Bultjes bij de flanken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Bultjes bij de flanken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 16:04

Hallo, Ik heb sinds deze zomer een 3 jarige ruin erbij. In de zomer kreeg hij toen ook allemaal bultjes/beten op zijn flanken. Hij heeft er verder geen last van dus ik dacht dat het door vliegen zou komen. Echter heeft hij dit nu nog steeds en lijkt het aan zijn rechterkant meer op wondjes. Hij heeft wel wormen gehad maar een wormenkuur gekregen. Het zou wel kunnen zijn dat er nog steeds zitten maar volgends de DA zou je het nu niet kunnen onderzoeken aangezien ze 'winterslaap' houden. Maar weet iemand wat die bultjes zijn en wat ik er tegen kan/moet doen?
Afbeelding

Afbeelding


jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:09

Lastig te zeggen, maar het zou schimmel / rainrot kunnen zijn.. Dan is wassen met imaverol de oplossing.

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:18

Onze nieuwe pony heeft ook wat bultjes, nog niet van die kale plekjes maar wel korstjes, zij heeft het echter ongeveer ter hoogte van achterkant van het zadel en dan wat lager en ze heeft een paar op het schouder.

ik dacht eerst dat het regenschurft was en heb haar een paar keer gewassen met antibacteriële shampoo maar het ging niet weg.
Gister de veearts gevraagd en nu imaverol gekregen om dat te proberen, heb haar er nu 1 keer mee gedaan en kan nog niet zeggen of het helpt, hou je wel op de hoogte.

Regenschurft/rainrot is een bacterie, schimmel niet voor schimmel kun je idd Imaverol gebruiken

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Bultjes bij de flanken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:51

Ik heb onze pony behandeld met de Imaverol, 1 deel Imaverol op 20 delen water, met een sponsje opbrengen en ik heb het met mijn vingers goed ingewreven over de bultjes.
Ik heb niet zoals wordt geadviseerd de hele pony ermee gedaan, dit omdat het best wel koud was.
Je moet het daarna niet uitspoelen maar de pony gewoon laten drogen.
Heb daarna het dekje er ook mee gedaan en de deken ermee ingespoten.

Blijkbaar was het idd een schimmel want alle bultjes zijn weg :)

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Bultjes bij de flanken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 13:29

Kan ik dan beter gewoon een keer met Imaverol wassen om te kijken of het daarmee weggaat, of is het wel beter om eerst even de DA ernaar te laten kijken?

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Bultjes bij de flanken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:53

Ik denk dat je best een klein flesje Imaverol kunt halen en het proberen, het is geen schadelijk spul met wachttijd voor melk (koeien) of slacht.
Het is toch vaak het één of het ander.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 76 bezoekers