Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Ik reageer blij/ verrast, laat niet blijken dat ik teleurgesteld ben
403 (44%)
Ik reageer blij/ verrast, laat achteraf blijken dat ik teleurgesteld ben
9 (0%)
Ik reageer teleurgesteld
9 (0%)
Ik gebruik het cadeau
81 (8%)
Ik bewaar het cadeau (, misschien komt het nog van pas)
227 (24%)
Ik vervang het cadeau
19 (2%)
Ik geef het cadeau weg
140 (15%)
Anders, namelijk...
26 (2%)

Totaal aantal stemmen: 914


Anoniem

Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:58

Een tijdje terug heb ik onderzetters gekregen voor onder de glazen. Houten onderzetters, wat ik vroeg.
Echter kreeg ik een soort kleine palletjes die grijs of wit geverfd waren, met een cliche-tekst er op. Totaal niet mijn ding aangezien ik van het natuurlijke hout en de industriële stijl ben.. Dus om eerlijk te zijn, ik vind ze niet zo mooi, had ze zelf nooit uit gekozen, maar ze konden er wel even mee door dus ik heb (een gegeven paard mag je tenslotte niet in de bek kijken) blij verrast gereageerd en heb ze zelfs een tijdje gebruikt!
Wel heb ik me er steeds stilletjes aan geërgerd, en onlangs heb ik zelf nieuwe houten onderzetters gekocht die ik wel oprecht mooi vind. Mijn vriend reageerde hier enigszins verbaasd op, want ik had toch mooie onderzetters gekregen nog niet zo lang geleden? Wat was daar mis mee?

Zoals de onderzetters is iets waar ik om gevraagd had, en ik hoopte gewoon een simpele set te krijgen zonder verf of poespas. Maar ik krijg ook vaak dingen waar ik niet om heb gevraagd, zoals receptenboekjes-giftsets.
En dan vooral chocolade-boekjes met wat toebehoren. Ik heb inmiddels wel minstens 10 receptenboekjes van chocolade-dingen, en ik gebruik ze zegmaar.. Nooit?
Er is 1 chocolade-receptenboek dat ik wel gebruik, en dat is ook gelijk de dikste, de rest is alleen maar dubbel op..
Onlangs kreeg ik een nieuwe chocolade-giftset. Ik heb weer blij verrast gereageerd, maar thuis bewust niet uit de verpakking gehaald want misschien dat ik deze maar opnieuw ga inpakken en weg ga geven aan iemand anders. Zo had ik ook 2 keer dezelfde pizza-giftset cadeau gekregen op 2 verschillende data's. Uiteraard niet gezegd toen ik de 2e kreeg, maar deze 2e heb ik uiteindelijk weer ingepakt en cadeau gegeven aan iemand anders. Ook andere receptenboekjes die ik dubbel had gekregen zijn met sinterklaas verdeeld onder de koks van de familie..

Als ik iets krijg waar ik niet echt blij mee ben laat ik dit dus niet blijken aan de gever, maar dan vervang ik het zelf op subtiele wijze voor iets waar ik wel blij mee ben, of ik bewaar het even en geef het uiteindelijk weg..

Als ik zelf een cadeau geef en de persoon geen nadrukkelijke wensen heeft dan laat ik ook altijd blijken dat ik de bon nog heb, dus dat het geruild kan worden als die persoon het achteraf toch niet leuk vind of het dubbel heeft. Als het geen kinderen betreft waar het cadeau voor is, en er geen wensen zijn, dan geef ik gewoon geld in een kaart cadeau.

Maar nu is mijn vraag eigenlijk, wat doen anderen als je een cadeau krijgt waar je niet echt blij mee bent?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-17 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:00

ik laat het ook ingepakt zitten en geef het door :)

Joltsje

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:03

Het hangt bij mij echt af van wie ik het krijg. Als ik het van mijn noeder krijg zeg ik het gewoon haha.

Van anderen ontvang ik het vriendelijk en klaar. Kan me er nooit zo druk om maken.

Foaly

Berichten: 4851
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:03

Ik ben ook heel kritisch op cadeau's. Als ik dus iets wil hebben, geef ik altijd precies aan hoe dat eruit moet zien. Bij die onderzetters had ik dus duidelijk gezegd dat ik er géén teksten op wilde hebben (ben ik trouwens ook allergisch voor, te pas en te onpas dingen bekladden met een nietszeggende spreuk := ) Verder heb ik ook al een aantal x aangegeven dat ik op een verjaardag géén douchegel of ander zulk spul wil hebben, want daar ben ik ook heel kritisch op en de kans is groot dat ik het dan niet lekker vind.

Dit werkt wel heel goed, ik zou als ik jou was dus ook aangeven 'Joh mijn kast puilt inmiddels uit van de receptenboekjes/chocoladedingen, die hoef ik dus niet :)'.

En anders gewoon vragen om geld, dan kun je zelf kopen wat je leuk vindt :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:05

Ik ben er hoe dan ook blij mee. Iemand heeft de moeite voor me gedaan om iets te kopen of maken voor me. Daar ben ik dan dankbaar voor. En gebruik het ook gewoon als het bruikbaar is. Zal het niet weggeven of iemand moet aan geven dat ze het heel mooi, lekker of wat ook vinden. Zal het hooguit als het een flinke tijd in gebruik is en ik loop tegen goede vervanging aan het wat sneller vervangen. Maar zal niet bewust op zoek gaan naar vervanging ervoor. Meestal gaat het na een lange tijd kapot en moet het wel vervangen worden.

Alleen bij dingen waar ik kwa geur of eten allergisch voor ben dat moet ik wel doorgeven aan een ander.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:08

Als ik iets krijg wat ik al heb zeg ik dat eerlijk tegen de gever.
En dan kijken of die bijvoorbeeld de bon nog heeft zodat ik het kan ruilen voor iets wat ik nog niet heb. :)

En verder heb ik nog nooit iets gekregen wat ik niet mooi/leuk vind. De mensen om mij heen weten mij gelukkig heel goed in te schatten. De iets minder creatieven geven altijd een plant voor de tuin en dat is altijd goed. :)

Edit: en overigens bedank ik ook in het geval van het dubbele kado heel hartelijk. Die persoon heeft namelijk ook moeite gedaan en kan niet weten dat ik dat al heb. :)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:10

Ik ben dankbaar, maar vertel wel dat cadeau x op zich iets is waar ik niets mee kan doen. Ik vind het nl zonde dat iemand tijd/energie/moeite en geld stopt in een cadeau waar ik niets aan heb. Zo vertel ik dat ook met de vraag om in de toekomst zich dan te richten op b, c, d waar ik wel iets mee heb.

Dat heeft voor mij niets met ondankbaarheid te maken, maar met het feit dat ik niet wil dat iemand zijn energie en centen verspild aan iets wat niet gebruikt wordt.
Op zich reageert niemand daar slecht op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:10

De onderzetters had ik ook niet verwacht hoor, in het algemeen weten mensen wel dat wij geen gekke teksten in huis hebben, dat ik wit en whitewash e.d. lelijk vind, en dat hout bij ons gewoon zichtbaar hout is, en dit kreeg ik toch van mensen die dichtbij staan. De receptenboekjes krijg ik ook altijd van dezelfde mensen (mn schoonouders/ schoonbroer), misschien dat ik inderdaad maar moet aangeven dat ik geen receptenboekjes meer wil :+

Geld vraag ik inderdaad ook altijd, en geef ook aan wat ik er van wil kopen. Maar dit zijn dan net van die kleine cadeautjes die ik er bij krijg om toch iets te krijgen/ geven volgens mij.. Vind dat ik dan helemaal niet kan maken om ondankbaar te reageren :o

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:12

Tegen mijn man, moeder, schoonmoeder en zusje zeg ik eerlijk wat ik van een cadeau vind.
Gehaakte pannenlappen van schoonmoeder wil ik niet, ondingen.
Bloemen gaan ook retour ivm allergie.

Van mensen die verder weg staan geef ik het cadeau gewoon weer door aan anderen.
Ik heb geen zin om mijn huis te laten dichtslibben met spullen die ik niet mooi vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:13

Ligt eraan van wie ik het krijg en wat het is.
Douchespul/bodylotion heb ik voorlopig weer genoeg.. Maar neem ik wel aan en gebruik ik ook. Want ooit raakt het flesje wel leeg ;)

Ook kreeg ik eens oorbellen (ik heb geen gaatjes) dus dat heb ik gewoon verteld en tegen de gever gezegd dat ze zichzelf of een ander er blij mee mag maken. En dat ik het idee erg leuk vond. (Oke, zo klinkt het best bot.. Maar ik zei het net wat anders wat niet bot klonk.)
En nu heeft de gever hele leuke oorbellen :j

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:15

ik ben inderdaad altijd blij dat de ander de moeite heeft genomen wat voor me te kopen. Maar ik zeg het toch gewoon eerlijk als ik het niet mooi vind.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:16

Ik ben meestal heel specifiek in mijn cadeauwensen, om dit soort situaties te voorkomen. Dan zou ik aangeven welke onderzetters ik precies wil hebben, eventueel met foto. Mocht ik iets dubbel krijgen zou ik het altijd aangeven, dat begrijpt iedereen wel! Betreft het een boek, dan kun je meestal met de bon wel ruilen voor een ander boek.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:18

Ik krijg altijd wel van iemand van dat douchespul. Vind het allemaal heel leuk en aardig maar krijg er verschrikkelijke jeuk van. Ik geef het altijd maar door aan m'n moeder. Meestal heb ik al tig keer verteld dat ik daar niet tegen kan dus dan ga ik dat niet nogmaals herhalen. Verder krijg ik eigenlijk nooit iets waar ik niks mee kan.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:20

Hier neem ik het aan, doe blij, zet het een tijdje in huis en daarna verdwijnt het richting de kringloop.
Soms wil ik wel eens iets op mijn FB plaatsen wat lichtelijk hint naar het krijgen van dergelijke zaken.
Maar krijg meestal cadeaubonnen, dus daar ben ik wel blij mee

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:27

Ik ben ook gewoon dankbaar voor de tijd en moeite die iemand voor mij over heeft, ik ben dan ook opgegroeid met het gezegde een gegeven paard mag je niet in de bek kijken! Een cadeau ruilen en of doorgeven is in mijn ogen not done maar misschien ben ik ouderwets opgevoed? Wij hadden het ook niet breed vroeger dus dan ben je ook al gauw tevreden denk ik. En zoveel cadeaus krijg ik niet meer in mn volwassen bestaan er komt op m'n schoonouders na nooit iemand op visite, wil ik mijn vrienden wel op visite hebben dan moet ik daar zoveel moeite voor doen dat ik het voor mij niet leuk meer is. En ja dat houd in dat ik ook niet op hun verjaardagen kom natuurlijk...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:29

Hier ook regelmatig van mensen dingen gekregen waar ik totaal niks mee heb. Bij de ene persoon zeg ik dat eerlijk, bij de ander persoon heb ik ook weleens gezegd dat ik een specifieke smaak heb wat betreft boeken maar krijg ik toch boeken die haar smaak zijn waar ik totaal niks mee heb, erg lief maar ik heb al teveel spullen die ik weg wil doen dus het ligt me eerlijk gezegd alleen maar in de weg en het is zonde van haar geld want ik doe er niks mee en ze zijn prijzig. Ik reageer dan ook vrolijk en erger me achteraf omdat anderen bijvoorbeeld wel een boekenbon van haar krijgen.

Ik denk dat ik daarom maar precies ga doen wat Foaly schreef, voor mijn verjaardag aangeven dat ik graag zelf wat uit zoek en daarom graag het liefst een boekenbon krijg en wellicht toch een keer daarvoor dit bespreken met haar want ze heeft er de beste bedoelingen bij.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:34

Afgelopen maand dat tot twee maal toe meegemaakt.

