Backpacken met honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 12:53

Eerste kerstdag en wat doe je dan... juist nadenken over je vakantie volgend jaar haha
Ik heb 3 beaucerons waarvan de oudste bijna 10 is. We lopen elk jaar mee met de cunos dogtrail en daarnaast gaan we met een groep vrienden en honden naar levaly (Ardennen) zo ook weer as maart :)
Nu heb ik afgelopen zomer lekker gekampeerd alleen met de honden en m'n tentje.. heerlijk vond ik het.
Nu wil ik nog een stapje verder zolang het lukt met de oudste hond (die nu nog makkelijk de dogtrail a 20 km pd uit loopt) en een paar dagen backpacken en evt een paar dagen op dezelfde plek in een huisje oid
Zijn er mensen met ervaring? Alle info is welkom, welk gebied, welke routes, etc


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn 3tal, welke uiteraard goed luisteren en makkelijk mee te nemen zijn.. behalve de grootte dan natuurlijk ;)

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:31

Gaaf idee! Gaat je met eigen vervoer? Heb zelf geen hond, maar zit met wel eens te bedenken of je ook met hond kan backpacken. Toen bedacht ik me dat voer meenemen wel eens lastig kon zijn.... Zeker als je met tent enz op pad gaat. Er is toch wel een max gewicht wat te dragen is.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:38

Wow wat een prachtig stel goed luisterende honden ! Het lijkt mij een leuk idee en volgens mij ook best uitvoerbaar maar wil je dan in Europa blijven en hoe lang wil je weg blijven? Als je in de Benelux blijft dan kun je volgens mij wel elke avond ergens voer kopen met de supermarkten die zo lang open blijven ( afhankelijk van wat je voert uiteraard) en hoef je niet zoveel mee te sjouwen. Van te voren de route met overnachtingsplaatsen en dichtstbijzijnde winkels goed uitzoeken wil wat meer zekerheid geven wellicht. Als het goed is hebben wij volgend jaar een logeerhuisje af, mocht het zo zijn dan ben je welkom met je honden en zo kun je misschien wel meer overnachtingsplaatsen vinden via Bokt? In ieder geval heel veel plezier !

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:39

Geweldig. Ik heb er geen ervaring mee, maar wat een prachtige vakantie. Helaas kan ik je geen tips geven, maar ik lees graag mee.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:46

mvdende schreef:
Gaaf idee! Gaat je met eigen vervoer? Heb zelf geen hond, maar zit met wel eens te bedenken of je ook met hond kan backpacken. Toen bedacht ik me dat voer meenemen wel eens lastig kon zijn.... Zeker als je met tent enz op pad gaat. Er is toch wel een max gewicht wat te dragen is.


Je hebt rugzakken voor honden, die kun je voor een deel gewoon vullen met hun voer en water.
En lichtgewicht tentjes, maar 3 honden, hoe doe je dat?

Interesant idee, misschien moeten mijn boef en ik ook eens 5 dagen de Ardennen in.

maras schreef:
Als het goed is hebben wij volgend jaar een logeerhuisje af, mocht het zo zijn dan ben je welkom met je honden en zo kun je misschien wel meer overnachtingsplaatsen vinden via Bokt? In ieder geval heel veel plezier !


Waar zitten jullie?

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:50

Leuk topic! Wij struinen ook heel wat af met onze honden. Paar jaar geleden in Winterbergen (Duitsland) geweest, was erg goed bevallen.
Komend jaar willen we graag gaan backpacken in Oostenrijk en Slovenië met de honden

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:25

Voer lijkt me in het geval van Essiesilly niet van belang om mee te nemen. ;) Dus dan blijft er meer ruimte over voor andere zaken.

Ik volg je topic, Es. Lijkt me erg gaaf!

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 14:53

Wat een leuke reacties al!
@ mvdende ik voer vers (karkassen, spiervlees, orgaanvlees) en ze zouden okk brokken kunnen eten maar kan net zo goed voor een paar dagen een kip meenemen oid en dan weer wat kopen kortom.. komt goed :)
Ik wil er inderdaad met de auto heen, veel andere mogelijkheden heb je niet echt mer 3 grote honden.

@maras dank je :) ik wil in Europa blijven ja, het meest trekt me de Franse Alpen of Noorwegen

@a3a1 ze luisteren goed maar ik vrees dat als er voer in hun rugzakjes zit dat dan al snel op is haha
Idd zo n lichtgewicht pop up tent en de honden slapen buiten (lopen niet weg)

@avalon gaaf zeg! Hebben jullie zelf routes uitgezocht of georganiseerde reis?

@merel thanks!

Ik wil overigens Ong 4 a 5 dagen en evt daarna nog 2 dagen ergens vast blijven

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:09

We organiseren het altijd zelf. We boeken meestal de de overnachtingen van te voren. We kijken waar we graag heen willen en dan boeken we wat. Alleen hoe lang we waar blijven vind ik altijd zo lastig te bepalen. Het liefst ga ik helemaal op de bonnefooi, maar niet overal zijn onze harige medereizigers even welkom :)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 15:23

Ja idd dat snap ik.
Wat mijn plan is is iets te zoeken (appartement oid) waar ze wel welkom zijn, vanaf daar te starten en een route van Ong 4 dagen lopen, slapen in het tentje in de natuur, en weer uitkomen bij dat appartement waar we dan nog een paar daagjes blijven voor ik terug ga.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:29

Heel gaaf idee. Helaas geen ervaringen in backpacken mét hond, maar staat wel al heel lang op mijn bucketlist. Hou ons op de hoogte!

Ben wel wezen backpacken in Noorwegen. Het makkelijke is daar dat je overal een tentje op mag zetten. Plus dat het een van de mooiste landen is waar ik tot nu toe ben geweest! Zeker een aanrader! Maar over regels/wetgeving van honden meenemen ben ik niet van op de hoogte.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:34

Ik heb vorig najaar 10 dagen (300 km) door Nederland gewandeld (met rugzak/tent a 18 kg) en dus ook met hond en rugzak (1kg brokken). Gelukkig redelijk kleine hond (wel sterk) dus weinig voer nodig, en ik liep eigenlijk altijd van huis naar huis (bij mensen aanbellen of gewoon mensen tegenkomen en daar slaapplek krijgen in de achtertuin. Op deze manier kreeg mijn hond dus ook altijd wel iets lekkers of hadden ze zelf honden etc. En ik kocht regelmatig wat lekkers in de supermarkt. Verder zijn we allebei deze wandeling wel afgevallen omdat we allebei veel energie verbruikte en relatief weinig aten. Zij droeg in haar eigen rugzakje haar brokken en poepzakje plus vuilniszak (bij regen over de hond heen te doen). Niet helemaal te vergelijken met echt backpacken. Hond loopt nog maandelijks met de rugzak en vind het geweldig, rugzak betekend lange wandeling!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:17

Citaat:
@a3a1 ze luisteren goed maar ik vrees dat als er voer in hun rugzakjes zit dat dan al snel op is haha
Idd zo n lichtgewicht pop up tent en de honden slapen buiten (lopen niet weg)


Ja 3 he, andere wisselweking :+
Weet niet of ik dat zou durven, mijn hond buiten laten slapen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 23:03

Wat leuk zus Jacobs :)

Ik zit heel erg naar de Franse Alpen te kijken, praaaachtige wandelingen te maken. Het geen waar ik alleen wel rekening mee moet houden is dat er geen trappetjes oid kunnen zijn natuurlijk voor de honden. Smalle paadjes zijn niet zo n probleem, ze kunnen netjes in een rijtje achter elkaar lopen

Afbeelding
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:50

Ik zou wel even controleren of ze er los mogen.Wij waren 2 jaar terug naar de pyreneeën en daar mogen honden gewoon helemaal niet komen .In het gedeelte waar ze dan wel mochten liepen Pyreneese berghonden die dorsten aan te vallen.Dus dat was toen geen sucses.Tot dan hadden we alleen maar goede ervaringen met Frankrijk.
Ik vraag me af of Zwitserland of Oostenrijk niet een beter idee is met je honden.
Zelf zou ik het mee nemen van eten het grootste bezwaar vinden op 1 kip kunnen je honden geen 3 dagen leven.Ik zou zelf voor een high-energie brok gaan of even spieken waar slede honden het goed op doen ik weet dat ze daar voer hebben met veel energie.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 00:54

Ja dat is handig idd ;) sowieso zal ik kijken en vragen aan Franse/Zwitserse vrienden uit die regio hoe het zit met de honden daar.
Wbt eten komt wel goed, ik snap natuurlijk ook wel dat ze niet op 1 kip kunnen leven ;)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 08:51

Gister tot laat nog gezocht en ik denk dat ik het gebied/de route gevonden heb..
het is een stuk van de gr58 en de route du queyras
Via een website van mensen die ook trekken met 3 honden kwam ik op deze route welke goed te doen is zeker ook met 3 grote honden. Je komt langs dorpjes dus eten is geen probleem en bivak is er toegestaan.
http://www.timbos.nl In het sub menu staat de gelopen route van queyras
Overal kom je wel beekjes/watertjes tegen wat handig is met overnachten

Impressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:07

Dat ziet er geweldig uit in ieder geval.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:07

Gaaf plan. Ik krijg er dit voorjaar, als alles goed gaat, er een jonge hond bij. En ik heb een oudje. Dus ook aan vakantie plannen gedacht. Hier wordt het of met de (elektrische) bakfiets of met een huifkar door Drenthe. Voor voer heb ik zitten denken aan een iets simpeler voer voor die 10 dagen. Iets wat ik gewoon in de supermarkt kan krijgen. Met de huifkar kan het mee maar op de fiets wordt het denk ik te zwaar. Ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen. Dan hoef ik er misschien niet meer zelf over na te denken.
Een aantal jaren geleden ben ik met hond en paard in midden Frankrijk geweest. Dat was ook een waanzinnig gebied.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 11:51

Gaaf jenny!
Het makkelijke van mijn honden is dat ze echt alles eten. Ik kom met deze route zga elke dag langs een dorpje dus kan ik daar vlees kopen. In Frankrijk is orgaanvlees ook heel makkelijk te krijgen dus dan heb je al snel een mooie maaltijd bij elkaar. Dus ik neem maar een klein beetje droog vriesvoer mee voor onderweg :)

Veel mensen denken dat het zo lastig is als je vers voert en op vakantie gaat maar je ziet het, kan overal wel aan iets komen. Bij honden die brok eten is het een stuk lastiger omdat die niet zomaar een kip naar binnen kunnen werken als ze verder nooit vers gegeten hebben.

Maar zolang je in nl blijft hebben ze bij de meeste super markten wel wat hondenvoer.. (kwaliteit ruk maar goed)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:11

Precies voor een korte periode is het niet zo erg. Gelukkig heb ik een makkelijke eter.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 19:07

Zo we zijn alweer een hele hoop informatie verder en al naar wat spullen aan het kijken :) (een hoop kan ik lenen gelukkig!) wellicht dat ik ook nog kijk voor een rugzak voor de honden
De route die ik nu heb, althans het gebied waar ik de exacte route nog moet uitstippelen, is goed aangegeven en kan elke dag langs dorpjes komen

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:18

Ik las ergens dat je voor een popup tent wilde gaan. Zou ik niet doen als je ook een meerdaagse trekking wil doen. Z'n rond ding past nergens aan op of in een rugzak. Voor +- 100 a 150 euro heb je een licht gewicht tentje. Max 2.5 kg als je ermee wilt wandelen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:58

Kan dat heb ik idd al van de baan gegooid :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:48

Ik lees staan droogvriesvoer, kun je er iets meer over vertellen?
Zoek nog wat varianten voor hond die op ruim kilo vlees pd zit, tis soms erg lastig om voldoende voer mee te nemen en goed te houden.