Wat is wijsheid?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 10:52

Ik prober het zo kort mogelijk te houden..

Mijn vriend en ik hebben/hadden 4 honden (1 hondje had ik al bij mijn ouders).
Nu zijn we sinds oktober uit elkaar, heft hij een nieuwe vriendin waar hij inmiddels bij in is getrokken.
Ik heb per 10 januari een koopwoning bij mijn ouders in het dorp gekocht waar ik met de honden heen verhuis (daarna zal hij met zijn vriendin in ons huurhuis trekken).

We hadden er voor gekozen dat ik de honden zou houden (aangezien hij niet echt lang van wandelen houdt en de tuin schoon maken etc).

Nu hij dus huisje boompje beestje heeft wil hij graag 1 van de honden.
Maar het voelt voor mij dan alsof ze van me af gerukt worden om het zo maar te zeggen.
Uiteraard zullen ze het daar niet slecht hebben, maar ik heb al 3 jaar bijna alles alleen gedaan met/voor de honden en dan ineens nu 1 aan hem geven omdat hij nu weer in een andere situatie komt dan hij dacht, terwijl we dit heel goed hebben besproken?

Ik had er wel aan gedacht om dan te zeggen de ene week bij mij, de andere week bij jou (of elke 2 week wisselen bijv).
Ze blijven dan dus wel gedeeltelijk in het huis waar ze opgegroeid zijn, maar ze zijn niet moeilijk qua nieuwe mensen/omgevingen.
De pup van 7 maanden gaat nu trouwens af en toe naar een oppas, omdat zij "alleen" zijn nog wel lasting vind voor lange tijd.

Maar mijn vraag is nu eigenlijk.... zou het een optie zijn voor 1 of 2 van de honden om af en toe bij hun een weekje te zijn of zouden ze daar hinder van hebben?

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8


Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:58

Kun jij alleen alle 4 die honden onderhouden en aandacht geven?

Als dat zo is zou ik weigeren. En hem het advies geven samen met zijn nieuwe vriendin een hond uit te zoeken doe bij beiden past.
Je gaat toch honden die het goed hebben en vriendjes zijn uit elkaar halen zonder zeer goede reden?

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:03

Je ex vriend kan toch ook zelf met zijn vriendin een eigen hond aanschaffen?
In het geval jij liever geen van je eigen honden kwijt wil.

Het zal van een hond zelf afhangen of hij er goed mee kan omgaan, om af en toe een week ergens anders heen te gaan.
Sommige honden worden misschien nerveus of onzeker, maar jij kent je honden het best.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 11:24

Sommige honden zijn nu 2/3 jaar bij elkaar, de pup dus minder lang maar heeft zijn vriendjes natuurlijk wel.

Ik werk 32u over 5 dagen waardoor ik 2 volle dagen maak (deze dagen gaat de pup naar oppas/moeder) en die dagen zal mijn moeder als ik verhuis ook bij mij komen om de honden mee naar haar huis te nemen/te wandelen.
De andere dagen maak ik 5 uurtjes.

Voor werk ga ik eerst een half uur met ze wandelen, na werk zijn zij ook als eerste aan de beurt en 's avonds nog.
Gemiddeld loop ik een uur tot anderhalf uur met ze en de grote honden zijn ook wel veel los buiten.
met de Border Collie van 3,5 ga ik 1x per week nog een uur behendigheid doen daarnaast.
Naar mijn idee krijgen ze aandacht en beweging genoeg maar mijn ex vind natuurlijk dat ik het hem niet gun etc.

Mijn idee is ook, of ze nemen zelf een nieuwe pup, of we proberen of 1 of 2 (of wisselend) af en toe en weekje bij hun kunnen zijn, als we merken dat dat niet werkt, blijven ze weer bij mij.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:26

Palmera schreef:
Kun jij alleen alle 4 die honden onderhouden en aandacht geven?

Als dat zo is zou ik weigeren. En hem het advies geven samen met zijn nieuwe vriendin een hond uit te zoeken doe bij beiden past.
Je gaat toch honden die het goed hebben en vriendjes zijn uit elkaar halen zonder zeer goede reden?


Dit inderdaad. Mijn hond zou compleet overstuur raken van de ene week daar en de andere week daar.
Ik zou je honden houden en hem idd adviseren een eigen hond aan te schaffen.

[o]

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:28

Zeg maar tegen je ex dat je hem echt wel een hond gunt: het asiel zit vol met leuke honden die een baasje zoeken. :)

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 11:30

loez schreef:
Palmera schreef:
Kun jij alleen alle 4 die honden onderhouden en aandacht geven?

Als dat zo is zou ik weigeren. En hem het advies geven samen met zijn nieuwe vriendin een hond uit te zoeken doe bij beiden past.
Je gaat toch honden die het goed hebben en vriendjes zijn uit elkaar halen zonder zeer goede reden?


Dit inderdaad. Mijn hond zou compleet overstuur raken van de ene week daar en de andere week daar.
Ik zou je honden houden en hem idd adviseren een eigen hond aan te schaffen.

Tijdens vakanties zijn de honden ook wel bij mijn ouders/schoonouders geweest (als de border collie nu bij mijn ouders even is en ik ben mee, gaat ze al als het donker is in de berging liggen, dat heeft ze nog onthouden van de vakanties). De pup gaat nu ook naar een oppas (alleen overdag). Dat gaat wel prima overigens maar weet niet hoe het is voor altijd.

En aangezien meerdere reacties/meningen/ervaringen nooit verkeerd is, denk ik, eerst hier eens rondvragen! :)

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:38

Tijdens vakanties is heel iets anders dan de ene week bij jantje, (die geuren, die regels, die structuur) en de andere week weer hetzelfde alleen dan weer alles anders. De hond is net gewend en moet alweer naar het andere gezin.

Ik zou mijn hond dit écht besparen.

[o]

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:04

Begrijp ik goed dat jullie het eerst eens waren dat alle 4 de honden bij jou bleven?
En nu wilt hij alsnog een hond? Wat heeft hij in de tussentijd bijgedragen aan ze?

Als hij hiervoor nks tot weinig aandacht voor ze had, kan hij mooi een hond ergens anders vandaan toveren.
Als hij met 1 van een hen een superklik had en er veel voor deed, dan zou ik twijfelen.

Eigenlijk ben ik van mening dat als je voor een beest gaat, dat vanaf het begin moet zijn. En niet de ene dag niet en dag erna wel.. Ik zou dan echt bang zijn dat de hond over een aantal weken terug komt (al dan niet verpest) of op MP #)

09/10/2023 <3

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:10

Toen ik en mijn ex uit elkaar gingen hadden we 1 hond (officeel zijn hond). Toen we uit elkaar gingen ben ik voor de hond blijven zorgen. Hij bedacht na een paar maand ook dat hij de hond opeens wel wou. Ik heb aangegeven dat dit niet ging gebeuren en heb de hond dus zelf gehouden. Als het hele makkelijke honden zijn kun je het overwegen bijvoorbeeld 2 dagen daar per week wanneer jij aan het werk bent. Echter komen er dan nog een hele hoop andere dingen om de hoek kijken. Wie betaald welke kosten, je zult het zelfde voer moeten geven, wat als jij vind dat hij onvoldoende tijd aan de hond besteed (wordt na een week toch minder leuk). Al deze dingen zul je het over eens moeten worden. Als je het wel zou doen dan niet 1 maar de hele pack zodat ze elkaar hebben.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:55

Ik zou de honden houden. Dat was toch de afspraak? Roedeltje lekker compleet houden. Hij kan zelf een hond nemen met zijn vriendin. Er zitten er genoeg op een baas te wachten.

