Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 00:11

Mijn paard is sinds aantal dagen kreupel en heeft wat vocht onder z'n knie en op de kogel.

DA komt scannen en heeft aangekondigd uit te willen gaan verdoven. Niet ongebruikelijk natuurlijk maar ik ben geen fan van naalden in gewrichten. Jaren geleden hebben ze bij een ander been vocht eruit laten lopen toen deze dik was. Hier was een behoorlijke infectie achteraan gekomen. Zodoende dat ik wat huiverig ben.

Bij eerdere scan's op andere momenten, andere benen en andere dierenartsen is er nooit uitverdoofd.

Hoe moet ik dit zien? Is dit echt nodig als het toch wel duidelijk op of onder de knie zit?

Het gaat mij absoluut niet om de kosten maar zoals aangeven over de naald vanuit een niet geheel steriele omgeving in het gewricht.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:14

Ik vermoed dat de da bedoelt dat je paard een lichte verdoving krijgt om braaf te zijn met de scan.
Dis niet in het gewricht hoor. Suc6 en super dat je een scan laat maken

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:18

Scan kan op zich prima zonder uitverdoven.


Maar ik denk dat hij wil uitverdoven, om zo te kunnen bepalen welk gebied er gescand moet gaan worden.
Anders is dat wat gokken natuurlijk.

Maar dit kun je toch prima vragen aan / overleggen met de persoon die het onderzoek komt doen?


Ik weet dat ook veel paarden een licht roesje krijgen, zodat er minder risico is voor materiaal en persoon die scant. Kan natuurlijk ook nog zijn dat die verdoving bedoeld werd?

Mijn paard heeft meerdere scans gehad in het verleden. Zowel met als zonder uitverdoven. (controle scans sowieso zonder)

Mijn paard was zo braaf dat ze het scannen zonder roesje aandurfden, maar ik begreep dat dat niet vaak voorkomt.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:19

Daadwerkelijk uitverdoven zijn volgens mij trouwens ook geen injecties Ìn de gewrichten.

Er wordt steeds een gebied verdoofd, maar van wat ik gezien heb zijn die injecties onderhuids, maar níét in de gewrichten.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 00:24

Nee uitverdoven. Vanuit de hoef naar boven steeds een stukje hoger verdoven. Waneer hij niet meer kreupel is kunnen ze daaronder gaan scannen omdat, wat er dan ook zit, lager zit dan de laatste verdoving.

Ik bedoel niet het eventuele roesje.

Natuurlijk kan ik dit vragen maar ik ken deze dierenkliniek en hun werkwijze nog niet zo goed. Ik kan mij goed voorstellen dat ze dit makkelijker vinden dan zoeken. Dit laatste heeft mijn voorkeur. Vandaar ook mijn vraag. Kan ik het uitverdoven weigeren? Is het echt een vereiste?

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 00:26

Femke_Tweety schreef:
Daadwerkelijk uitverdoven zijn volgens mij trouwens ook geen injecties Ìn de gewrichten.

Er wordt steeds een gebied verdoofd, maar van wat ik gezien heb zijn die injecties onderhuids, maar níét in de gewrichten.


Volgens mij wel... nooit gevraagd maar wel bij andere paarden gedaan zien worden.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:29

Maiske schreef:
Nee uitverdoven. Vanuit de hoef naar boven steeds een stukje hoger verdoven. Waneer hij niet meer kreupel is kunnen ze daaronder gaan scannen omdat, wat er dan ook zit, lager zit dan de laatste verdoving.

Ik bedoel niet het eventuele roesje.

Natuurlijk kan ik dit vragen maar ik ken deze dierenkliniek en hun werkwijze nog niet zo goed. Ik kan mij goed voorstellen dat ze dit makkelijker vinden dan zoeken. Dit laatste heeft mijn voorkeur. Vandaar ook mijn vraag. Kan ik het uitverdoven weigeren? Is het echt een vereiste?

Lijkt me dat je dit in overleg kan weigeren. Je zal alleen een stuk meer geld kwijt zijn omdat het hele been gescand moet worden ipv het gebied wat na het uitverdoven naar voren komt :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:32

Maiske schreef:
Nee uitverdoven. Vanuit de hoef naar boven steeds een stukje hoger verdoven. Waneer hij niet meer kreupel is kunnen ze daaronder gaan scannen omdat, wat er dan ook zit, lager zit dan de laatste verdoving.

Ik bedoel niet het eventuele roesje.

Natuurlijk kan ik dit vragen maar ik ken deze dierenkliniek en hun werkwijze nog niet zo goed. Ik kan mij goed voorstellen dat ze dit makkelijker vinden dan zoeken. Dit laatste heeft mijn voorkeur. Vandaar ook mijn vraag. Kan ik het uitverdoven weigeren? Is het echt een vereiste?


