Hoeven invetten werkt dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 23:49

Vraagje:
hoeven invetten werkt dat echt om hoeven gezonder te houden? En welke zorgt nou voor het beste effect?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:51

Mij is afgeraden om de hoeven in te vetten. Dit omdat het vet er voor zorgt dat het vocht van buitenaf er niet meer in kan.
Wel doe ik af en toe laurierzalf op de kroonrand. Echt dun randje. Mij is verteld dat dit goed is voor de doorbloeding.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:57

ItsMe2 schreef:
Mij is afgeraden om de hoeven in te vetten. Dit omdat het vet er voor zorgt dat het vocht van buitenaf er niet meer in kan.
Wel doe ik af en toe laurierzalf op de kroonrand. Echt dun randje. Mij is verteld dat dit goed is voor de doorbloeding.


Daarom vet ik ze af en toe in na t afspuiten. Dan zijn ze goed nat en kan je ze rustig invetten :j

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:08

Hier ook 'swinters 1x per maand en 'szomers 1x per week voeten afspuiten en kroonrand insmeren met laurierzalf. Hoeven drogen erg uit op de wei, kroonrand gaat dan een beetje opruwen, en met de laurierzalf gaat dit prima.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:13

Ik smeer 2 x per week vinaigrette op de hoeven als ik ze gewassen heb. Dat helpt prima tegen brokkelhoeven en geeft een mooie elastische hoef.
Ik weet dat iedereen andere mening heeft, maar bij ons in praktijk werkt het goed. Lekker goedkoop en smeert gemakkelijk.en werkt tegen schimmels en bacterien.
Maar het meest komt van binnen uit:goede voeding en voldoenxe beweging

https://degroeneos.nl/een-simpel-recept ... kelhoeven/

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:55

Bij de meeste hoeven is het nutteloos en kan het zelfs tegen werken, je kan de hoef wel afspuiten en daarna invetten, maar al het vocht dat erna mogelijk nog in had gewild sluit je buiten.
Beter kan je de mogelijkheid geven om meerdere malen per dag natte voeten te krijgen. Dat is zomers makkelijk, ik laat altijd de waterbak een tijdje overstromen zodat er rond de waterbak een natte bodem is. Dan staan ze elke keer als ze willen drinken even op die natte bodem. Winters is de weide of paddock meestal nat genoeg en moet je vooral opletten dat ze niet te lang op stal staan waar de (vieze) bodem al snel slecht is voor de hoeven.

Horses15899

Berichten: 36
Geregistreerd: 05-03-16

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:01

Zonnebloem olie kan ook alleen werken en dan eerst afspuiten en dan smeren ik doe dat 2 keer per week :+ :+

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:04

Kokosvet werkt hier erg goed..

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:28

Ik smeer er werkelijk NOOIT wat op.
In de zomer zijn ze misschien iets droog als het een warme droge wei is maar dan nog doe ik er niks aan. Paard is inmiddels 28....

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:27

Thanks voor alle reacties! Ik vroeg het mij af, er zijn zoveel invet middelen te koop dat ik mij afvroeg of het überhaupt wel werkt.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:48

Mijn hoefsmid raad het af en zegt dat ik ze beter een keer nat kan spuiten. Nooit geen problemen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:35

Vet en olie tasten de beschermlaag van de hoef aan. NIET doen dus, niet alleen onnodig maar ook nog eens schadelijk.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:08

Ik smeer duo protection erop, hoeven gingen er wel op vooruit vond ik :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:18

Hoeven invetten werkt niet. Voor geen meter....
Als je de hoef invet trekt er vet in en kan er geen vocht meer intrekken. Dat vocht is nodig om de hoef in conditie en soepel te houden. Vet trekt er misschien een millimeter in maar werkt dus als regenjas.
Mijn vraag is ook: Wat probeer je te bereiken?
De hoef gaat er mooi van uitzien, maar of dat belangrijker is dan de gezondheid van de hoef....

Ook is het een fabel dat je eerst moet natmaken en dan moet smeren om het vocht er in te houden. Grote onzin, dat vet dat blijft er wel een paar weken in zitten en al die tijd werkt het als regenjas.

Als je de hoeven van je paard wilt verwennen dan zet je je paard elke dag een kwartiertje in een modderbadje, Dat vinden ze fijn.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:30

In de winter staan ze veel in de modder dus dan krijgen ze t alleen voor het mooi als de hoefsmid is geweest om de 8 weken.
Wel doe ik het in de zomer als ze schoon zijn, om scheurtjes en afgebrokkelde hoeven te voorkomen.

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:52

Ik heb zelf de hoeven ook nog niet ingevet, maar meestal lijkt het ook niet nodig :)

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:59

Mijn hoefsmid heeft inderdaad ook gezegd dat het helemaal niet goed is voor de hoeven om ze vaak in te vetten.
Ik vet ze alleen in als ik wedstrijd heb (3 keer per jaar, afgelopen jaar :') ), netjes de benen wassen en dan een laagje vet over de hoeven, inderdaad puur omdat het er mooi uit ziet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:03

Ik vet ook niet in.
Wat dat betreft heeft de ruitersportzaak niet veel aan mij hoor :D
Of de hoefsmid zou iets aan moeten raden. Maar dat komt dan ook weer nooit voor.
De paardenhoef is heel mooi gemaakt, die kan zonder rommel uit de paardenwinkel prima groeien.
Wel staan mijn paarden de hele dag buiten.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:10


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeven invetten werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:13

Dat valt bij mij ook onder de noemer vet.
Laat ik het anders omschrijven.
Ik smeer er niets op.