Volwassenen met astma?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 23:57

Ik vroeg me af of er hier meer mensen met astma zijn? Ik was er heel lang van af, maar dit jaar gecombineerd met verkoudheden weer flink last gekregen. Van de week krijg ik een spirometertest om te kijken hoe het gaat. Ik gebruik salbutamol als het nodig is en moet nu in ieder geval weer 2 maanden flexotide gebruiken. Daarnaast moet ik steeds mijn keel schrapen om slijm weg te werken :') klinkt lekker. En ik merk dat ik snel moe ben. Dan laatste vind ik misschien nog wel het vervelendst. Het dubbele is dat het in de zomer periode eigenlijk dus heel goed is gegaan, dan heb ik nergens last van voor zo ver ik merk.

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:59

Ik weet niet of het bij mij astma is, is door de arts niet duidelijk gezegd. Wel de klachten.
Ik gebruik ook flixotide alweer een half jaar.
Ik had het voornamelijk benauwd als er een hoge luchtvochtigheid was en ik was ook heel vaak verkouden.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:05

check. Heb standaard salbutamol bij me. Zeker een keer of 8 per dag nodig. Veel andere middeltjes gehad maar helaas.
Als kind zijnde had ik astma, daar overheen gegroeid maar helaas ook weer herenigd met elkaar. Denk nu sinds een jaar of 10. Ben 29.

Veel sporten helpt. In het begin is het sporten ontzettend moeilijk maar hoe meer mijn lichaam er aan gewend raakt hoe beter mijn longen gingen werken.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:06

Ik heb puffer wat voor copd/astma patiënten is, maar ben hyper gevoelig voor luchtweginfecties. Loop dus op het moment ook slijm op te hoesten, maar dit kom ook nog eens van een chronische bijholte ontsteking (ben dus mijn eigen infectiebron) en chronische bronchitis.

Heb trouwens Symbicort als puffer en voor de bijholtes Avamys. En heb voor nu om de 6 maanden afspraak voor longfunctie test.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:10

Symbicort heb ik ook gehad. Daar kreeg ik hele akelige bijwerkingen van. Naast futloos en slap kreeg ik er opgezette gewrichten van. Heeft lang geduurd voordat men er achter was dat het de symbicort was.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 00:11

Tyrcanol schreef:
check. Heb standaard salbutamol bij me. Zeker een keer of 8 per dag nodig. Veel andere middeltjes gehad maar helaas.
Als kind zijnde had ik astma, daar overheen gegroeid maar helaas ook weer herenigd met elkaar. Denk nu sinds een jaar of 10. Ben 29.

Veel sporten helpt. In het begin is het sporten ontzettend moeilijk maar hoe meer mijn lichaam er aan gewend raakt hoe beter mijn longen gingen werken.


8 keer per dag? De huisarts zei me dat je die max 4 keer mag nemen omdat het je bloeddruk verhoogd. Krijg je geen last van hartkloppingen?

Symbicort heb ik ook gehad en verschillende ventolin.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:14

Tot nu toe werkt de symbicort bij mij het beste zijn in het begin verschillende geprobeerd toen ik nog iedere 3 maanden longfunctie test had. En sinds ik deze gebruik eigenlijk minder last ook van mijn knieën.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:14

Hier ook eentje met astma :j
Verkoudheden/griepjes zijn soms wel killing.
Ik heb vanaf kleins af aan al last van mijn longen (er werd vermoed dat ik het RS virus heb gehad met paar weken oud).

De laatste jaren heb ik symbicort en ventolin (laatste zonodig), maar zal over een tijd overstappen van medicatie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:17

Ik heb astma maar door leven aanpassen heb ik er normaal relatief weinig last van. Moet aantal dingen flink vermijden zoals rook, parfum, verf enz. Bij mist en bv vuurwerk melden mijn longen zich altijd. Helaas verdraag ik alleen pulmicort als redmiddel. En dan kortdurend accuut gebruik. Bij langdurig gebruik krijg ik een naar irritant hoestje. Ventolin en andere verwijders geven heel veel klachten.

Vaak last van slijm, erg gevoelig voor longontsteking. Meestal paar keer per jaar de pineut. Alleen in de hooikoortstijd is het een drama, aantal planten bloeien achter elkaar waar ik veel last van heb. Begint met berk, liguster, sering. Twee maanden continue teveel prikkels waardoor ik hijgend en piepend en snotterig door het leven sleep moe ziek en ellendig.

susan20

Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:20

Ja hier. Al mijn hele leven.
Gebruik seretide dagelijks en ventolin in noodgevallen.
In zomer idd minder last maar in de winter hoest ik mijn longen er bijna uit. :7

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:26

moonsparkle schreef:
Tyrcanol schreef:
check. Heb standaard salbutamol bij me. Zeker een keer of 8 per dag nodig. Veel andere middeltjes gehad maar helaas.
Als kind zijnde had ik astma, daar overheen gegroeid maar helaas ook weer herenigd met elkaar. Denk nu sinds een jaar of 10. Ben 29.

Veel sporten helpt. In het begin is het sporten ontzettend moeilijk maar hoe meer mijn lichaam er aan gewend raakt hoe beter mijn longen gingen werken.


8 keer per dag? De huisarts zei me dat je die max 4 keer mag nemen omdat het je bloeddruk verhoogd. Krijg je geen last van hartkloppingen?

Symbicort heb ik ook gehad en verschillende ventolin.


Jawel. Hartkloppingen en licht in het hoofd zijn. Helaas is dit het enige wat helpt. Zodra ik hem nodig heb puf ik 2 x achterheen omdat 1 x niet voldoende is.

Heb ze gelijk gehad pulmicort, symbicort, Flexotide, Ventolin, foster en nog een hoop doe ik vergeten ben.

Heb test na test na test gehad. Longarts geeft aan niets anders voor mij te kunnen doen.
Destijds werd er gezegd dat ik maar wat aan die dikke buik moest doen. Nou dat heb ik gedaan, maar helaas zonder resultaat :+

Heb er in de winter en midden in de zomer het meeste last van. Inmiddels ben ik het gewend en wordt vriendlief ook niet meer in paniek wakker als ik weer eens vergeet te ademen of juist over adem in mijn slaap.

Heb overigens ook ademhalingslessen gehad die waren heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:26

Ik heb ook astma. Nu gebruik ik elke dag puffen: 2x daags 2 puffen. (Vergeet altijd de naam van deze.. dacht de foster nog wat.) en heb ventolin voor nood.

Merk ,naast 'astma' symptomen, ook dat ik altijd zo extreem moe ben..

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:34

Ja hier ook astma sinds mijn 13e (nu 25), ik kwam erachter door ook echt door zuurstoftekort van mijn fiets te vallen op weg naar huis. Het ging een hele poos prima maar de laaste weken wat minder en met de jaarwisseling had ik echt heel veel last en ventolin hielp toen ook niet. Nu gaat het wel weer beter gelukkig, ik heb door de jaren heen elk soort puffertje wel gehad maar dit leek het beste te gaan.

Ik ga de 28ste naar Londen voor 4 maanden en was wel confronterend hoeveel puffers van (Flixotide & Ventolin) ik nodig heb in voorraad. Er zit daar ook veel smog en heb al voorgenomen zo min mogelijk met de undergound te gaan ivm met de slechte lucht.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:19

Ik heb ook astma, eigenlijk vooral in combinatie met een huisstofmijtallergie. Als het ergens stoffig is heb ik meteen ventolin nodig. Verder heb ik periodes waarin het slechter gaat en ik elke dag ventolin gebruik en hele maanden waarin ik het nooit gebruik, heel apart. Longfunctietest zegt altijd dat ik erg slechte longen heb :') merk daar in het dagelijks leven gelukkig weinig van.

Anoniem

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:52

Jep, al sinds mn geboorte (1981).
Als kind heel veel ziek geweest omdat er toen nog weinig goede medicatie was.
Ik kreeg alleen maar hoest drankjes...verschrikkelijk.

Tegenwoordig is mijn benauwdheid wat toegenomen sinds ik gestopt ben met roken...
De huisarts verklaarde dat er in sigarettten juist een stof zit die de longen opent (oid?),waardoor je met roken soms minder benauwd bent.
De anesthesist die ik dit laatst vertelde lachte me uit en zei letterlijk dat het bullshit is (??).
Weet iemand dit?

Niet dat ik weer ga roken natuurlijk...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:10

Ivy_ schreef:
Ik weet niet of het bij mij astma is, is door de arts niet duidelijk gezegd. Wel de klachten.
Ik gebruik ook flixotide alweer een half jaar.
Ik had het voornamelijk benauwd als er een hoge luchtvochtigheid was en ik was ook heel vaak verkouden.


Hier nog zo iemand, helaas.

