Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:08

Ja ze is we knap (ookal zeg ik het zelf :p )
Wat ook nog lastig gaat worden is een zadel zoeken, aangezien ze best een korte rug heeft maar wel heel rond is.


Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:15

LianaDV schreef:
Ja ze is we knap (ookal zeg ik het zelf :p )
Wat ook nog lastig gaat worden is een zadel zoeken, aangezien ze best een korte rug heeft maar wel heel rond is.

Ghost lijkt me fijn voor zo'n paard, de meeste boomloze zijn te breed.

Voor Diva komt er denk ik een Barefoot tot ik het aan durf een duurder zadel te kopen (ook boomloos, ben fan).

JosjeDZ
Berichten: 266
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 20:40

Vanavond lesje loswerken gehad. Had het al een keertje eerder gedaan, maar ivm verhuizing even gestopt. Ging super! Erg leuk om te doen. Mijn pony is er nu ook echt klaar voor om aan de slag te gaan, merk ik (mei 2013).

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:45

Vandaag de twee merries naar huis gehaald, dus ook de 2,5 jarige! Nu rustig even laten wennen en dan ga ik rustig met haar aan de slag. Zo'n fijne merrie! Vandaag derde keer op de trailer, vorige twee keer haar er letterlijk op moeten tillen. Laatste rit was van Nederland naar Zweden, maar het knappe dametje stond er met nog geen 5 minuten op! <3

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:51

LianaDV schreef:
Ja ze is we knap (ookal zeg ik het zelf :p )
Wat ook nog lastig gaat worden is een zadel zoeken, aangezien ze best een korte rug heeft maar wel heel rond is.


Heb veel plezier met ghost.
Als je een boomloos zadel Wilt zeker een aanrader.
Vind de verstelbare kussens erg prettig bij een jong paard.
Ook de wrongen zijn bij de diverse zittingen verschillend zodat je zelf kunt bepalen wat jou het beste bevalt.

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:28

Hoe pakken jullie het zadelmak maken eigenlijk aan?

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:30

LianaDV schreef:
Hoe pakken jullie het zadelmak maken eigenlijk aan?


Zadel erop gooien en rustig rond laten lopen aan de longe. Daarna even hangen en erop stappen.
Nog geen bokken of gekke dingen meegemaakt, verwacht dat deze keer met Dief ook niet.

Anoniem

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:35

Interessant. Zo ontzettend veel heb ik er nog niet over nagedacht want ik volg mijn gevoel en wat madame aangeeft vooral.

Heb met de pad over de nek, schoft, schouder, hoofd lopen wrijven, vond ze allemaal wel lachen. Op de rug gelegd, laten klapperen, stapjes mee gezet, met het zadel ook zo (minus hoofd).

Volgende stap is hier zadel + stijgbeugels, die heeft ze nog niet leren kennen. Ook daar mee klapperen en stap/draf/galop.

Hangen en zitten wil ik eerst met BBP gaan doen, geen idee waarom, maar lijkt me gewoon prettiger/makkelijker haha. (En dat duurt hier dus nog wel goed een maand of 8 gok ik)


xx_Irisje

Berichten: 12341
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:33

Ik pak het hetzelfde aan als suikermeisje, ik doe veel longewerk met de jonge paarden dus bijzetjr maar ook dubbele longewerk. Dan kennen ze het stuur en de rem al een beetje.

Vandaag voor het eerst zadeltje opgehad, ze heeft geen bok gegeven... Afbeelding

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:07

Ik kijk gewoon wat goed voelt op dat moment, heb geen vaste volgorde. Vandaag heeft mijn zusje een paar keer over hem heen gehangen, gaf er helemaal niks om haha. Vond al die aandacht allang mooi!

darkadia

Berichten: 5219
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:14

Hier vanuit voorbereidend grondwerk. Leadrope om en over hem heen op diverse plekken, geluid ermee maken etc. Dus echt werken aan de basis. Maar spelenderwijs heb ik er nu wel al keertje even op 'gezeten' vanaf een hek. Verder vindt ze een dekje inmiddels prima. Singel strakker vindt ze nog iets spannend, dus dat moet nog verder worden bevestigd. Daarna eens keer op zoek naar een zadel voor haar. Heb ik nu nog niet liggen. Maar nog geen enkele bok of steiger gehad in het werk. Fijn karakter erin, maar wel angstig. Gisteren ook alvast naast haar op en neer gaan springen. Vond ze ook spannend maar meer dan pasje opzij was t niet... Maar wil haar wel eerst dat goed bevestigd hebben voor we echt zadelmak maken en erop gaan. Verder doen we momenteel vooral veel loswerken.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:18

Springen, gekke geluiden maken en verschillende artikelen stapelen op paard doe ik al vanaf ze 11 maanden is. Beest was het eerste jaar wel erg argwanend maar nu rolt ze met haar ogen en vraagt ze zich af wat die debiele mensen nu weer hebben bedacht.
Ben dus eigenlijk al 2,5 jaar "in aan het rijden" :j

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:28

Ik doe alles een beetje door elkaar. Maar toe nu toe heb ik het volgende gedaan. Pad, met touw swiepen en druk geven op de buik, longeersingel, boomloos zadeltje zonder beugels daarna met, hoofdstel, westen zadel en lange lijnen voor het sturen....

Vergeet waarschijnlijk nog wat dingen. Enige is het aansingelen vindt hij niet echt tof, maar doet alleen een beetje weglopen ervoor. Dit moet nog bevestiging krijgen.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:58

Afbeelding

Gisteren zijn m'n vriendinnekes gebracht *\o/* Beetje onwerkelijk nog, mijn eigen pony's op m'n 'eigen' wei! (ik huur het land)
Ze zijn 7&8, maar Gladys (de schimmel) is onbeleerd. Jula, de vos, kent wat meer maar heeft lang niks hoeven doen.
Vandaag met een vriendin erheen gegaan, ze hinnikten toen ze ons zagen <3 Pony's vastgezet, gepoetst, hoofdstelletjes gepast. Ik had op de gok twee dubbel gebroken bustrensjes van 10,5cm gekocht en die gok lijkt een goeie. Halsters erover en door de wei gaan lopen, geoefend met stap/draf/ho/terug. Leren wachten als de ander al wegstapte. 'Om' bij het poetsen moeten ze ook nog leren. Dus echt de basis. Pikten ze heel goed op! :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:38

Met die van mij schriktraining gedaan. Op het begin was hij heel bang voor wapperende vuilniszakken. Nadat deze weg waren heeft hij eerst zelf een tijdje rondgerend, maar uiteindelijk alles netjes aan de hand gedaan :D
Afbeelding
Afbeelding

Trouwens ook zijn manen in een sportcoupe geknipt. Het was aardig lang en dun. Vind dit veel volwassener staan :) Zijn nek komt er ook mooi uit zo

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

GabberGill

Berichten: 5547
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:45

Ik alles zoals suikermeisje alleen is dit idd per paard verschillend.

GabberGill

Berichten: 5547
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:51

Afbeelding
Afbeelding

Mijn bink is bijna 3
Heb veearts contact gehad en ik mocht hem iets bij zetten met de longeerhulp. Hij is superbraaf en wordt langzaam aan echt paard. Ik zelf ben niet zo van de bijzet en vastzetten of Pessoa, maar meer van de dubbele lijnen. Ik moest dit alleen even blijven doen omdat zij denkt dat ik met dubbele lijnen eerder te ver zal gaan of iig die ervaring heeft ze met vele, maar ik weet Nog niet of dit helemaal mijn ding is. Gabb wordt natuurlijk sterker gemaakt met een reden, maar voorlopig gaat alles super

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:34

Zoals suikermeisje al omschreef in logische volgorde.

Mijn paard is helaas geen opgevoed jonkie toen ik dr kocht.
Beetje een veulen/jaarling in een groot paardenlichaam met de nodige negatieve ervaringen.
Dat maakt dat ons stappenplan vrij traag verloopt en een lange aanlooptijd heeft gehad.
De eerste maanden na aankoop alleen met het stukje vertrouwen en ontspanning bezig geweest.
Omdat ze in de aanwezigheid van een mens alleen maar angstig en gestresst Kon reageren ( bij haar uitte zich dit in vluchten).
Was ze ook niet in staat om te leren, nu we eindelijk elkaar leren kennen en ze mij leert vertrouwen heeft ze de rust in dr koppie om nieuwe dingen op te slaan en hier de lol van in te zien.

Poeh..ik heb nog nooit zon serieus jong paard meegemaakt, zonder een klein beetje nieuwsgierheid.
Jammer dat ze lichamelijk en geestelijk zo achter heeft gelopen, want het is een schat van een dier.
Die ook nog eens Super slim en leergierig is...gelukkig komt dat er momenteel stukje bij beetje meer uit.

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:28

Vandaag een heleboel zadels gepast. Hij is dus wel 20x op en afgezadeld vandaag :o Uiteindelijk is het een heel net tweedehands dressuurzadel geworden voor een bijna geen geld. Nu kan het echte werk beginnen dus! Ik merk ook dat hij dat grondwerk heel saai vindt worden, dus we zijn er ook wel aan toe :)

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

JosjeDZ
Berichten: 266
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-17 20:05

Eline_S_S schreef:
Vandaag een heleboel zadels gepast. Hij is dus wel 20x op en afgezadeld vandaag :o Uiteindelijk is het een heel net tweedehands dressuurzadel geworden voor een bijna geen geld. Nu kan het echte werk beginnen dus! Ik merk ook dat hij dat grondwerk heel saai vindt worden, dus we zijn er ook wel aan toe :)


Wat goed! Ik moet ook nog...Maar heb je het zadel ook zelf kunnen proberen?

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:43

Nee, dat niet. Maar dit is meer een zadeltje om hem mee te beleren. Als ik hem uiteindelijk echt ga rijden (wat denk ik nog wel een half jaar duurt) wil ik een mooi zadel aanschaffen :) Zijn bouw veranderd natuurlijk ook nog dus vind het zonde om nu al een goed zadel te kopen.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:45

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben sinds dinsdag trotse eigenaar van een 3,5 jarige merrie. Ze is echter al zadelmak, wanneer dit precies gebeurd is weet ik niet. Ze heeft een maand op een dressuurstal gestaan waar ze 3x per week bereden is geweest, dus de basis zit er wel op, naar mijn mening zelfs iets te ver gevorderd naar haar leeftijd. Ik heb gelijk gemerkt dat ze daar vrij opgekropt bereden is geweest, dus ze heeft nu de neiging om in de krul te gaan lopen als je haar iets korter neemt. Ik wil graag een stapje terug gaan, dus we focussen momenteel enkel op lang, laag en voorwaarts.

Heb haar gisteren en eergisteren gereden, natuurlijk is ze nu nog vrij fris ivm de nieuwe omgeving, maar ze doet het echt niet verkeerd. Ze is echt een schat van een paard en vrij nuchter voor haar leeftijd. Ik hang haar wel eerst even aan de longe voor ik opstap, daar leeft ze zich dan ook behoorlijk uit! Eenmaal erop lijkt ze de klik te maken dat ze zich serieus moet houden. Qua omgang is wel echt nog een puppypaard, heb al gemerkt dat niks veilig is voor haar. Wel een echte knuffelkont, maar het respect is er nog niet helemaal bij haar. Spelenderwijs zal het wel goed komen, ze is alvast heel nieuwsgierig en leert ontzettend snel!

Mijn doel is om haar 3 tot 4 keer per week gedurende 20-30 minuten haar aan het werk te zetten met rijden en/of longeren.

Dit is mijn meisje:
Toen ik haar ging uitproberen bij de verkoop
Afbeelding

Foto van vandaag, zoals ik zei is niks veilig voor haar :')
Afbeelding

Ik zou graag willen meekletsen met de vorderingen!

Why change the past, when you can own this day?

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:48

Nieuwschierig koppie snollygoster. <3

Zijn er hier trouwens meer mensen zonder bak? Heb hier alleen een klei wei dus dat beperkt me wel flink in wat ik kan.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:54

Dankje Azmay! Ook om meteen op je vraag in te pikken, ik ben deze winter tijdelijk van stalling veranderd omdat ik op mijn stalling ook enkel een buitenbak heb met leemgrond, dus ook redelijk beperkt in de winter. Vanaf april verhuis is echter weer terug naar de andere stalling omdat er waar ik nu sta dan weer minder weidegang mogelijk is.

Why change the past, when you can own this day?

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:55

Azmay schreef:
Nieuwschierig koppie snollygoster. <3

Zijn er hier trouwens meer mensen zonder bak? Heb hier alleen een klei wei dus dat beperkt me wel flink in wat ik kan.

Hier ook enkel weien en akkers :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers