Roadtrip Antwerpen - Frankrijk - Spanje - Portugal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Roadtrip Antwerpen - Frankrijk - Spanje - Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 12:40

Hallo!

Ik ben volop aan het zoeken naar een vakantie bestemming met mijn vriend. We kwamen bij het idee van een road trip. Hiervoor hadden we gedacht om vanuit antwerpen in één keer door te rijden naar de Gorges du Tarn in frankrijk. En van hieruit in stapjes verder naar De algarve in Portugal. We hadden het ongeveer alsvolgt gedacht:

Antwerpen
Gorges du Tarn
Barcelona
Valencia
Gibraltar
Faro

Vanuit Faro zouden we dan terug zo goed als rechtstreeks naar huis willen rijden, met een tussenstop in Frankrijk. Dit omdat we geen enorme tijd hebben om te besteden. Een krappe 2 weken. Onderweg zouden we willen mixen tussen kamperen en hotels. Bv. in Barcelona zouden we toch graag een accommodatie hebben.

Lijkt dit haalbaar voor jullie? Op deze tijdspanne? Zijn er mensen die dit al gedaan hebben? :-)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Roadtrip Antwerpen - Frankrijk - Spanje - Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:51

Hangt er een beetje vanaf welke wegen jullie willen nemen. Als jullie alleen hoofdwegen nemen zal het prima haalbaar zijn kwa tijd (of jullie het zelf volhouden is dan daarna de vraag).
Nemen jullie een mooiere route en dus niet via de grote snelwegen dan neemt het een stuk meer tijd in beslag om er te komen. Denk dat je, afhankelijk van de wegen, bijna het dubbele kunt rekenen.. Het voordeel is dan wel weer dat je veel meer kunt zien van de landen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:16

Ja, dat kan; ruime ervaring uit eerste hand.
In 2015 nog met mijn zoon van Gouda naar Malaga gereden in een 44 jaar oud Dafje. In 8 dagen. We noemden het 'meander-rijzen'.
Geen route, geen overnachtingen geregeld; gewoon ruwweg zuidzuidwestwaards aanhouden over secundaire wegen.

Jij heb het over ruim 5000 kilometer in een moderne auto.
Zelfs over de snelweg is dat veel tijd in de auto. Dat maakt van de reis de vakantie.
Reis dus NIET over de saaie snelweg en geniet van mooie routes.
Zelfs als je niet elke dag rijdt is dat makkelijk te doen op je gemak met tijd over.

Laat ook een beetje de eindbestemming los. Leuk als vaag doel, maar niet als echte bestemming. Dat voegt nl. tijdsdruk toe en is een koude douche voor genieten van de trip.
De REIS is de 'bestemming'.

Lekker over de sucundaire/provinciale wegen torren.
Voorbij Parijs wordt dat al leuk.
Gebruik de GPS niet.
Gewoon kaarten mee en van het avontuur genieten.
Zoek overnachting waar/wanneer je wil stoppen.

Nogmaals; een roadtrip is totaal wat anders dan een bestemming zoeken. Het IS het doel. Verander dus de instelling voor de reis want anders wordt het vlees noch vis.

Tip; mijdt de kust; ga eens MIDDEN door het zuiden van Frankrijk en over de Piredingus Spanje in. Dat is zooooooveel mooier en rustig.

Veel plezier!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Roadtrip Antwerpen - Frankrijk - Spanje - Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:50

Ik kan me alleen maar aansluiten bij HC.
Houd niet vast aan een eindbestemming, dan ben je alleen maar daar naar toe aan het rijden zonder te genieten. de raodtrip zelf zou je doel moeten zijn. Ga van de snelwegen af, ga kleinere wegen rijden, plan niets, stop wanneer je wil, overnacht waar en wanneer je wil en geniet van alles onderweg.

Ik heb vorig jaar een behoorlijke afstand gereden en achteraf gezien was dat teveel omdat we echt wel door moesten rijden. Dit jaar willen wij wellicht ook richting Spanje (op het gemak de Pyrenëen over en dan richting Baskenland), maar meer dan dat plannen we eigenlijk niet. We willen vooral geniet onderweg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Roadtrip Antwerpen - Frankrijk - Spanje - Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:04

Als motorrijder ben ik het met HC eens. Voor 'ons' zijn deze de-reis-IS-de-bestemming trips vrij normaal.

Hou rekening met een gemiddelde snelheid van 50 km/h. Bij een gemengde route van snelweg, secundair en binnendoor zal je zien dat het gemiddelde dat de gps achteraf aangeeft daar altijd héél dicht bij zit. Heb je een dag met de kleinere D wegen dan is 250 km een hele dag lekker sturen!

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:11

5000 kilometer in een krappe 2 weken is echt veel te veel! Ten minste, als je nog wat van het land wilt zien... want dan zul je toch van de snelweg afmoeten.

Ik heb afgelopen zomer een roadtrip met mijn vriend door Noorwegen gemaakt. Aan het eind zaten we op bijna 3000 kilometer, maar ik vond achteraf echt dat we veel te veel in de auto hebben gezeten. Ook echt een paar lange dagen gemaakt... Nu is er in Noorwegen niet zoveel snelweg, en we hebben vooral de kleine weggetjes gepakt.
Dus ik zou nog even goed kijken naar je route!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Roadtrip Antwerpen - Frankrijk - Spanje - Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:19

Bedankt voor jullie tips! Ik denk zelf ook dat het redelijk veel gaat zijn, en dat we dan inderdaad veel autostrade moeten nemen.

Geen vaste eindbestemming hebben en datum lijkt me inderdaad ook wel een fijn plan. Ik zou eventueel ook heel graag Oostenrijk,Slovenië en Kroatië doen. Dit is een pak minder ver en lijkt me ook geweldig. Hier zouden we dan ook in één keer naar Oostenrijk willen gaan en de rest veel secundair door reizen.

Maar ik ben nog benieuwd naar jullie eigen verhalen! Ik wil zeker niet het gevoel hebben dat we constant in de auto hebben gezeten, en daar vrees ik een beetje voor als we spanje enz willen doen op deze korte tijdsperiode.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:22

Rex_Rolfo schreef:
Als motorrijder ben ik het met HC eens. Voor 'ons' zijn deze de-reis-IS-de-bestemming trips vrij normaal.

Hou rekening met een gemiddelde snelheid van 50 km/h. Bij een gemengde route van snelweg, secundair en binnendoor zal je zien dat het gemiddelde dat de gps achteraf aangeeft daar altijd héél dicht bij zit. Heb je een dag met de kleinere D wegen dan is 250 km een hele dag lekker sturen!


Voor 50 heb je aardig wat snelweg/hoofdweg nodig.
Ik neem die alleen bij HOGE uitzondering.

Laat dat EN DE GPS gewoon LOS.

Je bent aan het genieten van het reizen op zich.

Onderweg met de DAF vanuit NL met mijn zoon, 13 en nooit kaart gelezen, zijn we aardig wat ' om' gereden maar dat bestaat eigenlijk niet dan :)*
De uiteraard onvoorziene pech onderweg in het hart van zuidelijk Frankrijk tussen twee dorpjes die niet op de kaart stonden was een hoogtepunt van de reis :D
Niets voor toeristen en alles dicht voor de winter maar wat een lol. De burgermeesteres gezocht/gevonden; die heeft een caravan van een vriend geregeld. Was +:)+

De sleutel tot succes is de reis de bestemming maken; reisgemiddelde, dagafstand en bestemming WISSEN.
Hou gewoon op de zon aan en je ziet wel hoever je komt.
Als je terug in tijdnood zou komen, kan je altijd nog de snelweg pakken en in 1 ruk in 24 uur van Sevilla naar Antwerpen rijden.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:40

k_m schreef:
Maar ik ben nog benieuwd naar jullie eigen verhalen! Ik wil zeker niet het gevoel hebben dat we constant in de auto hebben gezeten, en daar vrees ik een beetje voor als we spanje enz willen doen op deze korte tijdsperiode.


Heb met mijn zoon bij elkaar meer dan 4000 kilometer door Spanje gedaan dit najaar.
Van Malaga naar Barcelona in twee dagen.
Van Barcelona naar Madrid, Almeria, Cordoba, Sevilla 100% over onverharde paden in 8 dagen.
Van Sevilla naar Malaga in 3 uur.

Met de 44 jaar oude DAF.
Ja, was een dag van 11 uur in de auto, 380 kilometer smalle paden bij. De absolute TOPdag was dat.
Ja, was in de auto maar wel meer gezien dan je voor mogelijk houdt.
Bedenk dat dit bromfiets-snelheid was maar wel lekker veilig/comfie in een auto.
Bij zonsondergang MOESTEN we wel stoppen want dan is over onbekend offroad reizen gewoon te gevaarlijk. Dat liet RUIM voldoende tijd voor *\%/* met locals.

Als ik ergens heen wil; een vakantie BESTEMMING, ga ik liever niet met de auto. DAN is dat inderdaad een langzame en saaie manier van afstand overbruggen. Ook relatief duur.
Stap in de AVE en PLOEP.

Wil je echter ECHT wat van een land zien is 'doelloos' meanderen het ideaal.
Heb ik HEEL veel met de motorfiets gedaan doch de benodigde kleding en bagage-beperking ging ik steeds meer als probleem ervaren. Met een niet te grote auto heb je meer vrijheid. ... en als de kap omlaag kan is het win-win.
Nu alweer 10 jaar een terreinauto met lappenkap als favoriete meander-auto.
DAt is een compromis voor de modder hier in de winter.
Als ik een ideale road trip auto zou mogen kiezen dan was dat een Renault Megane cabrio met 2.0l benzinemotor en cvt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:47

Huertecilla schreef:
Voor 50 heb je aardig wat snelweg/hoofdweg nodig.
Ik neem die alleen bij HOGE uitzondering.

Er moet idd ook snelweg bij zitten om de 50 te halen. Vanuit NL is dat vaak de eerste en de laatste dag. De gebieden die je dan overslaat zoals de Ardennen of de Eifel pak ik wel bij dagtrips of weekenden.

Citaat:
Laat dat EN DE GPS gewoon LOS.

Voordeel van motor-gps zoals de Garmin Zümo is dat je daar een route in kunt zetten. Dan gaat het ook bij het gebruik van de navi niet om de bestemming maar om de reis. Een ander voordeel is dat ie de route opneemt zodat je achteraf kunt zien waar je geweest bent. En nog een paar geinige details zoals gemiddelde snelheid :)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:21

Rex_Rolfo schreef:
Voordeel van motor-gps zoals de Garmin Zümo is dat je daar een route in kunt zetten. Dan gaat het ook bij het gebruik van de navi niet om de bestemming maar om de reis. Een ander voordeel is dat ie de route opneemt zodat je achteraf kunt zien waar je geweest bent. En nog een paar geinige details zoals gemiddelde snelheid :)


Mijn punt is dat je veel meer onverwachts ziet als je de route NIET van tevoren uitstippelt. Imo is dat nu net een kenmerk van een roadtrip. Imo is niet elke reis over de weg een roadtrip ;)
Alles is/moet vandaag de dag voorspelbaar zijn en dat is zoooooo saai.
Je KAN helemaal niet verdwalen in west Europa; je komt altijd wel ERGENS :D
Plan het eens niet en geniet van het onverwachte.
Rij je op een landelijke weg, zie je een prachtige ruine, dorpje, IETS op een heuvel in het uitzicht links of rechts, dan een smal weggetje en ... je gaat er gewoon heen.
Nee, dan haal je het volgende dorp op de kaart niet voor zonsondergang. Je vind wel IETS en overnachten lukt altijd wel.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Roadtrip Antwerpen - Frankrijk - Spanje - Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:28

Aan de andere kant ben ik met de Zumo op wegen geweest die ik zonder waarschijnlijk niet had gevonden. Voordeel als je een route van het www plukt die gemaakt is door mensen die een streek goed kennen. Soms is met leuker, half uurtje later zonder. In dat geval gewoon de route de route laten en je eigen plan trekken. Die route komt later wel weer. Of niet :D