Honden en vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 18:57

Sommige honden zijn doodsbang voor vuurwerk en helaas heb ik er hier ook één thuis zitten.

Ze zijn hier nu al enkele dagen met vuurwerk bezig en morgen zal ook carbid schieten daar bij komen. Onze overbuurman is heel fanatiek en die heeft morgen de hele familie bij hem thuis waar er de hele dag carbid geschoten word.

Binnen gaat het eigenlijk prima, we hebben een grote dichte bench staan waar ze in kan liggen als ze dat wil. Daar over een een mooi dik kleed zodat dat wat geluid dempt. Alle rolgordijnen dicht zodat ze geen flitsen ziet en de hele dag de radio aan. Verder vertroetelen we haar niet, we gaan niet mee in haar angst maar willen het wel zo prettig mogelijk voor haar maken.

Maar het uitlaten is helaas echt een drama. Normaal gaat ze graag naar buiten om uitgelaten te worden, maar de laatste dagen is het al met wat meer tegenzin. We moeten haar overtuigen om mee te gaan. Gisteravond toen mijn man met haar liep waren ze bijna thuis toen de overbuurman net een pot afstak. Ze is plat gaan liggen en wou niet meer mee.

Nu wou ze vanochtend nog wel mee naar buiten, ik heb een snel rondje van 10 minuten gedaan. Gepoept en geplast en toen weer snel naar binnen toe. Nu wil ze helaas echt niet meer mee. Ze gaat plat liggen en wil niet mee. We willen haar niet forceren om mee te gaan en zitten nu op het punt dat we de uitlaatbeurt hebben overgeslagen vanavond. We hopen dat ze vannacht mee wil als het wat rustiger is.

Zijn er mensen met ervaringen of tips? Kan het kwaad om haar dan maar een keer niet uit te laten, of wat als ze vannacht weer niet mee wil naar buiten.


Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:00

Als ze echt nodig moet gaat ze wel mee..

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

kiimberley
Berichten: 365
Geregistreerd: 21-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:02

Ken veel mensen met honden die bang zijn die een dag vantevoren of de dag zelf een rustige plek opzoeken en daar gaan overnachten, bv het bos of strand. Als dat niet is wat mogelijk is of wat je wil kan je er inderdaad voor kiezen om uit te laten op een moment dat het wat rustiger is, vroeg in de morgen, rond dinertijd en tegen nacht. Zo te lezen doe je al zoveel mogelijk, blijft altijd een vervelende periode. Is er niet een klein strookje in de buurt, dat ze even snel kan plassen en weer naar binnen. Eventueel eens per dag rijden naar een afgelegen plek. Als ze moeten doen ze het desnoods in de tuin, deed ons hondje altijd, wel plassen dan enkel.
Laatst bijgewerkt door kiimberley op 30-12-16 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Berichten: 10436
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:04

Even gauw in de tuin geen optie?

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:06

Hier 7 honden. 2 doodsbang 2 vinden het minder prettig en 3 kijken niet op of om. Wij lopen al dagen s ochtends vroeg gewoon ronde zoals altijd. Tussen de middag en net voor donker een ronde door bos. Ver weg van vuurwerk en laat even gauw plas. Morgen parkeer ik auto in voortuin. Dan voordeur uit auto gelijk in. Dan naar industrie terrein waar veel gras en verlichting is maar geen woonhuizen. Daar doen we de avond ronde en lekker lang. Daarna de 2 doodsbange honden in bench met kleed er over.

Wij forceren dus niets maar gaan met auto naar buitenaf. Gelukkig meer dagen zonder dan met vuurwerk

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:09

Mijn hond vind het niet leuk maar zet hem gewoon in de auto en dan rijden we naar afgelegen stuk bos.
Verder idd, radio aan, een plekje maken waar dikke deken over is gedrapeerd.
Als je om 5 uur nog gaat en daarna als het geknal voorbij is, zit er 8 uur tussen, dat kan ze toch wel?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:11

Rond etenstijd gaan helpt, dan is het rustig(er)
Mocht je aan de kalmerende middelen gaan, let heel goed op, er zijn bepaalde middelen op de markt die de zintuigen versterken en de spieren verslappen waardoor je het allemaal alleen maar erger maakt
Heel vroeg een ronde lopen is ook een optie. Gekke tip wat meestal niemand opvalt: vaak is het op oudejaarsavond tussen 11 en 12 al heel rustig omdat iedereen dan thuiszit (waarna het helemaal losbarst), dus dan kun je ook gaan.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:11

Hier 3 honden waarvan 1 met flinke vuurwerkangst. Hebben het 'geluk' dat we naast een fietstunnel wonen. Ideale plek voor rotjes...

