Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 00:03

Hoi Bokkers,

Vanochtend merkte ik dat één van mijn rammetjes nogal futloos in de ren zat.
Hij zat helemaal in elkaar gedoken en het duurde ook een tijdje voordat hij kwam eten.
Toen ik hem wilde pakken, liet hij dat ook heel makkelijk toe terwijl hij normaal weg zou rennen.
Het viel me op dat hij ontzettend licht woog, echt drie keer niks in vergelijking met de anderen.
Ze zitten met z'n achten in een ren en ik let er wel altijd op of ze allemaal goed eten maar ik til ze niet elke dag allemaal op.

Omdat ik het toch niks vond, besloot ik hem apart te zetten in een hok met voer, drinken en hooi om te kijken of hij zou beteren.
Hij heeft wel behoorlijk wat gegeten en gedronken en hij plast en poept ook gewoon.
Toch bleef hij zo in elkaar gedoken zitten, zijn oogjes zijn ook half dicht en ik vertrouwde het niet.
Ik heb de dierenarts gebeld maar die zei dat het niet nodig was om langs te komen omdat hier waarschijnlijk niks aan te doen is, mede omdat hij nog gewoon eet en poept.

Nu ging ik net nog een keertje kijken en het viel me op dat hij echt ontzettend koud is.
Hij heeft weliswaar lekker hooi om tussen te kruipen maar het is nu natuurlijk heel koud buiten.
Kan ik iets doen om hem warm te houden? Ik ben bang dat hij nu geen energie over heeft om zichzelf warm te houden en dood zal gaan door onderkoeling.
Hij is alleen gewend om 24/7 buiten te zitten dus het lijkt me niet verstandig om hem nu in een warm huis te halen, of wel? Die omslag lijkt me nu iets te groot.
Kan ik een kruik of deken of iets dergelijks bij hem leggen?

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik voor hem kan doen?
Het is trouwens nog een jong konijn, in april 2016 geboren.

Ik hoop dat jullie tips hebben om hem door de koude nacht te slepen en hem er weer bovenop te helpen!

Throw kindness around like confetti


Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:28

Kan je hem in de schuur of garage oid zetten? Is warmer, maar geen 20+ graden.
Anders een deken over het hok hangen en het hok zelf goed vol hooi/stro.

09/10/2023 <3

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:35

Zet zijn beste maatje bij hem.
Let wel op dat scheiden de kans verkleind om hem weer gemakkelijk terug de groep in te krijgen. Niets is warmer dan op een hoopje slapen overigens. Ik zou dus meerdere nijnen opsluiten als dat mogelijk is.

Verder als ik een dier heb wat ik niet vertrouw qua gezondheid zou ik gewoon naar de dierenarts gaan makkelijk praten door de telefoon maar na onderzoek mag hij zeggen dat ik idd voor niets kwam ;)

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:38

Je kan ook nog een kruik bij hem leggen om door te warmen.

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:41

Ik zou hem ook binnenhalen als je een plek in huis hebt waar het minder warm is. Als die nu al zo slecht is dan gaat die erger echt niet redden. En lekker de winter verder binnenhouden, pas als de tegels buiten weer warmer aanvoelen weer naar buiten doen.
Binnen kan je hem toch beter en vaker in de gaten houden en zie je meer wat hij binnenkrijgt en wat hij eruit poept en plast

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 01:17

Ik heb hem nu in de schuur gezet (ongeveer 10 graden) met een kruik erbij.
Als ik niks doe, gaat hij het sowieso niet redden voor mijn gevoel.

De oogjes zitten helemaal dicht en het neusje beweegt amper en ik hoor hem ook een klein beetje piepend ademhalen.

Zijn maatje waar hij het meest mee speelt had ik eerst bij hem gezet maar aangezien die wel gewoon speelt en druk is, loopt hij telkens over hem heen en hij kan zich niet verweren of aan de kant gaan. Dus dat leek me ook niet bevorderlijk, vandaar dat hij nu even alleen zit.

Throw kindness around like confetti

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:24

Gelijk binnen halen en warm water met honing geven (voor warmte en energie!)
Desnoods op je buik leggen en aaien, je beweging houdt hem 'hier' en je buikbeweging is goede stimulans voor zijn darmpies.

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!

DJZ

Berichten: 3108
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:25

Ik had in de groep ook 1 konijn die ineens afgezonderd zat en in elkaar gedoken. Deze heb ik nu een maand geleden ook binnen gehaald en ze begint nu eindelijk een beetje bij te komen.. maar ook zwak en werd onderste boven gelopen.. sterkte met jouw konijn :)

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:27

*dit is mijn persoonlijke advies; mijn nijnen zij altijd buiten maar als er 1 niet lekker is met zulk koud weer haal ik ze gelijk naar binnen. Dit weer kost teveel levensenergie die je nijn nu erg nodig heeft.
Je kunt m voor de zekerheid temperaturen en vel checken op vochtbalans. Is dit negatief dan kun je daar weer wat aan doen door het binnenhalen en het toedienen van vocht*

Sterkte!

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 01:50

Bedankt voor jullie tips!

Water met honing had ik nog nooit van gehoord! Hoe moet ik dat doen? Een druppel honing, half om half, ...?