Dan zullen ze alles op de foto moeten zetten. Lijkt me een tijdrovend, en dus erg duur, grapje. Bovendien kan het zijn dat ze niks in de harde delen vinden en je alsnog moet gaan uitverdoven om verder onderzoek te gaan doen in de zachte delen. Onhandige, langdurige (en dus stressvollere) werkwijze.

Mits goed uitgelegd (en als je betaald) willen ze vast wel die langere route volgen maar wil je dat echt?

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 00:45

Er moet gescand worden Troi, voor foto's zijn vooralsnog geen aanleidingen.

Ik heb meerdere paarden uitverdoofd zien worden en het is best een tijdrovend klusje. Spuiten, wachten, bewegen en dat meermaals. Kogelgebied scannen en zo naar de knie toe duurt niet heel veel langer. Daarom kan ik ook niet helemaal bedenken waarom scannen niet zonder uitverdoven zou kunnen als het aangedane gebied te overzien is?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 02:00

Omdat het gebied waar het paard kreupel op loopt niet alleen pezen of banden hoeft te zijn maar ook het gewricht kan zijn, en dat pak je er met een scan dan weer niet uit. Uitverdoven gaat volgens mij niet in het gewricht maar de zenuw wordt lam gelegd.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 02:17

Uitverdoven is niét in het gewricht.
Iemand zei het eerder al, het is onderhuids.
En nog iets specifieker; in de zenuw.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 02:54

Uitverdoven wordt niet in het gewricht gedaan, enkel de zenuwen in het gebied worden geblokkeerd.
Het kan wel in de gewrichten maar dit wordt enkel gedaan als er na gewoon uitverdoven een vermoeden is, dat het in het gewricht zit. Dan moet de DA wel een andere keer weer langskomen omdat de eerdere verdovingen eerst helemaal uitgewerkt moeten zijn ;)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:26

Uitverdoven is een manier om te achterhalen in welk gebied het paard kreupel loopt. Dit doen ze door de zenuwen te verdoven en niet door dingen in het gewricht te spuiten.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:10

Inderdaad gaat uitverdoven niet in het gewricht, maar in een zenuw die al dan niet over een gewricht heen loopt. Dierenartsen zijn over het algemeen erg voorzichtig met dingen in het gewricht spuiten omdat ook zij liever niet het steriele gewrichtskapsel doorbreken.
Dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken over het uitverdoven. In dit geval zou ik dat zelf ook zeker laten doen. Als nou ergens echt een duidelijke bult zit dan zou ik daar meteen de echo op willen. Maar het hele onderbeen goed scannen is heel veel werk en duurt lang (ook voor het paard niet prettig). Na uitverdoven kan de dierenarts veel specifieker zoeken.

Maar weigeren kan natuurlijk wel als je het echt niet wil. Jij betaalt dus jij bepaalt uiteindelijk.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:32

Hoeft zeker niet nodig te zijn, bij mijn paard is er gewoon zonder verdoving gekeken, vervolgens gescand en ook rontgen gemaakt. Diagnose was daarmee duidelijk genoeg. Moet wel zeggen dat mijn paard een hele brave is wat dat betreft en mijn dierenarts hem daarin ook wel kent.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:06

Goedemorgen!

Ben door jullie wel enigzins gerustgesteld. De keer dat ze zijn gewricht leeg hebben laten lopen zijn ze vrijwel zeker in zijn gewricht geweest. Ze hebben de naald ook een paar keer teruggehaald en bewogen. Daarna de fikse infectie.

Ben er niet faliekant op tegen maar wel huiverig voor na mijn eerdere ervaring. Dit in combinatie met een nieuwe dierenarts.

Sommige dierenartsen schijnen bij mij af te kunnen lezen dat koste nog moeite mij teveel zijn als het mijn dieren aangaat. Zo heeft een arts mij een beugel aan proberen te smeren voor mijn chihuahua, zodat zijn tanden mooi recht zouden staan. Niet omdat hij moeite zou hebben met eten. Zo nog een aantal voorbeelden. Ze mogen alles doen wat nodig is, met de nadruk op wat nodig is.

Als het goed is komen ze vandaag, nog even telefoontje afwachten. Heb een Hollandse mond dus zal vragen of het nodig is en mijn bezorgdheid aangeven.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:34

Als jij het niet wil, kun je dat gewoon aangeven.
De redennvan het uitverdoven is vooral om te zien waar het paard op reageerd. Dan kun je gericht scannen.
Daarbij kunnen er met scannen afwijkingen naar voren komen, waar het paard eigenlijk helemaal geen last van heeft - terwijl je dus wel neen bemerking ziet. Zonder uitverdoven weet je dus nooit 100% zeker of het probleem dat je ziet, ook het daadwerkelijke probleem van je paard is.

