Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SteffiiY

Berichten: 22539
Geregistreerd: 26-04-06

Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 16:30

Tsja, een spoedopdracht voor mijn werk..

Een vacature moet vanmiddag de deur nog uit als het kan. Betreft een vacature voor een nieuw bedrijf dat wij opzetten in Belgie.
Wij hebben hem in het Nederlands geschreven, maar als een Belg deze vacature leest, klopt hij dan?
De Belgische taal is natuurlijk heel anders!

Welke lieve paarden-belg wil mij helpen :)?

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)


sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:33

Kweet niet of er zoveel verschil is hoor maar stuur maar door.

Hayisha ( 2000-2020) Gilly ( volbloed arabier) Malik ( volbloed arabier ) Piraat (pony)

Xanthippe

Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:33

Stuur maar door!

I'm addicted to the way I feel when I think of you.


vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:55

SteffiiY schreef:
Tsja, een spoedopdracht voor mijn werk..

Een vacature moet vanmiddag de deur nog uit als het kan. Betreft een vacature voor een nieuw bedrijf dat wij opzetten in Belgie.
Wij hebben hem in het Nederlands geschreven, maar als een Belg deze vacature leest, klopt hij dan?
De Belgische taal is natuurlijk heel anders!

Welke lieve paarden-belg wil mij helpen :)?

Heel offtopic!
Maar een Vlaamse Belg die ik ken vertelde mij laatst dat de Belgische taal niet bestaat. Het is of Vlaams (Nederlands) of Waals (Frans). :D

Groetjes Jolanda

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Re: Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:55

Stuur maar hoor :D Belg op en top :P

Kaatastrof

Berichten: 6258
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:58

Meen je dit? :=

Wij Belgen verstaan de Nederlandse taal gewoon wel hoor. Je gaat je vacature toch niet in het dialect zetten.. Er zijn hooguit enkele woorden die verschillen bij het Nederlands en het Vlaams. Zet de vacature gewoon in het Algemeen Nederlands en dan moet je die moeite niet doen om het te 'vertalen' :+

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Xanthippe

Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:01

Jackytje, ik heb de vacature doorgelezen, en er zitten toch wat verschillen in hoor. Nederlanders verwoorden dingen anders dan Belgen, en dan leest dat heel raar voor een Belgische zoals ik. Dus een paar aanpassingen om het leesbaarder te maken voor de Belgen, is geen overbodige luxe als je mensen wil aantrekken met je vacature.
Er zit natuurlijk niet héél veel verschil op, maar toch enkele dingen die mij zouden "storen" als ik zo'n vacature hier in Belgie las.
Maar ik ben dan ook een taal-nazi :')

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:02

Als je nog een extra nalezer nodig hebt, stuur maar door :) Ik kan mij ook wel een aantal zaken indenken die anders verwoord zouden worden.

Kaatastrof

Berichten: 6258
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:05

Xanthippe, vond het gewoon wel grappig. Vertaler van 'Nederlands' naar 'Vlaams' :') Naja, als jij zegt dat er toch wel enkele storende elementen voor ons als 'Belg-zijnde' inzaten dan heb ik er wel meer vrede mee.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

SteffiiY

Berichten: 22539
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 17:14

Jackytje schreef:
Meen je dit? :=

Wij Belgen verstaan de Nederlandse taal gewoon wel hoor. Je gaat je vacature toch niet in het dialect zetten.. Er zijn hooguit enkele woorden die verschillen bij het Nederlands en het Vlaams. Zet de vacature gewoon in het Algemeen Nederlands en dan moet je die moeite niet doen om het te 'vertalen' :+

Nou helaas is de werkelijkheid anders.
Ik richt niet meer op het vertalen maar meer op woordkeuze. Wij kennen hier bijvoorbeeld het HBO-MBO maar in Belgie heten deze opleidingen anders.
In Nederland hebben wij een doktersverklaring in Belgie noemt men dit een attest.

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)


Kaatastrof

Berichten: 6258
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:25

Ohja, zo dan. Ik kon zelf niet meteen op een Nederlands woord komen dat vertaald moest worden naar het Vlaams, vandaar mijn verwondering.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

SteffiiY

Berichten: 22539
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 17:37

Jackytje schreef:
Ohja, zo dan. Ik kon zelf niet meteen op een Nederlands woord komen dat vertaald moest worden naar het Vlaams, vandaar mijn verwondering.

Ik begrijp het en mijn titel in het topic is misschien ook wat ''verkeerd'' benoemd ;)

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:25

Jackytje schreef:
Meen je dit? :=

Wij Belgen verstaan de Nederlandse taal gewoon wel hoor. Je gaat je vacature toch niet in het dialect zetten.. Er zijn hooguit enkele woorden die verschillen bij het Nederlands en het Vlaams. Zet de vacature gewoon in het Algemeen Nederlands en dan moet je die moeite niet doen om het te 'vertalen' :+


Het zal je verbazen hoeveel Vlamingen het echte Nederlands (uit niet-grens provincies) moeilijk verstaan. Als op en top Hollandse in midden Belgie moet ik toch wel heel vaak mijn zinnen herhalen of anders formuleren :') En dat terwijl ik voor familie al klink als een echte Belg, haha.

Mocht je willen TS, wil ik het ook wel nalezen voor je.

09/10/2023 <3

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Gezocht met spoed! Belg die Nederlandse taal kent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:43

Jaa of een kleedje... dan denk je als Nederlander ook, die zijn gek wie draagt er nou een kleed haha

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:03

vraag het josje of klaasje :+ , er zit wel degelijk verschil in.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers