Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 16:44

Naarmate ik steeds meer kennis opdoe van verschillende instructeurs en verschillende disciplines begin ik steeds meer na te denken over wat ik nou wil met mijn paard.

De kern is plezier. Buiten het bos/duin in en gekke dingen doen vindt mijn paard het beste wat er is. Lessen vind zij moeilijk (we zijn nu erg bezig met ondertreden van binnenachterbeen zodat zij meer gaat dragen) en dus minder leuk.

Nu zat ik vandaag terug te reflecteren. Ik zou als recreatieruiter zijnde eens de zoveel tijd een lesje nemen, dit voor jezelf scherp te houden en je paard scherp te houden. Nu les ik eens in de 2 weken, ik ben van plan om na februari dit misschien zelfs naar 1x in de maand terug te schroeven. Dit omdat ik voor de les ook af en toe moet oefenen, mijn moeder ook nog rijdt, ik afwisseling belangrijk vind en dat er dus maar hooguit 4x in de week gereden mag worden. Maar omdat de week maar 7 dagen telt en ik nu eens in de 2 weken les, is bijna geen tijd heb voor een spontane buitenrit. Alles moet gepland worden. Betekent dus minder plezier.

Zelf heb ik geen wedstrijd ambitie. Wel vind ik bakwerk belangrijk zodat het paard sterk en soepel blijft.

Hoe doen andere recreatieruiters nou dit? De afweging? Lessen jullie vaker, minder vaak, welke intensiteit of waar ligt je prioriteit?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:49

Lessen? Minstens dertig jaar geleden!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:51

Voor mij geldt precies hetzelfde.
Heb met mijn merrie wel 6 jaar 1 x per twee weken gelest.
Maar we bleven op een bepaald punt steken, omdat ik ook geen wedstrijd ambitie had en heb.
Dus als de trainster verder wilde, nieuwe oefeningen wilde doen, dat bleef dan heel lang hangen omdat ik er zelf te weinig mee aan de gang ging.

Nu ben ik sinds vorig jaar met de lessen gestopt.
Van al die jaren lessen, kan ik bij elke pas van m'n paard wel dromen wat de trainster zou zeggen. :)
Ik ben nu op een bepaald punt met m'n paard, dat ik het zelf prima kan onderhouden, zeg maar.
En misschien als ik op een gegeven moment toch ergens tegenaan loop, ik altijd weer een tijdje gaan lessen.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:53

Ik rijd alleen maar onderlinge wedstrijden en zal hoogstens ooit een officiële dressuurwedstrijd starten aangezien ik met een D-pony tussen de paarden moet. Dus ik vind mezelf wel een recreatieruiter.
Zelf les ik 2x per week in groepsverband (1x dressuur en 1x springen) en daarnaast eens per +/- 3 weken een privéles dressuur. Daarnaast heb ik nog 3x in een jaar een crossles ofzo.

Oja, ik rijd gemiddeld 1x per week buiten en rijdt in totaal 3 tot 4x per week.
Buiten de lessen rijd ik maar af en toe zelf in de bak.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 06-01-17 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:53

Ik les eens per 2 weken, omdat ik het belangrijk vind om altijd te blijven fine-tunen. Ik les niet alleen in de bak trouwens, maar soms ook op buitenrit, als ik daar eens tegen een probleem aan loop.
Ook zijn we in mijn lessen bezig met grondwerk (parelli).
Als er niemand met je meekijkt sluipen er zo snel foutjes in....

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:56

Leste minimaal 1x in de week.maar kwam ook op omdat ik onzeker was en zowel paard als ik nog veel moesten leren. Vanwege blessure nu alleen buiten rijden, recht toe recht aan. Maar als hij niet 'stuk' zou zijn, dan zou ik waarschijnlijk 1x per 2 weken lessen en verder buiten rijden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:57

Ik nam 1 keer per twee weken les. Maar reed nog wel dressuur met mijn pony. Had dit ook wel nodig om zelf scherp te blijven. Mijn moeder leste nog 1 keer per maand. Zij reed vooral buiten, maar vond af en toe even corrigeren wel fijn.
Inmiddels les ik helemaal niet meer. Pony is wat ouder geworden en het valt slecht te plannen of hij op een bepaalde dag een les aankan.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:58

Ik probeer iedere week te lessen, meestal zon 3 a 4x per maand dus.