Hier is het gister, vandaag en morgen alleen even snel de tuin in en weer naar binnen rennen... geen lange rondjes of wat dan ook...

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:19

Heb je geen tuin? Misschien is dat minder eng :). En anders iets rustgevends? Ik zit met een revaliderende hond na een operatie aan z'n gescheurde kruisband en die moet zich dus echt heel rustig houden. Hij krijgt een combinatie van cbd olie (wietolie) en alprazolam :) .

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:22

Wij rijden altijd met de auto naar een industrieterrein, dat is een stukje verderop en dan een goed stuk het industrieterrein op, daar wordt niet afgestoken! Maar wij gaan ook via de voordeur snel naar de auto, normaal lopen we via de achterdeur door de schutting maar dat durft hij ook niet meer..

Never apologize for being yourself

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:25

Wij hebben de pup vanaf kleins af aan regelmatig een vuurwerk cd aangezet. Hoe vaker hoe normaler het wordt. Ben je nu al te laat mee maar voor de volgende keer

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 19:28

Bedankt voor de reacties! De tuin gaat ze niet poepen of plassen, dat doet ze nooit.
Meenemen in de auto is voor morgen misschien wel een optie, al word het dan alsnog een strijd om haar uit huis en in de auto te krijgen en dat willen we eigenlijk niet.

Morgen ochtend de wekker vroeg, zodat ze nog even voor het vuurwerk er uit kan.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:29

Vuurwerk cd helpt helaas niet bij elke hond. Kunnen hier cd aanzetten wat wel willen. Interesseert haar helemaal niets, onweer ook niet, maar 1 rotje en het is mis...

Edit: fokker heeft ze er ook op getraint als pup, maar heeft helaas ook niet geholpen.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:32

Maar ook dat kan je wel oefenen. Die van ons is niet zo dat ie er geen kick om geeft, maar gaat gewoon mee en vind het dan wel prima. Mijn eigen die vind het alleen maar mooi, wil om 12 uur gewoon mee naar buiten :+

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:40

Ons hondje (van m'n ouders eigenlijk) is er ook doodsbang voor. Die doen als het rustig is nog even snel een klein rondje en anders gaat ze in de tuin. Daar poept en plast ze wel gewoon. Ze was al zo bang toen ze bij ons kwam en m'n moeder heeft al vanalles geprobeerd.
Ze laat eigenlijk altijd wel iets lopen uit angst. Dit jaar gaan we voor het eerst in de bench met een deken er over proberen. Dan kan ze op d'r vertrouwde plek blijven, niet ontsnappen en als ze iets laat lopen kan je alles zo weggooien. Daarnaast krijgt ze Bach bloesem remedie, weet niet of het echt helpt, maar kan ook geen kwaad.

Dieren en vuurwerk blijft eigenlijk altijd lastig helaas..

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:51

Hondje hier heeft al een week een adaptilband om.
Morgenvroeg nog op tijd lekker even lopen, en in de middag in de auto naar rustiger gebied.
In de tussentijd ligt ie op de bank onder een kleed.
In de avond even een rustiger momentje afwachten, 1 kleine plas, meer niet.

Hij was eerst ook niet bang, ben er toen vanaf pup mee bezig geweest.
En toen op een onbewaakt moment in de tuin ging het mis en vanaf die tijd is het gedaan met de pret.

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:21

Vuurwerk cd helpt 0.0 hier. Het zijn de licht flitsen voor de knal en de geuren nadat het ontploft is. De knallen op zich zou wel gaan ze kunnen qua geluid enorm veel aan maar aan die flitsen en geuren laten wennen lukt niet echt ;)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:30

Hier ook een poeperd voor vuurwerk....sinds gisteren gaat het bij ons in de buurt ook aardig los.
Daarom auto voor de deur gezet, hond erin en naar het bos...ver van de bewoonde wereld.
Dit doen we 2 keer per dag...de eerste ronde vroeg in de ochtend kunnen we hem prima in de buurt uitlaten ( iedereen ligt te maffen).
Hij komt er dus even een paar dagen iets minder vaak uit, maar zorgen er wel voor dat de 2 keer in het bos een fikse wandeling is waarbij hij aardig moe weer thuis komt.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:01

Mjetterd schreef:
Bedankt voor de reacties! De tuin gaat ze niet poepen of plassen, dat doet ze nooit.
Meenemen in de auto is voor morgen misschien wel een optie, al word het dan alsnog een strijd om haar uit huis en in de auto te krijgen en dat willen we eigenlijk niet.


