[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:52

Wat doe jij.
Met je lichaam
Wat vraag jij en hoe?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Paardmcv
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:36

maralyn schreef:
Wat doe jij.
Met je lichaam
Wat vraag jij en hoe?



Ik probeer zelf te ontspannen en gebruik de vragen en toestaan techniek.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:45

Wat is de vragen en toestaan techniek?
Welke hulpen geef je?
En hoe precies?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:01

Wat ik me af vraag, ik lees overal steeds constant druk houden. Is dit niet gruwelijk vervelend voor het paard? Ik rij zelf recreatief en na een dressuurles vorig jaar waarbij ik 'constant druk' moest houden ben ik er van genezen. Dit voelde zo fout om continue in haar mond te hangen. Wat is hier het doel van? Lijkt me helemaal niet oke om continue dat bit scharend in de mond te hebben..

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:21

Zodra jij contact opneemt met je teugels heb je al 'druk'. Denk dat er meer bedoeld wordt dat je teugels niet in een boogje hangen en dat er zeker niet bedoeld wordt dat je aan de teugels gaat hangen of hier veel kracht op gaat zetten.
In de aanleuning is er, volgens mij correct me if i'm wrong, sowieso sprake van een (lichte) spanning op de teugels, dus druk.
Lijkt mij niet dat het paard dit vervelend vind. Vervelender lijkt mij het los-vastverbindinkje wat veel ruiters tegenwoordig hebben omdat het 'zielig' is om ook maar iets aan de mond te komen.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:26

Eight schreef:
Wat ik me af vraag, ik lees overal steeds constant druk houden. Is dit niet gruwelijk vervelend voor het paard? Ik rij zelf recreatief en na een dressuurles vorig jaar waarbij ik 'constant druk' moest houden ben ik er van genezen. Dit voelde zo fout om continue in haar mond te hangen. Wat is hier het doel van? Lijkt me helemaal niet oke om continue dat bit scharend in de mond te hebben..


Dat is maar net hoe jij het interpreteert.
Beter woord is: Constant zacht en subtiel contact, waar het paard zijn hoofd ook houdt, ga je mee.
Wanneer het paard te ver buiten jou denkrijk valt, mag je het paard begrenzen. Zodra het paard op de juiste hoofd houding is, veer je weer rustig mee.

Hoeveel "druk" het paard nodig heeft, licht aan hoe zacht de mond is, en hoe kundig de ruiter.
Het kan zelfs per dag en per moment verschillen.

Officieel hoort een paard op vederlicht contact aan de teugel te lopen. Constante zachte vriendelijke verbinding van ruiter en paard.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:30

maralyn schreef:
Eight schreef:
Wat ik me af vraag, ik lees overal steeds constant druk houden. Is dit niet gruwelijk vervelend voor het paard? Ik rij zelf recreatief en na een dressuurles vorig jaar waarbij ik 'constant druk' moest houden ben ik er van genezen. Dit voelde zo fout om continue in haar mond te hangen. Wat is hier het doel van? Lijkt me helemaal niet oke om continue dat bit scharend in de mond te hebben..


Dat is maar net hoe jij het interpreteert.
Beter woord is: Constant zacht en subtiel contact, waar het paard zijn hoofd ook houdt, ga je mee.
Wanneer het paard te ver buiten jou denkrijk valt, mag je het paard begrenzen. Zodra het paard op de juiste hoofd houding is, veer je weer rustig mee.

Hoeveel "druk" het paard nodig heeft, licht aan hoe zacht de mond is, en hoe kundig de ruiter.
Het kan zelfs per dag en per moment verschillen.

Officieel hoort een paard op vederlicht contact aan de teugel te lopen. Constante zachte vriendelijke verbinding van ruiter en paard.

Dus eigenlijk forceer je dan nog steeds een bepaalde houding? En hoe begrens je een paard dat nog niet lang onder het zadel is?

Verder ben ik het eens met de continue vederlichte druk. Ik denk dat ik gewoon les heb gehad bij een ongeduldige instructrice.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:28

Nee, als je goed leest, forceer je helemaal niets!
Want jij beweegt mee als een veer.
Enkel houdt de begrenzing ergens een keer op.
Denk aan: Als het paard verder met zijn neus naar beneden wil als dat jij wenst.

Tegen sterrenkijkers kun je niet veel doen, enkel zacht contact houden.
Ga je meer druk geven, dan ga je inderdaad forceren, maar is het dus ook geen zachte vriendelijke subtiele contact meer! Dan is het: je hand vasthouden tot hij de druk ontwijkt.
Daarmee ontwikkel je wel een prachtige krul, maar geen ruggebruik.

Voor jonge paarden en sterrekijkers oefen ik dit aan de longe.
Enkel met een halster of een goed passende kaptoom.
Je houdt, net als met rijden, zacht en subtiel contact.
Wanneer het paard naar buiten kijken, vraag je hem naar binnen.
Omdat het hetzelfde is als dat jij je hand opzij doet, zal hij naar binnen kijken. Dan houdt je nogsteeds zacht en subtiel contact.
Houdt het paard actief op stem. Hij gaat naar voren wanneer jij dat vraagt, maar ook terug op stem (voorbeeldwoorden: Easy en AAAACTIEF!) Je gaat van stap naar draf en weer terug.
Je maakt het paard hiermee dus aan jou stem, en gehoorzaam.
Wanneer het paard stapt, zal hij automatisch door de ontspanning gaan zakken.
Dit sta jij toe en beloon je.
NA deze ontspannen draaf je weer aan. Vanzelf zal hij ook in draf gaan ontspannen. Beloon dit uitbundig en stop dan.
Breid dit per x iets uit.

Onder het zadel:
Rijdt gewoon grote lijnen, denk aan grote voltes.
Rijdt van de hoefslag af, dus op binnenhoefslag.
Het paard moet niet alleen aan been zijn, maar ook op zit (terug rijden in combinatie met stem, wat aangeleerd is met longe ((Easy)) en op hand.
Wees bewust van je hulpen. Denk aan deur open, en deur dicht met figuren.
Rijd hier en daar wat voorwaarts in de gang zelf (verruimen in stap, verruimen in draf) en laat het paard op zit terug komen in de gang.
Kort om: Zo min mogelijk met je handen aan de teugels.

Bij de minste of geringste ontspanning, beloon je het paard uitbundig.

Wanneer voel je dat het paard zich geeft?

Wanneer jij zacht en subtiel contact houd, ook bij het geven van wat meer teugellengte (denk aan halsstrekken) vergeet hierbij niet om voorwaarts te blijven rijden.

Let op: Actief is niet harder lopen. Actief paard heeft een ruime, niet sloffende pas op een passende gang wat het paard prettig vind.
Een sloffend en lui paard, zal moeilijk aan been zijn, en daardoor ook moeilijk naar de hand toe te rijden zijn. Dan moet je het paard wakker maken voor been.
Denk aan: Pasje voorwaarts en op zit terug. Stap draf overgangen. (Al het toe laat, halt, stap en binnen vier passen door naar draf, binnen 6 passen weer stap.) Pasjes opzij.

Bij een vluchtend paard, is het verstandig om eerst de tempo controle te krijgen over zijn gang.
Daarbij kan het gewenst zijn om onder zijn eigen tempo te lopen en dit te belonen.
Altijd je been er aan houden. Niet bang zijn voor het voorwaartse, want wat goed aan de longe bevestigd is, zal met de komende km ook wel onder het zadel naar voren komen.

Beloon tijdig, en geef het paard voortdurend even extra ruimte.
Dit zorgt er voor dat het paard ook zelf kan gaan zoeken.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:55

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, hier heb ik heel veel aan. Geeft me ook een heel ander beeld dan ik had verwacht. Wellicht is het toch de moeite om een goede instructrice te zoeken. :)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:00

Eight schreef:
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, hier heb ik heel veel aan. Geeft me ook een heel ander beeld dan ik had verwacht. Wellicht is het toch de moeite om een goede instructrice te zoeken. :)


Ze zijn erg schaars!!
Heb je er één? Houden zou ik zeggen :D

Goed rijden is de basis van rijden zelf, welke discipline dan ook, zelfs recreanten.
En met goed rijden, kan je paard, relaxe en jaren mee!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:22

