Help! Het vriest!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SparklyNerd

Berichten: 18
Geregistreerd: 04-11-16
Woonplaats: De Lier (zuid Holland)

Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 10:21

De eerste "echte" winterdag van 2017 is een feit. Nu heb ik alleen geen flauw idee wat ik vandaag kan gaan doen met mijn verzorg pony!

Ze is al 22 en heeft geen ijzers. Maar ik ben vooral bang dat er niet gestrooid is in de buurt van de stal!

Een buitenrit zal het daarom niet worden..

Maar wat moeten we nu dan doen?!

We beschikken wel over een buitenbak en het is een kilometertje lopen naar een mooi groot grasveld.

Weten jullie lieve bokkers nog iets leuks??

The sun will shine and we'll try again.



Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:24

Gewoon lekker uitgebreid poetsen en knuffelen?

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:28

Ik zou het ook bij poetsen en knuffelen houden.
Trouwens is zonder ijzers met sneeuw of bevroren grond een stuk beter dan met ijzers. Ze heeft dan meer grip en gevoel van waar ze op loopt dus eventueel zou een stukje wandelen ook moeten kunnen als het braaf paardje is...maar aangezien het maar kort aan het vriezen is zou ik gaan knuffelen en poetsen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:28

Juist zonder ijzers hebben ze meestal meer grip op de weg, alleen moet je oppassen met bevroren plassen en ander ijs. Verder kun je best een rustige buitenrit maken. Vind ik juist heerlijk als het gevroren heeft!
In een bak zou ik dan weer niet gaan rijden/werken omdat het zand vaak heel ongelijkmatig is aangevroren en al die bulten en kuiltjes kunnen gevaarlijk zijn als een paard flink los gaat ;)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

SparklyNerd

Berichten: 18
Geregistreerd: 04-11-16
Woonplaats: De Lier (zuid Holland)

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 10:34

Los gaan doet ze niet 1-2-3 en het probleem is dat ze eigenlijk de hele winter op stal staat dus ik wel echt even met haar naar buiten moet. (Ze heeft een soort artrose)

Ze is ook niet heel druk, wel eigenwijs af en toe maar niet druk.

The sun will shine and we'll try again.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:39

Gewoon lekker buiten gaan rijden, alleen opletten voor ijs plakken. Verder kunnen ze op blote voeten prima vooruit. Zeker als je in de berm blijft en vooral stapt.

Hier ligt nu ongeveer 20/30 cm sneeuw en vriest het -25. Paarden doen het heel goed op blote voeten. Nog geen uitglijder gezien. Voor echt werken, draven en galopperen vind ik wat anders, dan is sneeuwbeslag wel verstandig.

Kabayo

Berichten: 13888
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:53

Lekker dagje vrij geven?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:58

Ik zou ook poetsen en knuffelen.Waarom het risico lopen dat ze uitglijd.Ik heb gisteren ook een stuk voor de stal gestrooit nadat mijn dame van 34 weggleed.Was een flink schrikmoment voor mij.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:23

Als het echt glad is lekker uitgebreid poetsen enz.

Je kan ook altijd wandelen als het niet te glibberig is.
Met sneeuw bv zijn vaak de wegen gestrooid.
Let met ijzers op als er sneeuw komt dat er geen sneeuwballen onder de ijzers komen met wandelen.
Even een krabber meenemen.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:26

rustig een stuk wandelen? Waar jij kunt lopen kunnen hun meestal net iets beter lopen omdat ze toch op vier plaatsen houvast hebben ipv zoals wij op twee.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:26

Ik weet niet of het al gezegd is (te lui om alles te lezen), maar in een grasveld of buitenbak zou ik nu niet aanraden. De grond is bevroren en oneven. Vooral met een wat ouder paard loop je dan meer risico op blessures. Gewoon lekker knuffelen, verwennen, samen selfies maken :P.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:29

Waarom gaat een paard met artrose doorgaans (dus niet als het glad en glibberig is) niet los. Paard is een bewegingsdier, stilstaan met (soort van) artrose is niet fijn. Fijn dat jij er over nadenkt om paard toch beweging te willen geven. Paard hoort niet 23u van de 24u op stal. Mocht je niet naar buiten kunnen, dan kan je haar/hem misschien laten scharrelen in het gangpad van de stallen, wel de deur dichtdoen.
Hopelijk kan het paard weer snel naar buiten, dagelijks :Y)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:29

Als de buitenbak vlak is, kan je daar wel even op stappen. Dat zal sowieso niet echt glad zijn als alles bevroren ligt. Maar als je buitenbak vol met hobbels zit en zo bevroren is, zou ik eruit blijven. Op de baan best zelf eerst eens testen of het niet glad ligt. Als je paard uitschuift ben je nog verder van huis dan dat je paard een dagje binnen blijft.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:36

SparklyNerd schreef:
Los gaan doet ze niet 1-2-3 en het probleem is dat ze eigenlijk de hele winter op stal staat dus ik wel echt even met haar naar buiten moet. (Ze heeft een soort artrose)

Ze is ook niet heel druk, wel eigenwijs af en toe maar niet druk.


