Door een S van hand veranderen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Door een S van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 08:58

Hoi!

In de les leer ik, dat je bij 'Door een S van hand veranderen' eerst een stukje rechtuit moet rijden bij de B, dan een boog maken tot de X, bij de X een stukje rechtdoor en dan weer een boog naar een stukje voor de E.
Maar op video's zie ik vaker dat je meteen bij de B afwend, een halve grote volte 5m maakt en zo meteen op de X uit komt, en dan weer een halve grote volte 5m.

Wat is de goede manier, en waar let de jury op bij een proef?


0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Door een S van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:21

De oefening begint gewoon bij de B of E, daar maak je een halve volte 10 meter zodat je recht op de middellijn komt. Op de middellijn rijd je een aantal passen (drafpas of 4) rechtuit waarbij je paard ook volledig recht in het lijf en rechtgesteld moet zijn. Daarna maak je een halve volte 10 meter de andere kant op.

De jury let op de juiste stelling en buiging, of je paard daadwerkelijk rechtgesteld word op de middellijn en of de tact en het ritme van de draf behouden blijven en je paard netjes in balans blijft. En uiteraard op de dingen waar ze altijd op letten, impuls, aanleuning, etc.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Door een S van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:36

De beschrijving van 0000 klopt, maar in praktijk is het best lastig om een paar passen rechtuit te gaan over de x als je meteen bij de b afwend.
Als je zorgt dat je paard goed is voorbereid voor het afwenden, maar je rijdt na de b 1 of 2 passen door, zal de jury je dit niet kwalijk nemen.
Je creëert op die manier meer ruimte voor die passen rechtdoor over de x voor jezelf.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:42

mirriezz schreef:
De beschrijving van 0000 klopt, maar in praktijk is het best lastig om een paar passen rechtuit te gaan over de x als je meteen bij de b afwend.
Als je zorgt dat je paard goed is voorbereid voor het afwenden, maar je rijdt na de b 1 of 2 passen door, zal de jury je dit niet kwalijk nemen.
Je creëert op die manier meer ruimte voor die passen rechtdoor over de x voor jezelf.


Klopt, maar het is natuurlijk ook niet erg als je een meter voor de B/E weer op de hoefslag bent na de S. Want ruimte om rechtuit te gaan heb genoeg (nog 20 meter om precies te zijn). Dus beetje middelen, de volte groot genoeg uitrijden en met een paar keer oefenen zul je merken dat je het best mooi kunt verdelen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Door een S van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:54

Eigenlijk bedoelen ze met het "iets doorrijden na de B" niet meer dan hetgeen dat je ook doet als je een B-E-B grote volte maakt. Dan ga je ook niet précies bij de B een volte maken naar de E, maar rijd je ook nog een paar pasjes door zodat je er een mooi figuur van kunt maken. Het is gewoon een kwestie van veel oefenen en dan zul je vanzelf een manier vinden om er een mooi figuur van te maken en goed uit te komen.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:05

Lijntje02 schreef:
Hoi!

In de les leer ik, dat je bij 'Door een S van hand veranderen' eerst een stukje rechtuit moet rijden bij de B, dan een boog maken tot de X, bij de X een stukje rechtdoor en dan weer een boog naar een stukje voor de E.
Maar op video's zie ik vaker dat je meteen bij de B afwend, een halve grote volte 5m maakt en zo meteen op de X uit komt, en dan weer een halve grote volte 5m.

Wat is de goede manier, en waar let de jury op bij een proef?


Ik zal 10 meter doen! 5 meter is wel erg klein :=

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Door een S van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:14

Ik heb altijd geleerd je maakt een volte 10 meter je bent heel eventjes, echt maar 2 passen max. Recht en zet dan de volte 10 meter in naar de andere kant. Vaak wordt een S veel te groot gereden en blijven te lang recht in het midden.

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)


0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:31

FleurSandro schreef:
Ik heb altijd geleerd je maakt een volte 10 meter je bent heel eventjes, echt maar 2 passen max. Recht en zet dan de volte 10 meter in naar de andere kant. Vaak wordt een S veel te groot gereden en blijven te lang recht in het midden.


In 2 passen rechtstellen, rechtuit rijden en omstellen red je niet. Dat geeft het effect dat het paard ineens omgeslingerd word en dat is nou net niet de bedoeling. Enkele passen rechtuit is echt een essentieel onderdeel bij het door een S van hand veranderen.

Edit: Zelfs als je een volte 10 meter maakt, rijd je 2 passen over de middellijn.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101662
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:32

Ik zie iemand liever langer over de middellijn rijden en de tijd nemen om recht te stellen dan maar 2 passen op de middellijn en een scheef paard. :+

En idd voorbij de B/E afwenden en dan een mooie boog naar de AC lijn rijden, paard rechtstellen en weer de boog de andere kant op rijden.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:19

Afbeelding

Loved you yesterday. Love you still. Always have. Always will.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Door een S van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:35

Dat is dus niet de bedoeling, je moet echt je paard volledig rechtstellen op de AC lijn.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Re: Door een S van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 18:02

Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik zeker wat aan :D
Ik ga het straks ook nog even aan mijn instructrice vragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers