Peesscheur...blisteren ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vero1982
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-16

Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 16:16

Hoi iedereen,

Even een vraagje. Ik heb een paardje van 21 jaar, en die zit momenteel met een peesscheur met ontsteking op. De DA is al geweest en heeft echo enz genomen, en hij krijgt er momenteel 3 keer per dag ijs op en krijgt cortisone pilletjes.
Nu sprak ze me gisteren aan over " blisteren".
Ik had er zelf nog nooit over gehoord, maar toen ze me er de uitleg over gaf had ik er een dubbel gevoel bij...

Wat vinden jullie hiervan, of wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zijn er ook andere goeie opties?

Alvast bedankt voor je reactie!!

Grtjs

Vero


Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:26

Blisteren is verouderd. Werd in de jaren 60-70 veel gedaan, maar is allang achterhaald. Prednison/cortico's geven risico op hoefbevangenheid, zou ik ook niet zo blij mee zijn. Injecties in de peesschede zijn overigens nog erger, pezen kunnen slecht tegen corticosteroiden.

Ik denk dat ik heel rap naar een kliniek voor een second opinion zou gaan.

Babootje

Berichten: 26012
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:40

Voor mij ook.een reden om.een andere DA te zoeken. Blisteren.is echt uit de.oude doos

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:45

Ik zou héél gauw een andere DA zoeken. Blisteren is gewoon echt wreed... Dat wil je je paard echt niet aandoen!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

dollyspikkel

Berichten: 1031
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:47

Blisteren is inderdaad verouderd. Er is volgens mij zelfs nooit wetenschappelijk bewezen dat het effectief werkt(e).
Tijd dus voor een second opinion.

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light"

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:48

Er staat me ergens ook bij dat blisteren niet meer mag??

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:52

Blisteren? Komt die DA uit de Middeleeuwen?
Dat kan (en mag) écht niet meer.
Inderdaad second opinion en/of kliniek!

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

vero1982
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 16:53

Ik had m'n vraagtekens ook bij het blisteren hoor! Wat is een goed alternatief voor blisteren?

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:54

Blisteren valt bij mij in de categorie dierenmishandeling. Misdadig!

Babootje

Berichten: 26012
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:59

Afhankelijk van het letsel zijn er inmiddels naast koelen, ontstekingsremmers en rust, rust, rust, veel aanvullende behandelingen.
PrP, stamcellen, Matrixen en hyaluronzuurinjecties zijn allemaal beschreven en hebben wisselende effecten.
Na beeldvorming op de kliniek kunnen ze de jouw paard beste behandeling geven. Leeftijd van het paard speelt natuurlijk ook nog mee.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:01

vero1982 schreef:
Ik had m'n vraagtekens ook bij het blisteren hoor! Wat is een goed alternatief voor blisteren?


Koelen en stappen op harde ondergrond, en geduld, geduld, geduld. Reken op een maand of 6.
Maar ga naar een goede kliniek, dan kunnen ze goed beoordelen wat voor jouw paard het beste schema is.
Sommige artsen zweren ook bij boxrust, dat raad ik ook niet aan, tenzij je paard regelmatig volkomen uit z'n dak gaat in de wei. Gewoon in een kleine wei, en dan er nog maar een paar maanden achteraan plakken werkt soms nog beter.

Er zijn ook andere behandelingen die soms worden gedaan: PRP (eigenlijk onbewezen), stamcellen (ook eigenlijk onbewezen), lasertherapie (enigszins bewezen) en shock wave (ook onbewezen).

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:02

Vreselijk! !!!!!!
Heel snel een andere DA naar laten kijken.
Blisteren is echt een barbaarse methode die echt de meest vreselijke littekens kan achterlaten.

Anoniem

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:08

Wauw, dat een DA dat nog aanbeveelt. Dan zou ik ook rap op zoek gaan naar een andere, iemand die je fatsoenlijke therapieen aanbeveelt.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:13

Middeleeuws en wreed. Nooit doen! Ik zou eens gaan uitkijken naar een andere dierenarts, laat die oude graftak zichzelf maar blisteren :')

vero1982
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-16

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-17 13:38

Ik heb inderdaad besloten om dit niet te doen hoor! Gewoon rust en langzaam terug opbouwen!! ;)

Shalimar

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:43

Jeetje, ik zou eens vraagtekens gaan zetten bij deze DA, sowieso ook voor de behandeling nu. Ik denk dat je betere adviezen en behandelmethodes kunt krijgen, ook nu al, zodat je een beter begin maakt met behandelen! Een andere DA/kliniek erbij halen zou ik zeggen...


ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:43

Nou.... in beperkte mate valt dat blisteren nog wel mee hoor.
Je hebt natuurlijk blisteren en blisteren..... mijn paard had een peesscheur 15 jaar geleden en toen is er met Twydil 5 geblisterd, heel fijntjes met een klein kwastje een penseelstreekje alleen langs de beschadigde pees. Dit heeft toen enorm goed geholpen.
Wel goed op moeten letten, teveel gaf al direct irritatie op de huid, dus echt met mate werd het gedaan. Maar het dier reageerde niet, gaf geen pijn reactie zoals trekken met de huid, been wegtrekken of iets dergelijks.

Het gebeurt nu amper meer maar het is overdreven om meteen te roepen dat het wreed is.
Mijn paard heeft nooit een reactie gegeven op het blisteren....

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:49

ElCamino schreef:
Nou.... in beperkte mate valt dat blisteren nog wel mee hoor.
Je hebt natuurlijk blisteren en blisteren..... mijn paard had een peesscheur 15 jaar geleden en toen is er met Twydil 5 geblisterd, heel fijntjes met een klein kwastje een penseelstreekje alleen langs de beschadigde pees. Dit heeft toen enorm goed geholpen.
Wel goed op moeten letten, teveel gaf al direct irritatie op de huid, dus echt met mate werd het gedaan. Maar het dier reageerde niet, gaf geen pijn reactie zoals trekken met de huid, been wegtrekken of iets dergelijks.

Het gebeurt nu amper meer maar het is overdreven om meteen te roepen dat het wreed is.
Mijn paard heeft nooit een reactie gegeven op het blisteren....

tja, er zijn ook tennessee walkers die heel braaf stilstaan terwijl hun huid wordt weggebrand met chemicaliën. Dat zegt niets.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:14

Farahdiba46: Dat slaat weer nergens op, lees je wel goed.... dat is compleet wat anders wat er met die arme dieren gebeurt, heel intelligent dat je alles weer zó uit proportie trekt....
En die paarden blijven echt niet braaf stilstaan als je die walgelijke filmpjes bekijkt !! ik word zó moe van dit soort reacties altijd...

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:27

ElCamino schreef:
Farahdiba46: Dat slaat weer nergens op, lees je wel goed.... dat is compleet wat anders wat er met die arme dieren gebeurt, heel intelligent dat je alles weer zó uit proportie trekt....
En die paarden blijven echt niet braaf stilstaan als je die walgelijke filmpjes bekijkt !! ik word zó moe van dit soort reacties altijd...


ik heb genoeg filmpjes gezien van paarden die wel braaf bleven staan en ja, ik heb goed gelezen, dun kwastje en een klein beetje teveel gaf irritatie. Wat denk je zelf wat blisteren eigenlijk is?

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:02

Ik weet juist heel goed wat het is en wat het kán doen juist ómdat ik het zelf moest doen bij mijn paard. Daarom heb ik me er met mijn DA in verdiept en zij gaf óók aan hoe voorzichtig je ermee moest zijn.
Het heeft mijn paard enorm geholpen met de genezing van de pees.

Ik weet wel degelijk hoe het werkt, vraag me juist of of JIJ het wel weet omdat je alleen die misselijk makende filmpjes op internet hebt gezien van de TW horses.... maar goed...

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:11

Succes ermee.

vero1982
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-16

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 16:53

Mannekes mannekes... ik vroeg hier gewoon wat blisteren is en wat de voor of nadelen zijn e.d... het is nu niet de bedoeling dat hier mensen gaan ruzie maken onder elkaar hé...

Shalimar

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Peesscheur...blisteren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:07

:= Nou ja je hebt wel meer informatie nu...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, DenB, eshz, FleurSandro, GoogleAdsense, InfinityT, Koekie73, lotte_dl, Sas75 en 24 bezoekers