bovenste laag (?) nagel laat los?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

bovenste laag (?) nagel laat los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 16:17

Hoi,

Ik heb echt al zo lang als ik me het kan herinneren een rare duimnagel. Eerst zaten er een soort van deukjes in mijn nagel. En later ging mijn nagelriem naar boven staan en ging die er uiteindelijk af.
Inmiddels is mijn nagelriem weer terug gegroeid. Maar er kwam wel een diepe grote horizontale deuk over de hele breedte van mijn nagel. (Die is er inmiddels bijna helemaal uitgegroeid) Maar laatst bleef mijn nagel haken achter mijn trui, ik dacht dat het gewoon de rand van mijn nagel was maar het was een haaltje midden op mijn nagel en vervolgens scheurde is zo een gedeelte van de bovenste laag van mijn nagel af.
Het deed verder geen pijn maar sindsdien scheuren er steeds meer stukjes van de bovenste laag van mijn nagel af.
Het doet dus geen pijn maar ziet er erg raar en naar uit.
Ik heb al verzorgende nagelolies etc. en ridge fillers geprobeerd maar niks helpt. En om nou voor 1 zo'n rare maar niet pijnlijke nagel naar de huisarts te gaan vind ik ook weer zo iets.
Heeft iemand misschien een idee wat dit kan zijn, en wat ik er aan kan doen?
Ik kan eventueel vanavond een foto maken. :) Alvast bedankt!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:25

Misschien even een foto plaatsen?

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:26

Vaak is dat uitdroging. Dan splijten de laagjes nagel als het ware van elkaar af. Wat bij mij echt héél goed helpt is de Nail Balsam van Trind. Lekker dik laagje erop, bijna helemaal in laten trekken en het laatste nog even in masseren. Ruikt ook nog eens fantastisch <3.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 16:31

Jennyj01 schreef:
Misschien even een foto plaatsen?


Dat leek mij ook al handig maar op dit moment kan ik dat nog niet doen, maar vanavond plaats ik even een foto. :)


Yv_ schreef:
Vaak is dat uitdroging. Dan splijten de laagjes nagel als het ware van elkaar af. Wat bij mij echt héél goed helpt is de Nail Balsam van Trind. Lekker dik laagje erop, bijna helemaal in laten trekken en het laatste nog even in masseren. Ruikt ook nog eens fantastisch <3.


Okay, uitdroging zou misschien wel kunnen inderdaad. Ik smeer zelf wel geregeld Vichy hand en nagel crème maar misschien werkt die dan toch niet goed genoeg. Maar kan het ook wel dat er echt maar 1 enkele nagel uitdroogt en raar wordt? Want de rest van mijn nagels zijn gewoon normaal. In ieder geval bedankt!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: bovenste laag (?) nagel laat los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:40

ik ben wel benieuwd naar een foto.
Er zijn nagel(plaat)aandoeningen dus ik zou het zeker wel even in de gaten houden.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 16:42

Afbeelding

Hierbij een foto van mijn rare nagel. :P

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:49

Oe....
Das een geval voor Seal&Protect of IBX (kan je niet zelf, moet je voor naar een nagelstyliste)
Vind het beeld, vanaf de foto (!!), ook wel bij een psoriasis nagel passen

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:50

wat smeer je allemaal op je nagels?
Misschien eens alleen een verzorgende crème gebruiken?

Als er geen gezonde nagel meer terug komt zou ik zeker even bij de huisarts langs gaan

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:51

Ik heb iets soortgelijks wat ook zo begon , maar bij mij verkleurde de nagel en werd mijn teen uiteindelijk ook wat dikker en pijnlijker omdat er onder de nagel meer druk kwam te staan.
Volgens de dokter ging het toch om een soort schimmelinfectie (ondanks dat ik heel erg hygienisch bezig was) en nu moet ik een jaar lang terbinafine slikken en twee keer per dag speciale lak aanbrengen :\

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 17:18

LadyMadonna schreef:
Oe....
Das een geval voor Seal&Protect of IBX (kan je niet zelf, moet je voor naar een nagelstyliste)
Vind het beeld, vanaf de foto (!!), ook wel bij een psoriasis nagel passen


Ik zal dat Seal&Protect eens opzoeken op internet.
Psoriasis nagel had ik inderdaad ook al gevonden maar dat lijkt het mij eerlijk gezegd niet. Omdat bij mij de bovenste laag er echt vanaf gescheurd is. Ik denk dat als ik toen niet met dat haaltje was blijven haken achter mijn trui, dat mijn nagel er nooit zo uit had gezien.

No_No schreef:
wat smeer je allemaal op je nagels?
Misschien eens alleen een verzorgende crème gebruiken?

Als er geen gezonde nagel meer terug komt zou ik zeker even bij de huisarts langs gaan


Ik smeer vooral nagel en hand creme van vichy op mijn handen (elke dag 2x) en soms ook wel nagellak maar dan altijd met een beschermende basecoat.
Ook gebruikte ik eerder veel nagelolie en andere beschermers. Maar daar ben ik nu mee gestopt.
Maar een tijdje niks kan ik inderdaad proberen. :)


Cayenne schreef:
Ik heb iets soortgelijks wat ook zo begon , maar bij mij verkleurde de nagel en werd mijn teen uiteindelijk ook wat dikker en pijnlijker omdat er onder de nagel meer druk kwam te staan.
Volgens de dokter ging het toch om een soort schimmelinfectie (ondanks dat ik heel erg hygienisch bezig was) en nu moet ik een jaar lang terbinafine slikken en twee keer per dag speciale lak aanbrengen :\


Ooh dit klinkt niet fijn. Hopelijk heb ik dat niet. Mijn nagel doet in ieder geval geen pijn. Zodra ik wel pijn krijg ga ik ook maar langs de huisarts.

In ieder geval alvast bedankt voor alle antwoorden!

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: bovenste laag (?) nagel laat los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:24

Heb je toevallig diabetes?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:27

Als het echt splijten door droogte is (wat Yv aangeeft) is het belangrijk alle losse delen weg te (laten) vijlen, anders blijft het steeds verder kruipen. Doe dit met een zachte (240 (spons) buffer) vijl.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 17:29

Nivada schreef:
Heb je toevallig diabetes?


Nee geen diabetes. :)


LadyMadonna schreef:
Als het echt splijten door droogte is (wat Yv aangeeft) is het belangrijk alle losse delen weg te (laten) vijlen, anders blijft het steeds verder kruipen. Doe dit met een zachte (240 (spons) buffer) vijl.


Dat doe ik inderdaad ook met enige regelmaat maar vandaag raakten er uit het niets weer wat stukjes nagel los waardoor ik er nog niet weer aan toe ben gekomen. Maar dat ga ik vanavond weer even doen, want dat ziet er sowieso een stukje netter uit.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:37

Afwijking aan de nagelplaat kan voorkomen doordat er (ooit) een keer een trauma aan de nagel heeft plaatsgevonden, maar kan ook komen door medicatie, teveel (en vooral verkeerd) vijlen, bijten, bacteriën of schimmels, verkeerde voeding, ziekte, erfelijkheid, zwangerschap, et cetera. Een professionele nagelstylist(e) herkent dit en zal je al dan niet doorverwijzen naar een huisarts (bij o.a. schimmels of bacteriën).

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 19:01

Shenavallie schreef:
Afwijking aan de nagelplaat kan voorkomen doordat er (ooit) een keer een trauma aan de nagel heeft plaatsgevonden, maar kan ook komen door medicatie, teveel (en vooral verkeerd) vijlen, bijten, bacteriën of schimmels, verkeerde voeding, ziekte, erfelijkheid, zwangerschap, et cetera. Een professionele nagelstylist(e) herkent dit en zal je al dan niet doorverwijzen naar een huisarts (bij o.a. schimmels of bacteriën).


Aah okay het zou best wel eens door een van de door jou genoemde dingen kunnen komen. Dat is namelijk een hele lijst. :P
Maar stel ik ga naar de nagelstyliste en die herkent niet iets waarmee ik doorverwezen moet worden naar de huisarts. Wat gaat er dan gebeuren?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:29

Als het niet nodig is om doorverwezen te worden naar de huisarts, dus als het een onschuldige oorzaak heeft, dan kan een professionele nagelstylist(e) jou adviseren welke behandelmethoden er wel of niet mogelijk zijn (bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd een acryllaagje op de nagel of juist langere tijd met nagelriemolie insmeren, enzovoorts). Ook zal zij jou tips geven om het proces van herstel te versnellen/vergemakkelijken (bijvoorbeeld beschermende handschoenen dragen als je met water of chemicaliën in de weer gaat, maar ook niet meer vijlen, nagelriemolie gebruiken, et cetera). Mocht het wel een medische oorzaak hebben (bloedarmoede, schimmel of wat dan ook), dan zal hij/zij jou door (moeten) verwijzen naar een huisarts.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:33

