De ideale kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:07

Vorige week heeft onze stalkat haar voorpootje gebroken door een ongelukje met mijn paard :o
Daardoor heeft de dierenarts haar pootje moeten amputeren, ze moest na de operatie binnen blijven om haar goed in de gaten te houden en voor goed herstel van de wond. Inmiddels hebben we redelijk zicht op hoe ze gaat herstellen, ze zal in de toekomst niet meer 24/7 naar buiten gaan maar als huiskat gaan leven. Nu moeten er natuurlijk wat spulletjes komen, het meeste hebben we al (mandje, halsbandje, voerbakjes, etc.) maar we zijn nog wel op zoek naar een goede kattenbak. Vroeger (meer dan 10 jaar geleden) hebben wij ook altijd huiskatten gehad, maar inmiddels is er zoveel meer spul te verkrijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.... In de stal hadden we altijd een krat staan met kattenbakvulling, maar doordat die open is ruikt dat niet erg fris in huis :+

Wat is nu de ideale kattenbak? Waar moeten we goed op letten bij de aanschaf? We willen sowieso gaan voor een lage instap zodat het haar niet al te veel moeite kost om er in te komen. Wie heeft er goede tips/ervaringen?

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:14

Het fris ruiken heeft meer te maken met de korrels die je erin doet en het schoonmaken.
Maar je kan altijd een bak met een klep kopen natuurlijk. Ik zou me niet te druk maken om een bak eigenlijk, maar ga vooral op zoek naar welke korrel je erin wil doen.

Anoniem

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:21

Op het moment kan ze het nog niet begraven, waardoor het natuurlijk ook erger stinkt... We controleren overdag ieder uur even of alles goed gaat, dan halen we meteen de drollen uit de bak. We weten natuurlijk niet of ze een manier gaat vinden om het te begraven en in combinatie met de honden in huis vind ik het dan wel zo fris om een dichte bak te hebben.

Welke korrels zou jij dan aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:22

Ik ben zelf echt groot fan van de peewee bak. Ik heb een dichte. Heb eerst de korrels van peewee gebruikt waar ik echt super lang mee deed dus het geld dubbel en dwars waard.
Nu haal ik gewoon houtkorrels van de supermarkt en ook die werken prima en gaan lang mee.

Ik vind het ideaal om schoon te maken gezien de dubbele bodem, de poepjes kun je door de wc spoelen en het urine zaagsel kan in je groenbak. Ideaal.

Qua geur... geen last van behalve als de kat net gepoept heeft, maar dan scheppen we de poep ook gewoon eruit, door de wc en klaar.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:26

Zorg dat-ie groot genoeg is. Je hebt van die goedkope kleine(re) kattenbakken, maar over het algemeen vinden katten wat meer ruimte fijner. Ik heb zelf ook gewoon een simpele staan, maar wel een ruime. Heel veel verschillend spul geprobeerd, maar vind de houtkorrels het fijnst. Ruik je nauwelijks (behalve idd als ze er net is opgeweest) en zelfs mijn vader die allergisch is voor kattenbak-spul, heeft nergens last van als-ie hier een bakkie komt doen. Met andere korrels heeft-ie na 10 minuten dikke ogen.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:28

Ik zweer bij deze korrels:
Afbeelding
Echt klontvormend, ruikt fris en de kat vind t heerlijk om in te graven.

Loezoe
Berichten: 1234
Geregistreerd: 30-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:44

Vjestagirl schreef:
Ik zweer bij deze korrels:
[ Afbeelding ]
Echt klontvormend, ruikt fris en de kat vind t heerlijk om in te graven.


Wij gebruiken deze ook naar tevredenheid :j
Heb allerlei merken geprobeerd, maar deze vinden wij het fijnst.

Enige nadeel vind ik de uitloop, maar dat heeft elke soort die wij tot nu toe hebben gehad, andere merken hebben t nog veel erger is onze ervaring. Een matje voor de bak helpt wel een hoop trouwens.

Anoniem

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:58

De hygiëne korrels heb ik nu in de bak liggen, maar dan van plus huismerk omdat we hier geen AH in de buurt hebbem maar daarmee stinkt het nog wel aardig. Misschien dat dat met een dichte bak al wel deels verholpen is. Ik heb nu een zak houtkorrels gehaald om eens te kijken of dat werkt.

Uitloop vind ik niet zo'n ramp, we moeten toch al minstens 2x per dag stofzuigen en om de dag dweilen met twee grote harige honden in huis :)

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:06

Hier de peewee ik vind het helemaal top.
Gebruik alleen niet de korrels van Peewee zelf maar andere houtkorrels(van cranenbroek) maakt het stiekem nog goedkoper.
Op het moment dat ze plassen loopt het meeste al door het rooster de opvangbak in. Daar ligt een handje korrels in en die vangt de plas op. De korrels die nat zijn vallen uit elkaar en zodra de kat gaat graven vallen deze ook de opvangbak in.
Je hoeft alleen nog maar drolletjes te scheppen en de opvangbak om te kiepen. Veel minder verbruik dan met gewoon grind en veel makkelijker schoon te maken.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:11

Grote kattenbak inderdaad
Wij hebben ook een binnenkant kleinere bakken vond ze niks.
Nu een ruime bak en licht van kleur.

Sterkte met de kat.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:35

Ik heb van de boerenbond flessen geurnutraliseerder voor kattenbak met lavendelgeur dat strooi ik in de bak ruikt lekker fris. Ook na de grote boodschap

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:12

Een stinkende kattenbak heeft met 3 dingen te maken:
- frequentie schoonmaken, die is al top bij jou
- de korrels, "AH 3-voudige hygiëne, gaat 6x langer mee" gaat echt veel langer mee dan de gemiddelde huismerk korrel
- het voer. Wat voer je nu? Want van sommige soorten voer meurt de ontlasting veel meer en moeten ze veel meer poepen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:21

Wij hebben een kattenbak waar boven bij het roostertje het schepje zit. Je trekt het klepje omhoog rn dan kun je het schepje pakken. Ideaal, hoef edat "vieze" poepschepje niet ergens apart te bewaren.

Verder wbt geur indd bovenstaande. Wij voeren catloversgold en ik ruik echt nooit iets we hebben daarnaast nog eens de meest simpele en goedkope korrel van de welkoop (wat prima werk) en niet speciaal geurneutraliserend werkt maar we hebben dus nooit vieze luchtjes!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:24

Gewoon eentje met deksel en klep. Ik heb ook de 3x hygiëne en leng het aan met een goedkope korrel die een keer per ongeluk hadden besteld (en die we nu dus aan het opmaken zijn := ) in 2:1 verhouding ongeveer. Dan heb je nog steeds prima klontvorming.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:31

Die kattenbakkorrels van de AH heb ik ook, zijn echt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:33

Zeker als ze niet meer kan graven, silicaat korrels nemen. Die absorberen het vocht en de stank. Poep schep je er zo uit en dan even de korreltjes meteen meehusselen met je schepje:
deze bijvoorbeeld

Ideaal! Met elke dag poepje scheppen doe je zo een maand geurloos met je kattengrit, als het al niet langer is.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: De ideale kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:05

stank komt vooral door het soort voer dat je ze geeft..
ik zou met name voor een binnenkat een iets hoogwaardiger voer geven.
heb zelf 3 binnenkatten, heb nooit stinkende drollen..

kattengrit dat ik gebruik: biokat... per twee pakken tegelijk besteld bij zooplus (laat de bezorger maar sjouwen lol)... mooi klonterend en zuinig in gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:08

Vanmiddag hebben we een mooie ruime en lichte bak gescoord. Hopen dat ze er goed gebruik van gaat maken :)

Vanmorgen lag de poep iets onder de korrels, dus wellicht leert ze nu hoe ze moet graven. Even aankijken dus. Voer moet idd nog aangepast worden maar heb nog geen tijd gehad om me er in te verdiepen wbt droogvoer of vers vlees voor katten, daar ga ik dit weekend even naar kijken.

Ook namens Frummel heel veel dank voor alle tips!

Afbeelding