probleempjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 11:15

heyy bokt,
mijn pony heeft (de laatste tijd) een aantal probleempjes:
- als ik hem vast zet gaat hij hangen en is mijn touw kapot.
- hij zit niet goed in zijn vacht, hij heeft hele korte haartjes en daar tussendoor hele lange.
- hij heeft last van zijn rug en te weinig bespiering op zijn rug.
- op een een of andere manier zijn zijn manen echt heel ongelijk. de helft aan de kant van het hoofd is wel netjes maar de andere helft staat omhoog en de lengte is korte dan een pink...
- hij valt heel erg af, veel te veel. (hij krijgt 2 x metazoa per dag, 3x hooi en 1 x slobber)
heeft iemand een idee hoe ik een of meer van deze problemen kan oplossen? :?
alvast bedankt!

koosje14

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:23


HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:24

Persoonlijk zou ik naar deze problemen een DA laten kijken en niet zelf gaan aan modderen.

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 11:32

ja DA is al langs geweest maar ik wil ook graag weten hoe andere mensen er over denken en het zouden aanpakken. :)

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:33

Als het paard hooi eet krijgt hij dan wel alles binnen, of maakt hij daar proppen van?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:36

koosje14 schreef:
ja DA is al langs geweest maar ik wil ook graag weten hoe andere mensen er over denken en het zouden aanpakken. :)

Wat heeft die gezegd?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:43

Heeft de dierenarts ook bloed afgenomen?
Is de mest onderzocht?

Just_bo

Berichten: 253
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:45

elke keer als je paard gaat hangen, zet 'm weer een stapje naar voren, en dat elke keer weer. Ze hebben het snel genoeg door.

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Met een slecht gebit nemen ze niet alle voedingsstoffen op, waardoor ze dus afvallen.

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 12:00

DA gaf een potje met een poedertje voor de vacht. zij zei dat hij met rijden meer zijn rug moet gebruiken.
osteopaat zei dat hij er heel slecht aan toe is met zijn rug en dat ik eigenlijk niet meer heel intensief mag rijden( ze heeft wel een erg extreme mening zijn we achtergekomen.)
zadelmaker zei dat hij meer zijn rug moet gaan gebruiken met rijden en dat het dan vanzelf beter zou gaan.
instructeur zei dat ik gewoon moet blijven rijden en wel dat hij meer zijn rug moet gebruiken

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 12:00

@ shirley: nee beide niet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:03

Dan zou ik daar eens mee beginnen :j

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 12:10

oke +:)+

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:11

Lijkt me een goed idee inderdaad. Bloedwormen kunnen een lange vacht en afvallen veroorzaken, maar Cushing bijvoorbeeld ook en dat zijn gelijk al twee totaal verschillende dingen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:31

Om te beginnen tandjes, zand en wormen uitsluiten. Protest kan best wel eens van de slechte bespiering komen, zadel ligt dan niet prettig.

Eerst oorzaak vinden, wat spekjes er bij kweken en dan via dubbellonge, etc. op de grond weer spier opbouwen. Rijdend opbouwen is lastig als er niet genoeg spier is om vanaf op te bouwen. En kijk goed naar je dieet, want als er niet genoeg eiwitten inzitten, zijn er geen bouwstenen voor spieren en bereik je met trainen helemaal niks.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:36

Idd, goede voeding en spieren kweken vanop de grond. Zet het rijden voor tenminste 6 maanden uit je hoofd. En zoek een andere instructeur!

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:39

Eerst even de wormen en tanden laten bekijken.
Bloedtest voor hormonale afwijkingen laten doen (dit is niet de standaard test!).
Klinkt mij ook als Cushing of als een schildklierafwijking (een overschot aan het schildklierhormoon).

Eerst maar even een bloedtest laten doen (het liefst orgaan en hormonaal maar in ieder geval de 2e)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:10

Hoe oud is je pony, hoe groot is hij en is het hooi wel eens gewogen? 3x zegt me niet zoveel, drie keer 1 kg. hooi of 3x 4 kg.? Komt hij buiten en zo ja, op zand of op goed gras? Staat hij met andere pony's of met andere dieren?
En hoeveel van de Metazoa voer je per keer? En welke slobber krijgt hij en hoeveel?

Ik zou inderdaad zijn tanden laten nakijken door een goede paardentandarts ( die ook dierenarts is).
De andere tips zijn ook goed natuurlijk, daar zou je ook naar moeten laten kijken. Als je niet weet hoe je het beste op zand kan testen kan ik je dat ook wel uitleggen.

Die manen zal hij waarschijnlijk of zelf hebben afgeschuurd, of ze zijn door een ander afgebeten. Is er al eens gekeken of hij geen luis heeft? Luis geeft veel jeuk en komt veel voor met pony's die een verminderde weerstand hebben en daar lijkt het wel op bij de jouwe.

Voor wat betreft het hangen: zijn er dingen veranderd met voor de tijd dat hij ging hangen? Is er een pony weg? Kan hij de andere pony's zien als je hem vastzet? Is er juist een pony bij gekomen?

Ik zou in elk geval de komende tijd even niet rijden en kijken of je wat meer spek op hem kan krijgen en daarna wat meer bespiering door goed te longeren.

Succes met hem hoor!

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:36

@Jet: 8 jaar, 1,52. van het gewicht van het hooi heb ik echt geen idee. hij komt buiten op zand, maar met een gevuld hooinet. hij staat met 1 ander paard. een schep per x. hij krijgt 3 scheppen esparcette met water. bedankt!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:03

Is het de schimmel op je you-tubekanaal? Dan denk ik dat die zo rond de 480 kg. zou moeten zitten. Als hij op dat gewicht zou zitten en dus goed op gewicht zou zijn, zou hij zo rond de 7 kg. droge stof aan hooi moeten krijgen. Van droog hooi is dat inderdaad 7 kg., maar van wat "nattere" kuil/voordroog zal dat zo'n 8,5 kg. zijn. Hooi kan je in een hooinet goed wegen met een weger voor reisbagage, die zijn niet zo duur. Als hij te dun is, zou hij zo rond de 9,5 kg. droog hooi moeten krijgen en zo rond de 13 -14 kg. Dit dan per dag.

Als hij het hooinet op het zand krijgt, zal er ongetwijfeld hooi op het zand terecht komen end at zal hij misschien ook opeten. Dan krijgt hij dus zand binnen, ik zou zeker de mest een dag of drie achter elkaar op zand testen.

Die esparcette is zo te lezen ook ruwvoer, je zou zo'n schep eens moeten wegen, dan weet je hoeveel droge esparcette je voert. Dat kan je dan aftrekken van de hooibehoefte, dan kan je wat minder hooi/voordroog voeren.

Ook de Metazoa zou je eens moeten wegen, een schep is denk ik wel erg veel.

Ik denk wel dat je er mee moet oppassen, het zijn beiden vlinderbloemigen en die hebben een scheve calcium-fosfor verhouding, wat de opname van goede voedingsstoffen wel kan bemoeilijken, zeker als je er eigenlijk teveel van voert. Je zou hier iets aan kunnen doen door geweekte zemelen bij te voeren, die heeft een scheve verhouding de andere kant op.