Je moet vooral kiezen waar jij je goed bij voelt. Kan ook zijn dat er 1 duidelijk probleem wordt gevonden op de scan - alleen zullen ze wsl wel meer moeten scannen voor de lokatie.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:39

Een been uitverdoven gaat inderdaad niet in het gewricht, ze verdoven zenuwen op verschillende plekken om de locatie van het probleem te kunnen vinden, dan kun je gerichten zoeken en scannen, en wordt het dus minder kostbaar dan wanneer je een heel been moet gaan scannen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:41

Ik denk niet dat er een DA is die de pees zal willen scannen zonder dat het paard zelf verdoofd is. Je wilt zo'n dier wel een roesje geven, anders is het scannen echt lastig (paard te beweeglijk). Ze zullen het been ook serieus kaal gaan scheren.

Voor een kreupelheidsonderzoek kan uitverdoven van stukjes van het been nuttig zijn. Uitverdoven is dus niet nodig voor het scannen zelf, maar wellicht wil je DA eerst een kreupelheidsonderzoek doen en daarna gaan scannen. Aangezien er vocht op de locatie zit, is het wel nog maar de vraag of scannen mogelijk is. Vocht verhindert een goed beeld.

Vertrouw op je DA. Als die wil verdoven, laat hem dat dan gewoon doen. Je wilt toch weten wat er aan de hand is? Je paard overleeft die naaldjes heus.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:01

Als er duidelijk is waar.het zit kunnen ze best gelijk scannen hoor, en ook zonder verdoving. Mijn DA scant/rontgent ook altijd zonder verdoving of roesje. Uitverdoven doen we alleen als het niet duidelijk is waar de blessure zit

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:15

Maiske schreef:
Goedemorgen!

Ben door jullie wel enigzins gerustgesteld. De keer dat ze zijn gewricht leeg hebben laten lopen zijn ze vrijwel zeker in zijn gewricht geweest. Ze hebben de naald ook een paar keer teruggehaald en bewogen. Daarna de fikse infectie.

Ben er niet faliekant op tegen maar wel huiverig voor na mijn eerdere ervaring. Dit in combinatie met een nieuwe dierenarts.

Sommige dierenartsen schijnen bij mij af te kunnen lezen dat koste nog moeite mij teveel zijn als het mijn dieren aangaat. Zo heeft een arts mij een beugel aan proberen te smeren voor mijn chihuahua, zodat zijn tanden mooi recht zouden staan. Niet omdat hij moeite zou hebben met eten. Zo nog een aantal voorbeelden. Ze mogen alles doen wat nodig is, met de nadruk op wat nodig is.

Als het goed is komen ze vandaag, nog even telefoontje afwachten. Heb een Hollandse mond dus zal vragen of het nodig is en mijn bezorgdheid aangeven.


Iets injecteren is denk ook wel compleet iets anders dan er iets uit laten lopen.
Toen hebben ze waarschijnlijk een goedje vol met bacterien uit het gewricht laten lopen.

Nu spuiten ze steriel verdoving onder de huid.

Ik denk inderdaad dat je niet te veel zorgen hoeft te maken

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:03

Een update....

Er is niet uitverdoofd en ook niet over gesproken. Schijnbaar was er een goede overdracht tussen de twee verschillende dierenartsen, het was een andere arts dan de dag ervoor. Ik heb afgelopen woensdag een paar keer op het harde op en neer moeten draven en toen konden we gelijk gaan scannen.

Omdat er geen duidelijke plek was heeft de arts allebei de benen afgescand. De enige afwijking welke hij kon vinden zat op de aanhechting van de tussenpees, interroseus. Geen gat of scheur maar een afwijking, op de scan zag je zwarte strepen op de aanhechting.

Op het beeld zat nog er nog redelijk wat vocht waardoor dit voor de arts niet beter in beeld te brengen was. Ook kon hij niet helemaal rijmen waarom het hele onderbeen vocht had en niet alleen bij de kogel/aanhechting. Voor nu kon hij er niets anders aan vinden.

Ik moet nu vier weken opbouwend stappen en koelen. Gelukkig mag hij wel op een postzegel naar buiten. Exact hetzelfde heeft hij tien jaar geleden gehad op zijn andere voorbeen, toen was het voorschrift stalrust en stappen. Schijnbaar wordt dit advies niet veel meer gegeven.

Als het goed is zal het vocht (redelijk snel) weg moeten trekken waardoor er na vier weken een duidelijker beeld op de echo gegeven kan worden.

Op zich goed nieuws voor alsnog. Dat er iets zit is heel jammer maar gelukkig ben ik er heel erg op tijd bij.
Laatst bijgewerkt door Maiske op 06-01-17 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Uitverdoven vereiste voor een peesscan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:09

Suc6 met het herstel!