Agressief paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Osires
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-10-02

Agressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 14:47

Wie heeft er voor mij wat tips.
Mijn paard is nu 5 jaar en heeft de laatste 2,5 jaar heel wat mee gemaakt. (We hebben 'm zelf gefokt) Hij is voor 2,5 jaar terug door het draad gegaan. Door een botwoekring heeft dit allemaal een lange nasleep gehad. Zo erg dat ze in utrecht vorig jaar zeiden dat hij maar afgemaakt moest worden. Ik ben daarna naar Eric Laarakker gegaan en nu is hij genezen. Het gevolg van al dat geklooi in Utrecht door de artsen is dat hij erg agressief naar mensen kan zijn. Daarom ben ik een beetje de trainings theorie van Emiel Voest een beetje gaan doen. Dat geeft iets verbetering maar invlechten is amper te doen. De manen trekken hoef ik niet aan te denken. De manen knippen gaat nog moeilijker. Daarnaast ben ik wel degene waar hij het meest van accepteerd. De behandelingen die hij krijgt bij Eric Laarakker gaat ook steeds moeizamer omdat hij zo agressief wordt terwijl er absoluut niet vervelends gebeurt qua spuiten of wat dan ook. Het doormeten wordt een steeds groter probleem. Verder is hij in de normale omgang een ontzettend leuk, vrolijk en lief paard die veel beweging nodig heeft en graag werkt. Op het moment heeft hij een peesblessure. Hij staat dus op stal. Kan niet in de bak of op het land. 3 x per dag 10 min. wandelen op de harde grond. Dit is helemaal niets voor hem. Elke week wordt hij thuis gechecked of er verbeteringen zijn. Door zijn agressieve gedrag is het bijna niet meer mogelijk om het dus te behandelen. Het geval is dus nml dat het hem gewoon tussen de oren zit (wat begrijpelijk is) Wat zou ik hier eventueel aan kunnen doen ?


Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

agrssief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:14

Misschien met bach remedie. Je zou bij Eric Laarakkers daar informatie
over kunnen vragen. Paardendrogist en Jordens hippo bv verkopen het.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:23

Zo te lezen heb je 2 problemen:
1. algemeen gedragsprobleem ontstaan door het gehannes wat hij heeft meegemaakt door zijn blessure.
2. een vervelings gedragsprobleem wat ontstaat doordat er niet genoeg mee gedaan (kan) worden op het moment.

Het 1e zul je met veel liefde en tijd kunnen overwinnen, het 2e is een kwestie van hard aanpakken, want hij respekteerd jou alpha-zijn niet.
Deze 2 staan dus lijnrecht tegenover elkaar. Verdrietig

Zo op afstand durf ik je geen advies te geven, maar wens je wel veel sterkte met de oplossing ervan.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:00

osires, ik heb je ge PB't kijk maar in je berichten, want ik had zo'n lang verhaal! groetjes tessa

All people smile in the same language....

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:42

hai hai,

Wat rot dat je paard zo agressief is geworden. De methode van emiel voest vind ik wel goed, maar het gaat er "gewoon" vooral om dat jij de baas bent en hij naar jou (maar ook andere mensen) moet luisteren. Wees duidelijk voor hem als hij braaf is goed belonen, maar is ie stout ook goed straffen, vergeet niet zachte heelmeesters maken stinkende wonden! (ik bedoel natuurlijk niet dat je hem met een eind hout achterna moet, maar wel dat alleen foei! zeggen ook niet altijd genoeg is)

De waarheid is het makkelijkst als er geen leugen aan vooraf gaat...

Osires
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 08:33

Het moeilijke in dit verhaal is dat hij een beetje schizofreen is. Het straffen en belonen is iets dat ik altijd heel duidelijk heb proberen te doen. Hij is naar paarden niet dominant maar naar mensen wel. Doordat ik nu niet met hem kan oefenen met de Emiel Voest theorie merk ik gewoon dat hij steeds verder weg glijdt

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:21

Wat zegt Erik Laarakkers erover dan? Het is moeilijk om zo een advies te geven. De kans dat het echt een probleem in zn koppie is bestaat natuurlijk maar is erg klein. En dat hij nu op stal staat en dan agressief gedrag gaat vertonen komt zo vaak voor.. Hij wordt natuurlijk helemaal knetter van zichzelf... Probeer consequent met hem om te gaan. Maar echt het probleem aanpakken kan denk ik pas als hij weer bewegen mag. Succes..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:27

Ik zou doorgaan met de emiel voest methoden. Daarbij zou ik ttouch uitvoeren. De massages dan. Eerst zelf en laat het als hij dat overal toestaat iemand doen die hij het best na jou kent en voer dit door tot hij door heeft dat het fijn is om bij mensen te zijn.
Tegen de verveling zou ik hem meer op stal te doen geven. Strooi wortels op de grond zodat hij ze moet zoeken.
Verder kun je hooi in een hooi net geven en lekkere likstenen in zij stal hangen.
Ook vind hij het misschien leuk om met een jolly bal te spelen of een touwtje. Wees gewoon lekker creatief op stal. Worteltjes in de lucht hangen enz.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:12

Is het ondanks de peesblessure toch niet mogelijk om met de trainingen door te gaan? Ik snap dat een peesblessure veel zorg en gerichte oefening nodig heeft, maar als je paard door de behandeling niet meer te hanteren is, heb je ook een probleem. Is er niet een combi te vinden tussen trainen en peesbehandelen?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Osires
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 13:36

Het vervelende is dat het probleem inderdaad in zn koppie zit. Eric Laarakker weet daarvan af alleen hoe hij op het moment is heb ik hem nog niet verteld. Eric Laarakker is degene die dat allemaal geconstateerd heeft. Hij heeft toen ook geconstateerd dat mn paard schizofreen is.
Ik zal inderdaad wat meer variaties in zn stal maken/hangen om te spelen. Hij heeft al een bal hangen. Daar doet hij af en toe wat mee.
Het is helaas niet mogelijk om door te gaan met de training.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:33

oei
misschine moet je eerst zelf proberen om zijn vertrouwen te krijgen over die methodes weet ik niks
maar het belangrijkste is misschine dat hij jou vertrouwd en dus ook anderen gaat vertoruwen omdat hij dan niet bang is omdat jij bij hem bent
maar dit is wat ik denk maar ik heb er niet zoveel vestand van dus misschine kun je beter naar de mensne luisteren die er wat meer over wteen


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:06

Afbeeldingeen schizofreen paard... hmm, dan zou hij medicatie moeten gebruiken, toch? En vergelijk ik het met mensen, dan zou je dus alleen recreatief met hem kunnen rijden, als dat al goed gaat.Afbeelding

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Berdien, Mitch_Beauty, RanjaRietje, Sita_xx, WillemijnL en 29 bezoekers