Ik denk dat ik nu compleet offtopic ga, ik heb een oude pony van 22, daar rij ik al 15 jaar op en de laatste paar jaar alleen nog maar in het weekend buitenritten. Mijn andere merrie wordt volgend jaar drie, ik ben alvast op zoek naar goede begeleiding maar ik merk inderdaad dat het lastig is! Aanbevelingen zijn meer dan welkom :)

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 05:24

Eight schreef:
Wat ik me af vraag, ik lees overal steeds constant druk houden. Is dit niet gruwelijk vervelend voor het paard? Ik rij zelf recreatief en na een dressuurles vorig jaar waarbij ik 'constant druk' moest houden ben ik er van genezen. Dit voelde zo fout om continue in haar mond te hangen. Wat is hier het doel van? Lijkt me helemaal niet oke om continue dat bit scharend in de mond te hebben..


Volkomen met jou eens!!!
Bah,bah,bah, walgelijk gewoon, dat constant druk uitoefenen in de mond. Het is niet oke, was nooit oke en zal nooit oke worden. Volg in godsnaam je gevoel/intuitie :j

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:25

Maralyn legt anders het wel exact uit wat ermee wordt bedoeld.
Tja goed meelezen is moeilijk soms.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:29

Mijn instructrice is ook van het constante druk houden tot je paard naar beneden komt. Ik voel me er ook niet altijd prettig bij maar ze past zich gelukkig aan mij aan, en als ik denk dat mijn paard niet eerlijk behandelt wordt vliegt ze er ook uit hoor.

Ik vind het maar lastig, de een vind 4 kg zwaar en de ander licht. Je wilt uiteindelijk natuurlijk 250 gram in je handen hebben, en hier mag volgens de meesten wel een paar weken over worden gedaan, maar er zijn ontzettend veel instructrices die de paarden gelijk over de rug willen hebben in halt. Ik weet niet hoe ik me daar nou bij voel. Je kan moeilijk de achterhand onder plaatsen dus als je wacht met constante druk in stilstand kan het paard toch niet correct over de rug komen? %)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:05

Wanneer je een los-vaste verbinding hebt zit je je paard continu onverwachts in de mond, terwijl je met een constante verbinding weinig ruis veroorzaakt.

Elk bad heeft er eendje.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:20

Het grote verschil vind ik of je inderdaad, zoals Lollieloes zegt, een constante verbinding aanneemt of dat je druk houdt/zet om je paard te laten knikken. Een constante verbinding kan namelijk enorm licht zijn, terwijl je paard laten afbuigen in mijn ogen nooit op een lichte manier kan (en ook geen enkel voordeel heeft).

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:01

je hebt inderdaad een contact. zonder contact heb je immers geen communicatie. dit contact is echter grammen werk. je vraagt impuls met je been zodat het achterbeen onder de massa komt. deze impuls vang je op met je hand, niet ja arm! deze wisselwerking zorgt er uiteindelijk voor dat je paard zal nageven in de kaak en daardoor uiteindelijk voor waarts neer waarts zal afbuigen. in stilstand druk vragen is dus per definitie fout. je kunt in stilstand wel een "jawflexion" toepassen zodat hij leert nageven op druk. dit heft echter niks te maken met over de rug komen. hierdoor communiceer je alleen de regels die je tijdens het rijden toe kunt passen om hem uiteindelijk over de rug te laten lopen.

een paard voorwaarts neerwaarts rijden is ontzettend zwaar voor het paard. mits dit correct gebeurd. je kunt dit dus niet verwachten van een paard waar je dit process mee begint. het duurt zeker 6 weken voordat het paard dit een beetje vo, kan houden. trek er maar een jaar vooruit voordat hij het in alle gangen en overgangen kan volhouden.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:06

Ik vraag me wel eens wat af.
Er is een paard op de manege wat zijn nek letterlijk horizontaal houdt en het hoofd er bij, dus neus recht naar voren.
Soms wordt hij ontspannen en loopt dan ook echt fijn, geen raar gedoe achter de loodlijn, gewoon zijn nek zoals het hoort.
Maar ik vraag me dan af, hoe voel ik of de achterkant ook goed mee komt, want z'n nek kan nog wel zo 'leuk staan', maar er moet natuurlijk ook iets met de achterhand gebeuren, anders is die hele nekhouding geen correct 'aan de teugel'.
Hoe voel ik dat, wat zijn de verschillen met wanneer een paard niet aan de teugel loopt?
Je ziet namelijk vaak mensen zeggen dat je het gewoon wel voelt, soepeler, maar ik ken genoeg paarden die perfecte voltes draaien, stelling kunnen en dan , om het even grofweg te zeggen, 0% aan de teugel lopen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:10

dat is het hele problem met paard rijden. het voelen kun je niet uitleggen. als een paard correct gereden is dan loopt hij van achter naar voor over zijn rug. je voelt dat het paard onder je "bol" wordt. de rug wordt iets omhoog gedrukt. hij wordt dan heel zacht in de mond en hij zal heel gevoelig reageren op je hulpen. de hulpen komen dan door. als je zo ver bent dna moe the als ruiter goed onafhankelijk zitten en precies weten wat je kmet je hulpen doet zowel handen, zit en gewicht als been hulpen. elke kleine verandering zal door komen en ene verandering in je paard te weeg brengen.

hoe het voelt, je wordt iets omhoog gedrukt in je zadel door de bolling van de rug. je hebt een zachte verbinding met de mond. de hulpen komen door en je moet je meer bewust worden van je Eigen lichaam. het tempo zal omlaag gaan. het paard zal flegmatieker aanvoelen omdat het ontspannen is. het tempo gaat omlaag omdat de beweging groter wordt.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:16

Dankjewel voor je uitleg! :) het is al wat duidelijker nu.
Ik merkte Indd wel dat de voltes en dingen die ik reed net iets makkelijker gingen, maar ook weer niet héél veel of zo. Ik zal eens opletten, morgen ga ik weer en ik ga vragen of ik weer op dit paard mag.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:20

Daarom hou ik ook meer van de benaming contact houden ipv druk houden :)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:35

c_alsemgeest schreef:
Daarom hou ik ook meer van de benaming contact houden ipv druk houden :)



dat is zeker waar. het contact moet aanvoelen alsof je een klein kind een handje geeft en begeleidt in het lopen. de "druk" is het gewicht van de teugel meer niet.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:11

Hallo allemaal!

Nieuw topic voor mij. Ik heb een vraag aan jullie.

Ik heb morgen wedstrijd. Mijn pony loopt op een lage neusriem iets achter de loodlijn maar wel mooi over de rug en gecontroleerd, ook met halthouden komt hij niet tegen de hand in. Met een hoge neusriem loopt hij netjes op de loodlijn maar gebruikt hij zijn rug duidelijk minder en loopt hij als een gek te kauwen op het bit, met halthouden duidelijk tegen de hand in.

Wat zal ik doen, lage of hoge neusriem gebruiken morgen op wedstrijd?



Ik hoef alleen advies over welke neusriem en niet rijtechnisch. Ik heb twee keer les per week en word goed begeleid. Ik weet dat beide "problemen" rijtechnisch op te lossen zijn maar niet op deze korte termijn.

Alvast bedankt voor de hulp.

bontje

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:36

Met de hoge neusriem loopt hij dus duidelijk minder goed en geeft verzet aan. Speel je ook met de lengte van beide types neusriem? Gaatje losser kan al een verschil maken.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:42

Floortz schreef:
Met de hoge neusriem loopt hij dus duidelijk minder goed en geeft verzet aan. Speel je ook met de lengte van beide types neusriem? Gaatje losser kan al een verschil maken.


Ja dat heb ik allemaal geprobeerd! Het bit hangt op de goede hoogte en is de goede maat. Daar ligt het niet aan. De hoge neusriem doe ik nooit te strak en de sperriem ook niet. Lage neusriem is ook goed afgesteld.

Vorige wedstrijd 202 punten met 3x een 5 in de staponderdelen omdat hij te diep liep. Dit riskeren? En proberen hem er zo veel mogelijk uit te rijden?

Of een hoge neusriem gebruiken (zoals de laatste paar weken in de training) waar hij wel meer moeite mee heeftt.

Ik vind het een lastige keuze.

bontje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers