Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 14:28

Ik ben niet iemand die mij graag ziek meld, dat als eerste. Ik heb mij in 2015 een dag ziekgemeld vanwege een buikgriepje en in 2016 ben ik 2 weken uit de running geweest vanwege gekneusde ribben door een ongeluk. Nu werd ik eind vorig jaar ziekig, hoesten, niezen etc en kreeg ik gisteren koorts met de bijbehorende hoofdpijn en concentratie problemen en een keelontsteking. Nou heb ik mij dus voor vandaag ziek gemeld omdat ik het gewoon echt even moest uitzieken, als ik om 05:00 zou gaan werken zou dat niet goed zijn voor m'n immuunsysteem als ik nog niet genezen ben. Dus met moeite ziek gemeld. Vanacht hele bed onder gezweet en mijn koorts is daarna gelukkig verdwenen dus het heeft absoluut goed gedaan dat ik thuis ben gebleven, voel me nu een stuk beter en heb mij dus ook beter gemeld voor morgen.

Nou stond er serieus de arbo net voor mijn deur. Was nogal verbaasd dat dit serieus voor 1 dag word gedaan.. ik stond gelukkig met m'n verrotte kop in m'n ochtendjas in de deuropening maar was echt perplex. Heb haar verteld dat ik gewoon echt ziek was en dat ik gelukkig vanacht de betere kant op ging en dus beter gemeld heb voor morgen. Verder heeft ze niet echt veel gezegd.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt en is dit een normale gang van zaken?


Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:30

Ik dacht dat de arbo dienst nooit meer langs kwam!

Wel apart ja gelijk met de eerste dag.
Misschien doen ze willekeurig mensen eruit pikken...Geen idee.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:31

Meestal doen ze dit niet meer maar ja, 2 januari dus er zullen heel veel gasten met een dikke drankkegel zich ziekmelden. Kan me wel voorstellen dat bedrijven er zeer alert op zijn, kost ze klauwen met geld. En ook de echt zieken zijn daar dus de dupe van.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 14:34

Ja ik wist wel dat ze konden lamgskomen, maar ik vind het wel heel vreemd dat het de eerste dag is. Dan vraag ik mij af of ik daar enige inbreng in heb over hoe mijn werkgever over mij denkt? Of dat het echt steeksproefgewijs is. Heb haar overigens niet binnen gelaten ivm een nest kittens wat vrij rond loopt in mijn huis momenteel :+

Was overigens dus ook ziek met oud en nieuw helaas.maar ik had toen verlof dus hoefde mij niet ziek te melden

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:37

Ik vermoed inderdaad dat er wat alarmbellen afgingen omdat je je de dag na je vakantie ziekmeldt en direct voor de dag erna wel beter meldt. Dat klinkt als 'lekker wezen stappen, nu een kater en morgen lukt het wel weer' dus dan komen ze even kijken. Als jij vervolgens zegt 'ik ben al sinds eind vorig jaar ziek en gelukkig is het nu zo goed als over' dan is dat ook weer opgelost :)

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 14:40

Ik had ook al gisteren ochtend gebeld met de mededeling dat ik mij hondsberoerd voelde, met de afspraak later nog een keer te bellen om te kijken hoe het gaat (18;00) en toen weer afgesproken om om 00:00 te bellen hoe het gaat en of ik mij wel of niet ziek meld. Niet echt een gevalletje kater :+ heb mij dus om 00;00 ziel gemeld maar het contact was al veel eerder

Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:41

Maar jij was al ziek toen je verlof had? Dus vrije dagen en ziek? Dan mag je je toch ook ziekmelden? Kost t geen dagen namelijk...


Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:42

Bedrijf waar ik werkte had dit een paar jaar geleden standaard, ter preventive van ziekteverzuim. Stond gelijk een poppetje op de stoep die dit voor ons bedrijf regelde. Hier zijn ze een paar jaar geleden gelukkig van af gestapt.

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:46

Inmiddels bijna 20 jaar geleden maar ik heb me toen om kwart voor 8 ziek gemeld omdat ik nauwelijks in staat was uit mijn ogen te kijken en alleen maar kon kotsen. Nog geen uur later stond de arbo arts aan de deur. We werkten toen met 5 mensen aan dezelfde inpakmachine en hadden ons alle 5 die morgen ziek gemeld met dezelfde klachten zonder dat we het van elkaar wisten. Was een sterk virusje dus _O- _O- _O-

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:50

Ik denk dat als bedrijven de arbo langs willen sturen, ze juist dat op de 1e dag moeten doen. Ik denk dat er meer mensen zijn die 1 dagje denken; ik heb geen zin, ik neem vandaag even vrij en meld me ziek, dan dat ze dat voor langere tijd doen. Dan ben je, lijkt me, als bedrijf zijnde het meest effectief.

En nieuwe jaar, nieuwe voornemens. Kan heel goed zijn dat ze erachter zijn gekomen dat ziekmelden steeds vaker werd gedaan, en dat ze eens willen gaan uitzoeken in hoeveel van die gevallen dat terecht is.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 14:53

Winged schreef:
Maar jij was al ziek toen je verlof had? Dus vrije dagen en ziek? Dan mag je je toch ook ziekmelden? Kost t geen dagen namelijk...

Ik heb al moeite met ziekmelden, laat staan dat doen xD ik was namelijk wel naar familie gegaan 1 januari maar heel even gebleven omdat ik mij gewoon poedersuiker voelde.

Ik heb nog geen vast contract, ben ook bang dat ze het tegen mij gaan gebruiken, maar ik heb voor mijzelf gekozen om goed uit te zieken. Ik slik ook meerdere bruistabletten van vit c op een dag. Al zeker 3 - 4 dagen. Koorts heb ik al jaren niet gehad, ik slikte al 1200 gram ibu afgelopen dagen vanwege de keelontsteking en dan alsnog 39 graden koorts... is best heftig voor iemand die het nooit heeft :+

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:56

Oei herkenbaar... ooit eens op zondag ziekgemeld maar mijn manager dacht ook vast brak en dus ik mocht me niet ziekmelden. Ben echt doodziek gaan werken, ben long patiente en kon niet goed ademen en mocht bij de drive gaan staan (werkte bij de mac)
Na 2 uur afzien en collega's die echt aangaven dat dit te gek voor woorden was heb ik gevraagd of ik naar huis mocht. De manager heeft mij tijdens de dienst expres ontweken want die zag toen ik binnenkwam dat het mis was. Gelukkig toen ik hem achterna liep en vroeg mocht ik wel weg.
Kon gelijk door naar het ziekenhuis met alles er op en er aan.
Vervolgens mocht ik 3/4 weken niet werken en een week voor ik aan de slag zou gaan had ik een feestje (stond al een jaar vast) en had er zo naar uitgekeken en ben toen daar nog heen geweest. Heel rustig aan gedaan en iedereen was op de hoogte dus kon altijd even naar een rustige ruimte als het te veel werd of naar huis.
Dag er na direct de mac aan de telefoon wat ik daar deed en dat ik dan ook wel kon werken etc. Dus arbo arts werd ingeschakeld. Ik de arbo arts uitgelegd dat ik al echt een jaar daar naar uit keek, al mijn vrienden gingen en wilde dat echt niet laten schieten, zei ook dat als ze me gewoon ziek hadden laten melden dan was ik 2 dagen later weer op werk geweest en had ik niet school/feestje/werk etc hoeven missen.
Gelukkig was deze arbo arts super aardig en zei dat ze hetzelfde had gedaan in mijn positie. En gaf ook aan dat ik best daar heen mocht en dat ze inderdaad aan mijn longen nog kon horen dat ik flink ziek geweest was.
Heb niks meer er over gehoord en ook nooit een excuus van de manager ontvangen dat ik door hem in het ziekenhuis ben beland. (Ben nog steeds kwaad op die man)

Overigens wat wel grappig was is dat ze wel mijn contract daarna weer hebben verlengd maar ik heb erna zelf ontslag genomen. Echt leer je personeel eens kennen...

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:56

Ik denk met het oog op 1 januari dat ze daarom iemand hebben langs gestuurd. In ieder geval beterschap

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 14:59

Oef dat is ook wel balen zeg! Gelukkig een vriendelijke arts!

Wel grappig was dat toen ik vertelde dat ik kittens had ze meteen vroeg of ze allemaal al een huisje hadden :') helaas moeten teleurstellen hihi.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:01

Zelfs al zou je een drankkop hebben, de arbo arts heeft geheimhoudingsplicht! dus die mag niet zeggen wat je hebt tenzij jij daar toestemming voor geeft! Dus hij/zijn mag alleen doorgeven dat je ziek/zwak en misselijk bent. Geven ze door dat je een flinke kater hebt dan mag je stappen ondernemen.

Mijn moeder is vorig jaar ernstig ziek geworden en ook zij heeft de arbo langs gekregen (want zij kon niet meer naar de arbo komen) tot haar overlijden wist haar werkgever wel dat ze zeer ernstig ziek was met weinig tot geen kans op herstel maar wat exact wisten ze niet. Totdat wij dat verteld hebben. Dit wisten wij helemaal niet, totdat die arbo arts dit ons vertelde.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:04

Heeft niet altijd met het bedrijf zelf te maken.
Ik had net 11 dagen in het ziekenhuis gelegen voor 2 geplande operatie's, hiervan was mijn werkgever op de hoogte.
Maar ze hadden me netjes ziek gemeld met de mededeling erbij dat ze geen huisbezoek gedaan hoefde te worden.
Je raad het al, werkgever werd gebeld. Als eerste konden ze mijn huis niet vinden, en ze hadden er naast gebeld maar daar was ik ook niet.
Mijn werkgever heeft gevraagd waarom ze ondanks hun melding van "huisbezoek niet nodig"toch langs gaan, en waarom ze gewoon naar mijn oude adres gegaan waren (woonde ik al 4 jaar niet meer en was netjes doorgeven) en waarom ze dan in die buurt bij een bedrijf gaan kijken waar ik was 8)7

Het was nogal een streberig persoon want hij is evengoed doorgereden naar ons huis. Bij aankomst was hij nogal kortaf en was verbaast mij zittend op een bed in de woonkamer aan te treffen.
Achteraf had die beste man mijn dossier niet helemaal goed gelezen. Hij had ipv een kapotte ruggenwervel nekwervel gelezen, en vond het zo raar dat ik daarmee al na 11 dagen naar huis mocht maar dat ik wel voor 3 mnd een afneembaar gipscorset had.

Het heeft dus niet altijd met in opdracht van de werkgever te maken, soms handelen ze ook uit hun eigen als ze vermoeden dat er iets niet in de haak is. Zoals in jouw geval ziek op 2 jan.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:05

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het feit dat het net na oud&nieuw was en er dus aardig wat mensen zijn die zich ziekmelden met een flinke kater. Ik zou het niet al te persoonlijk opvatten.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 15:09

Ik heb overigens wel toestemming gegeven dat ze het met mijn werkgever mocht bespreken gezien ik dit alles ook met mijn leidinggevende heb besproken, zag daar niet het probleem van in. Het is gewoon een vervelende griep die je met mijn werk beter niet kan hebben gezien je in contact komt met heel veel mensen (fouilleren etc) dus dan verspreid je het ook ontzettend snel.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:25

Ik zou er niet teveel achter zoeken. Er zijn (helaas) veel mensen die zich onterecht ziek melden. Na oud & nieuw een dagje uitbrakken. Dus controleren ze bij deze dagen extra strikt. Aangezien ze nu hebben kunnen zien dat je echt ziek was is er niets aan de hand.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:36

Ik ken mensen die precies weten wanneer welke collega zich ziekmeldt, bijvoorbeeld op 2 janauri, de dag na kerst of op de eerste vakantiedag van de kinderen. Bij dat soort ziekmeldingen zou dus wel vaker gecontroleerd mogen worden, al weet ik helaas ook heel erg goed hoe naar het voelt als je gecontroleerd wordt als je echt ziek bent en je daar al rot genoeg over voelt.
We hebben een goed sociaal stelsel, waardoor er bij ziekte wordt doorbetaald, maar waardoor er helaas ook mensen zijn die denken dat ze er wel gebruik van kunnen maken terwijl ze niet ziek zijn. :x

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:41

Ik verplaats je topic van Leven Zonder Paarden naar School, Studie en Werk omdat dit werkgerelateerd is.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 15:42

Dat soort mensen heb je natuurlijk altijd. En dat is jammer.

Maar jah, hoop dat ik vannacht kwiek opsta en lekker naar werk kan. (03:00 opstaan, 05:00 beginnen met werk) . Als ik vandaag een middag dienst had gehad had ik mij dus wss niet ziek gemeld omdat ik mij dan al een stuk beterder voelde. Maar om 05:00 beginnen als je niet fit bent dat hakt extra in op je immuunsysteem . Dus vandaar ook de ziekmelding.

Dankjewel voor de verplaatsing, twijfelde al

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Arbodienst op bezoek voor 1 dag ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:48

Jij hebt groot gelijk dat je je ziek hebt gemeld hoor! Mensen vergeten ook nog weleens dat ziek gaan werken ook risico's met zich meebrengt, want je bent niet zo scherp als normaal, je kunt je collega's aansteken en ziek doe je meestal minder, waardoor je ook geld kost.
Ziek is een lastige materie en we slaan vaak door in het één (ziekmelden bij een simpele verkoudheid of zelfs een kater) of het ander (met koorts alsnog gaan werken omdat dat zo hoort).

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:50

Je kan bij HR het verzuimbeleid en verzuimprotocol opvragen. Als het goed is, zijn er in jouw CAO afspraken gemaakt over Arbo controle bezoeken, frequentie etc of in overleg met de ondernemingsraad.
Arbodienst controle bezoeken zijn erg duur (100 euro oer bezoek) en worden niet veel meer gedaan, mits er een actie is of zo. Hangt af van het contract met de arbodienst. Instemmingplichtig met de OR.
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-01-17 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:51

Ik ben ooit gecontroleerd met een gebroken been. Netjes werk afgebeld, gevallen met de fiets, naar ziekenhuis voor gips en dergelijke, zelfs foto's van de gips op Facebook gezet. De dag erna controle arts aan de deur (en een man zonder geduld). Ik knoeien met krukken om tot de voordeur te komen (huis met veel trappen), had die man al 4 keer op de bel geduwd. Doe ik de deur open, ziet mijnheer de gips: Ah je zit in het gips, dan is het goed en wandelt weer naar zijn auto...

Achteraf gevraagd aan werkgever waarom ze de arts gestuurd hadden, maar mijn werkgever wist van niets...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers