Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 10:47

1Limburg
Welzijn


Twee paarden hebben maandag op de snelweg bij Moers, over de grens bij Venlo, een ernstig ongeluk veroorzaakt. De dieren waren op hol geslagen door vuurwerk. Het ongeval gebeurde op de A40, de snelweg tussen Duisburg en Venlo. Twee paarden renden daar in volle galop de snelweg op. Een automobiliste kon de dieren niet meer ontwijken, waardoor ze klem kwam te zitten. De vrouw raakte zwaar gewond, maar verkeert niet in levensgevaar. De paarden overleefden de frontale botsing niet.

De twee paarden waren volgens de politie met hun eigenares onderweg toen er rotjes ontploften waardoor ze op hol sloegen en op de autobaan terechtkwamen. Wie de kanonslagen heeft gegooid is nog niet bekend, ook niet of dat opzettelijk is gebeurd.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:50

Verschrikkelijk.
Wat een verdriet voor alle partijen.

[o]

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:55

oh, wat vreselijk... hopelijk komt iedereen er snel weer bovenop. Heel veel sterkte voor de eigenaar van de paardjes.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:56

Zoveel ellende door vuurwerk. Wanneer wordt het nou eens afgeschaft?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:58

Of overdag gebruik zwaarder bestraft.
Waarom zijn mensen toch zo dom om vuurwerk in het bijzijn van dieren te gebruiken?
Overigens was het voor mij de reden waarom ik op oudejaarsdag niet buiten reed. Maar gets wat een naar ongeluk.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:11

Verschrikkelijk :( sterkte voor iedereen die hier bij betrokken is

Maar zo hoeft dit niet alleen met vuurwerk te gebeuren, met auto's gebeuren ook ongelukken moeten die dan ook maar weg? Nee. Meteen die discussie weer, is notabene een speciaal topic over gemaakt.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:13

Sneu voor de eigenaren, maar als je paarden niet bomproof zijn, en al helemaal al ze schrikken van zoiets kleins als een rotje, wie haalt het dan in zjjn of haar hoofd om een week rond oud en nieuw te gaan wandelen, dan direct met twee paarden en bij een snelweg?

En voor de "vuurwerk afschaffers" voor hetzelfde geld waren ze geschrokken van een fietsbel of een toeter.. die ook maar afschaffen dus?

Vind dit soort dingen altijd een beetje apart.

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:18

Hoelang moet iedereen dan maar met honden of paarden binnenblijven? Nog deze hele week? Of ineens maar de hele maand januari?
De vergelijking met een fietsbel of een toeter gaat niet op. Veel dieren schrikken nu eenmaal van het knallen van vuurwerk. Een explosieve knal is nu eenmaal iets anders dan een gewoon hard geluid.
In oudejaarsnacht moet het dan maar, paarden en honden opsluiten en zelf in de buurt blijven voor als er toch wat misloopt.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:19

Hikarii, je weet toch niet wat er is gebeurt? Beetje harde conclusies die je daar maakt. Voor het zelfde geld zijn de paarden wel bomproof, maar zijn er rotjes naar ze toe gegooid. Misschien liepen ze niet bij een snelweg, maar zijn de paarden daarheen gerend in de pure paniek. Afstand genoeg gehouden misschien, maar rennende paarden gaan ver...

Sterkte voor de betrokkenen...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:22

Ik heb ergens gelezen dat de eigenaar gevraagd heeft of ze wilden stoppen met vuurwerk gooien. Waarop er juist meer werd afgestoken en gegooid naar de paarden

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:23

Ik ga wel mee met Hikarii, wat voor moeite is het om een dag, of een weekje niet naar buiten te gaan? Voor je eigen en andermans blijkbaar ook andermans veiligheid. Het blijven dieren en dus moet je altijd alert zijn. We schaffen paarden toch ook niet af als ze uitbreken, op de weg terecht komen en ernstige ongelukken veroorzaken?

alexonline

Berichten: 313
Geregistreerd: 29-12-10
Woonplaats: In het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:28

Verschrikkelijk, van mij mogen ze vuurwerk verbieden, niks dan ellende.
Zijn het trouwens rotjes? Of kanonslagen?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:30

Hikarii schreef:
Sneu voor de eigenaren, maar als je paarden niet bomproof zijn, en al helemaal al ze schrikken van zoiets kleins als een rotje, wie haalt het dan in zjjn of haar hoofd om een week rond oud en nieuw te gaan wandelen, dan direct met twee paarden en bij een snelweg?

En voor de "vuurwerk afschaffers" voor hetzelfde geld waren ze geschrokken van een fietsbel of een toeter.. die ook maar afschaffen dus?

Vind dit soort dingen altijd een beetje apart.


Aller eerst beterschap en sterkte aan de automobiliste die zwaar gewond in het ziekenhuis ligt en uiteraard aan de eigenaar van de paarden.

Ik ben niet tegen vuurwerk, wel tegen vuurwerk op tijden dat het niet mag worden afgestoken, zoals ook hier het geval is geweest.
Jij hebt het over rotjes in artikel staat kanonsslagen, je paard trainen voor dat soort geluiden is ondoenlijk, aangezien dat niet gaat he!? rest van het jaar verboden om ze af te steken.
Uiteraard moet je paard verkeersmak zijn op straat, zijn die van mij ook, echter in dien genoeg getriggerd door de meest idiote dingen kunnen die ook nog steeds wel eens schrikken.
Denk daarbij aan, ja, kanonsslagen zomaar uit het niets, een plastic Schiphol koffer met harde plastic wieltjes die iemand met de fiets mee trekt, een auto die je net passeerd waar precies naast je de uitlaat onderuit valt, wat automobilist niet door heeft en die rijdt gewoon door met vonkenregen onder zijn auto (radio stond nogal hard), een strooiwagen die gewoon doorstrooid bij het passeren van je paard en dus gewoon volle bak de pekel tegen je paard aan gooit.
De meeste van die dingen kunnen mijn paarden meestal prima hebben, maar soms net even iets minder, als je paarden hebt hoef ik niet uit te leggen wanneer dat is.

En in de buurt van een snelweg, tja in NL zit je overal in de buurt van een snelweg, dus daar zullen ze wel gewoon toevallig heen gerend zijn. Ik rij ook in het buitengebied van de randstad, maar hemelsbreed is de snelweg 500 meter verwijderd...

Kortom naar paardeneigenaar wijzen is wel heel makkelijk in dit geval, neem aan dat ze met normaal verkeersmakke paarden ergens liep toen er kanonsslagen werden afgestoken. Vuurwerk mag op oudjaars avond / nieuw jaar verder niet, als die domme jongens zich daar nou eens netjes aan gehouden hadden had dat weer heel wat leed gespaard.

(zit hier nu ook af en toe nog met hond onder de bank (past niet) omdat stel idioten nog wat vuurwerk over heeft en dat gebruikt om het tunneltje bij mijn huis zo ongeveer op te blazen en als je ramen rammelen gaat dat niet om een rotje..)

En week niet naar buiten? In oktober staken ze hier al vuurwerk af heb toen ook de politie gebeld, ik had geluk, was net mijn beugel riem aan het korter maken zat dus heel scheef (op pad naar de rijvereniging daar rijdt weinig) en had het geluk dat paard wel schrok, maar op de plaats schrok is gelukkig 1 van die verkeersmakke paarden die meestal! heel veel kan hebben.
Zou ik dus van af oktober tot februari of zo niet mogen rijden van aantal van jullie hier, niet iedereen staat op luxe manege he!? Ik sta gewoon bij een boer en moet over de weg naar de rijvereniging.
En ja, op nieuwjaarsdag heb ik gereden op 30 December heb ik ook nog met de paarden gewandeld.

Omdat andere mensen zich niet aan de regels houden, zou ik dus thuis moeten blijven?
Dus als ik keer mijn voordeur vergeet dicht te doen en mijn huis is leeggeroofd is het geen diefstal?
Sorry, dat is de omgekeerde wereld.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:33

Er is een afspraak dat vuurwerk alleen afgestoken mag worden op oudejaarsdag zelf tussen bepaalde tijden. Omdat niemand zich er aan houdt ben ik al minimaal 2 weken van tevoren alert en een week erna ook. Maar als er nu nog rotjes afgestoken worden, dat verwacht je gewoon niet. Ik lag 2 weken geleden ook bijna naast m'n paard omdat je het gewoon niet verwacht. Als iedereen zich nou gewoon aan die regel houdt, dan is er niks aan de hand. Dan zou ik vuurwerk prima vinden. Maar nu niet....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:34

Sakura789 schreef:
Ik ga wel mee met Hikarii, wat voor moeite is het om een dag, of een weekje niet naar buiten te gaan? Voor je eigen en andermans blijkbaar ook andermans veiligheid. Het blijven dieren en dus moet je altijd alert zijn. We schaffen paarden toch ook niet af als ze uitbreken, op de weg terecht komen en ernstige ongelukken veroorzaken?

Wat een rare reacties. Dus ipv terroristen op pakken ook maar gewoon niet naar buiten gaan?
Hoe moeilijk is het om andermans dieren met rust te laten?
Hoe lang moet je ze binnen houden? Tot februari? Zodat de kids met explosieven kunnen spelen?

Laten we kinderen maar geen respect meer leren voor andermans grenzen en gewoon paarden, honden en jezelf binnen opsluiten (en hopen dat ze niet gaan inbreken). Wordt vast een stuk aangenamer dan. :j

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:38

Ayasha schreef:
Wat een rare reacties. Dus ipv terroristen op pakken ook maar gewoon niet naar buiten gaan?
Hoe moeilijk is het om andermans dieren met rust te laten?
Hoe lang moet je ze binnen houden? Tot februari? Zodat de kids met explosieven kunnen spelen?


Nee, óók de jongens op pakken die over de schreef gaan. Ik schrijf nergens dat ze hun gang kunnen gaan. Maar in deze tijd kun je weten dat je dit kan gebeuren. Volgens mij is het inmiddels wel een beetje rustig en hoor je af en toe nog een knal, maar dat zal nu echt wel over zijn.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:40

Is dat wel zo? Kun je in deze tijd wel weten dat de rotjes naar je teruggegooid worden als je aangeeft dat je dat niet wil? Enerzijds wel, vuurwerk jeugd houdt vaak niet echt rekening met omgeving. Bij mij in het dorp wel, aangegeven dat ik graag had dat ze ergens anders heen gingen omdat er pony's stonden. Hebben hun spullen gepakt, sorry gezegd en zijn verder gelopen.
Vuurwerk zul je houden en kun je verwachten. Dat ze het naar je gaan gooien op het moment dat je aangeeft dat het niet helemaal lekker loopt en of ze even kunnen stoppen.. nee.. Dat kun je niet verwachten..

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:49

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... 69105.html

Het waren geen jongens Sakura. Maar een meisje van 18. Nadat gevraagd is om op te houden met vuurwerk afsteken werd er nog even wat extra afgestoken en in de richting van de paarden gegooid.. Ik denk dat ze niet echt nagedacht heeft over de mogelijke gevolgen..

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:50

Nessa schreef:
Ik heb ergens gelezen dat de eigenaar gevraagd heeft of ze wilden stoppen met vuurwerk gooien. Waarop er juist meer werd afgestoken en gegooid naar de paarden

Dat is wat ik ook zag. In de Hoefslag stond dat een meisje rotjes bleef gooien naar de paarden, eigenaresse liep er overigens mee aan de hand en was niet op buitenrit. Helemaal eens met Sjolvir verder.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Vuurwerk jaagt paarden de dood in op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:56

Een meisje van 18 dat dat niet inziet, hoort niet alleen op straat :n

In-en intriest voor alle betrokkenen.
Wat een manier om je jaar te beginnen ;(

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:57

Wat in en triest dat dit gebeurt is en zeker ook nog eens na het lezen van het verhaal uit de Hoefslag!
Heel veel sterkte aan alle betrokkennen!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:57

Raamzicht schreef:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... 69105.html

Het waren geen jongens Sakura. Maar een meisje van 18. Nadat gevraagd is om op te houden met vuurwerk afsteken werd er nog even wat extra afgestoken en in de richting van de paarden gegooid.. Ik denk dat ze niet echt nagedacht heeft over de mogelijke gevolgen..


Niet nagedacht over de mogelijke gevolgen? Dat zou ik kunnen begrijpen van een kind van 8, maar op 18 zou je toch meer verstand moeten hebben. Op 18 kan je je rijbewijs hebben en in het verkeer moet je toch nog heel wat complexere situaties kunnen inschatten.
Het is een heel triest verhaal, voor de eigenaresse van het paard maar ook voor de automobiliste.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:58

Ja en het was maandagavond. Dus 2 dagen na oudejaarsavond. Kan me voorstellen dat je denkt dat je dan veilig over straat kunt..

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:01

Sclimpre schreef:
Raamzicht schreef:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... 69105.html

Het waren geen jongens Sakura. Maar een meisje van 18. Nadat gevraagd is om op te houden met vuurwerk afsteken werd er nog even wat extra afgestoken en in de richting van de paarden gegooid.. Ik denk dat ze niet echt nagedacht heeft over de mogelijke gevolgen..


Niet nagedacht over de mogelijke gevolgen? Dat zou ik kunnen begrijpen van een kind van 8, maar op 18 zou je toch meer verstand moeten hebben. Op 18 kan je je rijbewijs hebben en in het verkeer moet je toch nog heel wat complexere situaties kunnen inschatten.
Het is een heel triest verhaal, voor de eigenaresse van het paard maar ook voor de automobiliste.


Ik denk dat je mijn laatste zin iets te letterlijk hebt opgevat. Was een understatement.
Ik vind het een ontzettend triest verhaal. Ik ga er wel van uit dat het meisje ook enorm geschrokken is en zich verschrikkelijk schaamt en spijt heeft. Ik ga er niet vanuit dat ze had gehoopt dit te veroorzaken.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:02

En dat meisje van 18 krijgt waarschijnlijk een weekje taakstraf en thats it.
Terwijl zowel eigenaresse als automobiliste met een enorm trauma zitten.

18 is volwassene recht toch of 21? Dan hoop ik dat ze veroordeeld wordt voor poging tot doodslag vanwege het toegooien van vuurwerk( als het illegaal is kan het zelfs nog als bom worden gezien lijkt me)

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_98, Bernoe, Britta31, catharin, Esplendido, GrapeshotBot, Heidi1989, Kitty_, lanouska en 54 bezoekers