Paard sopt hooi in water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avenir2015
Berichten: 18
Geregistreerd: 06-11-15

Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 11:59

Hoi allemaal,


Misschien zijn jullie hier bekend mee, mijn paard sopt zijn hooi in het water.
Het is sinds de afgelopen 2 weken opvallend.
Hij gaat bij elke hap soppen, het is zelf zo erg dat elke ochtend zijn stal drijfnat is, het water loopt zelf de gang op :(


Nu heb ik even gegoogled en kom ik uit op evt gebitsprobleem, zijn gebit is 3 weken geleden nog gedaan.
Ben bang voor een maagzweer! Maar andere symptomen van een maagzweer heeft hij niet.

Wie kan mij helpen ? :(

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:02

Hoe is het gebit gedaan? Enkel met een handvijl? Of onder sedatie elektrisch gevijld?

avenir2015
Berichten: 18
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 12:03

NinaCharlie schreef:
Hoe is het gebit gedaan? Enkel met een handvijl? Of onder sedatie elektrisch gevijld?



Nee alleen met de hand..

Elsemiekex

Berichten: 204
Geregistreerd: 27-02-13
Woonplaats: Teteringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:03

Wij hebben een aantal paarden op stal die dit gewoon ontzettend lekker vinden, niks mis met het gebit o.i.d. Zelfs eentje die het leuk vindt om met het water te spelen :P

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:08

Die van mij doet het ook gewoon graag. Nu kan hij niet meer, maar als het aan hem lag bleef hij het doen.

Haal er even een dierenarts bij, die kan voor je kijken of het een maagzweer is.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:16

Zou een maagzweer kunnen zijn, symptomen kunnen daar vaak onduidelijk bij zijn. Hem nog niet betrapt op gapen? Of de laatste tijd wat gevoeliger op het been zijn?

Als het echt zou zijn omdat hij het lekker vindt kan je het hooi op voorhand al natspuiten, scheelt voor hem een hoop gesleur :P
Maar ik ken soppen eerder als een symptoom voor iets anders (gebit/maagzweer).

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:14

Ik zou toch adviseren om nogmaals de tanden te laten checken maar dan onder sedatie en indien nodig elektrisch vijlen. Als het gebit niet helemaal in orde is kan het zijn dat je paard het ruwvoer niet optimaal naar binnen kan krijgen. Dan kan er ook een maagzweer ontstaan.

Heb meerdere verhalen gehoord over paarden die met de hand zijn gevijld en dat achteraf gezien toch geen goed behandeld gebit hadden. Als dat allemaal in orde is dan kan je idd het beste een dierenarts contacteren en vragen stellen over een maagzweer. Maar ik persoonlijk zou het toch eerst bij de tanden zoeken.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:24

Hier 2 paarden die het doen, gebit altijd keurig (elektrisch) onderhouden. Vinden het gewoon lekker volgens mij. :D

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:38

Heeft je paard ergens anders last van ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:39

Mijn vorige verzorgpaard deed het ook. Ze vond het gewoon onwijs lekker, dat hooi zo nat. In een hooinet ophangen hielp niet, die trok ze los en stopte ze alsnog in d'r waterbak :D.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:43

Kan zowel medisch zijn of omdat ze het gewoon lekker vinden.
Ons oudste merrie is medisch er op na gekeken en in orde maar sopt lekker haar kuil in water.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:45

Mijn merrie doet het ook en haar moeder deed het net zo goed. Een familietrekje, net als poepen naast het eten wat mijn merrie en haar veulens en haar moeder allemaal doen. :Y) Gebit en medisch etc. is ze verder prima in orde voor zover ik weet.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:50

Kaitlyn schreef:
Hier 2 paarden die het doen, gebit altijd keurig (elektrisch) onderhouden. Vinden het gewoon lekker volgens mij. :D


Ik heb er ook 1tje die het doet, ook keurig onderhouden en onbeperkt hooi. Hij vindt nat hooi beter smaken. Misschien omdat het minder stoffig is?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:58

In gras zit ook water, denk ik maar. Waarschijnlijk is hooi inderdaad te stoffig.

Maar eerst altijd medische oorzaken uitsluiten natuurlijk.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:01

3 weken geleden de tandarts geweest en kort erna beginnen met soppen lijkt me niet omdat het paard het lekker vind. Anders is het toevallig dat hij heeft ontdekt dat hij dat lekker vind zo kort na de tandarts.

Ik zou toch eens een tandarts laten komen (dus geen gebitsverzorger) welke verdoofd en elektrisch behandeld. Mijn ervaring is toch dat het dan beter gebeurd. Onverdoofd komen ze bij de meesten ook niet helemaal achterin heb ik me laten vertellen. Dit heb ik zelf kunnen voelen bij mijn paard, redelijk gebit behalve achterin. Dat was drama.

Soppen kan ook duiden op gebitsproblemen zoals je zelf al aan geeft. Ik zou een second opinion vragen bij een paarden tandarts als mijn paard dit probleem zou vertonen na een bezoek van een gebitsverzorger.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:04

Mijn jonge paard deed het toen hij net op stal stond en last had van zijn tanden. Helaas is het bij hem een gewoonte geworden en blijft hij het nu doen, ook na 2 tandarts behandelingen. Wat wij doen is héél veel hooi onder zijn waterbak leggen, het hooi vangt het gesopte water dan op waardoor de stal iets minder nat is. Ook hebben wij de waterbak iets dichter gedraait.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:11

Mijn vorige pony trok ook graag thee van zijn hooi :D Maar even dat terzijde. Als het na de tandartsbehandeling is ontstaan, zou er heel goed iets verkeerd kunnen zijn gegaan.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:18

Selka schreef:
Kaitlyn schreef:
Hier 2 paarden die het doen, gebit altijd keurig (elektrisch) onderhouden. Vinden het gewoon lekker volgens mij. :D


Ik heb er ook 1tje die het doet, ook keurig onderhouden en onbeperkt hooi. Hij vindt nat hooi beter smaken. Misschien omdat het minder stoffig is?


Deze doen het met hooi en voordroog en voordroog stoft niet haha!

Overigens vind 1 van de 2 van tevoren gesopt water niet lekker. :n (de ander weet ik trouwens niet :') )
Hij heeft last van zijn luchtwegen gehad en moest toen doorweekt hooi hebben van de dierenarts, maar daar was hij dan weer niet zo dol op. >;) Deed het volgens mij liever zelf. :))

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:27

Oh ik doelde met stoffig op TS! Mijn hooi komt van eigen land en is super mooi. Maar toch blijft meneer soppen. Wat wel grappig is, is dat hij het alleen op stal doet. Hij loopt buiten niet met iedere pluk naar het water toe :P

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:34

mijn oude verzorgpaard deed het ook. hij vond wss ook het hooi te stoffig. toen we het hooi nat gingen maken (in hooinet) voordat we het ophingen stopte ze met soppen. (misschien ook door het hooinet maar het hielp wel :) )

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:37

Onder de waterbak een speciekuip (met steen om hem op zijn plaats te houden) neerzetten en daarin zijn hooi geven.
Dan wordt het overtollige water opgevangen en hoeft hij niet ver om zijn hooi te soppen.

Als het begonnen is na een tandarts bezoek zou ik die toch nog even langs laten komen, mogelijk is er iets niet helemaal netjes afgewerkt.

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:50

Probleem met gebit zou ik zeker niet uitsluiten. Het zou niet de eerste zijn die na gebitsbehandeling juist klachten krijgt (spreek uit ervaring helaas).

leonie87

Berichten: 4462
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:52

Die van mij doet het soms wel, soms niet. Hij vind dit ook gewoon lekker volgens mij!

Josefien1979

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:32

Op de manege waar ik paardrij zijn er ook meerdere paarden die dit doen. Voor zover ik weet zijn hier geen medische oorzaken aan ten grondslag.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:01

Het kan ook goed zijn dat hij juist door de behandeling zijn eten niet goed meer wegkrijgt. Sommige paarden zijn er gevoeliger voor dan andere, maar als het gebit serieus is bijgewerkt, dan worden de kiezen gladden qua oppervlak. Als ze dan met die mooie gladde afgeronde kiezen moeten eten dan maalt dat niet zo best meer.

Over het algemeen gaat dat met de tijd wel over, alleen het is even de vraag of het daarna niet uit gewoonte blijft doen.

Ik vind het nog niet onmiddelijk klinken als een maagzweer.

Het kan wel helpen om het hooi zo ver mogelijk van het water te leggen om hem er zo toch weer aan te wennen dat hij ook droog kan eten.