[BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

[BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 16:31

*Bokt.nl
Blog, Bokt Community
Afbeelding


Toen Hylke Hettema voor haar studie Arabisch in Egypte verzeild raakte, verloor ze haar hart aan het land bij het rijden van Arabische paarden in hun oorspronkelijke omgeving: de woestijn. Haar oude ambitie om Arabieren te fokken kwam naar boven en voor ze het wist had ze een merrie. En nog een. En nog een. Om te rijden kwamen er tevens hengsten op stal. Inmiddels is ze trotse eigenaresse van Al Safy Arabians. In haar blogs stelt ze haar paarden voor -een handvol Straight Arabians en een aantal rescues van de straat- en deelt ze haar avonturen in Egypte met ons. Haar overige blogs kun je lezen op http://grenzeloospaardenmeisje.nl/

Regelmatig krijg ik berichtjes met vragen. Waarom ik geen warmbloeden heb, of er geen Fjorden in Egypte zijn en hoe het zit met die straat-paarden die alle kleuren van de regenboog lijken te hebben. Dan realiseer ik me dat we in Nederland gezegend zijn met een enorm divers aanbod van paardenrassen en het misschien leuk is om jullie bokkers uit te leggen hoe de Egyptische populatie eruit ziet.

Hoewel het aantal verschillende rassen aanmerkelijk kleiner is dan in Nederland, zit het land van de Farao's vol met speciale paarden. Farao's? Ja zeker, duizenden jaren voor onze jaartelling waren Egyptenaren al met paarden in de weer. Je kan ze vinden op de prachtige muurschilderingen tussen de hiërogliefen in verschillende tempels en pyramiden. Het idee wordt tastbaar als je in het museum op Tahrir plein (waar de revolutie van 2011 uit de hand liep) op de dierenafdeling gaat kijken. Daar ligt het volledige skelet van een merrie, gevonden als mummie en gedateerd op 1500 jaar voor Christus. De paarden zien er klein maar elegant en sterk uit, waardoor menig onderzoeker claimt dat ze de voorvaderen van de huidige Straight Egyptian Arabieren zijn. Maar kansen zijn groot dat er ook kruisingen rondliepen, aangezien Farao's ook slaven en andere dieren importeerden. Helaas zijn er veel gaten in de geschiedenis van "het Egyptische paard" en kunnen wetenschappers nu niet meer vaststellen hoe het precies gelopen is.

Door de vele culturen en volkeren die een stempel op de geschiedenis van Egypte hebben achtergelaten weten we wel zeker dat we de Baladi's als het "echte" Egyptische paard mogen beschouwen. Balad-i betekent in het Arabisch letterlijk "mijn land" en vrij vertaald "volks". Zo kan je baladi honden en katten vinden maar ook baladi-muziek. De paarden hebben echt werkelijk alle kleuren die je maar kan bedenken tot en met wildkleur en perlino aan toe. Uiteraard snap je dan dat ze niet alleen van Arabische paarden afstammen want die kunnen niet gevlekt zijn en al helemaal geen appaloosa. Daarnaast hebben sommigen grote ogen en kleine oren, andere vice versa. Er zijn kleine pony's maar anderen zijn echt paardenformaat. Eigenlijk hebben baladipaarden maar een ding gemeen; hun karakter. Ze klagen nooit, werken hard en als ze niet mishandeld zijn, dan zijn ze enorm vriendelijk.

Afbeelding

Helaas bestaat er geen stamboek en fokt iedereen met alles dat los en vast zit. Het percentage Arabisch bloed wordt steeds hoger omdat de meeste mensen hun merrie graag dekken met een van de mooie Arabische hengsten die door fokkers gratis ter beschikking gesteld worden voor arme mensen. Weten we dan werkelijk zo weinig over dit geweldige ras? Lokale fokkers vertellen me dat baladi's in de recente geschiedenis nogal veranderd zijn. Tot de achttiende eeuw waren ze voornamelijk sterke pony's die gebruikt werden voor de landbouw en als rijtuigpaarden. Ze voerden met name Arabisch en Turks bloed. Ook toen waren ze al vele malen goedkoper dan de peperdure Egyptische Arabieren. Met de komst van de Britten in de negentiende eeuw veranderde het ras aanzienlijk omdat de Europeanen het ras wilden "verbeteren". Ze hadden het uiteraard over stokmaat en brachten warmbloeden en een handvol koudblouden naar Caïro om deze met de lokale populatie te kruisen en hun cavalerie aan te sterken. Dit verhaal wordt bevestigd als je leest op de website van Brooke; in 1930 werden grote getalen warmbloeden gered die achtergebleven waren nadat de koloniale bezetting door de Britten tot een einde kwam. Tegenwoordig focussen ook lokale fokkers op de stokmaat van de baladi's. Net als in Europa wil men steeds grotere rijpaarden en de baladi's zijn over het algemeen toch een heel stuk groter dan de miniscule Straight Egyptian Arabieren.

