Problemen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

EsmeeFemkee

Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-17

Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 10:29

Hoi iedereen!

Ik heb een 6 jarige New Forest merrie genaamd Femke, ik ken haar nu al 3 jaar en we hebben een geweldige band dus hier wil ik graag geen commentaar over :j . Ik heb Femke zelf ingereden onder begeleiding van een volwassene met veel ervaring alleen heeft ze nooit leren longeren.. Ze snapte het nooit en nu gaan we eigenlijk heel erg vooruit. Ik heb nog wel het gevoel dat ze er echt een hekel aan heeft dus daarom doen we het niet te vaak ;) . Wanneer we het wel doen heeft ze uiteraard een goede en een slechte hand. Haar goede hand is rechtsom en haar slechte linksom dus ik verwacht ook dat haar rechtse kant sterker is. Ze doet het vergeleken met vroeger al heel goed maar er zijn nog wat dingen waar wij bij vast lopen, hebben jullie advies?
- Bij stap komt ze vaak heel dichtbij mij lopen, en ik krijg haar ook niet verder weg. In draf en galop heeft ze dit niet.
- Op haar slechte hand wil ze aardig vaak wel eens omdraaien.
- Soms dan rent ze opeens de volte uit wat als gevolg heeft dat ik mijn hakken in het zand moet zetten en me echt schrap moet zetten om haar terug in de volte te krijgen.
(- Ze bokt meestal bij het galopperen, al lijkt mij dit niet echt een probleem toch? Aangezien ze dan juist lekker uit kan razen! *\o/* )

Alvast bedankt.
Geen ander commentaar a.u.b :o


Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:35

Als je een stuk afzet dan maak je het jezelf en je pony een stuk makkelijker... dan blijft die op de volte kan je ook meer daar heen sturen met zweep/lichaamstaal en kan je ook zorgen dat ze niet omdraait.

Daarnaast kan je best eens je instructrice vragen eens een keertje een longeerlesje te doen, die kan dan ook kijken of je op de goede plek staat en of je je hulpen netjes geeft en goed timed.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:36

hey,

over de dichterbij komen in de stap, je longeerzweep richting haar voorhand laten wijzen en evt keer haar kant op zwiepen ( niet raken uiteraard )

heb je wel eens met dubbele lijnen geprobeerd te longeren dan kun je aan beide kanten met haar werken.
wat betreft het uitbreken zet een stukje af in de bak dan kan ze niet zo makkelijk weg.

succes

EsmeeFemkee

Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 10:38

Evelijn schreef:
Als je een stuk afzet dan maak je het jezelf en je pony een stuk makkelijker... dan blijft die op de volte kan je ook meer daar heen sturen met zweep/lichaamstaal en kan je ook zorgen dat ze niet omdraait.

Daarnaast kan je best eens je instructrice vragen eens een keertje een longeerlesje te doen, die kan dan ook kijken of je op de goede plek staat en of je je hulpen netjes geeft en goed timed.


Dat van die instructrice is een heel goed idee, ik zal gaan kijken of ik misschien iemand kan vinden die hier veel over weet :o ! Een stukje afzetten is lastig omdat ik daar de materialen niet echt voor heb. Anders moet ik voortaan gaan longeren in de paddock want die is wel de goede grootte. Dan moet ik wel even de gaten dicht gooien want haar maatje houdt er van om gaten te graven in zn vrije tijd :D :P . Bedankt!

EsmeeFemkee

Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 10:39

vso1990 schreef:
hey,

over de dichterbij komen in de stap, je longeerzweep richting haar voorhand laten wijzen en evt keer haar kant op zwiepen ( niet raken uiteraard )

heb je wel eens met dubbele lijnen geprobeerd te longeren dan kun je aan beide kanten met haar werken.
wat betreft het uitbreken zet een stukje af in de bak dan kan ze niet zo makkelijk weg.

succes


Dat ga ik proberen! Over het afzetten heb ik net een bericht beantwoord :o. Bedankt! ;)

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:40

Longeerlessen nemen, want er gaat hier heel erg veel fout.

EsmeeFemkee

Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 10:43

TerraHowrse schreef:
Longeerlessen nemen, want er gaat hier heel erg veel fout.

Dan vond ik de eerste reactie van de andere Bokt-Gebruiker toch wat lief verwoord :j . Ik zie zelf ook wel in dat er wat dingen nog niet zo goed gaan. Maar als je ziet dat ze het heel lastig vind en ze het nu pas leert wanneer ze 6 is en ik er nog niet zo lang mee bezig ben vind ik het al best gaan. Ik vroeg alleen of iemand nog tips had om die foutjes uit te halen. Het is ook niet dat ze continu dit soort dingen doet, het gebeurt ook dat ze het bijvoorbeeld 5 minuten goed doet en dan even omdraaid, dan zou ik niet zeggen dat er heel erg veel fout gaat. 3 puntjes :D . Toch bedankt voor je reactie.

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:53

EsmeeFemkee schreef:
TerraHowrse schreef:
Longeerlessen nemen, want er gaat hier heel erg veel fout.

Dan vond ik de manier hoe de eerste reactie werd verwoord van de andere Bokt-Gebruiker toch wat lief verwoord :j . Ik zie zelf ook wel in dat er wat dingen nog niet zo goed gaan. Maar als je ziet dat ze het heel lastig vind en ze het nu pas leert wanneer ze 6 is en ik er nog niet zo lang mee bezig ben vind ik het al best gaan. Ik vroeg alleen of iemand nog tips had om die foutjes uit te halen. Het is ook niet dat ze continu dit soort dingen doet, het gebeurt ook dat ze het bijvoorbeeld 5 minuten goed doet en dan even omdraaid, dan zou ik niet zeggen dat er heel erg veel fout gaat. 3 puntjes :D . Toch bedankt voor je reactie.

Ik bedoel het niet gemeen hoor :) kwam er misschien ietwat bot uit. Ik zal het eventjes beter verwoorden haha.


EsmeeFemkee schreef:
Hoi iedereen!

Ik heb een 6 jarige New Forest merrie genaamd Femke, ik ken haar nu al 3 jaar en we hebben een geweldige band dus hier wil ik graag geen commentaar over :j . Ik heb Femke zelf ingereden onder begeleiding van een volwassene met veel ervaring alleen heeft ze nooit leren longeren.. Ze snapte het nooit en nu gaan we eigenlijk heel erg vooruit. Ik heb nog wel het gevoel dat ze er echt een hekel aan heeft dus daarom doen we het niet te vaak ;) . Wanneer we het wel doen heeft ze uiteraard een goede en een slechte hand. Haar goede hand is rechtsom en haar slechte linksom dus ik verwacht ook dat haar rechtse kant sterker is. Ze doet het vergeleken met vroeger al heel goed maar er zijn nog wat dingen waar wij bij vast lopen, hebben jullie advies?
- Bij stap komt ze vaak heel dichtbij mij lopen, en ik krijg haar ook niet verder weg. In draf en galop heeft ze dit niet.
- Op haar slechte hand wil ze aardig vaak wel eens omdraaien.
- Soms dan rent ze opeens de volte uit wat als gevolg heeft dat ik mijn hakken in het zand moet zetten en me echt schrap moet zetten om haar terug in de volte te krijgen.
(- Ze bokt meestal bij het galopperen, al lijkt mij dit niet echt een probleem toch? Aangezien ze dan juist lekker uit kan razen! *\o/* )

Alvast bedankt.
Geen ander commentaar a.u.b :o

Ze heeft dus nooit leren longeren omdat ze dat moeilijk vind. Daar gaat het al fout, jij bepaald namelijk wat jullie gaan doen en wanneer. Helemaal leuk dat je paard daar geen zin in heeft maar ze went er maar aan.

Als ze in stap te dichtbij jou komt zet je een pas vooruit en maak je je groot. Desnoods stuur je haar weg met de zweep. Maar dit is weer een leiderschapsdingetje, jij hebt geen leiding over haar want ze bepaald zelf blijkbaar waar ze loopt.

Omdraaien op haar slechte kant mag echt niet. Dit is een teken dat je niet op een goede positie staat, als jij goed staat tijdens het longeren met een goede houding heeft je paard de kans niet om te draaien.

Zelfde geld voor wegrennen. Jij staat niet goed en ze is jou de baas. Weer leiderschapsproblemen.

Over het bokken verschillen de meningen. Mijn paarden mogen altijd even 2 minuten bokken en rennen maar daarna gaan ze aan het werk en ze weten dat ook dat ze moeten stoppen. Anderen willen dat hun paard helemaal niet bokt, die vinden dat ze dat in de wei mogen doen. Dat is dus je eigen keuze.

Wat gaat er dus fout? 1. leiderschap en 2. je houding en positie.
Geeft allemaal niks, we hebben het allemaal moeten leren en longeren is moeilijker dan het lijkt.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben, en nogmaals, ik bedoel het niet bot :)

rien10
Berichten: 14409
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:56

Geeft allemaal niks, alles kan je leren, en je pony ook.
Wat ik je als tip kan meegeven: ga vaker longeren :j (maar dat had je zelf ook al bedacht) en ga dan tijdens het longeren goed opletten. Wat gebeurt er vlak voordat je pony omdraait? Wordt ze sterk, neemt ze stelling naar buiten? Gaat ze harder? Gaat ze zachter? Als je daar achter bent, dan kan je gaan ingrijpen. Dus zachter en dan omdraaien? Nee, doorlopen! Harder en dan omdraaien? Nee, langzamer etc. etc. Succes.
Laat je eens weten hoe het gaat na het doorlezen en toepassen van alle/sommige tips?

EsmeeFemkee

Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 11:00

Citaat:
Ze heeft dus nooit leren longeren omdat ze dat moeilijk vind. Daar gaat het al fout, jij bepaald namelijk wat jullie gaan doen en wanneer. Helemaal leuk dat je paard daar geen zin in heeft maar ze went er maar aan.

Als ze in stap te dichtbij jou komt zet je een pas vooruit en maak je je groot. Desnoods stuur je haar weg met de zweep. Maar dit is weer een leiderschapsdingetje, jij hebt geen leiding over haar want ze bepaald zelf blijkbaar waar ze loopt.

Omdraaien op haar slechte kant mag echt niet. Dit is een teken dat je niet op een goede positie staat, als jij goed staat tijdens het longeren met een goede houding heeft je paard de kans niet om te draaien.

Zelfde geld voor wegrennen. Jij staat niet goed en ze is jou de baas. Weer leiderschapsproblemen.

Over het bokken verschillen de meningen. Mijn paarden mogen altijd even 2 minuten bokken en rennen maar daarna gaan ze aan het werk en ze weten dat ook dat ze moeten stoppen. Anderen willen dat hun paard helemaal niet bokt, die vinden dat ze dat in de wei mogen doen. Dat is dus je eigen keuze.

Wat gaat er dus fout? 1. leiderschap en 2. je houding en positie.
Geeft allemaal niks, we hebben het allemaal moeten leren en longeren is moeilijker dan het lijkt.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben, en nogmaals, ik bedoel het niet bot :)


Dankjewel voor de tips! Femke is een pony die met heel veel kinderen een loopje nam. Met mij deed ze dit niet omdat ze zegmaar alles had geleerd op mijn manier en omdat ik haar heel goed kende. Daarom heb ik heel vaak nare dingen over Femke naar mn hoofd toegesmeten gekregen en daarom vat ik sommige opmerkingen soms wat te snel bot op :P . Super bedankt voor je tips! Hier kan ik wat mee. Het 1e puntje komt dus vooral van de manege uit. Zij wilde niet longeren dus dan hoefde ze dat niet aangezien ze daar toch was om te rijden. Ik merk inderdaad dat ik bij het longeren niet altijd helemaal de leider ben terwijl dat bij andere dingen wel lukt. Hier ga ik dus zeker aan werken. Ik ga ook meer letten op mijn houding, dankjewel voor je reactie! :j

EsmeeFemkee

Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 11:02

rien10 schreef:
Geeft allemaal niks, alles kan je leren, en je pony ook.
Wat ik je als tip kan meegeven: ga vaker longeren :j (maar dat had je zelf ook al bedacht) en ga dan tijdens het longeren goed opletten. Wat gebeurt er vlak voordat je pony omdraait? Wordt ze sterk, neemt ze stelling naar buiten? Gaat ze harder? Gaat ze zachter? Als je daar achter bent, dan kan je gaan ingrijpen. Dus zachter en dan omdraaien? Nee, doorlopen! Harder en dan omdraaien? Nee, langzamer etc. etc. Succes.
Laat je eens weten hoe het gaat na het doorlezen en toepassen van alle/sommige tips?


Bedankt voor de tips en ik laat het zeker weten :o !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers