Paard bevriest van angst op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Danixhynder
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-01-17

Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 16:37

Hoi allemaal,
Ik heb een friese merrie van 6 jaar oud en zou daar graag wedstrijd mee willen rijden, nou is het probleem alleen dat ze als ze iets eng vind (niet alleen op wedstrijd ook op buitenrit of überhaupt vreemd terrein) bevriest. Het lijkt dan net of je op een blok beton zit. niks help ze verzet geen stap meer, je kan echt doen wat je wilt maar niks werkt. Iemand ook zo'n paard of iemand tips??
(Staat het hier eigenlijk goed? Ik ben nieuw :o )

My love is hynder❤


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:40

Oefenen, bekend maken met onbekend terrein, veel erop uit samen zodat haar vertrouwen groeit.
Verder concentratie vragen, veel overgangen en figuren rijden zodat ze bezig is en geen tijd heeft om te schrikken.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:45

Ik zou heel veel gaan oefenen met je paard op vreemd terrein, zodat haar vertrouwen groeit en ze leert dat ze niet bang hoeft te zijn.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:47

Oefenen, jij moet haar aandacht krijgen, niet de omgeving!

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:57

Eerst Meenemen naar clinics en andere lessen op vreemd terrein, wanneer dat fijn gaat dan pas weer eens een wedstrijdje gaan rijden.

[o]

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:03

Deze vraag gaat meer over gedrag dan wedstrijden, daarom verplaats ik dit topic van WD-V naar OPG.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Marit23
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:26

Ik zou eerst veel oefenen op je eigen terrein met grondwerk. Begin met de basis: voorwaarts, achterwaarts, halthouden en het wenden om de voor- en achterhand. Kun je dit goed/volgt ze je goed, dan kun je verder gaan met het grondwerk. Loop bijvoorbeeld over balkjes heen, ga door een versmalling van bijvoorbeeld 2 hindernissen naast elkaar of door 2 tonnen, loop langs enge objecten enz. Probeer bij elke oefening net niet de grens met de bevriezing op te zoeken, dan heb je namelijk te veel druk opgebouwd en ben je het contact kwijt. Vindt ze de versmalling met de tonnen eng? Loop dan eerst langs 1 ton, net zolang totdat je er vlak langs kunt lopen en ze er misschien ook wel aan wil snuffelen. Plaats dan de tweede ton op ruime afstand en loop hier eerst weer rondjes omheen. Daarna loop je door het midden en dit blijf je oefenen totdat je de tonnen vlak naast elkaar kan zetten. Benader elke oefening/elk object in muizenstapjes. Zo bouw je stapje voor stapje de druk op en leert ze meer vertrouwen te krijgen in zichzelf en in jouw als leider.

Denk uiteraard altijd om je eigen veiligheid. Een paard in de 'bevriesstand' kan elk moment beslissen om er vandoor te rennen of om te gaan vechten (bokken, trappen, steigeren). Alleen heel veel geduld en respect kan het vertrouwen laten groeien :o

Nog een laatste tip: plaats 'enge' objecten in de wei, zo went ze hier aan op een rustige manier zonder dat jij er naast loopt. Zo kan ze in haar eigen tijd ontdekken wat het is en dat het niet eng is en het object er maar gewoon staat.

Danixhynder
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 09:28

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!!

My love is hynder❤

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:46

Ja herkenbaar. Zo vaak als die van mij mee gaat, zo veel als dat we met hem gedaan hebben... Hij blijft bevriezen. Op het ene terrein is het erger dan op het andere terrein. Daarnaast is het nog een binnenvetter ook dus eigenlijk zie je alleen een "sloom" paard.

Bij mijn paard helpt het totaal niet om enge obstakels ergens neer te zetten. Hij kruipt alleen maar meer in zijn schulp en zal nooit gaan kijken wat het is waardoor het probleem alleen maar groter wordt. In het ergste geval sluit hij zichzelf af en kom je helemaal niet meer door. Schriktraining etc is hij dus echt niet geschikt voor want ipv het vertrouwen te laten groeien wordt juist het wantrouwen alleen maar groter.

Wat bij die van mij wel helpt zijn simpele oefeningen doen op wedstrijd die hij goed kan en pas de "moeilijke" dingen in de proef vragen. Hij weet precies wat de volgorde is van een wedstrijd en alles wat die week geoefend is thuis zal gevraagd worden in de proef.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+4 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Dorus

Berichten: 13198
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:52

Je paard of (onbewust) jij?

Ik heb ook een tijdlang gedacht dat mijn paard flipte van de witte hekjes, hoewel ik er geen verklaring voor had. Losrijden ging goed, maar zodra ze de ring zag was er geen houden meer aan. Tot ik een keer de kans kreeg de avond ervoor tussen die witte hekjes te rijden, toen was er ineens niks aan de hand en de volgende dag was het weer feest.

Achteraf alles analyserend kwam ik erachter dat ik, op het moment dat ik de ring in ging, heel veel spanning in mijn leef kreeg. Mijn paard reageerde op mijn spanning en begon te flippen.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

SteffiiY

Berichten: 22538
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Paard bevriest van angst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:02

Heb ik ook lang gehad met mijn merrie. Trainen op vreemd terrein is vaak geen probleem maar zodra er witte hekjes zijn dan ging het niet goed.
Veel kilometers maken en regelmatig meenemen op wedstrijd. Ik heb een periode gehad dat ik haar elke week wel meenam naar een wedstrijdlocatie, soms voor een echte wedstrijd en soms enkel losrijden en weer naar huis.

Mijn merrie loopt in april 2017 een jaar binnen de hekjes en ze begint nu pas een beetje te ontdooien en kan ik er echt aan rijden in mijn wedstrijden.
Al tref ik ook nog wel eens soms dat ze weer bevriest, ze blijft dan wel lopen maar ze is ontzettend bang.

Kilometers maken, kilometers maken en zelfverzekerd erop zitten is het enigste dat je kunt doen.

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:03

Sinds ik begonnen ben met beetje clickertraining met de merrie die ik rijd kan ik makkelijker 'enge' objecten aan. Ik heb haar een hand target geleerd en die werkt natuurlijk het beste als je naast staat maar merkte na een tijdje oefenen (dus de handtarget vragen vlakbij enge dingen etc.) dat ze zelf ook nieuwsgieriger werd onder het zadel en dus ipv te verstijven en het enge ding te vermijden ze er nu toch probeert het met haar neus aan te raken. Dat levert grappige situaties op. Zoals tijd terug in de binnenbak was er meisje die voor de warmte een paardendeken had omgeslagen ( terwijl haar vriendin aan het rijden was) Merrie vond het maar wat spannend maar na even rustig laten kijken stapt ze er op af, rekt haar hals helemaal uit en duwt zachtjes haar neus tegen het meisje. Natuurlijk beloond want zulk initiatief op "enge" dingen is wel stuk makkelijker dan bevriezen of vluchten.

Ben er nog niet uit hoe ik dat kan toepassen in de wedstrijdring.... maar goed merrie is iig een beetje dapperder geworden.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dvink en 51 bezoekers