Iets te wijd zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 21:24

Ik rijd mijn paard nu met een dressuurzadel, deze wordt te krap voor haar doordat ze laatste tijd veel spieren krijgt. Nu heb ik niet de middelen om een heel nieuw zadel aan te schaffen maar heb ik wel nog een ander zadel liggen, deze is alleen net ietsjes te wijd, is dit probleem op te lossen met een bontje of een pad? Mijn dressuurzadel kan niet meer aangepast worden naar haar rug.


Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:32

Dat kan vast wel, maar zou toch even een zadelmaker laten kijken. Deze adviseerde mij bijv een bontje te gebruiken, omdat hij nog groeit en bespiering krijgt. Dan vul je dat net even op, maar wil nog niet zeggen dat het dan goed ligt. Misschien is het met een schoftverbreder of iets anders nog beter op te lossen.

Zou dus toch even iemand langs laten komen!

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:42

Met een bontje kan hier inderdaad bij helpen, maar ik zou wel even een zadelmaker laten kijken of hij dan echt goed ligt. Het zou zonde zijn als je paard juist weer minder spieren krijgt omdat het zadel verkeerd ligt!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:44

Wat voor zadel is het? Ons zadel is door de zadelmaker wat smaller gemaakt zodat ie goed lag zonder dingen eronder, dat kan met best wat merken, volgens mij.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:45

Kan je de kussens niet extra laten opvullen?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:13

Inderdaad wat hier al geopperd wordt.. welke merken zijn je zadels? wellicht zijn de bomen aanpasbaar..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:17

Mijn dressuurzadel was ook net iets te wijd, mijn zadelpasser heeft de kussens wat bijgevuld zodat het past.

Als het om een kleine afwijking gaat kan je zadelpasser dat over het algemeen prima oplossen, gaat het om meerdere boommaten, dan wordt het meestal moeilijk als de boom niet aanpasbaar is :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:58

Als een te wijd zadel opgevuld wordt is de kans groot dat de vulling weer weggedrukt wordt naar verkeerde plekken, de boom zal immers nog steeds te wijd blijven, en vulling heeft binnen een zadel speling. Soms kan een bontje helpen, dat kan niet verschuiven zoals vulling wel kan. Is het echter wel hetzelfde type zadel? Pasvorm gaat immers veel verder als alleen de boommaat. Ik zou de zadel maker erbij vragen en overleggen wat het beste is. Zadel kan soms geperst worden naar de juiste maat, soms zal een bontje beter zijn als de verwachting is dat het paard snel het zadel in groeit.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker


IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:04

Sommige merken kan je de boom versmallen weet niet welk merk je zadel is?
Anders zou ik nog eerder (met een deskundige erbij) naar een soort Prolite pad kijken dan naar een bontje. Dan heb je iets meer mogelijkheden.

Ties 3/6/2015 <3

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:05

Heb ooit eens een prolite pad, met losse inlages onder mijn toen iets te wijde zadel gehad. Werkt voor een tijdelijke oplossing prima

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 09:10

het is bij haar of de bespiering groeit en ze groeit weer in het zadel, of ze valt af en (raaakt daarbij haar bespiering kwijt) zoals bijna elke winter, en dan past haar dressuurzadel weer gewoon

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:17

Een zadel dat een fractie (klein maatje) te wijd is in de boom, is juist heel mooi voor een paard in de groei. Liever dat dan dat de boom nu al sluitend zit, dan is er voor het paard immers geen groei meer mogelijk bij het schoft. En juist daar wil je wel ontwikkeling.
Wij lossen dat hier op met inderdaad een écht bontje eronder.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:20

Ik rij standaard met de Tri-pad van Prolite onder mijn zadel. De zadelmaker gaf mij de keuze, of het zadel meer opvullen of zo laten en de Prolite er onder. Mijn zadel is ook net wat te ruim, aangezien mijn merrie zich nog volop ontwikkeld voor de Prolite gekozen. Werkt en ligt perfect hoor.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:21

Een bontje inderdaad! Ik heb er een hele tijd geleden een gekocht van Mattes. Die zijn erg duur, maar ik heb hem nu ook al acht jaar en nu pas begint hij wat te slijten. Dus ik zou voor een schaapje onder et zadel gaan! Maar dan wel een goeie en geen van 50 euro die zijn doel totaal voorbijstreeft.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:23

een bontje of pad zou zeker een oplossing zijn, maar laat voor de zekerheid even de zadelmaker komen om te kijken hoe het zadel ligt met bontje

Gigant mennen dressuur B+17 / L+11 / M+11/ Z+3
Gigant mennen vaardigheid L+3
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1949470

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014919

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:42

Alsmede boom qua vorm goed past (en de vulling)
Is een bontje oid een prima oplossing

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:44

Ik heb hetzelfde probleem, en op advies en nameten van de zadelmaker heb ik er prolite pad onder liggen. Heel tevreden over, en netjes 'afgesteld' door de zadelmaker met inlages.
Alleen af en toe laten controleren

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Iets te wijd zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:54

Als het zadel verder "goed" ligt zou ik tijdelijk een Kingsley pad gebruiken. Deze gebruik ik momenteel ook. Je hebt verschillende soorten lagen. Ook is hierbij de drukverdeling beter dan bij een bontje.

bontje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gigixponys, Juniores, Lys_PPA, xSCWx en 21 bezoekers