Afbeelding

Hoewel het overgrote deel van de populatie uit baladipaarden bestaat blijven de Arabieren uiteraard niet ver achter. De Straight Egyptians (SE) zijn afstammelingen van de paarden die door Ottomaanse sultan Mohammad Ali naar Caïro gehaald werden. Als moslim zag hij het als een belangrijke taak de crème de la crème van het ras, dat diep in de Islam geïncorporeerd is, ook naar Egypte te halen. Daarvoor voerde hij veldslagen uit in Saudi Arabië, Syrië, Palestina en Jordanië en kaapte de allerbeste merries van bedouinenstammen die al eeuwenlang de beroemde lijnen preserveerden. Zijn kleinzoon schreef een gedetailleerd manuscript over hoe de SE populatie tot stand kwam en begin 1900 werden deze paarden voor het eerst door Europeanen ontdekt in Egypte en werden ze tot "puur Egyptisch" gedoopt door commerciële Westerse fokkers.

Egypte heeft sinds de komst van deze Arabieren ook een staatsfokkerij die het stamboek voert. Helaas is deze niet in staat geweest alle bloedlijnen te bewaren en zijn er veel zeldzame lijnen uitgestorven. Tevens bestaan er een heel speciaal soort Arabieren die niet geregistreerd zijn maar op de markt Maraseem heten. Dit betekent in het Arabisch "zo mooi als een schilderij". Na wat leuke gesprekken met fokkers van deze paarden blijkt dit te komen door een maatregel van de staatsfokkerij. Er werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw besloten dat Arabische paarden voortaan een vriesmerk zouden krijgen na inschrijving in het stamboek. Veel van de commerciële fokkers hadden er niets op tegen (nu kan je nog steeds paarden vinden met die grote witte vriesmerken) maar de bedouinenfamilies wilden hun mooie paarden niet verminken. Dit, samen met het feit dat bedouinenfokkers vaak wonnen op de racebaan, heeft geleid tot het uitsluiten van registratie. Een hele groep Arabieren was dus ineens baladi geworden. Het prijskaartje van een Marsoom paard zit dan ook precies tussen beide in, ook al is de mooiste merrie die ik persoonlijk ooit in Egypte gezien heb een Marsooma en niet een Arabier.
Zijn er dan alleen baladi's en Arabieren? Nee er worden regelmatig paarden geïmporteerd. Springruiters vinden alleen Europese warmbloeden geschikte rijpaarden en er lopen dan ook heel wat Oldenburgers, Mecklenburgers, Gelderse paarden en KWPN'ers rond. Tevens worden er voor kinderen Welshpony's en Shetlanders over gevlogen en er zijn enkele Paints en Quarters uit de VS. Grappige weetjes zijn dat Shetlanders ongeveer vijf keer zo duur zijn als een baladi en gevlekte baladi's zijn duurder dan andere kleuren. Er woont ook een handvol Friezen in Egypte maar sommige kan je slecht herkennen want na het vele scheren zijn ze al lang niet meer zwart. Verder is er een bekende Tinkermerrie waar ze legio gevlekte paarden uit proberen te fokken. Zo zijn er ook nog enkele Lusitano's, Selle Francais, Belgen en Europese import Arabieren maar die zijn allemaal op een hand te tellen. Fjorden of Haflingers heb ik hier nog nooit gezien.

Afbeelding
Een KWPN'er in Egypte

Wie importeren die paarden dan? Je zou denken dat het buitenlanders zijn die hun eigen paard of iets van thuis willen meenemen als ze hier wonen. Maar niets is minder waar. Bijna alle buitenlanders die hier paarden houden (we kennen elkaar allemaal want de groep is natuurlijk relatief klein) kiezen voor baladi's. Uiteraard in de vorm van rescues. De import is vooral getriggerd door Egyptenaren die vinden dat Arabieren en Baladi's niks waard zijn en niet goed genoeg zijn voor sport. Ik ben hier een van de weinige buitenlanders die echt bewust voor de Egyptische Arabieren kiest en ook al krijg ik bijna dagelijks verzoeken om jan en alleman zijn warmbloed te rijden, ik verkies ook Baladi's als rijpaard.
Dan nu de hamvraag, hoe komen buitenlanders hier aan een paard? Het is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Er is geen marktplaats waar je paarden kan vinden. De wereld van de Arabieren fokkers is moeilijk bereikbaar als je niet de juiste personen kent. En hoe ga je een zielepiet kiezen wanneer je besluit een paard van straat te redden, ze zijn immers allemaal hulpbehoevend?

Toen ik in Egypte aankwam was een paard kopen helemaal niet een van mijn doelen. Als ik dat niet gedaan had, dan zag mijn leven er nu waarschijnlijk heel anders uit. In de reisgids stond een telefoonnummer van een stal tegenover de pyramiden van Gizah. Daar ging mijn droom om een Arabier in de woestijn te rijden in vervulling en reed ik op een vosse-bier door het mulle zand rondom de pyramiden. Als ruiter in hart en nieren besloot ik dat elke dag een ritje toch wel heel leuk zou zijn. Zo ontdekte ik dat er voor de revolutie van 2011 op bepaalde dagen hulporganisaties de magere werkpaarden kwamen voeren. Ik maakte kennis met de artsen en vrijwilligers van Brooke en andere organisaties die paarden opvingen. Uiteraard wordt je snel met het redder in nood virus aangestoken. Voor een dikke 200 euro heb je een zielepiet die je kan oplappen. Waarom niet gratis? De zielepieten hebben eigenaren die meteen het onderste uit de kan willen halen bij het zien van je prachtige blonde haar en je knullig gebroken Arabisch. Ik maakte al snel vrienden met een groep Egyptenaren die eigen paarden hadden en ieder weekend gingen rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Samen hielpen we verschillende baladi's, sommige met veel succes en anderen waren al zo ver getraumatiseerd dat ze na een opknapbeurt agressieve paarden bleken. Veel Nederlandse paardeneigenaren kunnen zich bij zulke taferelen niets voorstellen. Maar het is niks overdreven, zo reed ik een jaar lang op een super leuke hengst en ik kon mijn geluk niet op. Totdat hij van de ene op de andere dag enorm agressief werd en echt heel gevaarlijk deed. Steigeren, ruiter aan het bovenbeen eraf trekken, rodeo bokken, in de woestijn op hol slaan, bijten (groom mist nu een vinger). Drie maanden geprobeerd de oorzaak van zijn gedrag te vinden, tevergeefs, wel artrose ontdekt en dus besloten hem in te slapen voordat hij niet meer zou kunnen lopen of nog iemand zou verwonden.

Door de opgedane vriendschappen werd ik langzaam geïntroduceerd aan de Arabierenwereld hier. De oude dromen van het hebben van prachtige Arabische paarden kwamen weer boven drijven en nog voor ik het in de gaten had was merrie nummer een, als jaarling, gekocht. Ik was het risico en de constante problemen van het rescues oplappen een beetje zat geworden. De kosten van een paard redden gaan niet in de koude kleren zitten en als je paard je daarna continue probeert te verwonden dan gaat de lol er gauw af. Het besluit huisjes te zoeken voor alle rescues was snel gemaakt en merrie nummer twee was een feit. Het voelde zo bevrijdend om lieve en leuke paarden op stal te hebben. Maar het voelde ook erg verwend zulke mooie Arabieren op stal te hebben terwijl er zoveel paarden op straat zwoegen. Bij toeval kwam er een heel speciale rode pony op mijn pad.

Afbeelding

Hij was toen een 10- of 11-jarig (weten we dus niet zeker) karrenpaard. Zijn eigenaar wilde hem niet afstaan en vroeg enorm veel geld (500 euro). Maar er was gewoon iets tussen hem en mij. Het is moeilijk te beschrijven, niet iedere paard-mens relatie is even diep en hij is denk ik mijn once in a life time-paard. Bij gebrek aan beter is hij op een pickup truck naar ons gekomen en daarna losgelaten in de paddock. Hij was zo mishandeld op straat dat hij 3 maanden lang niet uit de paddock wilde komen. We hebben gezorgd dat hij altijd hooi en water had en hem verder met rust gelaten. Plotseling zocht hij contact en wel met mij. Alleen ik kon hem pakken, halster aandoen en zo lang ik hem maar vasthield kon de hoefsmid beginnen aan de enorme klus zijn vier verschillende voeten te repareren en recht te zetten. Hij kan alles aan zonder praam of verdoving zolang ik hem maar vast houdt. Langzaam bloeide hij op tot een levendige maar zeer verlegen pony, hij bleef enorm op zijn hoede bij vreemde mensen en kon ook niet met alle grooms overweg. Het respect dat ik hem geef dwingt hij nog altijd af bij anderen. Ik doopte hem meneer Shay (thee) vanwege zijn diep rode kleur, als thee in de zon.

Voor de grap klom ik een keer op zijn rug na een aantal maanden en ontdekte dat hij enorm talent heeft voor dressuur. Of hij ooit ingereden is weet ik niet maar hij accepteerde mij en miniscule hulpen meteen. Het heeft nog jaren geduurd voordat hij anderen op zich liet rijden. Helaas werd hij kreupel na 3 jaar. Na röntgenonderzoek bleek dat hij in zijn jeugd zijn kogelgewrichten gebroken had en er botsplinters een infectie veroorzaakten. Waarom we niet meteen na redden röntgenfoto's gemaakt hebben van het hele paard? Röntgenfoto's worden hier door slechts een handvol artsen gedaan en kosten net zoveel als in Nederland. Zou je zo een groot bedrag gaan uitgeven aan een paard die het misschien niet gaat overleven en waarvan de aankoop prijs lager was dan de kosten van het onderzoek? Een paard redden gebeurt in stapjes, beginnende bij het belangrijkste, algemene gezondheid. Daarna pak je de problemen aan wanneer je die tegen komt.

Hij was nooit kreupel of ziek dus na 3 jaar was het een enorme klap dat hij zo een ernstig probleem bleek te hebben. Met buitenlandse artsen overlegd en het kon geïnjecteerd worden waardoor we weer zouden kunnen rijden, maximaal driemaal per week. Hij hield zo ontzettend van rijden, deed zelf zijn bit in zijn mond als hij deze aan de kast zag hangen. Hij leerde ook super snel, echt een dressuurcrack! Zijn koosnaampje onder de grooms werd dan ook al gauw: al ma3allim "de wijze", vanwege zijn oudere leeftijd maar ook omdat hij zo knap door de baan ging. Zo hebben we nog een jaar samen kunnen rijden en toen ging het weer mis. Waar hij eerder nooit wilde toegeven dat hij last had van zijn been gaf hij nu duidelijk aan dat het niet goed was. Weer de orthopeed erbij die niet meer wilde injecteren. Diagnose: of opereren, maar hij gaf ook geen prognose, of pensioen. Na veel tranen, en dan vooral omdat Shay zo veel van zijn baantje hield, besloten hem met pensioen te doen. Hij is claustrofobisch omdat hij in zijn jeugd vast en zeker opgesloten zat in een donkere box zonder ramen.Hij rent en bokt dagelijks loeihard door zijn paddock. Ik zie het niet zitten om een 17-jarige pony onder volledige narcose aan zijn benen te laten opereren. En al helemaal niet als ik er aan denk hoe die wildebras daarna wekenlang in een box moet staan om het goed te laten genezen. Hij is een tijdlang depressief geweest omdat hij niet meer bereden werd en niet snapte waarom. Door zijn traumatische herinneringen aan mishandeling op straat doe ik hem er geen plezier mee wandelingen te maken dus staat hij in zijn paddock. Nu gaat het beter maar hij begint allerlei ouderdoms verschijnselen te vertonen die normaal vaak pas op latere leeftijd ontwikkelen. We zullen nooit weten wat er precies met hem gebeurd is in zijn jeugd, maar een ding weet ik wel, hij is mijn allerbeste vriendje en hij geeft me ook echt liefde en dankbaarheid terug. Vandaar dat ik vind dat Egyptenaren hun echte eigen ras meer moeten waarderen, het zijn geweldige paarden die wat wereldwijde aandacht, zoals hier op Bokt, echt wel verdienen.

Volgende maand lees je over wat voor een baantjes Egyptische paarden allemaal kunnen hebben en welke trainingsmethodes daarbij gebruikt worden.