De eerste keer was toen mijn vriend mij lippen balsem met smaakjes gaf (fruitsmaken). Iets wat ik dus niet wil gebruiken omdat ik het echt niet lekker vind en het niet goed werkt. De intentie was goed dus heb hem gewoon bedankt en gedaan alsof ik er blij mee was. Ik ben ook nog zo erg dat ik de lippen balsem wel gebruik als ik met hem ben. :')

De laatste keer was bij sinterklaas. Met lootjes trekken had ik op mijn briefje gezet dat alles goed was BEHALVE nagellak. Omdat ik daar gewoon een ontzettende hekel aan heb om dat te krijgen. Wat krijg ik... nagellak. Ik was echt niet blij, maar kon ook niet boos reageren. Het was geen grap van de persoon die het cadeautje gaf, maar een oprecht cadeau.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:41

Ik heb geleerd altijd een cadeau te waarderen, omdat het gegeven wordt met de beste wil van iemand anders. Bijgevolg zal ik ook altijd blij reageren, ook al is het cadeau niet wat ik wil of verwachte. Kan het ik niet gebruiken, dan gaat het in de kast, misschien komt het ooit van pas. En heel misschien geef ik het dan verder als cadeau. Maar dat vind ik soms moeilijk, want ik wil ook niet iemand kwetsen. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden moest ik weten dat een cadeau verder gegeven wordt. Natuurlijk geef ik ook altijd wel suggesties die ik kan gebruiken, en meestal geven de mensen ook in die lijn :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:44

Ik zal wel blij reageren, kijken of ik het kan gebruiken anders heel stiekem weggeven na een tijdje, maar ik zou die persoon de volgende verjaardag/sinterklaas/gelegenheid duidelijkere instructies geven. :')

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:46

Als ik iets krijg wat ik niet leuk vind, dan zou ik het weg geven aan iemand waarvan ik weet dat die het wel leuk vind, of op een weggeefhoekje van facebook plaatsen.
Er zijn altijd wel anderen die er blij van worden, maar ik zou wel blij en dankbaar reageren!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:50

Ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat ik een cadeau krijg. Zo vier ik mijn verjaardag niet meer (heeft ook andere redenen trouwens) en als ik toch iets dreig te krijgen, stuur ik het bij voorkeur zo dat ik iets krijg wat ik wel wil.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:53

Ik zeg niks, het beland vaak in de vergetelhoek en geef het vervolgens aan iemand anders.
Maar na mijn afgelopen verjaardag....ga ik misschien iets meer sturen....er zat alleen 1 boek bij waar ik blij mee was, de rest, kon ik niks mee.
Zo kreeg ik eens mijn eigen eierdopje terug :+
Ik ben er heel blij mee.

Tijdje terug was ik bij mensen logeren, zij weigerden mijn kado, ze vonden het lief maar zouden het niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:43

Toch bijzonder om in de poll te zien dat maar weinig mensen het cadeau vervangen voor zichzelf. Waarom doet vrijwel niemand dit?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:50

Het ligt ook een beetje aan de waarde van het cadeau, een cadeau van 50 euro wat je niet mooi vindt is toch wat anders dan iets van een tientje.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:50

Ik doe nooit moeilijk. Voor mijn verjaardag krijgen we van 1 persoon altijd een pot paaseitjes. (Zijn rond pasen jarig). En op zich is het wel makkelijk hoor, om zelf geen paaseitjes te kopen en nee, we hoeven niet ELK jaar paaseitjes als cadeau. Want wij doen wel een half jaar met 5 kilo (vinden ze grappig :+ ) Maar ik klaag nooit. Inderdaad, een gegeven paard niet in de bek kijken en anders kun je het zelf weer cadeau doen. Scheelt je ook weer een 10tje. :Y)

Verder krijgen we voornamelijk geld op verjaardagen. :D