Tot gisteren was hij heel levendig en deed hij gewoon mee met de rest dus het is echt pas sinds vandaag. Vochtbalans is goed maar hij heeft vandaag ook wel gegeten en gedronken dus dat is gelukkig nog positief.

Ik ben een beetje voorzichtig met binnenhalen want ooit heb ik dat gedaan met een ziek konijn en die was een uur later dood. Toen kreeg ik van de dierenarts te horen dat dat kwam door de overgang van temperatuur.

Throw kindness around like confetti

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 02:06

Lepeltje honing verdunnen met drie lepeltjes drinkbaar warm water. En dan met een spuitje in zijn mondje geven voorzichtig.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 02:08

Ik zou morgen wel naar een (andere) dierenarts gaan. Hij kan natuurlijk ook een longontsteking hebben. Of wat dan ook. Hij heeft iig iets onder de leden, daar moet een goede konijnen dierenarts naar kijken.

Niet banketstaaf maar poetsen.

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 02:21

Wij hadden deze week ook een konijn met deze symptomen en hebben we gisteren helaas moeten laten inslapen, ze had een worm die de hersenstam binnenviel en verwoestte.. we hebben der 9 jaar lang gehad:(

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:16

Ik zou echt uitkijken met honing, het is snel teveel voor ze en als ze al zwak zijn. In de 24 jaar dat ik konijnen heb, heb ik dat nooit aan ze gegeven. Als ze zwak zijn haal ik ze binnen, als ze zelfstandig eten en drinken kan je ze zelf laten aansterken mits ze niet slechter worden. Kijk alsjeblieft uit voor gas, zo zielig als ze opzwellen... Dan moet je gelijk naar een dierenarts rennen.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 09:48

Helaas heeft hij de nacht niet overleefd ;(

Throw kindness around like confetti

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:54

Mijn konijn deed ook alles normaal (at alleen 10% minder of zo een dag lang) en opeens bewoog ze niet wilde niet meer lopen dus we zijn met haar naar de da gegaan en in de wachtkamer is ze overleden, toen ik je titel zag was ik al bang dat het hetzelfde zou zijn: een konijnenvirus. Ben de naam kwijt maar zo gaat het bij heel veel konijnen sommigen krijgen ook een bloedneus als ze dood gaan.

sterkte met het verlies van je konijntje.

Sann_

Berichten: 670
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Hardenberg

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:10

Sterkte met het verlies van je konijn..

Was hij ingeënt? Het kan ook het konijnenvirus zijn geweest die veel voor komt de laatste tijd.
Mijn 4 konijnen zijn helaas daar aan dood gegaan. In 3 dagen tijd. Zo was er niks aan de hand, en zo ineens geen leven meer in. Verder weinig symptomen.

Sterkte!

♡ Sven ♡
♡ Lauren ♡

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:11

Yaralisa schreef:
De oogjes zitten helemaal dicht en het neusje beweegt amper en ik hoor hem ook een klein beetje piepend ademhalen.


Hield hij zijn ogen dicht of zaten ze dicht door troep/pus?

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 10:20

Ik heb ook al aan het konijnenvirus zitten denken, hij was niet ingeënt. Ik heb het hier in de omgeving nog niet gehoord, maar het kan altijd natuurlijk.

Jullie ook sterkte met het verlies van jullie konijntjes!
Moeilijk om er vier tegelijk te verliezen. Vorig jaar heb ik in 2 dagen tijd al mijn 13 konijnen verloren aan myxomatose.

Ylana, hij hield ze dicht en ze waren verder schoon. Uiterlijk heb ik niks aan hem kunnen ontdekken.

Throw kindness around like confetti

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:35

Ok.
Sterkte!


Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 10:39

Bedankt!

Throw kindness around like confetti

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:48

Wat erg! Sterkte! :(:) Ik ent mijn mijn konijnen altijd in omdat ik voor zo'n dingen altijd bang ben. Ons konijntje was ook heel erg ziek een aantal jaar terug en we hebben middenvelder id nacht naar de da gebeld :) . Gelukkig is alles nu nog steeds goed met hem. Ik zou aanraden om je konijntje te laten onderzoeken want als het besmettelijk is kan je de andere op tijd behandelen.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:55

Sterkte met het verlies van je konijn, het klonk inderdaad al niet goed...

Ik zou wel kijken voor een andere dierenarts. Mijn dierenarts had me onmiddellijk met spoed laten komen. Er is echt wel wat te doen maar je moet wel een dierenarts hebben die bekend is met konijnen en geen algemene 'honden en katten dierenarts'.
Aangezien je meer konijnen hebt is dat misschien een idee om uit te zoeken voor een volgende keer (hopelijk is er geen volgende keer natuurlijk).
Ik zeg niet dat je konijn het dan wel overleefd had, ik weet natuurlijk niet wat hij had, maar ik vind het echt heel vreemd dat je dierenarts het niet nodig vond om te komen.

Sterkte!

This is my design

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:06

Sterkte!!

Ik ga hard duimen dat het niet het nieuwe virus is voor je andere nijnen...

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Futloos konijn, hoe warm houden en wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:06

Oh en dit melden bij je dierenarts.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shadowstar, sjantje2525 en 127 bezoekers