Camera voor hiking trektocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Camera voor hiking trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 21:24

Komende zomer ga ik 2 weken naar Noorwegen op hiking trektocht. Alles gaat mee in de rugzak dus graag zo licht mogelijk, maar de prachtige uitzichten onderweg zou ik graag willen fotograferen. Mijn oude camera is helaas niet meer toereikend dus ben ik op zoek naar een nieuwe.

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo veel camera's op de markt met vele eigenschappen.

Eisen voor de camera:
- lichtgewicht
- batterij/accu gaat lang mee (dus smartphone valt af)
- geschikt voor mooie landschapsfoto's
- betaalbaar

Welke camera zouden jullie mij aanraden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Camera voor hiking trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:27


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:31

Is het niet fijner om met hiken een gopro of iets vergelijkbaars mee te nemen? Daarmee kun je foto's maken, maar ook filmpjes en bv time-lapse video's. Die dingen wegen bijna niks, en extra accu's zijn niet duur en wegen ook bijna niks. En nog een voordeel; ze zijn waterdicht en kunnen goed tegen een stootje.

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: Camera voor hiking trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 22:00

Bedankt voor jullie antwoorden!

@Bellatrix: spiegelreflexcamera voldoet helaas niet aan de eis lichtgewicht. In het compactcamera topic worden helaas bijna geen ervaringen gedeeld. Alleen vragen.

@8nnemiek: de gopro heeft helaas een hele korte batterij/accu duur (2 uur bij intensief gebruik). Voor 2 weken aan accu's meenemen wordt wat onhandig (en kostbaar?), denk ik. Voor de rest zou een Gopro misschien wel een optie zijn.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Camera voor hiking trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:05

Ik heb ergens een Canon Powershot zwerven waar ik ontzettend tevreden over ben/was (inmiddels gebruik ik 'm bijna niet meer). Voor dat geld en die kwalificaties maakt ie ontzettend fijne foto's. Dat specifieke model is niet meer te koop, maar dit is de opvolger:

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ca ... 25174.html

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:06

Ik ben de laatste jaren niet meer mee met wat er op de markt is, maar heb wel ooit min of meer dezelfde 'eisen' gehad. Mijn tips:

- laat zoom vallen (of toch de mega-zooms). Zoomvermogen = meer gewicht en groter. Daarbij heb je geen zoom nodig voor landschappen

- kijk naar diafragma (F-waarde, liefst zo klein mogelijk, 1,8)

- megapixels zijn helemaal niet zo belangrijk (en vooral verkoopstruc), meer is daarom niet beter


Ik heb een Olympus van ondertussen 2011, een XZ1. Fantastisch toestel. Ik heb twee spiegelreflexen gehad, maar op vakantie gaat de olympus altijd mee, en daar heb ik vaak nog de beste foto's mee. Toen destijds wel één van de duurste compacten op de markt, maar 6 jaar later ben ik wel nog tevreden!

Anoniem

Re: Camera voor hiking trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:19

Ik zou met deze vraag eens naar een echte fotospeciaalzaak gaan.
Daar hebben ze ervaring met verschillende modellen die NU op de markt zijn en kunnen ze je ook makkelijker iets vertellen over het battery-leven, etc.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:37

Susan88 schreef:
@8nnemiek: de gopro heeft helaas een hele korte batterij/accu duur (2 uur bij intensief gebruik). Voor 2 weken aan accu's meenemen wordt wat onhandig (en kostbaar?), denk ik. Voor de rest zou een Gopro misschien wel een optie zijn.

De accuduur met filmen is inderdaad maar een aantal uur, maar dat geldt voor de meeste fotocamera's ook. Foto's maken gebruikt echter veel minder batterij, dus als je hem alleen aan zet om foto's te maken of korte stukjes te filmen dan gaan zo'n accu's met gemak een week mee.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Camera voor hiking trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:40

en een systeemcamera? voordelen van zowel compact als reflex

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Camera voor hiking trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:16

Ik trek wel rond met een FF camera.... het went :+

Ik heb een Nikon D750 en op trekking zijn altijd mee de 16-35 f4 en de 70-200 f4. Ik heb bewust geen f2.8 lenzen omdat dat niet te tillen is. Daarnaast heb ik een setje filters mee en een mini statiefje van Gorilla.

Het geheel zit niet in mijn rugzak wanneer ik zelf met spullen voor langere tijd moet zeulen maar in een frontloader van Lowepro. Wanneer mijn bagage gedragen wordt heb ik een rugzak van Manfrotto met goed frame.

Geen antwoord op jouw vraag, maar wilde aangeven dat een dslr prima kan