Maar darkchrystal, en dan gewoon gerookt?
(Ik stik al in de rook vaneen ander,laat staan dat ik zelf rook)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:12

Anoniem schreef:
Jep, al sinds mn geboorte (1981).
Als kind heel veel ziek geweest omdat er toen nog weinig goede medicatie was.
Ik kreeg alleen maar hoest drankjes...verschrikkelijk.

Tegenwoordig is mijn benauwdheid wat toegenomen sinds ik gestopt ben met roken...
De huisarts verklaarde dat er in sigarettten juist een stof zit die de longen opent (oid?),waardoor je met roken soms minder benauwd bent.
De anesthesist die ik dit laatst vertelde lachte me uit en zei letterlijk dat het bullshit is (??).
Weet iemand dit?

Niet dat ik weer ga roken natuurlijk...


Dit klopt, had ik ook :j Om de reden die jij noemt niet eerder gestopt, uiteindelijk toch wel.

Wat ik bij de topictitel gelijk denk: is astma een kinderziekte dan? := Ik kreeg het pas als 18 jarige

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:14

Heb trouwens ook nog Ventolin ernaast, maar die gebruik ik amper.

Denk dat je de vraag anders moet stellen wat is astma. Volgens ha zou ik geen astma of copd hebben, maar wel hyper gevoelig voor luchtweg infecties. Mede ook door mijn chronische bijholte ontsteking.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 12:17

Veel kinderen groeien er overheen althans dat is wat de arts me zei. Ik hoopte dus dat ik er echt vanaf was tot het afgelopen jaar na zo'n 10 jaar dus weer eigenlijk de hele verkeerde kant op gaat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:21

Ik had als kind heel zware astma. Moest ook eigenlijk opgenomen worden in kuuroord ervoor. Geelzucht op de dag van opname en bijbehorend dieet heeft het flink weggenomen. Lactose/melk was kennelijk destijds de trigger. Daarna jaren beter geweest maar niet weg. Daarna weer erger en nu dus redelijk ok zonder hinder op bepaalde momenten na dan.

Maar roken en meeroken is hier echt niet mogelijk. Mijn ouders rookten destijds allebei stevig. Kennis van stoppen bij een astmatisch kind was er toen niet. Niet fijn. Nu moet ik rook vermijden en als dat niet kan stevige medicatie nemen.

Anoniem

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:27

Mijn moeder rookt ook, altijd gerookt, ook toen ik klein was.
Zo ging dat vroeger, helaas.

En jep, ik ben gaan roken en heb lang gerookt maar niet veel.
Heb ook gelukkig geen heftige astma meer, als kind wel.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:30

Ouders schijnen voor mij tijd nog wel gerookt te hebben. Maar wel familieleden die roken en heb zo'n 6 jaar gewerkt bij 2 personen op een afdeling die kettingrokers waren (en toen mocht roken op afdeling nog).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:38

Het heeft mij een baan gekost een rokende collega. Die had al opgedragen gekregen niet te roken in kantoor omdat ik er niet tegenkon. Man bleef volhouden het is mijn recht en bleef stug doorroken. Lijf trok het niet en ik ben ziek uitgevallen. Helaas. Was leuk werk bij leuk familie bedrijf. Maar ja man was inkoper en die konden ze niet missen. Alleen vrij snel daarna is hij wel ontslagen wegens nog meer vreemde dingen die hij deed en niet deed.

Was zo krom. Huis vroeger was gesaneerd dus geen tapijt, veel stofzuigen speciaal beddengoed maar wel sigaar en sigaret roken ook in de auto terwijl ik me kapot hoestte. Mijn vader voelt zich er nog schuldig over. Later zijn ze beiden gestopt trouwens maar toen was ik huis uit al.

Flying_Angel

Berichten: 15714
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:43

Ik meld me hier ook!
Heb astma gekregen op mijn 17e. Nu ben ik 25. Momenteel heb ik het erg zwaar, al drie weken verkouden en alles.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Volwassenen met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:02

Geen astma wel chronische bronchitus sinds mijn 20ste kwam het naar boven constand hyperventilatie aanvallen. Gebruik nu 12jaar symbicort laagste versie 2x per dag en zo goed als nergens last van. Alleen in de zomer als het zo benauwd warm is buiten voel ik mij wat benauwder en moeier. En als ik verkouden of ziek ben wat sneller benauwd dan mag ik ook een extra dosis innemen als nodig is.