Jellybeans schreef:
Aah okay het zou best wel eens door een van de door jou genoemde dingen kunnen komen. Dat is namelijk een hele lijst. :P
Maar stel ik ga naar de nagelstyliste en die herkent niet iets waarmee ik doorverwezen moet worden naar de huisarts. Wat gaat er dan gebeuren?


Dan kun je nog steeds op eigen initiatief naar de huisarts toch? Daar heb je geen verwijzing voor nodig. Wat je anders ook kunt doen is naar de huisarts bellen, telefonisch uitleggen hoe of wat en vaak weten zij dan wel wat je eventueel kunt proberen of dat ze het eerst even willen zien en dan alsnog iets voor kunnen schrijven oid.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 20:05

JLLN_ schreef:
Jellybeans schreef:
Aah okay het zou best wel eens door een van de door jou genoemde dingen kunnen komen. Dat is namelijk een hele lijst. :P
Maar stel ik ga naar de nagelstyliste en die herkent niet iets waarmee ik doorverwezen moet worden naar de huisarts. Wat gaat er dan gebeuren?


Dan kun je nog steeds op eigen initiatief naar de huisarts toch? Daar heb je geen verwijzing voor nodig. Wat je anders ook kunt doen is naar de huisarts bellen, telefonisch uitleggen hoe of wat en vaak weten zij dan wel wat je eventueel kunt proberen of dat ze het eerst even willen zien en dan alsnog iets voor kunnen schrijven oid.


Dat snap ik, maar om voor alleen mijn nagel die geen pijn doet nou naar de HA te gaan vind ik ook weer zo wat. :p

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bovenste laag (?) nagel laat los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:14

Kies daarom voor een goed opgeleide nagelstyliste ipv Truus op de hoek.
Ik wil komend jaar ook nog een extra cursus anatomie, afwijkingen en ziekten volgen... Het is gewoon zó belangrijk dat je weet wat je doet....

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:41

JLLN_ schreef:
Jellybeans schreef:
Aah okay het zou best wel eens door een van de door jou genoemde dingen kunnen komen. Dat is namelijk een hele lijst. :P
Maar stel ik ga naar de nagelstyliste en die herkent niet iets waarmee ik doorverwezen moet worden naar de huisarts. Wat gaat er dan gebeuren?


Dan kun je nog steeds op eigen initiatief naar de huisarts toch? Daar heb je geen verwijzing voor nodig. Wat je anders ook kunt doen is naar de huisarts bellen, telefonisch uitleggen hoe of wat en vaak weten zij dan wel wat je eventueel kunt proberen of dat ze het eerst even willen zien en dan alsnog iets voor kunnen schrijven oid.

Deze 'doorverwijzing' is niet hetzelfde bedoeld als wat een arts doet, maar in de zin van 'aanraden om naar een arts te gaan'. ;)

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:59

Shenavallie schreef:
Deze 'doorverwijzing' is niet hetzelfde bedoeld als wat een arts doet, maar in de zin van 'aanraden om naar een arts te gaan'. ;)


Dat snap ik :) Dan nog heeft ze er geen nagelstyliste voor nodig die wel/niet tegen haar zegt dat ze naar de huisarts moet om daadwerkelijk te gaan. De TS zegt "wat als de nagelstyliste het niet weet, en dus niet zegt dat ik naar de huisarts moet"

Bedoelde dus dat ze dan nog steeds zelf de stap kan zetten om wél de HA te bellen :P

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:05

Ik zou juist gewoon even naar de huisarts gaan in plaats van een stylist. Je kan een stuk nagel afknippen deze zetten we dan op kweek. Na twee weken weet je of je te maken hebt met een dermatofyt (schimmelinfectie) of dat het gewoon droogte is. Als het een schimmel is en je doet er niets aan wordt het steeds erger :j is een kleine moeite en dan weet je het gewoon zeker. Een nagelstyliste kan niet zien of jij te maken hebt met een infectie en wat voor soort. Dat kunnen wij op het lab niet eens zonder de apparaten :) er zijn schimmels die keratine als voedingsbron gebruiken, en dat is een hoofdbestanddeel van jouw nagels.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:08