Asjeblieft geen "co ouderschap" dan zit je nog eindeloos lang aan hem vast en moet je idd over alles afspraken gaan maken. En je wilt toch gewoon de vrijheid om lekker met je honden op stap te gaan en dan blijkt dat het "zijn week" is, net als jij vrij bent en het mooi weer is. Zou ik niet aan beginnen. Vindt het voor de deeltijd hond veel te onrustig en verwarrend en zou mijn hond niet telkens willen missen.

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:04

Ik ben niet echt een "hondenmens" maar wel heel praktisch dus wellicht dat je mijn bijdrage vreselijk vindt...

Ik zou de pup laten gaan. En dan voltijds, dus geen "co-ouderschap". Die heb je het minst lang en die kunnen je ex en zijn vriendin nog helemaal opvoeden zoals zij willen. Dan wordt het echt hun hond in plaats van een hond die vooral van zijn ex is geweest. Kunnen ze gelijk goed zien hoe dat werkt, een hond. Ik zou dan wel afspreken dat als het om wat voor reden dan ook tegenvalt of niet werkt, de hond naar jou terugkomt.
Het is voor jou misschien ook wel overzichtelijker/makkelijker om 3 honden in plaats van 4 te hebben.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 20:39

Rebel_Jits schreef:
Begrijp ik goed dat jullie het eerst eens waren dat alle 4 de honden bij jou bleven?
En nu wilt hij alsnog een hond? Wat heeft hij in de tussentijd bijgedragen aan ze?

Als hij hiervoor nks tot weinig aandacht voor ze had, kan hij mooi een hond ergens anders vandaan toveren.
Als hij met 1 van een hen een superklik had en er veel voor deed, dan zou ik twijfelen.

Eigenlijk ben ik van mening dat als je voor een beest gaat, dat vanaf het begin moet zijn. En niet de ene dag niet en dag erna wel.. Ik zou dan echt bang zijn dat de hond over een aantal weken terug komt (al dan niet verpest) of op MP #)

begin oktober zijn we uit elkaar gegaan, toen hebben we dat soort dingen gelijk geregeld en ze zouden bij mij blijven inderdaad. Hij kreeg dan de wat duurdere auto omdat hij die zo mooi vind.

uhm hij is nu een jaar thus geweest, hij gaf ze s ochtends eten, deed ze in de tuin en heeeel af en toe naar de hoek van de straat voor een plasje.
wandelen ging hij eigenlijk nooit mee en deed dat ook nooit zelf.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 20:45

Maflinger_S schreef:
Ik ben niet echt een "hondenmens" maar wel heel praktisch dus wellicht dat je mijn bijdrage vreselijk vindt...

Ik zou de pup laten gaan. En dan voltijds, dus geen "co-ouderschap". Die heb je het minst lang en die kunnen je ex en zijn vriendin nog helemaal opvoeden zoals zij willen. Dan wordt het echt hun hond in plaats van een hond die vooral van zijn ex is geweest. Kunnen ze gelijk goed zien hoe dat werkt, een hond. Ik zou dan wel afspreken dat als het om wat voor reden dan ook tegenvalt of niet werkt, de hond naar jou terugkomt.
Het is voor jou misschien ook wel overzichtelijker/makkelijker om 3 honden in plaats van 4 te hebben.

zijn vriendin heeft 2 kinderen en een franse bulldog, dus zij weet ook wel wat het is natuurlijk..

hmm ja.. ik vind het zo moeilijk om ze los te laten!
De pup is nog het "lastigst" maar dat is echt zo'n vrolijke noot... en ja uiteraard, als ik alleen zou zijn dan had ik 2 honden genomen.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:04

Oh, de vriendin heeft 2 kinderen en een Franse bulldog, dat had ik nog niet door.

Tja, dan zou ik nog steeds overwegen om de pup "weg te geven". Hij gaat het vast helemaal leuk vinden in een jong gezin. Moet jij je wel "even" over je tegenzin heen zetten, waarvan ik het trouwens volkomen begrijp als je dat niet zou kunnen/willen gezien het voortraject waarin je ex liever lui dan moe was waar het de honden betrof.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 09:39

De pup gaat naar mijn ex :( ...

