aanraders voor een city trip Krakau?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 15:21

met 2 weken zit ik in Krakau een paar dagen en maken we er meteen maar een citytripje van.

Wat zijn de aanraders om te zien?
het is er nu vrij winterachtig geloof ik :+ , Snow boots mee of niet?
Prijs technisch qua eten en drinken? op wat voor nivo zitten we dan :)

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:24

Krakau zoiezo naar Auschwitz, zeker iets wat je eens gezien moet hebben :)
De zoutmijn daar in de buurt, Tatra en de 'Grote Markt' zijn ook wel mooi!

Ik ben er op eindejaarsreis geweest, maar verder vond ik er weinig 'spektakel' aan :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:25

Ik heb er heerlijk gegeten voor weinig geld. Ben bij de zoutmijn geweest en auschwitz. Was ook een erg mooie stadskern. Moet zeggen dat ik er wel in de lente ben geweest toen dus dat was kwa weer toch anders ;)

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:06

Azmay schreef:
Ik heb er heerlijk gegeten voor weinig geld. Ben bij de zoutmijn geweest en auschwitz. Was ook een erg mooie stadskern. Moet zeggen dat ik er wel in de lente ben geweest toen dus dat was kwa weer toch anders ;)


Als aanvulling ook zeker naar kasteel Warwel gaan. Wees er wel vroeg bij want bepaalde tickets zijn snel uitverkocht. Wij hadden veel aan de 100% krakau gids welke ik online gekocht had. Ook leuk eten in een sterrenrestaurant. Dat is in Polen nog leuk om te doen.

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:52

Auschwitz indd!

Wat wij ook heel indrukwekkend vonden was schindler factory. Dit museum gaat vooral over de tijd dat Krakau bezet was. Door de tentoonstelling krijg je echt het gevoel alsof je door de oorlog loopt. (wat wij overigens ook vrij heftig vonden.)

Trek hier zeker 2 uur voor uit om het rustig door te lopen! Probeer ook 's ochtends vroeg te gaan, bij ons was het in de ochtend heerlijk rustig! Overigens hebben wij de route gewoon zelf zonder gids gelopen, goedkoper en prima te doen ! :)

Voor ons was dit echt een toevoeging op Auschwitz.

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:55

Schindler wilden wij ook doen met school, maar was nationale feestdag. Sta je lekker voor een gesloten museum natuurlijk :Y)

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:58

Wij zijn met school idd naar Auschwitz geweest, zeker een aanrader. En een hele fietstour door de staf met een gids die echt overal wat over kon vertellen (in ons geval met name over de geschiedenis en icm de oorlog want dat was tenslotte een beetje het thema). Schindler lijkt me ook een aanrader maar niet geweest want ik geloof dat het toen dicht was :+

Eten en drinken etc. kost echt serieus niks, super nice :')

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:01

Ik vond de zoutmijn erg leuk :j had het oubollig verwacht, maar het is echt indrukwekkend.

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:03

Ja de zoutmijn vond ik ook geweldig! Wij hadden ook een super enthousiaste gids, sommige groepen hadden dit niet en dat maakte toch wat verschil blijkbaar. :)

Ohja, Pools eten is wel speciaal. Wij kregen 1 keer een hele reeks Poolse gerechten maar zowat niemand lustte het. Wel zoiezo eens proberen, maar het is wel een heel ander smakenpatroon. :Y)

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:03

De meeste dingen zijn al genoemd idd; het oude centrum is erg mooi en gezellig, de zoutmijnen zijn bijzonder en Auschwitz is wel een must (hoe gek dat ook klinkt).
Ik heb er een paar jaar geleden een topic over gepoend op fotokunst.

Voor wat betreft je vraag over snowboots; niemand hier is helderziend en kan je vertellen wat het weer doet over een paar weken. Houd gewoon de weersverwachting in de gaten ;)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:09

Wij zijn in Oktober 4 dagen naar Krakau geweest en hebben daar Auschwitz & Birkenau bezocht, dat waren twee kampen en was goed voor een volle dag. De overige dagen hebben we onder andere de zoutmijn bezocht en zijn we naar Schlinder's Factory geweest en we hebben ook nog een dag gewoon door de stad gelopen. De stad zelf is erg mooi en daar kun je je ook wel een dag vermaken. Er is onder andere een mooi kasteel en daar zijn we ook in geweest. Wij hebben ook nog een tour met zo'n karretje gemaakt door de Jodenbuurt/Getto, daar waar de muur omheen stond. Er kwam een Nederlands stemmetje uit de speakers welke ook nog interessante dingen vertelde.

Eten en drinken is vrij goedkoop! En het was heel koud, dus neem warme kleding mee :brr:

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:11

Ik vond het Poolse eten echt heel lekker! En super goedkoop :j

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:38

Krakau heeft mij toen zo positief verrast! :) ik ben er in 2008 geweest toen ik graag naar Auschwitz wilde en we hebben toen een appartement in het centrum geboekt puur omdat het een aardige grote stad vlakbij Auschwitz was :o Al was het toen ook nog helemaal niet zo bekend als dat het nu was.

We zijn dus uiteraard naar Auschwitz en naar Auschwitz Birkenau geweest. Absoluut doen, ontzettend indrukwekkend!! Wij hebben toen vooral wat dingen gedaan wat met de oorlog te maken had en zijn zo ook bij Schindler's Factory geweest en hebben we nog een rondleiding met een Poolse gehad door de Joodse getto. Dat was ook heel speciaal met alle lokale verhalen die werden verteld.

Het kasteel Wawel (en kathedraal) vond ik ook echt super mooi! Het ligt op een heuvel en is echt heel mooi onderhouden etc.

Verder vond ik het plein ook gewoon erg gezellig en zijn de Poolse mensen heel vriendelijk :) Het eten is ook erg lekker en goedkoop!

Krakau vond ik dus zeker een aanrader en gewoon een hele gezellige stad! :D

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:08

dit zijn al handige tips! bedankt zover!

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:29

Wanneer vertrek je? Ik ga namelijk ook binnen 2 weken naar Krakau :).
Wij (mijn man en ik) vertrekken 17-01 vanuit Eindhoven. 18-01 heb ik al een excursie gereserveerd naar Auschwitz. :) Zal wel koud zijn, maar ik heb er wel zin in!

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:42

Krakau is een mooie stad, ben er in 2015 twee keer geweest en wil dit jaar terug :)
Excursie naar Auschwitz-Birkenau is een aanrader, ben met twee verschillende organisaties gegaan en beide keren andere dingen gezien en kregen ook ruim de tijd.

Kazimierz is de oude Joodse wijk, daar zijn ook plaatsen terug te vinden die in de film van Schindler's List zijn gebruikt.
De fabriek van Schindler is geloof ik op maandag(middag?) gratis en ook mooi om gezien te hebben. Bepaalde delen zijn ook in de film gebruikt.

Main Markt Square is ook heel leuk, overal eettentjes, winkeltjes, ziet er gezellig uit en is betaalbaar.
Het is ook goed allemaal te voet te doen, koop een kaart en je vindt de weg zo.

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:25

Kan je ook leuk winkelen in Krakau? bv een leuke sjaal of must kopen (zal nodig zijn)?
Of iets van kleding of schoenen? En is dat dan ook goedkoper dan in NL?

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:10

Er bestaan daar ook gewoon winkelcentra ;)

Foaly

Berichten: 4849
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:28

Ik ben nog nooit in Polen geweest, maar ik gok zo dat je er wel mutsen en sjaals zult kunnen krijgen :D

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:43

Met winkelen kan je volgens mij het beste pinnen in Zloty, dat is het voordeligste. Vlakbij het centraal
station zit een groot winkelcentrum. In het oude centrum heb je ook nog de Lakenhal (Sukiennice), hier verkopen ze voornamelijk souvenirs! :)

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:04

Betaal idd met Zloty, en probeer zo veel mogelijk te pinnen in een keer om bankkosten te voorkomen (let wel op zakkenrollers natuurlijk ;) )
Alles waar je met euro betaald is het veel te duur!
De grote winkels zitten niet in het centrum maar nét iets er buiten in dat winkelcentrum, wel op loopafstand van het centrum hoor. Maar dat vind ik wel z'n charme hebben. Geen grote ketens in de mooie oude binnenstad, maar kleine boetiekjes en cafés.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:51

Er ligt net buiten het centrum een winkelcentrum en iets verder weg ook een outlet met veel merken.

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 10:38

DinkyOmie schreef:
Wanneer vertrek je? Ik ga namelijk ook binnen 2 weken naar Krakau :).
Wij (mijn man en ik) vertrekken 17-01 vanuit Eindhoven. 18-01 heb ik al een excursie gereserveerd naar Auschwitz. :) Zal wel koud zijn, maar ik heb er wel zin in!


ook de 17e vanaf Eindhoven!

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:12

nelis schreef:
DinkyOmie schreef:
Wanneer vertrek je? Ik ga namelijk ook binnen 2 weken naar Krakau :).
Wij (mijn man en ik) vertrekken 17-01 vanuit Eindhoven. 18-01 heb ik al een excursie gereserveerd naar Auschwitz. :) Zal wel koud zijn, maar ik heb er wel zin in!


ook de 17e vanaf Eindhoven!


Whaha, dan zullen we wel in het zelfde vliegtuig zitten :) :)

KMF

Berichten: 480
Geregistreerd: 30-09-08

Re: aanraders voor een city trip Krakau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:33

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie het vonden!

Wij zitten ook te kijken maar vraag me af welke tour je moet boeken enz. Jullie doen 6 a 7 uur, twee kampen? en gaan jullie op eigen gelegenheid daarheen vanuit krakau?