wie heeft er een eb en vloed bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 08:34

Sinds enkele maanden hebben wij bij ons op stal een eb en vloed bak en nu heb ik er een paar vragen over.

- wordt hij met een pomp weer leeg gepompt of niet?
- hoe snel bevriest hij als hij op zijn laagst/ helemaal open staat?
- wordt er zout gestrooid in de bak?
- zijn er problemen geweest met het type zandkorrel?

zoals je zult begrijpen ben ik niet helemaal tevreden over de bodem

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:57

kan je dit niet beter bespreken met de leverancier van de bodem, hier kunnen wij natuurlijk geen antwoord op geven omdat we niet weten wat de leverancier heeft gedaan en hoe alles is ingesteld.

De vragen die je stelt kunnen hier niet beantwoordt worden.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 11:01

Uiteraard is er overleg met de leverancier; die zegt dat iedereen er zout in gooit voor het gaat vriezen.
Ik geloof dat niet. Mij lijkt dat met het en eb vloed principe en je hem tijdig leeg laat lopen de bak niet snel bevriest.
Vandaar mijn vragen.
Wie het ook aanlegt het principe blijft naar mijn idee hetzelfde.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:10

Wij hebben ook een eb en vloed bak als de pomp goed word bijgehouden ben ik heel tevreden maar in de winter kan die inderdaad heel goed bevriezen denk alleen dag je daar niets tegen kunt doen

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:23

jihoe schreef:
Sinds enkele maanden hebben wij bij ons op stal een eb en vloed bak en nu heb ik er een paar vragen over.

- wordt hij met een pomp weer leeg gepompt of niet?
- hoe snel bevriest hij als hij op zijn laagst/ helemaal open staat?
- wordt er zout gestrooid in de bak?
- zijn er problemen geweest met het type zandkorrel?

zoals je zult begrijpen ben ik niet helemaal tevreden over de bodem


- leegpompen gaat niet omdat het water langzaam uit de bedenken trekt. De buffer loopt wel snel leeg maar daarna duurt het een paar dagen voordat al het water eruit is, en dan nog blijft het zand vochtig.
- zand vriest gewoon vast, ook als de kleppen helemaal open staan. Als je geen eb en vloe bak hebt bevriest hij ook gewoon, dit komt door het vochtgehalte van het zand.
- zout strooien kan helpen maar dit moet je wel bijhouden en genoeg strooien. De vraag is dan of je alles wilt blootstellen aan zo veel zout (de hoeven van je paard bijvoorbeeld)
-type zandkorrel kan bij het hele eb en vloed systeem zeker verschil maken, echter voor bevriezing maakt dat weinig verschil door de eerder genoemde reden, namelijk het vocht.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:24

Jouw vraagstelling is onduidelijk, hoe weten wij nu bijvoorbeeld wat voor zandkorrel er is gebruikt en hoe de pomp is ingesteld.

Qua zout en bevriezen, de pomp zal nooit al het water uit de bak kunnen halen. Bevriezing is altijd mogelijk ookal is de bak droog en bijna al het water eruit gepompt. Zeker als het flink vriest of langere tijd vriest zal je bodem ook bevriezen. Het zal alleen wat langer duren dan bij een bodem die niet gedraineerd is.

edit, ik zie dat palousa_boy hetzelfde wil zeggen als mijn verhaal, alleen duidelijker :o

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 11:40

De bodem is nu na 1 nacht -1 voor meerdere dagen keihard bevroren en is de afgelopen maanden continue soppig.
Ik ben nu aan het onderzoeken of mijn verwachtingen gewoon verkeerd zijn of dat de bodem niet goed is

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:48

Dat soppige komt denk ik omdat het niveau niet goed afgesteld staat, of er is teveel regen gevallen en heb je de schuif niet open gezet (als hij geen overloop heeft) waardoor het water is blijven staan.

Hoe lang van tevoren heb je de schuif open gezet voordat het ging vriezen? (En heb je de pomp uit gezet?)

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 11:55

Pomp is sinds midden oktober uit en de schuiven staan sindsdien maximaal open. De leverancier heeft er begin december extra afvoeren bij gemaakt maar het probleem is er nog steeds.
Hij wil er nu zout in , ik wil gewoon het waterpeil lager

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:46

Ik snap je frustratie. Ik ben onlangs van BE naar Zeeland verhuisd en de nieuwe stal heeft ook zo'n piste. Dacht dat die wel wat kon hebben, maar bij een avondje -1 ligt hij al bevroren en kan je niets meer doen. Ik ben al jaren binnenpistes gewend (aan iets lager prijsje nog ook) en het irriteert me mateloos dat ik zodra het onder 0 duikt niks meer met mijn paard kan doen.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:50

Hey!

Ik heb geen antwoorden op al je vragen aangezien de bak niet van mij zelf is maar van mij lesgeefster.
De bak ligt er nu ongeveer een jaartje, en wat een uitkomst! Andere jaren, weken niet kunnen rijden omdat het te nat was.. Verschillende bodems gehad maar de eb en vloed bak was de enige optie!

Toen het laatst 11 graden had gevroren was het wel bevroren (prima te berijden aangezien de bak heel egaal was zonder hobbels en bobbels, maar we hebben niet hoog gesprongen). Zij had toen wel een beetje gestrooid met zout.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:05

jihoe schreef:
Pomp is sinds midden oktober uit en de schuiven staan sindsdien maximaal open. De leverancier heeft er begin december extra afvoeren bij gemaakt maar het probleem is er nog steeds.
Hij wil er nu zout in , ik wil gewoon het waterpeil lager


Maar als het water er allemaal uit is dan kan het peil dus niet lager.

Normaal gesproken ligt de put zo laag dat de bak in principe dus helemaal "leeg" kan (of iig de buizen leeg zijn). Kan dit niet dan hebben ze waarschijnlijk gewoon een foutje gemaakt waardoor er dus gewoon water in je bak blijft staan.
Ik weet niet welke firma de bak heeft aangelegd maar misschien eens een andere laten komen om te laten kijken?

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:33

Ik heb ook een eb & vloed bak liggen. Bij ons is het afhankelijk hoeveel water er voor gevallen is hoe hij bevriest. Is het een droge periode dan kan ik nog wel even blijven rijden met vorst. Heeft het veel geregend dan is hij helaas wel hard. Omdat de bak wel vlak is kan ik nog wel iets gelukkig.
Ik heb er geen pomp tussen zitten en hij staat eigenlijk de hele winter open. Hij ligt inmiddels 10 jaar en nu pas merk ik dat het water iets slechter wegloopt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:33

Ik geef wel les bij mensen met eb en vloed bakken en er zit wel verschil in. Ik kwam ergens waar plassen in stonden. Ze lieten het water weglopen en het was echt snel stukken droger. In de winter is die bak echt prima.
Maar er zijn ook mensen die er te weinig mee bezig zijn, dus slecht onderhoud, bak is te oud etc. Dan zijn er bakken met houtsnippers die het beter houden.

Wij hebben het binnen, maar het is moeilijk om het ideale niveau te krijgen en te behouden blijkt. Ook verschillende mensen met verschillende wensen die daarmee naar de stal gaan, dus het wisselt helaas ook.

Mijn ervaring is dat een vrij nieuwe en goede eb en vloed bak echt goed zijn werk doet.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:43

Ik verplaats dit topic naar VSW waar het heter past aangezien ED alleen bedoeld is om (ervaringen met) paardgerelateerde diensten te zoeken.

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:20

Hier ook een eb en vloed piste. Gaat gewoon prima wanneer ik het bijhoud maar als je het laat afzwakken dan is de piste al heel snel slecht begaanbaar.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:46

Wij hebben ook al jaren een eb en vloed bodem. Het vraagt wel onderhoud om hem goed te houden. Mest direct uit de bak, eventueel bladeren verwijderen, schoon en los houden. Wij slepen hem bij (voorspelde) nachtvorst elke dag, soms meerdere malen per dag en strooien af en toe een klein beetje zout (hoeven invetten ter bescherming!) zodat er een mooi klein los laagje zand is op een vlakke bodem. Het water moet wel op tijd weg hebben kunnen lopen. (Heel veel regen en daarna direct nachtvorst dan houdt het wel een beetje op), maar heel veel paarden in de bak tijdens vorst, los lopen, longeren, rijden en vooral slepen, veel en vaak slepen houd de bodem heel lang goed. Daarnaast dus regelmatig onderhoud (voor oa het helemaal losmaken van de zand(tussen) laag is ook van belang om de bodem goed te houden. Zand slijt ook dus na een aantal jaar zal het zand vervangen moeten worden. Gelukkig hebben we ook een binnenbak, maar we proberen de buitenbak zo lang mogelijk goed te houden, het is wat werk, maar zeker de moeite waard!

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: wie heeft er een eb en vloed bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:01

Als de bak nat blijft, ondanks dat de afvoeren volledig open staan, is ofwel je afvoer verstopt, ofwel kan het water niet meer naar de lager gelegen put of gracht lopen omdat deze vol staat...

Anders kan dat normaal echt niet.