Chapeau voor de ambtenaar van het gemeentehuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Chapeau voor de ambtenaar van het gemeentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:01

Afbeelding

Ik vond dit stukje in de krant en zo gaat het echt, want ik heb een tijdje exact hetzelfde mee gemaakt...
Verbaas mij er nog steeds over.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Chapeau voor de ambtenaar van het gemeentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:04

Zelfdenkende ambtenaren aanschaffen?

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:19

Ook fijn als je rijbewijs kapot is. Vraag je een nieuw rijbewijs aan zeggen ze dat je met de oude niet mag rijden omdat die kapot is. Ja daarom kom ik een nieuwe aanvragen? Dus met een haarscheur die in een pasjeshouder niet eens zichtbaar is mag je dan niet meer rijden eigenlijk.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:39

Ugh, paspoort aanvragen. Hier moet je de afspraak maken via internet, en het formulier is niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Eerst moet je een afdeling kiezen. Die indeling is vast heel logisch voor ambtenaren, maar niet per se voor mij. Op de gok dus 1 kiezen, en dan krijg je (hopelijk) de juiste lijst met heel veel opties waaronder paspoort aanvragen. Daarna moet je 1 van de 2 kantoren kiezen. Dan kun je een tijd selecteren.

Voor mij zijn beide kantoren ongeveer even ver reizen, dus ik wilde vooral de handigste tijd. Kantoor 1 geselecteerd, tijden zijn niet echt handig, dus een stap terug om het andere kantoor te selecteren... ga je meteen meerdere stappen terug. Weer de lijst door (ik wil alleen maar kantoor veranderen, maar nog steeds mijn paspoort aanvragen.)
Maar goed, paspoort aanvragen, kantoor selecteren, tijd kiezen, gegevens invullen, bevestigen, klaar. +:)+

Ho, niet te snel, je moet ook een afspraak maken om het paspoort een week later op te halen, een handig linkje is bijgevoegd... naar stap 1 ;( Dus je moet helemaal opnieuw de afdeling selecteren, soort afspraak selecteren, kantoor selecteren (moet hetzelfde zijn als de aanvraag maar je moet het wel invullen), tijd kiezen, al je gegevens opnieuw invullen.... :roll:

Uiteraard werden verder mijn foto's afkeurd, want het is me nog nooit gelukt om mijn pasfoto's te hergebruiken. ("Jamaar, deze foto's heb ik vorig jaar ook gebruikt. Hier, op dit zelfde kantoor, voor het rijbewijs, toen vonden jullie ze wel goed?" Maar goed, dat win je niet.)

Gelukkig ben ik er als het goed is nu weer 9 jaar vanaf.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Chapeau voor de ambtenaar van het gemeentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:50

Haha shadow zó herkenbaar ook dit. Pff... ik ben wat dat betreft blij dat ik bij een commercieel bedrijf werk. Kortom zelf nadenken en pro actief werken. Stuk beter voor je eigen ontwikkeling en mondigheid.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:51

mysa schreef:
Zelfdenkende ambtenaren aanschaffen?

Aanschaffen? Het zijn triestig genoeg mensen, geen machines.

Bij machines heb ik er nog begrip voor, die doen exact wat je zelf vraagt / intoetst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:52

Jeetje dat is wel heel onhandig! Ik herken het ook helemaal niet van mijn gemeente. Daar loop je binnen, hoef je meestal niet lang te wachten en een afspraak voor ophalen is ook niet aan de orde. Gemeenteambtenaar zei zelfs 'De wachttijd is meestal een week, maar je bent nu in een rustige periode dus misschien is je paspoort al eerder klaar. Wil je dat ik je even bel als je hem eerder kan ophalen?'
Echt keurig :)

Misschien een verschil tussen grote en kleinere gemeentes?
In mijn oude woonplaats (grotere stad, woon nu in een dorp) was het wel altijd lang wachten.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:54

Breek me de bek niet open. Laatst voor het aanvragen van mijn rijbewijs werd mijn pasfoto gecontroleerd. Ik leek er niet op, foto was nog geen jaar oud. Ik antwoordde dat ik het toch echt was. Na nog een paar keer heen en weer gekeken te hebben was het toch wel goed...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Chapeau voor de ambtenaar van het gemeentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:00

Oh verschrikkelijk.
Bij ons is dat gelukkig niet. Wij wonen in een heel kleine gemeente van 4000inwoners. Wij moeten eigenlijk al jaren fuseren, en deze voorbeelden zijn precies de reden dat iedereen er steeds voor gaat liggen :+
Bij ons zijn ze alleen wel maar van 9-12 open doordeweeks en nooit in het weekend. Dus mn man moet vrij vragen voor een nieuw rijbewijs of paspoort :')

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:08

Had het gemeentehuis van mijn gemeente kunnen zijn :+.

Mijn ID kaart was stuk, en daar kwam ik achter toen ik bijna bij het gemeentehuis was. Dus ik dacht: ik wandel naar binnen en vraag om een nieuwe. Had pasfoto's bij me dus kon hem zo aanvragen.
Kreeg ik een hele donderpreek dat we hier niet zomaar naar binnen kunnen lopen, want ze willen niet dat iedereen zo maar wat aan komt vragen.

Maar omdat ze in een goede bui was mocht ik hem toch aanvragen.

Ophalen maar netjes gebeld of het uitkwam als ik mijn ID kwam ophalen, vonden ze niet zo heel leuk :=.

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:11

Hier hoef je gelukkig voor het ophalen geen afspraak te maken.
Het systeem voor het maken van een afspraak is in mijn gemeente ook niet perfect, maar ik vind het prettiger dan naar het gemeentehuis gaan en dan maar moeten afwachten hoeveel wachtenden er voor je zijn.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 12:15

Es_ther schreef:
Had het gemeentehuis van mijn gemeente kunnen zijn :+.

Mijn ID kaart was stuk, en daar kwam ik achter toen ik bijna bij het gemeentehuis was. Dus ik dacht: ik wandel naar binnen en vraag om een nieuwe. Had pasfoto's bij me dus kon hem zo aanvragen.
Kreeg ik een hele donderpreek dat we hier niet zomaar naar binnen kunnen lopen, want ze willen niet dat iedereen zo maar wat aan komt vragen.

Maar omdat ze in een goede bui was mocht ik hem toch aanvragen.


Ophalen maar netjes gebeld of het uitkwam als ik mijn ID kwam ophalen, vonden ze niet zo heel leuk :=.


_O- :D

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:15

Pfff wat een ellende.

Gelukkig woon ik in een gemeente die nog al achter loopt in de elektronische ontwikkelingen..

Had mijn rijbewijs gehaald (eindelijk) vorig jaar. Kon zo naar binnen om aan te vragen(op maandag). Hij zou vrijdag klaar liggen.
woensdagochtend telefoontje dat hij er al was, en dat ik hem vast wel graag wou ophalen(kwam nogal blij over toen ik hem kwam aanvragen volgens mij :D ). En mocht zelfs komen buiten openingstijden :D.


Niks geen gedoe met elektronische zuilen en alle ellende meer. Gewoon vriendelijke mensen die je helpen :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:23

Wij moeten in hartje Parijs zijn voor dat soort dingen, dat is een retourtje van 1000 km |o
Kom je daar uiteraard met vertraging aan omdat de trein te laat was, willen ze je eigenlijk wegsturen omdat je te laat bent -:(-
Maar gelukkig was er iemand zo aardig om wat langer te blijven om alles voor ons te regelen.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:56

Ik woon in een gemeente boven de 100.000 inwoners.
Afspraken maken gaat per telefoon en kan op korte termijn (vandaag/ morgen/ zaterdagochtend of volgende week?).
Bij binnenkomst melden bij iets electonisch "Ik ben Janneke X, geboren ..-..1960 ik heb een afspraak" en ik kon meteen terecht bij loket 20.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:01

Bij ons kun je via internet een afsprak maken, maar dan zit je alsnog een uur te wachten met een beetje geluk. Vroeger hadden we een kleiner gemeentehuis in een dorp vlakbij en dat schoot beter op. Waren helaas wel van die betweterige takkewijven, maar dat neem ik nog wel voor lief als ik dan snel weer buiten ben.

Dan kom je daar voor je afspraak, waar dus duidelijk op staat waarvoor je komt. Vragen ze nog waarvoor je komt en moeten ze nog een kwartier naar alles zoeken. Als het dan toch een afspraak is kun je ook wel zorgen dat je alles op orde hebt. Dat moet ik ook als ik een afspraak heb met klanten.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Chapeau voor de ambtenaar van het gemeentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:31

Precies hetzelfde hadden wij afgelopen zomer met de aanvraag van een rijbewijs. Enige verschil is dat wij dan 10 minuten later aan de beurt waren.
1 jaar geleden kon je nog wel gewoon naar binnen lopen, nummertje trekken en klaar. Maar nu vertellen ze erbij dat het is om de mensen beter te kunnen helpen. Dat als jij een afspraak hebt voor xxxxx dat ze dan kunnen zorgen dat de juiste persoon daarvoor op dat moment ook aanwezig is.

Terwijl de juiste persoon 1 jaar geleden ook altijd aanwezig was. Dus nee, echt fijner is het er niet op geworden.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Chapeau voor de ambtenaar van het gemeentehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:01

Ook mogelijk: je bent begin 20 en verhuist naar een andere plaats... iets of iemand plaatst een vinkje bij "overleden" en je bent administratief dood.
Ook al sta je, steeds bozer wordend en duidelijk in levende lijve, voor de persoon aan de balie die glashard tegen je blijft zeggen dat je dood bent en ze dus niets voor je kunnen doen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:03

Zoolgangster schreef:
Ook mogelijk: je bent begin 20 en verhuist naar een andere plaats... iets of iemand plaatst een vinkje bij "overleden" en je bent administratief dood.
Ook al sta je, steeds bozer wordend en duidelijk in levende lijve, voor de persoon aan de balie die glashard tegen je blijft zeggen dat je dood bent en ze dus niets voor je kunnen doen.


:') nee, want doden tot leven wekken staat niet in hun functieprofiel :Y)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:05

:') komt de belasting tenminste ook niet bij je op bezoek. :j

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:08

Zoolgangster schreef:
Ook mogelijk: je bent begin 20 en verhuist naar een andere plaats... iets of iemand plaatst een vinkje bij "overleden" en je bent administratief dood.
Ook al sta je, steeds bozer wordend en duidelijk in levende lijve, voor de persoon aan de balie die glashard tegen je blijft zeggen dat je dood bent en ze dus niets voor je kunnen doen.


Jee, dat is wel heel erg... :oo

Ik heb ook nooit geluk met afspraken bij de gemeente. 5 jaar geleden was er een stroomstoring waardoor ik de hele middag op het stadhuis heb moeten wachten...

En onlangs weer een afspraak gemaakt (digitaal) voor het aanvragen van een paspoort. Kom netjes op het afgesproken tijdstip.
"maar mevrouw, u woont in Duitsland"
"ja, klopt"
"dan had u de optie 'paspoort aanvragen voor het buitenland' moeten aanvinken'. Mijn collega doet dat namelijk, en die heeft geen tijd vandaag, dus komt u volgende week maar weer terug".

-:(- -:(-

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:33

gekvanfleur schreef:
:') komt de belasting tenminste ook niet bij je op bezoek. :j


Dat is maar goed ook, want ze kreeg dus ook geen cent van haar bank vanwege haar "overlijden". :')

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:35

verootjoo schreef:
Zoolgangster schreef:
Ook mogelijk: je bent begin 20 en verhuist naar een andere plaats... iets of iemand plaatst een vinkje bij "overleden" en je bent administratief dood.
Ook al sta je, steeds bozer wordend en duidelijk in levende lijve, voor de persoon aan de balie die glashard tegen je blijft zeggen dat je dood bent en ze dus niets voor je kunnen doen.


:') nee, want doden tot leven wekken staat niet in hun functieprofiel :Y)


Daar hebben ze weer een andere ambtenaar voor, en je zal altijd zien dat die persoon er uitgerekend de dag dat je ('dood') aan de balie staat er niet is. (Minstens 1 week met vakantie of zoiets.) :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:39

Jaaa, gemeentehuizen... :roll: Daar komt logica niet binnen. :')

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:39

Ik had laatst een soortgelijke ervaring.

Ik kwam met enige spoed een ID-kaart aanvragen, en we waren al halverwege het aanvragen toen de man achter de balie 'in het systeem' zag dat ik nog een oud, ongeldig paspoort had (echt heel oud, uit 2002 ofzo, en doorgeknipt met zo'n doorknip-schaar van het gemeentehuis) dat momenteel bij mijn ouders lag, die aan de andere kant van het land wonen. Het lag daar omdat het gebruikt werd toen ik naar Amerika ging met mijn ouders in 2002/3. Toen was ik een kind, dus de foto en informatie klopte totaal niet meer. Pas toen hij door bleef hameren "dat ik een verlopen document had", ging er een belletje rinkelen dat dit dát paspoort is.

De beste man wilde géén aanvraag doen totdat ik dit oude paspoort had ingeleverd, "want je mag geen nieuw identiteitsdocument zonder de oude in te leveren". In de afgelopen jaren was dit mij nooit gevraagd (terwijl ik in 2012 nog een identiteitsdocument aan heb gevraagd). Hij wilde ook niet nu de aanvraag doen en afspreken dat ik vóórdat ik de nieuwe ophaalde, de oude kwam inleveren (en geen document meekreeg als ik hem niet in had geleverd)."Nee mevrouw, regels zijn regels hè, ik kan het vinkje met "alle oude documenten zijn ingeleverd" nu niet aanvinken, dus ik kan geen aanvraag doen". Dit ondanks dat ik uitlegde dat ik niet snel aan dit paspoort kon komen en ver moest reizen voor dat paspoort, maar dat ik het deze week, zelfs morgen als het moest, gewoon kon afgeven.

De man zei vervolgens ook nog dat ik nu maar een nieuwe afspraak moest maken, en dan mét dit oude paspoort op komen dagen, "maar de komende 2 weken was er geen plek op de agenda dus dan moest de aanvraag maar daarna". Toen werd ik wel een beetje geirriteerd, want ik had de huidige afspraak al 1,5 week vantevoren gemaakt en ik had de id-kaart snel nodig, en dan had ik zes weken gewacht op een nieuwe id-kaart (1,5 week op afspraak nr.1 + 2 weken voor afspraak nr.2 + 1-2 weken voordat de id-kaart klaar is). Uiteindelijk kon hij "bij uitzondering" een afspraak maken voor diezelfde avond om 19.00 uur en moest ik mij haasten om binnen 6 uur met openbaar vervoer heen te reizen naar mijn ouders en terug te reizen naar het gemeentehuis voor dat oude paspoort.

Frustrerendste: de avondmedewerker vroeg niet eens naar dat oude paspoort toen ik de nieuwe aanvraag kwam doen, en was verbaasd toen ik het aan haar gaf. -O-