Daar naast rijd ik meestal ongeveer 2x pw dressuurmatig, en daarnaast meestal nog n buitenritje of een keer longeren.

Ik start een paar x per jaar onderling (eens per 2 maand ofzo) heb wel de ambitie ooit officieel te starten maar vind de startkaart te prijzig hihi. In dat opzicht vind ik me dus wel een recreatieruiter. We trainen ongeveer op L2 niveau

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:59

hangt er sterk vanaf. Heb even goed enkele jaren niet gelesd en enkele maanden terug 5x op 2 weken tijd.
Mijn einddoel is om mezelf en mijn paard te verbeteren, meestal kan ik terug vallen op mijn eigen kennis en gevoel om bepaalde fases door te komen en te verbeteren. Maar soms heb ik echt iemand op grond nodig die kijkt of mijn gevoel strookt met wat er te zien is.
Hoe vaak er uiteindeijk gelesd wordt, hangt deels af van mijn budget en agenda op dat moment.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:00

Ik les met mijn Een pony gemiddeld 1 x per maand. Mijn bijrijder lest elke week met mijn paard. Er wordt dus 5 x per maand gelest met hem. Ik heb gelukkig een paard dat het leuk vindt om in de bak te werken, aangezien er geen buitenrij mogelijkheid is. Soms gaat die in de trailer mee naar het bos. Het is ook per paard verschillend.

Mijn andere pony les ik niet mee en rijd ik überhaupt niet mee in de bak. Hij vindt het vreselijk. Hij staat nu dus stil, ook vanwege blessure. Ga hem waarschijnlijk ook weer terug naar het bos verplaatsen omdat hij van bosritjes veel gelukkiger wordt. Gewoon een beetje rondhobbelen. Wel lastig twee verschillende paarden, ben er nu dus ook achter gekomen dat een stal wel bij het ene paard kan passen maar niet bij de ander..

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:05

Eerst 1x per 2 weken, na een blessure opbouwen en 1x per week en van een andere instructeur 1x per 2 weken
Gemiddeld dus 6x per maand en ik rij geen wedstrijden.
Ik vind het erg leuk, leerzaam en rij ook buiten, bos of longeer.

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:06

Mijn paard, vind bakwerk helemaal niet leuk, dat doen we dus niet. :)
Wandelen vind hij wel fantastisch :)
Ik les al lange tijd niet meer, ik beschik over mijn basis dressuur en kan een sprongetje nemen, en meer hoeft het voor mij voorlopig niet te zijn. :)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:15

In de winter staat mijn training altijd op een wat lager pitje, maar anders wel 1x per week. Toen ik met mijn vorige paard nog op een prive stal stond leste ik zelfs 2x per week. Ik vind het fijn om te trainen en te groeien en kan hulp dan wel goed gebruiken. Soms neem ik daar wel even pauze van hoor.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:18

Omdat ik vanwege gezondheid nu niet kan rijden heb ik besloten grondwerk lessen te gaan doen. Beste besluit ooit!
Kom je er achter hoe weinig je eigenlijk nog maar kent.
Ik heb 2 keer per maand les met mijn jonkie, die is nog niet beleerd, maar daar gaan we het komende jaar naartoe werken.
En dan de andere beide weken vd maand pak ik een van mijn andere twee merries. De ene is al wel beleerd, maar nog niet zo lang, daarmee kunnen we ook nog heel veel uit het werk op de grond halen. En de jongste kan ook al vast mooi wat basis mee leren. Het begint al bij de meest simpele dingen zoals goed meelopen aan de hand.
Klinkt misschien als iets wat heel normaal is en onnodig om les over te krijgen... Maar zelfs daarin kom je jezelf nog behoorlijk tegen!
Maar goed, ik krijg dus elke week les, maar niet altijd met hetzelfde paard.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:21

Ik les met mijn verzorgpaard 1x per week. Wij werken altijd in de bak of longeren, want durf niet alleen naar buiten met hem.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:26

Net wanneer het mij fysiek goed uit komt. En dan waar we maar zin in hebben op dat moment. Reining lessen worden hier namelijk lekker afgewisseld met springlessen. En in de tussentijd lekker longeren, zelf trainen en vooral buitenrijden !
Laatste les is inmiddels alweer maand of 4 geleden. Maar de ene keer les ik iedere week en dan zo een half jaar niet. Net hoe het uit komt.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:29

Toen we nog wedstrijden reden iedere week en sinds november om de week.

Westhof

Berichten: 2903
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:35

Bij mij verschilt het heel erg. In de zomer heb ik maanden gehad waarin het elke week was, maar bijvoorbeeld afgelopen maand heb ik maar één keer gelest i.v.m. vakantie, feestdagen en studie. Ik rijd geen wedstrijden, dus het is ook niet erg als ik een keer een tijdje niet les. Ik vind het voor mezelf echter wel fijn om het bij te houden en ik merk wel dat het rijden beter gaat wanneer ik weer wat lessen heb gehad. Ik probeer normaal gesproken toch wel één keer in de twee weken een les te nemen.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:46

Met mijn eerste bijrijdpaardje leste ik niet, maar reed ik wekelijks nog op de manege.
Daarna reed ik één keer per week een ander bijrijdpaard en leste ik daarnaast 1x p.w.
Toen zo'n anderhalf jaar niet gelest.

Nu, met een nieuw bijrijdpaard, les ik als ik ergens tegenaan loop. Ik ben nu de enige die haar rijdt en rijd 1 a 2 x p.w. Geen wedstrijdambities. Tot nu toe heb ik ongeveer vier maanden nog maar één keer gelest. Ik rijd altijd in een buitenbak, dus deze tijd van het jaar is niet heel handig. In de zomer wil ik waarschijnlijk vaker lessen.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:51

Ik leste 1x per week, met zowel manegepaarden als eigen paard of verzorgpaard.
Tenzij de bak bevroren was of te zwaar, dan ging de les niet door.
Wedstrijden deed ik alleen op de manege en meer voor de lol maar ik was altijd wel dressuurmatig bezig afgewisseld met lol op je knol (lees: beetje aanklooien en spelletjes doen enzo), springen, buitenrijden en longeren/grondwerk/vd en aantrutten.
Maar ik vond het na eigen paard en verzorgpaard te hebben gehad juist ook heel leuk om een manegepaard te rijden wat nog niet veel kon of z'n bouw flink tegen had en daarmee samen verder te komen en dat hoefde van mij echt niet (veel) verder te zijn dan bijv netjes met stelling en buiging de bocht door, een paar pasjes wijken, vierkant stilstaan enzo.

Selina

Berichten: 14289
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:04

Ik wil eigenlijk 1x per twee weken maar is nu eerder 1x per maand. Als ik bijv door het weer niet kan rijden of veel grondwerk heb gedaan, heb ik nog niet kunnen oefenen en daarom nu dus 1x per maand.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:06

Ik les nu 1x in de twee weken en heb dan prive les. Eerst was het drie keer in de maand, maar ik heb het erg druk met school en dan is het stiekem lekker als ik een keertje thuis kan blijven :o

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:07

1 à 2x/week privéles, verdeeld over 2 paarden en zowel menles als dressuurles onder zadel. Mennen doen we wel op wedstrijdniveau.

WonderBron
Berichten: 23
Geregistreerd: 18-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:10

Ik ben een echte beginnende ruiter (rijd pas een half jaar) en les dus erg veel. Ik probeer iedere week minstens twee privélessen te nemen van een uur, gericht op dressuur en de basis van het paardrijden. Ik dacht bij mezelf zo: wat ik ook in de toekomst ga doen als ik ooit een eigen paard heb, een goede dressuurmatige basis kan geen kwaad! Meestal rijd ik ook op verschillende paarden zodat ik meer "feeling" ontwikkel voor het rijden.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Hoeveel x p/m lest de recreatie ruiter nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:48

Al jaren niet meer gelest, dressuur doen we in het bos en ik laat af en toe een andere ruiter kijken en een mening geven.
Wel lessen rechtrichten, maar ernaast dus dat is toch anders.