Kat in een groep katten laten afvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:30

Een van mijn poezen (13 jaar) is echt veel te dik. Ze moet dus afvallen. MAAR.. ik heb nog vier bejaarde katten, waarvan er eentje graatmager is en dement. Er staat dus de hele dag eten beschikbaar. Ze komen in de winter niet buiten en in de zomer in een grote kattenren. Heeft iemand hier ervaring om een te dikke kat te laten afvallen in een groep?

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:40

Hebben ze een chip?
Ze hebben namelijk voerbakjes die werken op de chip van een kat en enkel open gaan als de goede kat er voor staat.
Een kennis van mij gebruikt dit, omdat 1 van de katten speciaal dieet voer heeft

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:40

Ik denk dat je dan eerst moet kijken naar wat je voert. Je geeft aan dat je verschillende katten hebt, dus hebben ze ook allemaal andere behoeften? Ik zou eerst kijken wat je voert, en hoeveel. Hele dagen voer neerzetten gaat dan dus niet. Maar heeft (waarschijnlijk) ook helemaal geen meerwaarde voor de graatmagere, anders was ze niet graatmager geweest. Of denk ik te makkelijk, gezien de weinige informatie die we hebben?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:41

Twee hebben er een chip, maar die te dikke niet.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:44

Ik voer ze applaws seniorenvoer (alles is 12+). En dat staat inderdaad de hele dag beschikbaar. En de demente kat voer ik nog brokjes uit de hand van Royal Canin 12+. Die vergeet namelijk of hij gegeten heeft of niet en aan die brokjes zit een extra smakelijk geurtje.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:46

Wij hebben een tijdje afgepast gevoerd voor onze kat met overgewicht, terwijl onze andere kat echt 24/7 voer tot haar beschikking moest hebben omdat ze anders maagklachten kreeg.
In plaats van een voerbak met chip, hebben wij haar voer op een andere kamer gezet, met een luikje in de deur die reageert op chip. Dat werkte prima :j

Voor ons heeft het uiteindelijk niks opgeleverd omdat de dikke er niks van afviel en het dus alleen maar gedoe was voor ons allemaal. Nu staat ze weer op onbeperkt brokjes en is ze in gewicht niets veranderd. Dus bij haar is er iets anders mis waarschijnlijk, we krijgen het alleen niet gevonden.

Weet je zeker dat het overgewicht komt door teveel eten?

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:48

Zijn de katten geholpen, komen ze buiten?
Ik zou beginnen met voer afwegen. Voor allemaal. We hebben hier ook 3 katten en 1 hond. Ze krijgen twee keer per dag al hun voer afgewogen (kvv en brok). Zo weet je wat je voert.
2 katten zijn gecastreerd. Deze hebben minder voer nodig.
Ze hebben vrij snel door dat ze op vaste momenten(en hier ook echt niet op tijd hoor) voer krijgen. De Demente kat krijgt toch al uit de hand extra, dus dan heeft het geen meerwaarde een hele dag brok neer te zetten.
Als ik hier een hele dag brok neer zet, blijft eentje prima op gewicht. Maar de andere kan ik binnen een week rollen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:52

Britt schreef:
Weet je zeker dat het overgewicht komt door teveel eten?


Waar kan het dan nog meer door komen?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:53

Het zou inderdaad wel een idee zijn om ze vier keer per dag eten aan te bieden uit ieder een eigen bakje en de demente kat uit de hand te blijven voeren. De dikke kat zou dan obesitasvoer krijgen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:54

kiwiwitje schreef:
Zijn de katten geholpen, komen ze buiten?
Ik zou beginnen met voer afwegen. Voor allemaal. We hebben hier ook 3 katten en 1 hond. Ze krijgen twee keer per dag al hun voer afgewogen (kvv en brok). Zo weet je wat je voert.
2 katten zijn gecastreerd. Deze hebben minder voer nodig.
Ze hebben vrij snel door dat ze op vaste momenten(en hier ook echt niet op tijd hoor) voer krijgen. De Demente kat krijgt toch al uit de hand extra, dus dan heeft het geen meerwaarde een hele dag brok neer te zetten.
Als ik hier een hele dag brok neer zet, blijft eentje prima op gewicht. Maar de andere kan ik binnen een week rollen.


Het zijn raskatten en komen niet los buiten.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:54

damian23 schreef:
Britt schreef:
Weet je zeker dat het overgewicht komt door teveel eten?


Waar kan het dan nog meer door komen?

Medisch.
Een medisch probleem. Bepaalde ziekten kunnen overgewicht geven zoals de ziekte van Cushing (een ziekte van de bijnier) en bepaalde schildklieraandoeningen.
Of medicatie.
Ook castratie/Sterilisatie
Ook de leeftijd is bekende oorzaak. Wel eten, maar niet bewegen.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:55

damian23 schreef:
kiwiwitje schreef:
Zijn de katten geholpen, komen ze buiten?
Ik zou beginnen met voer afwegen. Voor allemaal. We hebben hier ook 3 katten en 1 hond. Ze krijgen twee keer per dag al hun voer afgewogen (kvv en brok). Zo weet je wat je voert.
2 katten zijn gecastreerd. Deze hebben minder voer nodig.
Ze hebben vrij snel door dat ze op vaste momenten(en hier ook echt niet op tijd hoor) voer krijgen. De Demente kat krijgt toch al uit de hand extra, dus dan heeft het geen meerwaarde een hele dag brok neer te zetten.
Als ik hier een hele dag brok neer zet, blijft eentje prima op gewicht. Maar de andere kan ik binnen een week rollen.


Het zijn raskatten en komen niet los buiten.

Zijn ze geholpen?

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:01

Wat kiwiwitje zegt :j
Mijn kat is 6,5 kg, waar ze met 4,5 kg veel beter op gewicht zou zijn. Echter heb ik haar een tijd gevoerd voor 3 kg en er ging geen grammetje vanaf, ze werd er wel heel chagrijnig van :(:)
Uit bloedtesten kwam helaas niets uit, dus was urine opvangen de volgende stap. Dit is helaas niet gelukt, omdat ht apart zetten haar zoveel stress opleverde dat ze gewoon níét op de bak ging. Na 36 uur heb ik dat dus maar opgegeven en me erbij neergelegd. Ze zal waarschijnlijk niet zo oud worden als een andere kat, of in ieder geval met wat meer gebreken in de botten etc. Maar zolang zij tevreden is, mag zij, met die extra kilootjes, lekker blijven rondlopen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:12

ze zijn allemaal geholpen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:13

Ze is altijd al een dikkertje geweest. Net als haar broer. Maar ze is nu wel heel erg dik.
Dus eigenlijk eerst een ritje naar de dierenarts om te kijken of het niks medisch is??

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:23

Wij hebben er voor gezorgd dat de bak met eten die er de hele dag staat te hoog stond voor onze te dikke kat, die kwam daar simpelweg niet op omdat hij de vadsig was :+ hij kreeg in zijn bakje de afgepaste hoeveelheid. De slanke dametjes konden op de kast de rest vinden :)

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:24

Britt schreef:
Wat kiwiwitje zegt :j
Mijn kat is 6,5 kg, waar ze met 4,5 kg veel beter op gewicht zou zijn. Echter heb ik haar een tijd gevoerd voor 3 kg en er ging geen grammetje vanaf, ze werd er wel heel chagrijnig van :(:)
Uit bloedtesten kwam helaas niets uit, dus was urine opvangen de volgende stap. Dit is helaas niet gelukt, omdat ht apart zetten haar zoveel stress opleverde dat ze gewoon níét op de bak ging. Na 36 uur heb ik dat dus maar opgegeven en me erbij neergelegd. Ze zal waarschijnlijk niet zo oud worden als een andere kat, of in ieder geval met wat meer gebreken in de botten etc. Maar zolang zij tevreden is, mag zij, met die extra kilootjes, lekker blijven rondlopen.

Dat is ook niet zo heel gek.. :o

Ik voer hier Kivo(kvv) en applaws. (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... aws/145878)
Applaws zijn de meningen over verdeeld ivm calcium en fosfor en de kans op blaasgruis ed.

Dit hebben we zitten:
Kater gecastreerd 6,6/7 kg
kater gecastreerd 4,2/4,6 kg
Poes 3,6/4 kg

De eerste kater zou het beste zitten op ongeveer 6kg, maar we proberen hem op 6,6 te houden, dat is een begin.
De tweede kater zit op 4 kg het beste, we proberen hem op 4,4 te houden
De poes kwam heel mager binnen, zwerver net een nest kittens gehad. ik vermoed dat haar ideale gewicht ongeveer het zelfde uitkomt als de tweede kater. Haar wegen kan alleen bij de Dierenarts, dus zij gaat echt op het oog.

Ze krijgen allemaal, (ook de hond) minimaal eten.
Aangezien ik kvv voer en brok, moet ik dus twee ''richtlijnen'' uitrekenen. Waar mogelijk zoeken we de energetische waarden, anders gaan we uit van richtlijnen.

Eerst hadden we de verkeerde waarden van het vlees, dus ben ik met de richtlijn gaan rekenen.

Nu als voorbeeld, mag de eerste kater bijvoorbeeld volgens de berekeningen
kvv: 100 gram
brok: 20
Daarin is geen/minimaal rekening gehouden met castratie.
De kater krijgt momenteel:
kvv; 80 gram
brok: 13 gram

Ik ben eerst het vlees iets gaan minderen. En de ene keer is dat 82 of 84 gram maar de volgende keer ook rustig 76 gram. En om het makkelijk te houden, alles mocht 15 gram brok, heb ik hem daar ook op gezet.
Hij zeurt niet, krijgt ook gewoon nog een paar snoepjes, of een paar brokjes die ik door de kamer slinger.

De kleine kater mag volgens de berekening :
Kvv: 75 gram
brok: 10 gram

Dat werd bijgesteld:
kvv; 50 gram
brok; 15 gram

hij viel inderdaad wat af, maar zeurde ook enorm om eten. Dus weer een beetje bijgeschaafd. Hij krijgt nu:
kvv: 60 gram
Brok: 15 gram.

Ook hier geld weer, de ene keer weer een grammetje meer of minder.

De kat van mijn vriend, die bij mijn schoonouders zit, doet 1,5 /2 dagen met 1 blikje van 400 gram aldi voer.
eet daarbij max 10 brokjes. Zeurt dan zo nu en dan, en blijft moddervet 6,6 kg terwijl ze op 4 mag zitten. Schoonpa is ook behoorlijk opstandig en staat niet open voor aanpassingen, maar hun betalen alles voor de kat, het is 'hun'' kat dus weinig over te zeggen.

En zoals de DA als tip gaf voor het afvallen, dat kan met iedere brok, hoeft niet perse met ''dieet''voer.
Hij gaf aan dat als de kat 6,6 kg weegt, dat je ''moet'' proberen te voeren voor een kat van 6,6 kg. Waarschijnlijk komt de kat dan aan, vanaf dat moment heel langzaam aan het voer minderen, tot de kat een acceptabel gewicht heeft.

Overgewicht heeft veel risico's en dit zijn ze lang niet allemaal ;

Verkorting van de levensverwachting met twee jaar
Slechte conditie en traagheid.
Hart- en longproblemen.
Verhoogde kans op blaasproblemen
Verhoogde kans op suikerziekte.
Bot- en gewrichtsproblemen zoals artrose.
Extra narcose risico bij ingrepen

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:32

Klopt hoor Kiwiwitje, was ik ook niet verbaasd over. Maar dit was wat de DA in eerste instantie adviseerde, dus heb het korte tijd geprobeerd. Toen ik onze andere kat apart ben gaan voeren heb ik haar op KVV (tinlo) gezet, wat ze heel goed at en wat ze ook erg lekker vond/vind. Dat heb ik ruim een jaar volgehouden met verschillende hoeveelheden, voor de test. Maar hoeveel of hoe weinig ze ook krijgt, er veranderd geen gram!

Als ik haar op onbeperkt brok (RC indoor) zet, eet ze in verhouding minder dan onze 'magere' kat. Vandaar dat we nu besloten hebben om haar op onbeperkt brok te houden en regelmatig vers bij te voeren. Daar doen ze het allebei heel goed op, ze glanzen, zijn tevreden en heel gezellig :D

Maar misschien moeten we weer op ontopic gaan :o

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:37

Britt schreef:
Klopt hoor Kiwiwitje, was ik ook niet verbaasd over. Maar dit was wat de DA in eerste instantie adviseerde, dus heb het korte tijd geprobeerd. Toen ik onze andere kat apart ben gaan voeren heb ik haar op KVV (tinlo) gezet, wat ze heel goed at en wat ze ook erg lekker vond/vind. Dat heb ik ruim een jaar volgehouden met verschillende hoeveelheden, voor de test. Maar hoeveel of hoe weinig ze ook krijgt, er veranderd geen gram!

Als ik haar op onbeperkt brok (RC indoor) zet, eet ze in verhouding minder dan onze 'magere' kat. Vandaar dat we nu besloten hebben om haar op onbeperkt brok te houden en regelmatig vers bij te voeren. Daar doen ze het allebei heel goed op, ze glanzen, zijn tevreden en heel gezellig :D

Maar misschien moeten we weer op ontopic gaan :o

Mijn berichtje was ook niet alleen op/voor jou bedoeld hoor :D TS wil haar kat ook laten afvallen, dus dan heeft ze ook iets aan dat stuk denk ik..

Wel jammer dat je haar echt niet kan laten afvallen. Hier merk ik dat het gelukkig vrij ''makkelijk'' gaat.. Al spelen en rennen en vliegen ze hier natuurlijk ook wel veel :P

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:46

Beweging helpt absoluut! Helaas speelt onze dikke het liefst op haar rug :')

Sinds ze hier wat meer naar buiten kunnen (in de achtertuin) zijn ze vooral rustiger geworden, minder stress. Alleen merk je niks in gewicht.

Een dierenartsbezoek kan nooit kwaad TS, zeker voor een kat op leeftijd. Maar de meest eenvoudige oplossing is uitproberen hoe ze reageert op minder eten en meer bewegen. :)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 13:53

Ze is net een vrouwelijke variant van Garfield. Lui en dik. Ze houdt niet van spelen dus lastig om haar meer in beweging te krijgen. Ik zou haar een paar keer per dag naar zolder kunnen tillen. Dan loopt ze wel een paar keer per dag de trap af.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:13

:')
damian23 schreef:
Ze is net een vrouwelijke variant van Garfield. Lui en dik. Ze houdt niet van spelen dus lastig om haar meer in beweging te krijgen. Ik zou haar een paar keer per dag naar zolder kunnen tillen. Dan loopt ze wel een paar keer per dag de trap af.

Bedankt daar ging mn thee _/-\o_

Nu is het ook wel lastig om actief te zijn als je te zwaar bent hoor. Onze rooie speelde ook minder toen hij op 7,8 kg zat. Zolang ie onder de 7 blijft is ie knettergek
al is dat natuurlijk lang niet bij iedere kat, en ze heeft haar leeftijd niet mee. Vinden ze een laserlampje ook niet leuk? Of een catnip speeltje?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:27

damian23 schreef:
Ze is net een vrouwelijke variant van Garfield. Lui en dik. Ze houdt niet van spelen dus lastig om haar meer in beweging te krijgen. Ik zou haar een paar keer per dag naar zolder kunnen tillen. Dan loopt ze wel een paar keer per dag de trap af.


:') *proest*

Ik lees effe mee. Ik heb het duo de dikke en de dunne. De dikke lijkt inderdaad op Garfield. Zou het aan het rode liggen? :')

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat in een groep katten laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 15:25

Nou, spelen gaat hem niet worden. Ik hield een leuk veertje voor haar neus en ze gaat op haar rug liggen maaien met haar voorpootjes, maar lopen ho maar... De andere katten vonden het wel geweldig.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:31

damian23 schreef:
Nou, spelen gaat hem niet worden. Ik hield een leuk veertje voor haar neus en ze gaat op haar rug liggen maaien met haar voorpootjes, maar lopen ho maar... De andere katten vonden het wel geweldig.

:') Geweldig :') stiekem ben ik nu wel benieuwd naar onze vrouwlijke Garfield :j