Hoe bedoel je de hele dag op stal staan in de winter?

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:44

Wandelen op gelijke bevroren bodem gaat wel of over asfalt als het niet glad is. Als er nog veel gras op het veld staat zal het w.s. niet hard zijn. Rijden zou ik niet doen je kunt zomaar een hard stuk tegen komen en zeker bij arthrose zijn paarden al snel pijnlijk en gevoelig en geeft kou meer problemen toch?

isabelle99

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-08-12

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:42

Als ze echt naar buiten moet, zou ik het inderdaad ook bij wandelen houden. Dan heb je zelf ook eerder door waar het te glad is en waar niet.

~ explore ~

Uning

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:34

Ik zou beginnen met poetsen en knuffelen, en daarna aan de hand of erop gaan wandelen als ze echt beweging nodig heeft. Als ze 24/24 buiten zou staan, zou voor mij poetsen en knuffelen volstaan.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:44

Je kan prima rijden met bevroren grond hoor.. Ik zou alleen proberen zo veel mogelijk van het asfalt af te blijven, maar verder is er geen probleem. In Canada (waar het -40 wordt) rijd ik ook altijd de hele winter door. Of er nou sneeuw ligt of niet, eigenlijk is het juist fijner met sneeuw omdat het wat zachter is dan de harde grond. Gewoon een rustig buitenritje doen ;)

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:45

Laat haar gewoon los in de bak of weiland en kijk dan even of ze wil bewegen zo ja dan zal ze net zoveel bewegen als dat ze zelf aan kan verder lekker poetsen en zo.

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:50

Poetsen, knuffelen, vertroetelen kan geen kwaad. Als ze de beweging echt nodig heeft zou ik gewoon lekker een eindje gaan wandelen. Natuurlijk wel oppassen voor gladde stukken, bevroren plassen etc. Ik denk dat rijden opzich ook wel kan, het ligt er wel aan hoe hard en glad de grond is. Voor mijn gevoel kan een bevoren grond net zo hard zijn als de verharde weg. Gewoon een beetje rustig aan doen en wel goed uitkijken voor gladde plekken op de grond.

SparklyNerd

Berichten: 18
Geregistreerd: 04-11-16
Woonplaats: De Lier (zuid Holland)

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 14:24

We zijn een rondje gaan rijden want er was niks glads en daarna zijn we nog even de bak in gegaan.

Overal stond de zon eigenlijk op. Het was dus alleen heel erg koud!

The sun will shine and we'll try again.

Amber90
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-11-15

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:26

Persoonlijk zou ik niet met een ouder paardje op besneeuwde wegen gaan lopen, maar het lekker bij een uitgebreide poets- en knuffelbeurt houden. Geniet ze vast van!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:32

SparklyNerd schreef:
We zijn een rondje gaan rijden want er was niks glads en daarna zijn we nog even de bak in gegaan.

Overal stond de zon eigenlijk op. Het was dus alleen heel erg koud!


Maar staat je paard binnen in de wintertijd?

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:41

Amber90 schreef:
Persoonlijk zou ik niet met een ouder paardje op besneeuwde wegen gaan lopen, maar het lekker bij een uitgebreide poets- en knuffelbeurt houden. Geniet ze vast van!


Dat heeft volgens mij echt niks met leeftijd te maken hoor... En 22 is toch nog niet belachelijk oud? Als je een paard hebt dat al slecht ter been is, moet je inderdaad voorzichtig zijn, maar als je normaal ook gewoon gaat buitenrijden, zie ik niet in waarom het met sneeuw niet kan. Gewoon voorzichtig zijn en het op de harde stukken bij stappen houden. In diepere sneeuw kan er gerust een drafje en zelfs een galopje vanaf hoor...

Noem het onverantwoord, maar dit ging best met mijn toen 17-jarige Haflinger, twee winters geleden... Ondertussen is ze bijna 19 jaar, maar nog behoorlijk fit, heb zelfs de indruk dat ze met de jaren gekker wordt, in plaats van rustiger :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Help! Het vriest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:25

Ja inderdaad, ik heb ook genoeg galopfoto's in de diepe sneeuw. Galoppeerde dagelijks in de sneeuw..
Oh en zelfs over ijs lopen doen we... Als in een 'riviertje' (het is natuurlijk dik zat ;) ). Paarden kunnen meer dan je denkt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers