emotie eten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:06

wie kampt nog meer met het probleem emotie eten? Wat helpt en wat niet. Hoor graag jullie ervaringen en tips.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:16

Ik. Ik ben een rasechte emo-eter. Verdriet, boosheid, vreugde, verveling. Volgens mijn hersenen prima op te lossen met bakken voer.

Zelf zorg ik ervoor dat ik dingen eet met veel volume en waar ik lang op moet kauwen. Verder blijf ik druk in de weer en zorg ik ervoor dat ik elke drie uur iets eet.

Ik ontzeg mezelf niets, maar hou mijn kcal inname bij met MFP. Op die manier is lekkere junkfood niet bijzonder of speciaal en ga ik ook minder snel emo-eten.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:23

Heb je voorbeelden van dingen met veel volume en lang kauwen?

Ik moet echt wat kilo's kwijt, maar kan bijvoorbeeld heel erg zin hebben in vet als ik verdrietig ben.
En erg veel zin in zoet als ik moe ben.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:31

Hier ook eentje, ik vind het verschrikkelijk, maar ik kan gewoon niet stoppen :Y)

Ik heb wel periodes dat ik echt streng ben tegen mezelf en dat het me een paar weekjes lukt. Maar als ik dan 1x 'cheat', ben ik weer terug bij af en gaat het weer net zo hard. -O-

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:33

nou ik vind een paar weken al heel wat hoor! Kun je het niet steeds een dag langer laten duren dan ofzo?

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:36

Tja, DE tip is denk ik gewoon zorgen dat je het niet in huis hebt.
Haal gezonde dingen als je boodschappen doet en laat alle zoete en overige troep in de supermarkt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:37

tja helaas die helpt bij mij niet echt, ik woon bijna naast de winkel. En dan kan ik me soms een uurtje bedwingen maar dan ga ik het alsnog halen.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:38

Ik heb trouwens ook 'bodemdrang' (is dat een woord? :+ ). Als ik een zak chips heb of gewoon een lekker bord met eten, dan móét alles op. Ik kan gewoon niet de helft van de zak chips ofzo bewaren. Het MOET op ^)

Het is vaak als je 3 á 4 dagen echt niet snackt en gewoon gezond eet, dan is het ergste voorbij. Waarschijnlijk heeft het te maken met suiker verslaving ofzo?
Dan is m'n meeste trek gewoon weg en voel ik me goed. Soms wel eens cravings maar die kun je dan beter negeren dan dat je regelmatig emotie eet. Als je 1x toegeeft dan heb je eigenlijk alle weken al verloren en is het stoppen met eten weer net zo moeilijk

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:40

herkenbaar, soms kook ik voor 2 dagen en is het gewoon op dag 1 al op.

En suikerverslaving, jup ook erg aanwezig.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:42

OK, hier een tip om je bewustzijn hierover wat op te krikken, zodat je daarna, als je nog trek hebt, alsnog iets akeligs kunt eten.

Stel jezelf de volgende vraag als je zin hebt in iets niet gezonds:
Waarom eet ik dit nu? Stel jezelf die vraag 5 keer met steeds de klemtoon op een ander woord, dus:
Waarom eet ik dit nu?
Waarom eet ik dit nu?
Waarom eet ik dit nu?
Waarom eet ik dit nu?
Waarom eet ik dit nu?

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:46

Heel herkenbaar. Ik ben verhuisd naar Sint Maarten (Caribisch gebied) en ben hier niet echt happy zeg maar. Ik ben nu in 7 maanden tijd al 12 kilo aangekomen en ik baal daar vreselijk van, maar toch nog niet genoeg om te stoppen met eten. Ook daar baal ik weer van. Ik ben van een heel actief en sociaal leven naar 0 gegaan. Dat is ook niet echt bevorderlijk.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:58

misschien kunnen we elkaar een beetje helpen en supporten?
Puppetje, Wat waren je hobby's voor die tijd? Kun je die daar niet weer oppakken zodat je ook weer netwerk opbouwt?

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:02

Toevallig ben ik begonnen met een paar 30-days challenges, afgelopen weekend hard gelopen en gister de laatste snaai opgegeten in huis :+

Ik heb wel een duidelijk doel voor ogen, dat helpt misschien ook. Ik ga begin februari iemand opzoeken in Kentucky dus dan wil ik me wel goed voelen :))
Plus dat al het eten daar is gefituurd en ik waarschijnlijk gewoon 20 kilo zwaarder terug kom :Y)

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:20

*steekt handje op.

Hallo hier ook een emo eter.
Was vorig jaar ruim 25 kg afgevallen nu zitten er weer 15 aan :(.
Bodemdrang? check.
1 x cheaten en dan niet meer kunnen stoppen. Check.
Drang om langs de winkel te gaan. Check..

Momenteel helemaal niet goed in mijn vel en het aankomen helpt niet mee... Maar toch blijf ik eten.. leuk zo'n cirkel..

Mijn ruintje is al een jaar geblesseerd hij was mijn grootste motivatie (55kg max ruitergewicht ) en voor de gene die denken 55kg?! Dat is niks. ik ben maar 1.54 groot :+

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:34

mystery1980 schreef:
misschien kunnen we elkaar een beetje helpen en supporten?
Puppetje, Wat waren je hobby's voor die tijd? Kun je die daar niet weer oppakken zodat je ook weer netwerk opbouwt?


Ik heb in Nederland nog 2 paarden en daar was ik elke dag fanatiek mee bezig.
Ook in de hondensport was ik actief.
Beiden zijn hier niet of in mindere mate aanwezig.

Paarden heb ok gevonden hier, maar ze zijn allemaal geblesseerd dus verder dan een beetje poetsen kom ik ook niet.

Sociaal leven begint wel te komen, maar het is gewoon lastig.
Werken doe ik hier ook niet dus ik zit veel alleen thuis.

Ach over 2 1/2 verhuis ik weer terug naar Nederland.
Het is tijdelijk vanwege werk van mijn partner (defensie).

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:38

Ik ben er ook heel erg goed in := Ik heb het voornemen om niet meer te snaaien en te vreten als ik verdrietig ben in 2017. Vandaag en gisteren zijn al gelukt :')

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:49

Het is inderdaad verstandig om voorlopig geen snaai te gaan kopen, maar niet omdat dat moet maar omdat je dat WIL. Je wil leren anders met je emoties om te gaan. Focus daarom niet alleen op het eten, dat werkt averechts. Dat emo-eten ga je met iets anders vervangen.

Met volume bedoel ik dingen als groenten, kwark, protein fluff, etc. Voeding dat weinig energie bevat maar waar je heel lang mee bezig bent en waar je vol van raakt. Dat werkt alleen op de momenten dat je geen moeilijke emoties voelt echter (naast emo-eter ben ik ook een grote eter).
Het emo-eten moet met iets anders vervangen worden en daar moet je ook écht achter staan.

jasmijnz

Berichten: 1430
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: Breda

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:52

Als je toch iets zoets wilt werkt gedroogd fruit ook heel goed!
Stukjes mango bijvoorbeeld moet je ook lang op kauwen en ben je dus even mee bezig.
Ik maak zelf altijd om zondag 'snack bakjes' daar gaan dan nootjes, gedroogd fruit en bijv cocosblokjes in.
Dit is precies zo'n hoeveelheid dat je er toch je eetbui iets hebt gestilt en ik mag er elke dag 1.

Anoniem

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:55

Ik ben een echte emo eter :+ , heb ook geen rem een zak gaat altijd leeg . Koekjes , snoep , chips alles , helaas ben ruim 125 kilo nu en moet anders gaat zo niet meer :o -zucht - . Bij emoties en spanning gaat het nog gekker

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:58

Ik eet vooral uit verveling :+ en inderdaad is de bodemdrang hier ook sterk aanwezig.. ik lees mee met de tips hier, het probleem zit bij mij voornamelijk bij de bodemdrang

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:06

Ik meld mij! Het is echt drama! Wordt alleen maar zwaarder en zwaarder.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:13

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:26

Ik meld me ook.... Momenteel een wat slechtere periode... Ga eten als ik me alleen voel, verdrietig, nutteloos etc. Ik werk sinds April in ploegen, hierdoor 10 kilo aangekomen (onregelmatig, en vooral veel eten) voel me ellendig omdat ik. Dikker ben, en doordat ik me zo voel, ga ik juist meer eten... Iets met circel... :-(

Anoniem

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:28

Vorig jaar 14 kilo eraf door een doel stellen , maar na het doel te hebben gedaan vloog het er ook zo weer aan .. Werkt dat bij jullie een doel stellen met een beloning?

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:40

Hier ook een overeter, was 30 kg afgevallen om weer te kunnen rijden. Toen echter bleek dat, dat hem niet ging worden (was om 1 of andere reden bang om op hem te rijden) kwam ik langzaam weer aan.
Daarna een tijdje paardloos geweest en nu sinds kort weer in het bezit van een paard die ik wel aanvoel en die me niet beangstigt.
Tja dus nu moet ik de hele weg opnieuw afleggen.
Aan de ene kant baal ik als een stekker, want het aankomen had gewoon niet gehoeven, maar door gezelligheid, stress en af en toe ook verdriet heb ik het toch laten gebeuren. Aan de andere kant ben ik blij want ik kan met mijn nieuwe paardje mooi een vertrouwensband vanaf de grond opbouwen en omdat het zo goed gaat ben ik supergemotiveerd om weer af te vallen.

Ik doe overigens geen rare diëten o.i.d. ik eet gewoon 3 normale maaltijden, waarbij ik volle producten gebruik (vind light producten eng) en eet niet meer dan 1 bordje. Bij snaaihonger, grijp ik wat noten of maak ik zo'n lekkere gezonde smoothie en verder wandel ik om de dag. Werkt perfect!