Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 19:48

Als vervolg op dit topic [VVDD] kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans hier nu het vervolg van Kareltje....

In a nutshell, de TS uit vorig topic had bij een voor haar bekende handelaar ongezien een pony gekocht die bedoeld was voor haar zoontje. Toen de pony aankwam bleek dat hij graatmager was, brooke hospital waardig mager, en dat hij een zeer zeer slecht gebit had. Zij heeft daarop een paardentandarts laten komen die een behandeling niet zag zitten. Kareltje zou daarom weer terug gaan naar de handelaar, naar het slachthuis.

Ik heb TS daarop een berichtje gedaan dat ik graag een 2nd opinion wilde laten doen door mijn DA (Paardenpraktijk West Brabant)

Ben gelijk de volgende dag (2e kerstdag) gaan kijken en het aanbod gestand gehouden. Omdat ik een vervoersprobleempje had heeft geweldig bokker Shirley en haar man, samen met mij Kareltje opgehaald, gisteren dus. Tevens wil ik hierbij ook alle andere bokkers bedanken die ook aangeboden hebben om te vervoeren! en dat waren er veel !

Eenmaal aangekomen bij DAP kon mijn DA niet wachten om zijn mond te zien, en toen ze voelde aan de kiezen kwam de puss daar gewoon uitstromen.

Afbeelding

even een quote van mezelf uit het andere topic:

Mist schreef:
Zo. Ben net thuis en Kareltje staat nog op de kliniek.
De DA zag het nog zitten omdat hij nog wel levenslust had en ondanks zijn beentje niet kreupel loopt

Hij is al verlost van 5 loszittende kiezen en er zijn er een aantal ingekort omdat die al geen "tegenhanger" meer hadden zijn ze te ver doorgegroeid waardoor hij letterlijk zijn tandvlees steeds openkauwde. Aan de binnenkant van de wangen zit vol met littekens en enkele kiezen die wel vastzaten maar de verkeerde kant op groeide (de wangen in) zijn gefatsoeneerd. Ook zijn voortanden zijn hier en daar ingekort omdat deze zijn lippen verwondde. De puss stroomde er langs alle kanten uit. We zijn er nog lang niet maar ze kan maar zoveel tegelijk van de kiezen afhalen tegelijk.

Ondanks dat hij nog suf was van de verdoving wilde hij in zijn stal toch gelijk hooi en stro eten, dus staat hij nog een uurtje met een graasmasker op en dan gaan ze hem voorzichtig voeren, kijken wat wel en niet gaat. Er ligt gevaar voor verstopping op de loer natuurlijk als hij nu voluit gaat eten.

Dus voor nu, ziet het er goed uit, hij zal nog vele behandelingen nodig hebben maar ik hoop dat het goed komt !

het voorlopige resultaat:

Afbeelding

vanmorgen kreeg ik via de app van de DA al wat foto's van een etende kareltje

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er vandaag weer geweest, en hooi eet hij wel, maar nog heel moeilijk, gras kan hij ook maar voor 50% verwerken. Er zullen nog vele behandelingen moeten volgen omdat je de tanden/kiezen niet gelijk op juiste maat kan veilen, max 4mm per keer anders krijgen ze daar nog meer last van.

Over zijn beentje, zijn linkervoorbeen van de hoef tot de kogel is een bonk artrose. Hij heeft hier geen last (meer) van, dit is in het verleden waarschijnlijk wel extreem pijnlijk geweest. Nu zit het echter vast en hij loopt goed, belast dat been voor 100%. Dit gaan we niet behandelen, is ook niet te behandelen. Waarschijnlijk komt dit of door trauma, of door een fout gegane gewrichtsinjectie waardoor er explosief onsteking + artrose is bijgekomen wat niet adequaat behandeld is, of gewoon helemaal niet. Er staat iig niets in zijn medisch inlegvel behalve "geschikt voor de slacht" dus dan zou hij nooit bute o.i.d hebben gehad wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt met dat been.


Afbeelding


De assistente had zijn manen en staart al "behandeld" :D

Afbeelding

Even over donaties, het is hartverwarmend dat zoveel mensen iets willen doen. Ik heb echter liever dat jullie geld doneren aan Brooke Hospital in naam van Kareltje. Dekens eventueel wel (zijn rug van staart tot schoft meet 1.05cm) hij zal hopelijk nog veel veranderen maar ik ga morgen toch een deken halen omdat deze niet passen en dat zit erg vervelend voor hem, zeker omdat hij geen gram vet heeft, wil niet dat hij schuurplekken krijgt.

Moderatoropmerking:
Let op: moderatoropmerking op pagina 17


_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:48

Ik volg :D

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:51

Jaa, ik volg! Hopelijk knapt hij snel op bij jou. Heel veel succes, ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen allemaal.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:53

Ik volg ook!

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:53

Ik volg ook mee, succes met Kereltje, ik hoop dat hij snel op knapt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:55

Hier nog een trouwe volger ;)

Die dekens zal hij wel rap uitgroeien (hopen we)!
Kan morgen ook wel even langskomen met wat dekens om te passen?

App je straks wel even :j

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

racinggirl
Berichten: 1283
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:56

Ik volg ook *D Kareltje <3

Dreams don’t work unless YOU do!

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:57

Kareltje boft maar met jou ! :)

Er is geen geheim zo diep, als dat tussen een ruiter en zijn paard.

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:58

Stille meelezer van het topic van Sandra gaat hier ook weer verder volgen

De liefde van ...
Strooigoed

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:59

Fijn om te zien dat deze pony nu de nodige zorg en liefde krijgt!
Een dikke en grote pluim voor Mist!

@ Shirley, fijn om te zien dat je zo betrokken bent :-)
Laatst bijgewerkt door Riel op 30-12-16 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:59

Net als het vorige topic, volg ik deze ook. Petje af voor de moed om hier aan te beginnen, ik hoop van harte op een goed herstel!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:59

Ik volg, hoop echt dat het goed gaat komen

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

kally
Berichten: 5243
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:00

Gaan we hier weer verder mee volgen...met het wel en wee van Kareltje!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:03

Hier een volger die mee gaat. Mooi overzicht van de afgelopen weken van Kareltje. Geweldig TS dat hij bij jou mag blijven!
Laatst bijgewerkt door tjady op 30-12-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:03

Ik volg ook


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

Yom
Berichten: 3774
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:07

ik blijf graag Kareltjes vorderingen volgen, heel veel succes hier mee

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:09

Ik volg ook weer :o

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:10

Ik volg ook! En wat zien zijn been er naar uit. Weet dat hij nu geen last heeft maar het aangezicht is gewoon apart.

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:10

Beste Mist, aan Brooke's geef ik natuurlijk ook al. Maar zal een extra donatie doen in naam van Kareltje. Ik maak een diepe buiging voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:11

Ik heb nog 2 gewassen en weer waterdicht gemaakt 0 grams regendekens met onderlengte 135cm en een zweetdeken, zal wel zelfde maat zijn, waren van MiniMe. Maar dat was een shetlander, zou dat passen denk je? Mag je zo hebben.
Al doe je het zweetdekentje er maar onder voor de zachtheid toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:12

Wat super dit. Ik ga doneren aan Brooke, ter ere van Karel, maar vooral ook ter ere van jullie geweldige inzet voor hem. Mist, Shirley, de man van Shirley, Sandra: jullie zijn toppers!


madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:15

Wauw, wat zal hij een fijne tijd tegemoet gaan. Ik volg al vanaf t begin en hoop dat ik jullie nog lang kan volgen. Je bent een topper Mist!

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:18

Ik volg ook weer hier! Super dat je dit doet voor hem!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:19

Wat ziet hij er knap uit met zijn manen! Ik ben heel blij dat Kareltje bij jou een kans krijgt Mist, dat heeft hij absoluut verdiend. Ben benieuwd naar alle updates. :j

Nogmaals, petje af voor alle inzet voor Kareltje en de samenwerking tussen alle Bokkers die geholpen hebben. Laten we onthouden: wie goed doet, goed ontmoet!

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:19

Me too :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, DeGelukkige4, Eleadoras, KirstenHorse, Pallatin, Pierus en 107 bezoekers