Afbeelding


kally
Berichten: 5242
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:34

Ontroerend verhaal over Shay, mooi dat hij vertrouwen en liefde heeft leren ervaren bij jou!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:48

Interessant zeg! Vraagje: waarom worden Arabische hengsten gratis ter beschikking gesteld? Hebben de eigenaren van die hengsten daar ook nog voordeel bij?

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:58

Eigenlijk wil ik niet elke keer weer melden dat ik het zo'n ontzettend goeie blog vind. En een aanvulling op bokt. Maar ik doe het toch nog maar een keer.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:43

Roadracer schreef:
Interessant zeg! Vraagje: waarom worden Arabische hengsten gratis ter beschikking gesteld? Hebben de eigenaren van die hengsten daar ook nog voordeel bij?


Hier ben ik ook nieuwsgierig naar.

Ook deze blog weer erg interessant en fijn om te lezen.

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor je Paard. Grote LeMieux voorraad!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:44

Dank je wel Hylke voor dit mooie verhaal. Ik wens jou en je paarden alvast een heel goed en gezond 2017!

AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 20:20

Roadracer schreef:
Interessant zeg! Vraagje: waarom worden Arabische hengsten gratis ter beschikking gesteld? Hebben de eigenaren van die hengsten daar ook nog voordeel bij?


Hihi goede vraag! Had niet gedacht dat jullie zo goed lezen!
er zijn ruim 600 fokkers van arabische paarden in egypte. Kwaliteit uiteraard niet bij allemaal even hoog. Er zijn zat hengsten die voor 6000 tot zelfs boven 18000 dollar ter dekking staan. Maar omdat er weinig tot niet gecastreerd wordt zijn er zo ontzettend veel hengsten. Menig fokker doet om charity redenen (vaak religieus gestimuleerd) een of meerdere hengsten aan arme mensen ter beschikking stellen zodat ze daarmee hun baladis kunnen dekken. Vaak hebben mensen maar 1 paard en als dat toevallig een merrie is dan hebben ze meestal geen geld om daar een nieuw karrenpaard uit te fokken. Om dat deze arabische hengsten beschikbaar zijn wordt er zelden met balady hengsten gedekt. Toch zijn er een aantal lokale fokkers die strict met baladis fokken en er zijn een aantal bekende balady hengsten in de sport. Deze zijn soms uit een balady moeder en warmbloed vader en soms uit twee baladis en soms uit een arabische vader.

Daarnaast is er nog de issue of een moslim uberhaupt dekgeld mag aannemen maar daar wou ik in een apart blogstuk over schrijven, wat voor een rol paarden in de islam spelen. Ik ben daar immers ook op afgestudeerd. In ieder geval zijn er ook fokkers die zelfs voor de A klasse kwaliteit dekhengsten geen geld vragen om religieuze redenen. Mijn dekhengst staat ook gratis ter dekking, maar ik houd mij het recht voor om merries evt te weigeren als ik denk dat pedigrees en looks mijn hengst zijn reputatie gaan verpesten. Hij heeft tot nu toe 1 keer een boer verblijd door diens merrie drachtig te maken omdat ook ik graag arme mensen wil helpen :)

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:57

AlSafy schreef:
Daarnaast is er nog de issue of een moslim uberhaupt dekgeld mag aannemen maar daar wou ik in een apart blogstuk over schrijven, wat voor een rol paarden in de islam spelen. Ik ben daar immers ook op afgestudeerd. In ieder geval zijn er ook fokkers die zelfs voor de A klasse kwaliteit dekhengsten geen geld vragen om religieuze redenen. Mijn dekhengst staat ook gratis ter dekking, maar ik houd mij het recht voor om merries evt te weigeren als ik denk dat pedigrees en looks mijn hengst zijn reputatie gaan verpesten. Hij heeft tot nu toe 1 keer een boer verblijd door diens merrie drachtig te maken omdat ook ik graag arme mensen wil helpen :)

Bij deze erg benieuwd naar je blog daarover :D

Nog één vervolgvraagje: Als er niet / nauwelijks gecastreerd wordt én religieuze redenen daarbij ook nog een rol spelen, waarom zijn het dan toch vooral (zoals ik uit jouw verhaal begrijp tenminste) Arabische hengsten die ter beschikking staan? Volgens die redenatie zou je dat eigenlijk van alle hengsten, dus ook bijvoorbeeld de baladi's, verwachten. Kan me voorstellen dat het voor een boer die zijn dier echt als werkpaard gebruikt, interessanter is dan zo'n ranke, fijngebouwde Arabier.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

thequeensmum
Berichten: 3500
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:12

Boeiend verhaal. Ik kijk uit naar het volgende!

quinnlovex
Berichten: 43
Geregistreerd: 23-07-16
Woonplaats: Groningen

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:16

Mooi verhaal! ben erg benieuwd naar het volgende :D

Elisa2

Berichten: 36867
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:19

Leuk en leerzaam blog om te lezen, ik vind het wel erg sneu dat de resquepaarden aggressief worden als ze beter in hun vol komen te zitten. Dan moet ze toch wel echt van alles aangedaan zijn volgens mij..aangezien paarden van nature toch niet aggresief zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mooney

Berichten: 7768
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:41

Omdat dekkingen gratis aan arme mensen aanbieden en rescues helpen in hetzelfde stuk voorkomen kwam bij mij de volgende vraag op.
Hoe groot is nu de kans dat een veulen dat geboren wordt door een (door jou) gratis aangeboden dekking vervolgens over een paar jaar in de staat van zo'n rescue verkeerd? Selecteer je daar ook op om dat risico te verminderen?

Aan de ene kant vind ik het heel mooi dat mensen op die manier geholpen kunnen worden. Maar als je dan leest over wat het gebrek aan geld (of ligt de bron ergens anders?) met het leven van die beesten doet dan lijkt het redden van zielepieten op deze manier een beetje dweilen met de kraan open.


AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 15:44

Roadracer schreef:
Bij deze erg benieuwd naar je blog daarover :D

Nog één vervolgvraagje: Als er niet / nauwelijks gecastreerd wordt én religieuze redenen daarbij ook nog een rol spelen, waarom zijn het dan toch vooral (zoals ik uit jouw verhaal begrijp tenminste) Arabische hengsten die ter beschikking staan? Volgens die redenatie zou je dat eigenlijk van alle hengsten, dus ook bijvoorbeeld de baladi's, verwachten. Kan me voorstellen dat het voor een boer die zijn dier echt als werkpaard gebruikt, interessanter is dan zo'n ranke, fijngebouwde Arabier.


Omdat de egyptische bevolking en de meeste andere volkeren van het midden oosten ook, arabieren boven alle andere rassen heffen. Dit omdat het ras an sich door de Islam gestimuleerd wordt maar ook omdat elke leek bij de keuze uit een rustig voor zich uitstarende balady of een imposante arabische hengst wel weet wat hij kiest. Baladis zijn bijna allemaal half arabier of soms bijna helemaal. Als je bij mn fotos kijkt zal je een grijze zien met zwarte benen en manen, die is bijna knapper dan de gemiddelde arabische hengst. Baladis staan ook ter dekking hoor maar doordat veel baladis een "hard" karakter hebben kiest men vaak voor de mix :) het zijn echt mensen die specifiek op zoek zijn naar iets die puur baladi met baladi kruisen en dan ook nog eens van bepaalde fokkers. Zezouden met die groep wel een stamboek kunnen beginnen maar blijkbaar steunt de overheid dat niet. Ook in de ogen van het ministerie van agricultuur zijn de paarden die het "waard" zijn blijkbaar alleen arabs.

Bij mijn weten zijn alleen de groep paarden die gebruikt worden om wapeningsstaal te verslepen ( ja dit wordt met paarden ipv vrachtwagens gedaan, meer over hen in de volgende blog) echt nooit met arabieren gekruist. Dit zijn hele speciale dieren die als enige op een geweldig goede manier getraind worden en altijd de zelfde grote stevige vossen zijn.

AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 15:51

mooney schreef:
Omdat dekkingen gratis aan arme mensen aanbieden en rescues helpen in hetzelfde stuk voorkomen kwam bij mij de volgende vraag op.
Hoe groot is nu de kans dat een veulen dat geboren wordt door een (door jou) gratis aangeboden dekking vervolgens over een paar jaar in de staat van zo'n rescue verkeerd? Selecteer je daar ook op om dat risico te verminderen?

Aan de ene kant vind ik het heel mooi dat mensen op die manier geholpen kunnen worden. Maar als je dan leest over wat het gebrek aan geld (of ligt de bron ergens anders?) met het leven van die beesten doet dan lijkt het redden van zielepieten op deze manier een beetje dweilen met de kraan open.


Dat heb je goed geconstateerd. Als je de andere blogs ook gelezen hebt dan kan je je misschien herinneren dat ik schreef dat alleen de paarden rond de pyramiden die toeristen moeten slepen rescue paarden zijn. Boeren en werklui hebben geen wandelende skeletten. Aan voeten en tuigwerk valt nog wel een en ander te verbeteren maar de rescue situaties komen tot stand doordat er buitenlanders illegale hulporganisaties stichten in het gebied bij de pyramiden waardoor die lui hun paarden steeds slechter gaan onderhouden omdat het gratis voor hen geregeld word door die organisaties.
Ik zou mijn hengst nooit maar dan ook nooit uitlenen aan een merrie van die lui. Maar de boeren op het platteland om ons heen ( zitten verder van de pyramiden, die midden in een woonwijk liggen, af) hebben hele leuke en gezonde paarden. Zij kopen en verkopen ook zelden paarden. Het veulentje van mijn hengst wordt zijn toekomstige karrenpaard. Nu slepen zn kinderen er vooral mee. Boeren ruilen soms ook onderling paarden, als ze niet geschikt zijn voor een bepaalde job, je kan daarover meer lezen in de volgende blog die op 28 jan op bokt verschijnt

mooney

Berichten: 7768
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:57

Ah super bedankt voor de uitleg, dat had ik inderdaad wel gelezen maar was wat weggezakt. Klinkt goed verantwoord inderdaad :j

Ik vind het wel stiekem grappig dat (half)Arabieren bij jullie gewoon als boerenpaard/karrenpaard dienen en als hier een Arabier voor de wagen echt geen porum is. Dan heeft mijn weideversiering Arabier het wel erg makkelijk haha.


AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 17:54

mooney schreef:
Ah super bedankt voor de uitleg, dat had ik inderdaad wel gelezen maar was wat weggezakt. Klinkt goed verantwoord inderdaad :j

Ik vind het wel stiekem grappig dat (half)Arabieren bij jullie gewoon als boerenpaard/karrenpaard dienen en als hier een Arabier voor de wagen echt geen porum is. Dan heeft mijn weideversiering Arabier het wel erg makkelijk haha.


Arabieren waren altijd race en oorlogspaarden. Gefokt voor hard werk en gevormd door een moeizaam leven in de woestijn. Ze kunnen veel en veel meer hebben dan mensen tegenwoordig denken.
Mijn hengst is ook zo een no nonsense paard. Inrijden: Oh wil je rijden? Oke zeg maar waar we heen moeten en hoe het werkt. Springen: oh hekje staat in de weg. Kan ik wel even overheen springen om te krijgen wat ik wil. Westerntuig: wat is dit nou weer? Nouja kan me niks bommen, kan nog steeds goed lopen. Deken: als jij denkt dat ik dat aanmoet dan moet je maar uit je dak gaan. Vrachtwagen: oke leuk we gaan ergens heen.

Ik ben er van overtuigd als ik hem leer iets te trekken of slepen dat ie binnen een week voor de kar kan. Hij is echt OVERAL voor in. Hij zou het echt geen vervelende job vinden om de boer te helpen. hij doet wel een beetje aan zelfmedelijden maar klaagt nooit. Is alleen echt humeurig als het etenstijd is en hij nog iets moet doen.
Afbeelding
Er rust copyright op deze foto. Niet reproduceren zonder toestemming van de fotografe

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:23

God wat een plaatje is hij!
Maar ik vraag me af zit er een verschil in de arabieren in nl en bij jou? Of beter gevraagd welk verschil ervaar jij?

Be happy eat a snackkie

mooney

Berichten: 7768
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:22

Gaaf dier inderdaad! Ben ook wel benieuwd naar de vraag van speedfiets_2.

Hier lachen we altijd om de oorsprong als oorlogspaard in combi met mijn Arabier die en niet dapper is en zijn intelligentie goed weet te verstoppen. Al is dat volgens mij ook een beetje een mislukkeling ondanks mooie afkomst (wel een hele lieve mislukkeling gelukkig).
Dat no nonsense herken ik ook niet, die van mij kan al de kluts kwijtraken van een scheve grasspriet bij wijze van spreken. Graag dingen met je willen doen wel, hij wil zich altijd inzetten en bedoelt alles goed (zijn uitvoering is soms iets minder :') ).
Heeft ook jaren gewerkt voor me ondanks zijn aangeboren artrose, tot zijn vervroegd pensioen zonder morren op pad. Ik heb hem ook als bescherming voor zichzelf op pensioen gezet, want hij kon eigenlijk niet meer maar wilde nog wel.


AlSafy

Berichten: 225
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 23:24

speedfiets_2 schreef:
God wat een plaatje is hij!
Maar ik vraag me af zit er een verschil in de arabieren in nl en bij jou? Of beter gevraagd welk verschil ervaar jij?


Goede vraag. Dit is een eeuwig discussiepunt tussen arabierenfokkers/kenners. De arabische volbloed staat in Nederland bekend als een spooky paard.

Maar als je de oude bronnen leest dan hebben ze het alleen maar over een oorlogspaard dat niets of niemand vreest en de krijgers tot in de dood trouw bleef. Het gaat dan voornamelijk over merries. Die zijn cool in het hoofd maar heet onder je zadel. Hengsten zijn temperamentvoller en zijn vaak trots en show offs.

Ik was altijd al wel in Nederland arabieren gewend. Uiteraard zijn ze niet allemaal spooky en zullen er een best aantal bokkers hier goede voorbeelden kunnen geven van hun super trouwe en goudeerlijke arabieren. Maar paarden in egypte zijn wezenlijk anders. Vele malen heter en moeilijker om vriendjes mee te maken. De meeste merries zijn enigsinds wispelturig maar als je hun vertrouwen wint dan doen ze alles voor je. Hengsten zijn vaak stoer, een tikje agressief en erge show offs. Ik hoefde Salmin (gozer op de foto) maar buiten te zetten in zijn paddock en dan trainde hij zichzelf als tweejarige wanneer de buurman zn merries in de stapmolen ging zetten. Staart erop en nek in de krul en onvermoeibaar dat hij was!

Paarden zijn ook nog dichterbij de "oude" variant qua uiterlijk. Arabs groter dan 1.55 zijn hier zeldzaam, tenzij je gaat kijken bij fokkers die hun hengsten uit de VS en europa halen. Veel mensen kiezen daar toch niet voor omdat er toch het gevoel bestaat dat het ras veranderd is buiten het midden oosten. Ook qua looks (type), omdat hier voornamelijk Straight Egyptians rondlopen krijg je ook dat je met andere ogen naar de voornamelijk Non straight AV populatie van europa gaat kijken. Het levert altijd interessante discussies op met andere fokkers :)


Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:54

Mijn ervaring is dat degene die ze spooky vinden er zelf nog nooit een gehad hebben.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 02:23

Wat is het verschil tussen een straight en nog straight Arabier? Ik ken deze benaming niet, maar ik ben dan ook niet thuis in het ras.

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor je Paard. Grote LeMieux voorraad!

mooney

Berichten: 7768
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:11

@jennyj01 hier al bijna 10 jaar eigenaar van een Arabier, maar die van mij is wel een beetje spooky. Wel eerlijk en werkwillig. Maar er zijn er ook genoeg die lekker nuchter zijn inderdaad.

L_Ruiterhuis schreef:
Wat is het verschil tussen een straight en nog straight Arabier? Ik ken deze benaming niet, maar ik ben dan ook niet thuis in het ras.

Hier in Nederland is straight een volledig Egyptische Arabier en non straight heeft ook andere lijnen.
Zo is mijn Arabier 50% Russisch, 37,5% Egyptisch en 12,5% Spaans en dus non straight.


SassyMoon
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:13

AlSafy schreef:
*Bokt.nl
Eigenlijk hebben baladipaarden maar een ding gemeen; hun karakter. Ze klagen nooit, werken hard en als ze niet mishandeld zijn, dan zijn ze enorm vriendelijk.


[ [url=m/xIuJVz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik volg je sinds je vorige blog met veel belangstelling. Was eigenlijk wel benieuwd naar de blog waar zoveel over te doen was. :o

Zo'n Baladipaardje klinkt mij als het ideale paardje voor recreatie en veel lol met je knol. Worden ze ook wel geexporteerd?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [BLOG]Hylke: De mengelmoes die het Egyptische paard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:16

Heerlijke blog! Wat een avontuur voor jou daar.
Blijf het ook bijzondere paarden vinden, voor mij veel te klein/iel alleen :P

Die Baladi's klinken ook als interessante paarden, jammer dat er zo lukraak wordt gefokt qua verbetering e.d., maar wel begrijpelijk in de situatie.

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:30

Mooie blog!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Em_, Hanneke137, janneke584, leanneXXnona, Perros, Renss, Wopkebrok en 75 bezoekers