Hij gaat dit weekend eerst op vakantie voor 10 dagen ofzo, en vind het sneu om haar daar nu te brengen voor paar dagen, dat ze dan ineens bij een onbekende moet zijn en daarna weer terug naar hem gaat.
Dus zullen ff zware weken zijn.

Vannacht iig niet geslapen en ben misselijk blghhh

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:21

Ach gossie, het valt niet mee :(:) . Maar wel een goede beslissing denk ik. Wel vervelend dat je, nu de beslissing is genomen, die niet gelijk kunt uitvoeren maar daar nog een paar weken tegen aan moet hikken. Ik snap je stress. Komt goed.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:32

Waarom is er nu zo besloten en door wie?


DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 07:59

Het is opzich wel vrij druk (vooral door Lizzy hoor).
Even uit werk te winkelen etc lukt gewoon niet omdat ze anders te lang thuis zit dus het is wel echt plannen geslagen met haar erbij. Uiteraard hoop ik wanneer ze ouder is, dat dit beter is maar dat weet ik niet.

Zijn vriendin is blijkbaar maar echt een paar uurtjes per dag van huis en dan is er vaak nog een oppas thuis vanwege haar jongste kind.

En aangezien ik geen ruim vrijstaand huis ofzo heb, kan ik ook niet echt zeggen van laat haar maar blaffen.

Dus naja... t moet maar :(
Ze gaan het proberen,maar wanneer het niet klikt met hun andere hond, met de kat, met de kinderen (zo ver ik haar ken is ze top met kinderen) of wat ook maar, dan haal ik haar per direct weer op.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 08:11

Hoop dat ik me weer snel Ok voel, want voel me echt zwaar piepppppppppp... Misselijk etc, blgh

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:25

Sterkte. Dappere, en ik denk wel, de juiste beslissing.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 08:36

Iris82 schreef:
Sterkte. Dappere, en ik denk wel, de juiste beslissing.

Ik hoop het!

Over een week de sleutel van mijn Eigen huisje, dus daar komt ze eerst nog een weekje bij mij wonen. Zou mooier zijn dat ze in dit huis kon blijven maar dat is helaas niet zo.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:41

Zie dat je al gekozen hebt, anders had ik ook gezegd, de hond waar hij speciale klik mee had, want doorgaans heb je meer met de een dan de ander.

Overigens hoeft het wonen bij 2 verschillende mensen echt geen probleem te zijn, ligt uiteraard wel aan het karakter van de hond.

Mijn vorige hond is toen ik ander werk kreeg naar oppas gezin gegaan overdag 4 dagen in de week en als ik laat moest werken bleef hij daar ook en vakanties.. Vond ie prachtig!
Mijn huidige hond hebben we samen uitgezocht en ook die is het helemaal gewend 2 huizen. Wel is voor deze hond en was voor de vorige hond het ultieme moment als iedereen in dezelfde auto zat of in hetzelfde huis! Dan was het helemaal kaasie en hond dolgelukkig, hele roedel op 1 plek.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:45

Lastige keuze TS maar een co-ouderschap over een hond met je ex lijkt me echt geen goed idee. Dan zit je nog aan elkaar vast. Vervelend en moeilijk dat de pup naar hem gaat maar je hebt nog 3 heerlijke honden in huis!! <3

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 08:50

Klopt hoor, die blijven ook geweldig! :) En ze zullen ook heerlijk de aandacht krijgen en af en toe misschien ook wel even bij mijn ouders zijn.
Er komt een hondenluik in de achterdeur zodat ze in de bijkeuken, tuin en tuinhok kunnen komen dus komt vast helemaal goed :)

Dit is het monster wat ik helaas los moet laten (dit was gister bij de oppas)
Afbeelding

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tribunals en 38 bezoekers