi, of hooi uit plastic (voordroog).
Er zijn paarden die niet tegen hooi uit plastic kunnen, ook al is het mooi droog. En daar denken niet alle dierenartsen aan.

Voor de rest erg veel sterkte, want je hebt al zoveel geprobeerd.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:48

Het is zwaar k**** als men niet weet wat een paard mankeerd. -O-

Ik heb wel met speedibeet van pavo goede ervaring nml mijn bejaarde fjordje werd wat schraal en nu met de speedibeet komt er weer een speklaag op. Ook geeft speedibeet vastere mest althans bij mn tinker helpt het heel goed.

Ook ursonne geeft een goede bijdrage in de vitamine en mineralen.
Vooral de b vitamines zijn belangrijk.

Ik hoop dat je paard snel opknapt.
Ik heb gezegt dat ik een feestje geef als ze weer gezond is!!! :D

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:40

Waar komt je ruwvoer vandaan?
Ruwvoer gewonnen in België is armer van voedingsstoffen dan ruwvoer gewonnen in bijv. Friesland.
Zeker bij arm ruwvoer zou ik (veel) meer krachtvoer gaan bijvoeren. En dan vooral VOLLEDIG krachtvoer, zoals een samengestelde brok van een goed merk.

Slappe mest kan ook wel eens een teken zijn van zand in de darmen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 12:02

Bedankt om mee te denken :)

Ik zal proberen op alle vragen zo goed mogelijk te antwoorden.

NikkiDeKerf, we hebben al verschillende bloedonderzoeken gedaan, om na te gaan of daar een bepaalde evolutie in te zien is. Daar komt echter niks alarmerend uit, de leverwaarden leken terug genormaliseerd en verder is er ook niks speciaals te zien. De tanden worden ook om de 6 maanden nagekeken, maar wel steeds door dezelfde tandarts.
Het ontwormingsbeleid laat ik aan de DA over, volgens mij krijgen ze Ivermectine - Moxidectine - Ivermectine - Moxidectine + Praziquantel

Elisa2: Hij krijgt gewoon hooi, geen kuil. De mest kan soms een klein beetje slap zijn als er wat verandert aan zijn voer, maar diarree heeft hij echt niet.

beatje, hij hoeft wel niet te werken voorlopig. Ik geef hem niet te veel krachtvoer, omdat ik de indruk heb dat het toch niet echt blijft hangen. Verder denk ik dat ik wel ruim voldoende hooi geef, en ik heb altijd geleerd dat genoeg hooi belangrijker is dan veel krachtvoer. Maar als je suggesties hebt, en dan specifiek in de richting van een voer wat goed is voor magere paarden, dan hoor ik dat graag :)

Jayney, er is al een nieuwe bloedstaal onderweg naar het labo. Ik hoop dat we daaruit meer duidelijkheid krijgen. We hebben voor de zekerheid nog eens bloed afgenomen van mijn andere pony's, om te controleren of er daar niks te vinden is.
Bietenpulp heb ik eigenlijk nog nooit gevoerd, omdat ik toch af en toe hoor over 'ongelukjes' met paarden die het eten voor het geweekt is. Maar als dat een oplossing kan zijn wil ik het wel eens proberen.

bruintje123, ik voer gewoon hooi en geen voordroog. All In Soup ken ik niet, is dat een soort slobber?

funnyhorses, ik hoop dat je gauw een feestje mag geven ;)

Dees, dat wist ik niet. Mijn ruwvoer komt gewoon uit België, maar ik probeer wel steeds op zoek te gaan naar goede kwaliteit hooi.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:13

Controleer de ontworming en geef hem gewone basisbrok i.p.v. al die moderne supplementen enzo,en wel een voldoende hoeveelheid!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:21

TS: hoe is de huisvesting van je paard. Heb je hem een dek op? Komt ie buiten? Veel op zandpaddock of op zandgrondwei?

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:46

Eline91 schreef:
Bedankt om mee te denken :)



Dees, dat wist ik niet. Mijn ruwvoer komt gewoon uit België, maar ik probeer wel steeds op zoek te gaan naar goede kwaliteit hooi.



Je kan ook je ruwvoer eens laten testen, dan weet je precies wat erin zit.
Soms vinden ze het heerlijk, ziet het er goed uit, maar zit er wel weinig voedingswaarde in.