Ik zou liever ook naar een arts gaan.
Mijn nagel werd door een styliste beoordeeld op een kalk nagel. Mijn huisarts wist het niet, de dermatoloog in mijn eigen ziekenhuis ook niet dus toen naar Nijmegen en daar wisten ze het wel. Was geen kalknagel :n

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: bovenste laag (?) nagel laat los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 03:47

Rook je? De nagel lijkt voor mij vrij geel wat bij mijn pedicure altijd argwaan voor schimmels oproept. :)

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 17:57

Shenavallie schreef:
JLLN_ schreef:

Dan kun je nog steeds op eigen initiatief naar de huisarts toch? Daar heb je geen verwijzing voor nodig. Wat je anders ook kunt doen is naar de huisarts bellen, telefonisch uitleggen hoe of wat en vaak weten zij dan wel wat je eventueel kunt proberen of dat ze het eerst even willen zien en dan alsnog iets voor kunnen schrijven oid.

Deze 'doorverwijzing' is niet hetzelfde bedoeld als wat een arts doet, maar in de zin van 'aanraden om naar een arts te gaan'. ;)


LadyMadonna schreef:
Kies daarom voor een goed opgeleide nagelstyliste ipv Truus op de hoek.
Ik wil komend jaar ook nog een extra cursus anatomie, afwijkingen en ziekten volgen... Het is gewoon zó belangrijk dat je weet wat je doet....


JLLN_ schreef:
Shenavallie schreef:
Deze 'doorverwijzing' is niet hetzelfde bedoeld als wat een arts doet, maar in de zin van 'aanraden om naar een arts te gaan'. ;)


Dat snap ik :) Dan nog heeft ze er geen nagelstyliste voor nodig die wel/niet tegen haar zegt dat ze naar de huisarts moet om daadwerkelijk te gaan. De TS zegt "wat als de nagelstyliste het niet weet, en dus niet zegt dat ik naar de huisarts moet"

Bedoelde dus dat ze dan nog steeds zelf de stap kan zetten om wél de HA te bellen :P



Ik kijk het nog even aan want inmiddels zijn de gespleten nagel delen weer vastgegroeid aan de nagel om het zo maar even te zeggen. :D Maar mocht hij weer gaan splijten en 'breken' er weer stukjes af dan denk ik dat ik het toch maar even door de huisarts laat bekijken.


Eight schreef:
Ik zou juist gewoon even naar de huisarts gaan in plaats van een stylist. Je kan een stuk nagel afknippen deze zetten we dan op kweek. Na twee weken weet je of je te maken hebt met een dermatofyt (schimmelinfectie) of dat het gewoon droogte is. Als het een schimmel is en je doet er niets aan wordt het steeds erger :j is een kleine moeite en dan weet je het gewoon zeker. Een nagelstyliste kan niet zien of jij te maken hebt met een infectie en wat voor soort. Dat kunnen wij op het lab niet eens zonder de apparaten :) er zijn schimmels die keratine als voedingsbron gebruiken, en dat is een hoofdbestanddeel van jouw nagels.


Ik heb even opgezocht hoe schimmelnagels er uit zouden zien en dat vind ik toch niet lijken op mijn nagel. Dus ik kijk het nog even aan (zoals ik hierboven uitleg) maar mocht mijn nagel zo blijven dan ga ik wel even naar de huisarts. In ieder geval bedankt voor je reactie!


No_No schreef:
Ik zou liever ook naar een arts gaan.
Mijn nagel werd door een styliste beoordeeld op een kalk nagel. Mijn huisarts wist het niet, de dermatoloog in mijn eigen ziekenhuis ook niet dus toen naar Nijmegen en daar wisten ze het wel. Was geen kalknagel :n


Wat was er uiteindelijk dan aan de hand met jou nagel? Leek hij op die van mij of was het iets anders? :)


Alwiene schreef:
Rook je? De nagel lijkt voor mij vrij geel wat bij mijn pedicure altijd argwaan voor schimmels oproept. :)

Nee ik rook niet. :) Ik denk dat de foto qua kleur iets vertekend wat in het echt zijn mijn nagels niet geel. Toch bedankt voor je reactie!