Pony last van tong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:20

Even een kleine geschiedenis: ja, hij heeft een enorme tong, waarom weet ik ook niet, maar het valt meteen iedereen op. De tandarts herkent mij als die op stal is door de pony met de mega-tong, dus ja :+ (ok, en de blinde, maar toch :') ).
Daarnaast is de pony vermoedelijk allergisch aan gras (jeuk & zwelling van tong) maar reageert dus ook op hooi/voordroog/etc (is immers ooit gras geweest). Hoe droger het hooi, hoe minder. Sinds hij niet meer op gras staat maar op een zandpaddock met onbeperkt hooi/stro ging het eigenlijk heel goed, zelfs zijn tong was minder dik, iets wat ook anderen opviel.

Gisteren kom ik op stal aan, door omstandigheden 3 dagen niet geweest maar dat gebeurt wel vaker. Hij krijgt de dagelijkse benodigdheden dus is geen ramp. Als ik aankom staat hij aan zijn hooibak te eten, ik ga kijken en er ligt nog best veel in (ongeveer 1/3e van zijn portie). Raar, want het is dan al half 3 en hij krijgt dat 's morgens dus doorgaans is alles weggewerkt. Op zich maak ik me niet meteen zorgen, misschien had het wel veel geregend en dan gaat hij meestal in de stal stro vreten tot het droog is en dan buiten hooi eten ;)

Ineens valt mij op hoe hij staat te eten, en daar komen wel vraagtekens bij. Dit is toch niet normaal ... In gewone omstandigheden staat hij met zijn neus in zijn bak en komt daar bijna niet uit tot alles weg is. Nu staat hij boven zijn bak te eten, en vooral het rare: met zijn mond open. Ik heb een stukje gefilmd.



Zijn houding zegt mij dat het niet makkelijk gaat. Ik kijk het even aan en steek de thermometer erin (heb ik standaard in mijn zakken, lang verhaal :7 ) ... 38.6°C . Hmm, niet goed. Ik neem hem even mee naar binnen, halster om doen gaat ook niet als anders (normaal steekt hij zijn neus er zelf in, nu hield hij zijn hoofd gewoon omhoog en moest ik het er echt rond doen) maar hij is verder wel ok. Bij het naar buiten gaan steelt hij geen grasjes zoals anders, maar zijn mond zat ook nog vol met hooi .. Ik laat hem eerst even in de piste, kijken of hij wil rollen, dat wil hij wel, maar nog steeds blijft hij knabbelen op die laatste hap hooi. Tot op de poetsplaats, daar is het pas weg.

Op de poetsplaats besluit ik om eens te kijken of hij een wortel wil. Die wil hij wel, echter gaat ook die heel langzaam binnen en staat hij zo'n 10 minuten dit te doen:


Ik heb de DA gebeld, ondanks dat hij niet ziek toont zit het me toch niet lekker. Hij heeft het druk en kan pas 's avonds komen. Bij aankomst zit pony op 38.2°C, in principe geen koorts, voor hem toch nog hoog (zit normaal rond de 37°C). Alles bekeken en gevoeld op het hoofd (en keel en hart/longen/darmen etc), in de mond gekeken en gevoeld. Nogmaals een wortel gegeven waarvan DA ook vond dat het niet ging zoals het moest. Hij wilde toch eens verder in die mond kijken. Pony verdoofd en de grove middelen erbij.

Mond op zich was heel netjes, tandarts is in februari 2016 geweest en had goed werk geleverd zei de DA. Kiezen ed waren allemaal mooi vlak, nergens wondjes van haken of dat soort toestanden, alles spik en span. Alleen die tong, die was toch wel erg dik & groot ... Ook een mini-wondje en een paar mini-zweertjes maar verder niks spectaculairs. Conclusie is dat die tong hem in de weg zit met eten en dat hij daardoor moeilijk het eten naar achter krijgt. Ook blijft er eten achter op die tong (maar hij knoeit niet). Keel etc. verder is schoon (voor zover DA kon zien natuurlijk). Dat of ergens een ontsteking die (nog) niet zichtbaar is, maar dat leek hem niet meteen het geval.

Hij heeft daarna nog iets ingespoten wat zou ontzwellen en dan zou ik vandaag moeten kijken, hij zou beter moeten eten. Volgens stalhouder eet hij nog steeds langzaam maar ik ga vanmiddag zelf eens kijken of er misschien toch verbetering is (en nog eens temperaturen).

Dus ja, de vraag is nu .. waarom zit die tong ineens in de weg? Hij loopt daar al enige tijd mee rond (is 20+) dus waarom nu problemen? Hij is verandert van dieet (van krachtvoer naar bietenpulp en krijgt extra vitamine E en sinds kort koper), dacht dat het daar misschien mee te maken had maar als het een allergie daarop was zou dat eerder moeten geweest zijn volgens de DA (hij staat er nu zo'n 3 weken op en verder geen klachten). Een andere optie is dat hij normaal natgemaakt hooi krijgt (niet geweekt) en dat dit nu omwille van de vorst een week ofzo niet gebeurt is. Dat kon volgens de DA een mogelijkheid zijn, dat hij reageert op het hooi omdat het nu droog is en het daarom moeilijker weg krijgt. Een ander idee heb ik momenteel niet..

Zijn hier mensen met ervaring of misschien nog ideeën?
Het is een heel verhaal geworden, sorry, maar kan maar volledig zijn ;) Moest het nog niet volledig genoeg zijn verneem ik het graag :+

Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:01

Veel ervaringen :P (had ik ook niet verwacht hoor ;) ).

Qua koorts leek hij vanmiddag weer in orde, zat netjes op 37.2. Echter toen ik naar huis ging weer hoger, stalhouder gaat vanavond nog eens meten. Volgens DA kon het nog wat schommelen, had gisteren ook een lichte koortsremmer gehad maar die zou in theorie vanmiddag uitgewerkt geweest zijn. Dus ben benieuwd of hij nog verder gaat stijgen of dat hij gewoon wat schommelt ...

Qua eten is er niks verandert, hij eet nog steeds alles, maar wel op dezelfde langzame manier. Even een paar dagen aankijken of het betert nu het hooi weer nat is, moet vrijdag de DA weer bellen. Hij opperde ook dat het eventueel iets neurologisch kon zijn .. maar hoop toch dat we die richting niet uit moeten ... Even afwachten maar ...

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:08

Kan het zijn dat iemand hem wat gras gevoerd heeft? Pennymeisjes op stal of zomaar langs fietsend?

Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:14

Dat denk ik niet, voorbijgangers sowieso niet want hij staat ergens tussenin op het terrein, niet langs een pad ofzo. Op stal weten ze van zijn grasallergie en verder is mijn hoekje "verboden terrein" dus in theorie komt daar niemand buiten de mensen die er moeten zijn.

Ook is hij wel allergisch, maar niet in de zin dat hij er bijna dood van gaat ofzo. Hij kan best op gras, heeft jaren op gras gestaan, toen zeiden ze dat hij zomereczeem had, maar dat bleek dus achteraf een reactie op het gras. Die dikkere tong die hij dan krijgt heeft hem ook nog nooit gehinderd met het eten, dus niet zoals nu..

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:35

Hmmm andere optie is dat hij al een tijdje erg weinig allergenen binnen heeft gekregen, nadat jij 'm nat hooi bent gaan voeren en nu met het droge hooi ineens weer wat meer te verwerken heeft gekregen. Misschien was dat net voldoende trigger om de boel te verzieken.

Kan zijn dat hij gedurende de jaren voorheen steeds iets meer last van dikke tong, keel, slokdarm is gaan krijgen. Door langzame opbouw en continu toch maar zo te moeten eten was dit geen probleem. Doordat het hem super fijn gemaakt werd door nat hooi is de druk er wat van afgegaan. Maar nu weer opgespeeld in vrij korte tijd door het droge hooi waardoor de gewenningsfase niet langzaam genoeg is gegaan?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:43

Je weet zeker dat er niet ergens een splinter of doorntje in zijn mond zit? Want het ziet er inderdaad uit alsof het echt niet lekker gaat, al staat hij nog steeds wel lekker door te bunkeren :+ Heb helaas geen tips voor je... De enige keer dat mijn pony zoiets had, was het een splinter in zijn tandvlees achterin de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:49

@ Taucha : Moet eerlijk zeggen dat ik weinig ken van allergieën op zich. Ja, dat je soms acuut problemen hebt en dat anderen een tijd kunnen sluimeren/opbouwen en dan pas problemen geven. Maar verder dan dat..

Mijn beste gok momenteel is inderdaad ook het hooi :j Of misschien hoop ik dat gewoon .. Zit me wel af te vragen na hoeveel tijd het dan weer kalmeert/wegzakt, en waarom hij niet reageert op de spuit die hij gisteren heeft gehad (zou werken tegen zwelling van mond/tong & slijmvliezen).

Spijtige aan de zaak is dat het vanaf vrijdag weer gaat vriezen .. en nat hooi met vorst is niet zo interessant. Weet niet meteen hoe ik dat kan aanpakken.

Wat ik mij ook nog afvraag ivm eventueel allergische reactie.. hij heeft tussenin tijdelijk (maar wel kort, denk een week ofzo) voordroog gehad ipv hooi door omstandigheden. Wist toen dat ik hem in de gaten moest houden qua jeuk, maar toen niks gemerkt. Misschien was de tijd te kort, maar het droge hooi nu is ook niet veel langer geweest denk ik .. of misschien toch wel iets, het is al een tijdje moeilijk weer, ik weet het niet zo goed :o

@ Shalimar : DA heeft gisteren alles bekeken (onder verdoving en met lampje enzo) tot zover hij kon in de keel .. Dus je zou denken van niet, tenzij natuurlijk goed verstopt ..

Eten op zich doet hij inderdaad wel nog, het gaat alleen niet zo snel als hij zou willen :+ Maar hij pakt alles gewoon aan en werkt ook alles weg, staat ook te roepen als je met de volgende maaltijd aankomt (terwijl de bak dan nog vol hooi ligt) dus op dat gebied is er niks anders dan anders ;) Het is alleen het functionele zeg maar ..

Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:53

Vandaag nog geen verandering qua eten en ook temperatuur blijft hangen op 37.7°C .. Niet zoals we gewend zijn, echter ook geen koorts. Ik weet niet wat ik ermee moet. Vrijdag moet ik de DA weer bellen voor een stand van zaken, ben benieuwd of die nog ideeën heeft..

Zou een paard dermate last kunnen hebben van een dikke tong en een mini-wondje en zweertje dat dat gewoon het probleem is? Geneest zoiets vanzelf? Wat moet je ermee?

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:59

Behalve in extreme gevallen zoals wespensteken bouwen de meest allergieen zich langzaam op. Als je dan de allergenen (=allergie veroorzakende items) weg neemt en er niet meer mee in contact komt gaat het lichaam vaak weer terug naar normale vorm. Voeg je dan echter na een tijdje weer allergenen toe dan kan de reactie heel snel zijn. Ik denk haast met het voeren van droog hooi of voordroog dat dit laatste nu aan de hand is. Je zou het de dierenarts voor kunnen leggen?

Heeft hij ook last van een dikke tong wanneer hij stro eet? Anders zou je dat in de tussentijd kunnen geven ipv droog hooi, aangevuld natuurlijk met normaal voer met genoeg vitaminen/mineralen etc. Dan komt hij de vorstperiode in ieder geval wel door.

Noraafjord
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:43

Hoi, het is misschien net een iets ander verhaal, maar mijn fjord van 23 had rond oktober ook moeite met eten. Natuurlijk de tandarts erbij gehad voor haar tanden en die zag bij haar tanden niets alleen kleine zweertjes op haar tandvlees zitten. Hij vermoedde dat dit de reden was waarom ze zo moeilijk at.
Hij vertelde mij dat die zweertjes vaak komen door een vitamine tekort en stelde voor om eerst een vitaminespuit te geven verdeeld over twee/drie dagen. Dit heb ik gedaan en de zweertjes waren naar een paar dagen weg en mijn fjord at nadat die zweertjes weg waren weer normaal.

Het is misschien niet helemaal hetzelfde verhaal als bij jouw ivm die dikke tong en zweertjes op de tong, maar ze kunnen dus wel degelijk last hebben van zweertjes in hun mond.

Hopelijk heb je er iets aan :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:02

Ik heb wel eens iets gelezen/gehoord over wormenlarven die zich een weg door de tong hadden gebaand waar duidelijk ook sporen van zichtbaar waren. Maar geen idee of het dat zou kunnen zijn?

Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:08

Bedankt voor de reacties, heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren, doe ik vanavond even ;) Weer wat nieuwe dingen gezien.

Ivm vitamine heeft hij gekend tekorten, hier zijn we mee aan de gang maar speelt ook al jaren. Krijgt nu wel sinds het nieuw dieet een complete vitaminenkorrel erbij.. kan het ook bij vitamine teveel? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:45

Taucha schreef:
Behalve in extreme gevallen zoals wespensteken bouwen de meest allergieen zich langzaam op. Als je dan de allergenen (=allergie veroorzakende items) weg neemt en er niet meer mee in contact komt gaat het lichaam vaak weer terug naar normale vorm. Voeg je dan echter na een tijdje weer allergenen toe dan kan de reactie heel snel zijn. Ik denk haast met het voeren van droog hooi of voordroog dat dit laatste nu aan de hand is. Je zou het de dierenarts voor kunnen leggen?

Heeft hij ook last van een dikke tong wanneer hij stro eet? Anders zou je dat in de tussentijd kunnen geven ipv droog hooi, aangevuld natuurlijk met normaal voer met genoeg vitaminen/mineralen etc. Dan komt hij de vorstperiode in ieder geval wel door.


Ga het eens navragen, moet hem morgen toch bellen :j Maar dan zou het puur op de droogte zijn? Want hij heeft ook wel eens een aantal dagen voordroog gehad bv., maar daar deed hij toen niks op (heb hem extra in de gaten gehouden omdat ik jeuk verwachtte). Nu had hij toen misschien ook een dikkere tong, maar dat het toen niet zo extreem was of niet opgevallen is omdat voordroog makkelijker binnen gaat ofzo, ik weet het niet... De DA dacht ook in de richting van het hooi, maar omdat het nog niet beter is .. al weet ik niet hoelang je zoiets tijd moet geven om weer te verzachten .. Het gaat ook weer vriezen dus ik weet niet wat ik moet doen -O-

Ik heb geen idee ivm het stro, je zou het wel verwachten maar ik heb het nooit specifiek gemerkt. Hij gaat aan zijn stro als alles op is qua hooi, maar de laatste dagen eet hij dus ook minder stro denk ik, omdat hij zolang bezig is met dat hooi. Is moeilijk in te schatten, omdat het gewoon in de stal ligt (wordt elke dag uitgemest en hij krijgt dan een hele lading erin ;) ).

Zou ik dat misschien proberen? Geen hooi nu met de vorst maar gewoon op stro laten leven? Samen met natuurlijk zijn bietenpulp en vitaminenkorrel etc. etc. Of iets als Horse Dinner van Jopack? (al kan je daar geen gewone portie van geven, want dan ben ik blut als het nog een maand slecht weer is :') ).

Noraafjord schreef:
Hoi, het is misschien net een iets ander verhaal, maar mijn fjord van 23 had rond oktober ook moeite met eten. Natuurlijk de tandarts erbij gehad voor haar tanden en die zag bij haar tanden niets alleen kleine zweertjes op haar tandvlees zitten. Hij vermoedde dat dit de reden was waarom ze zo moeilijk at.
Hij vertelde mij dat die zweertjes vaak komen door een vitamine tekort en stelde voor om eerst een vitaminespuit te geven verdeeld over twee/drie dagen. Dit heb ik gedaan en de zweertjes waren naar een paar dagen weg en mijn fjord at nadat die zweertjes weg waren weer normaal.

Het is misschien niet helemaal hetzelfde verhaal als bij jouw ivm die dikke tong en zweertjes op de tong, maar ze kunnen dus wel degelijk last hebben van zweertjes in hun mond.

Hopelijk heb je er iets aan :)


Even wat uitgebreider op jou :) Op zich komt het ergens toch wat overeen, aangezien hij geen gebitsproblemen heeft en wel zweertjes, alleen dan op de tong, en maar 1 of 2 ofzo .. Maar misschien zitten er ook nog op andere plaatsen en heeft de DA dat niet gezien, ik heb niet meegekeken (was bezig met pony op de been te houden := ) dus ik moet gewoon op zijn uitleg af gaan.

Jij hebt verder geen bloedtest gedaan ivm dat vitaminentekort? En enkel die spuit gegeven en verder niks? Zou ik mogen weten welke? Mijn pony heeft vitamine-problemen, vooral vitamine E houden we moeilijk op peil (en koper blijkt nu, maar ik weet niet hoe lang dit al is). Maar dit is al jaren zo, en het eetprobleem iets van nu, hij heeft ook al lager gezeten qua waarde dan nu en toen had hij ook geen eetprobleem. Dus ik link dat niet zo meteen daaraan, maar misschien dat een boost hem toch goed doet..

Maartje1990 schreef:
Ik heb wel eens iets gelezen/gehoord over wormenlarven die zich een weg door de tong hadden gebaand waar duidelijk ook sporen van zichtbaar waren. Maar geen idee of het dat zou kunnen zijn?


Dank je, ik ga eens rondneuzen. Nog nooit van gehoord. Moest je meer info hebben altijd welkom. Al denk ik dat je wel iets zou moeten zien in de mond? Ze zullen geen zweertjes achter laten denk ik ;) Verder wordt hij regelmatig ontwormd, is 21 jaar en heeft bij mijn weten nog nooit wormen gehad (en al zeker niet zolang ik hem ken).

Noraafjord
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:02

Ik heb toen geen bloed laten afnemen. Ik wou eerst kijken of die vitaminespuit werkte. Als het niet gewerkt had, had ik waarschijnlijk het wel laten doen. Tevens kon het wel kloppen dat ze niet voldoende vitaminen binnen kreeg aangezien ze 24/7 buiten stond op een kale wei. Ik heb toen excellent vitasporal horse gegeven (deze kon ik makkelijk krijgen bij mijn voerhandelaar). Ik heb hem wel verdeeld over 3 keer. Tevens geef ik nu ook pavo koeken erbij. Mijn paard heeft nu nergens last meer van en voelt zich echt een stuk beter.

Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:03

Ok, dank je. Ik hou het in gedachten ;)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:14


Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:35

Dank je, wat een verhaal! Is het daarna verder gewoon goed blijven gaan?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:38

2 jaar later stond ie weer met z'n water te prollen, met z'n neus er doorslaan, naar mij kijken en geeuwen.

Toen bleek ie op z'n achterste kiezen kleine haakjes te hebben, die volgens de kliniek niet de oorzaak konden zijn.
Hij dronk vast nog wel, want hij was niet uitgedroogd.

Maar hij kan nog steeds op commando drinken en dat deed ie toen ook niet.
Affijn haakjes weggehaald en thuis ging ie gelijk weer drinken :)

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:02

Er heerst ook een viraal virus, mijn paard at ook slecht en wat ze at deed ze ook zo vreemd (ik vermoed keelpijn). Ze had ook verhoging, injectie gehad en paar dagen metacam. Nu gaat het gelukkig alweer een stuk beter.

Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:55

@ LBLGypsyCobs : zo zie je maar, dat het baasje het doorgaans toch het beste weet ;)
Ik heb dat ook altijd, dan sta ik naar mijn pony te kijken en zegt mijn gevoel dat er wat is, tot nu toe nog nooit ongelijk gehad, ookal zouden anderen op zo'n momenten totaal de DA niet laten komen.. Ach, ieder z'n eigen ding denk ik dan maar :+

@ garffpamela : zou wel bij de koorts(achtige toestanden) passen, maar hij heeft verder geen gezwollen klieren of dergelijke. Mijn andere paard heeft eens een zware keelontsteking gehad, die at toen niet meer ... deze eet wel nog steeds maar ieder paard zal daar anders in zijn natuurlijk (al beschouw ik de andere wel altijd als dé vreetzak, dus als die niet meer eet... ;) ).

Vandaag maar even kijken, vanmiddag naar stal en dan de DA bellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:12

Nog geen verbetering -O-
Telefonisch overleg gehad met DA, voorlopig kunnen we weinig anders doen dan afwachten en goed monitoren. Natuurlijk als het slechter wordt meteen actie en anders moet ik hem volgende week nog eens bellen. Ga ook nog eens een filmpje maken en doorsturen, misschien is er ergens verschil te zien wat voor een verklaring zou kunnen zorgen.

Vanmiddag had hij 37.8 , toen ik naar huis ging zat hij op 38.1 , staleigenaar gaat morgenvroeg nog eens meten. Verder heb ik het idee dat hij minder drinkt dus dat houden we nu ook extra in de gaten. Is ook moeilijk met weer als dit natuurlijk, voor hetzelfde geld vullen de bakken zich gewoon vanzelf bij :P en valt het dus wel mee.

Heb nog eens geprobeerd te voelen aan zijn mond/kaak, maar ik mag er niet aankomen :( Dacht iets van zwelling te voelen aan 1 kant maar is moeilijk als je paard helemaal niet blij is.. Halster aandoen gaat wel gewoon maar verder doen we niet echt wat momenteel. Dus ik kijk het dit weekend nog maar even aan, als het stabiel blijft en er is echt een zwelling moet de DA maandag nog maar eens komen kijken (bij veranderingen uiteraard meteen).

Ivm voer moest ik gewoon hetzelfde blijven doen, de bietenpulp heeft hij sowieso binnen en hooi .. tja.. gedeeltelijk. Op dit moment nog geen hooivervangers of dergelijke omdat de DA eerst wil zien of het vanzelf over gaat, en iets anders van voer kan natuurlijk ook weer iets anders in zijn lichaam triggeren..

Iets neurologisch blijft een optie, misschien gaat het wel nooit meer weg -O- Maar het kan ook bv een beschadigde zenuw zijn door zich te stoten of dergelijke en dan zou dat zichzelf normaal herstellen. Of natuurlijk kan er alsnog een abces of ander tandprobleem de kop op steken.. je weet het niet ...

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:39

Lees een aantal dingen waar ik toch graag even op wou reageren.

koper tekort kan tot verschijnselen lijden van zomereczeem. (misschien dat je dit nog niet wist)

Je geeft aan dat er heel veel veranderingen zijn geweest. (vitaminebrok, hooi niet weken, overgang naar pulp) Misschien eerst terug naar de basis.

Als laatste punt vitamines. JAAAAAAH een overdosis kan levensbedreigend zijn. Teveel kan leiden tot heeeeeeel veeeeeel vage klachten. Dit heb ik geleerd tijdens mijn opleiding maar ook regelmatig mee gemaakt in de praktijk. Juist eigenaren die het allerbeste willen en dus maar potjes vitamines kopen. Ene klacht naar andere, ene ziekte naar andere. Geef alleen wat hij nodig heeft en als je toch wat wilt geven geef dan alleen vitamines die het lichaam weer goed kunnen verlaten.

Hier even een voorbeeld uit de humane wereld
https://www.gezondheidsplein.nl/dossier ... /item43003

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:06

Ik zou denk ik overleggen met de DA om de pony bijvoorbeeld twee dagen op alleen pulp te zetten om te kijken wat er gebeurt.

Vervelend hoor ts..

Ik dacht trouwens ook aan een splinter tussen de kiezen of zo.. Maar als de arts echt goed gekeken heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:15

Dat kopertekort met zomeczeem te maken kan hebben ben ik me van bewust :j evenals met hooikoorts/headshaking. ZE heeft hij niet maar de rest wel, dus ben benieuwd.

Wat is die basis dan? Want ben naar die pulp met lijnzaad en vitaminenkorrel overgegaan om zijn systeem zo weinig mogelijk belasting te geven (qua verwerken van stoffen, want pulp is natuurlijk goede buikvulling en kan de vertering mee aan de gang). Ergens voor kerstmis zijn we overgegaan naar de pulp, dus heel recent is dat niet.

Qua vitaminen zou dat misschien zo kunnen zijn, maar dan zouden er heel veel overgedoseerde paarden rondlopen. Kan me niet voorstellen dat een korrel gemaakt om naast hooi te geven na een paar weken voor overschotten zou zorgen... Enige wat zou kunnen is vitamine E en koper, maar die waarden waren zo laag ... kan ik me echt niet voorstellen dat dit op een paar weken tot overschot zou lijden door een simpele vitaminenkorrel..


@ No_No : ik heb het besproken met de DA maar hij wil voorlopig even niks veranderen in voeding en het tijd geven zichzelf op te lossen (als het bv een zenuw"storing" zou zijn of toch last van dat wondje ofzo). Als we nu dingen veranderen en het herstelt zich weten we nog niets natuurlijk. Maar denk als het volgende week nog niet beter is dat we wel wat anders gaan proberen :j Denk dat hij dan ook nog wel eens gaat komen kijken of hij toch geen andere dingen ziet of dat er nu toch iets naar boven komt in die mond (splinter of dergelijke) ofzo..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:01

Zomaar een ingeving. Boterbloem geeft blaren op de tong en soms ook een zwelling van de tong. Nou heb ik geen idee of dat dat ook kan als het gedroogd is en bijvoorbeeld in het hooi zit... Maar het zo kunnen lonen om dat uit te zoeken. Arme chewchew...