Zorg dat de auto al voor de deur staat, radio aan.
Je moet soms gewoon kordaat zijn, niks aan de hand, klaar.
Lekker hapje in de auto leggen, zodat het wel een feestje is.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-16 21:09

A3a1 schreef:
Mjetterd schreef:
Bedankt voor de reacties! De tuin gaat ze niet poepen of plassen, dat doet ze nooit.
Meenemen in de auto is voor morgen misschien wel een optie, al word het dan alsnog een strijd om haar uit huis en in de auto te krijgen en dat willen we eigenlijk niet.


Zorg dat de auto al voor de deur staat, radio aan.
Je moet soms gewoon kordaat zijn, niks aan de hand, klaar.
Lekker hapje in de auto leggen, zodat het wel een feestje is.


We hebben een oprit, dus de auto staat altijd al voor de deur :). Ze heeft alleen ook een hekel aan auto rijden, vroeger als pup kotste en poepte ze altijd in de auto.
Kordaat, niets aan de hand en klaar werkt helaas niet bij haar. Ze gaat plat op de grond liggen en wil dan niet meer in beweging komen.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:12

Hier ook een bangerik, ook met onweer.
Ze krijgt nu medicijnen bij de DA vandaan, vanavond mee gestart.
Ik woon buitenaf, weinig geknal dichtbij. Met onweer knoop ik een sjaal om bij dr die druk geeft, als ware als een thundershirt.

Sterkte voor je hond en jullie, jammer is het.
Onze hond is overigens angstig geworden doordat ze vorig jaar mee naar buiten s geglipt precies toen we net zelf vuurwerk gingen afsteken. Daarvoor nooit problemen

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Honden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:23

Vorig jaar was onze hond niet bang voor vuurwerk, maar gisteravond werd ze ineens bang. Ze wat daarna binnen steeds heel onrustig en rillerig.
Vanmiddag wou ze buiten amper haast behoefte doen.
Heb daarna primeval stressless door haar voer gedaan en dit schijnt te helpen. Ze lag net lekker op de bank en als de knallen heel erg zijn kijkt ze even op.

★ Silvester ★ Hij is mijn wereld The beat in my heart
JenkinsStyle Photography & Design

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:31

Mjetterd schreef:
A3a1 schreef:
Zorg dat de auto al voor de deur staat, radio aan.
Je moet soms gewoon kordaat zijn, niks aan de hand, klaar.
Lekker hapje in de auto leggen, zodat het wel een feestje is.


We hebben een oprit, dus de auto staat altijd al voor de deur :). Ze heeft alleen ook een hekel aan auto rijden, vroeger als pup kotste en poepte ze altijd in de auto.
Kordaat, niets aan de hand en klaar werkt helaas niet bij haar. Ze gaat plat op de grond liggen en wil dan niet meer in beweging komen.

Is optillen geen optie? Desnoods muilkorfje om als je bang bent dat ze hapt. Ze kan moeilijk 24 uur niet plassen/poepen ;( Dan maar even strijd, ik zou het er voor over hebben die ene dag.

Heb verder geen tips, ik heb honden die vuurwerk geweldig vinden (af en toe vuurwerk afgespeeld op de pc en dan snoepjes gegeven).

09/10/2023 <3

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:37

Maar ben je werkelijk kordaat?
Of zit er in je achterhoofd dat je haar iets aandoet, honden weten perfect wat er speelt.
Dus als jij het niet geloofd, waarom zou ze je dan vertrouwen?

En, kan alleen maar zeggen, been there, done that ;-)

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

MyWishMax

Berichten: 25248
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:00

Hier ook één hond die doodsbang is. Een vuurwerk cd of het op de pc afspelen is iets wat hier absoluut niet helpt, daarvan weet ze dat het niet echt is.

Een paar jaar geleden ging ze onder de kerstboom liggen en daar moest je haar onder vandaan trekken. Toen de 2e hond erbij kwam, kwam ze er iets beter zelf onder vandaan, maar oudjaarsdag en nieuwjaarsdag wil zij absoluut niet uit. Ook niet even 2 tellen de tuin is (daar moet ze ook aangelijnd, want in paniek doet ze hele rare dingen en vertrouw ik zelfs de 2 meter schutting niet). Wij tillen haar de auto in en rijden dan even snel naar een plek waar er weinig te horen is, maar die plekken worden zeldzaam en zij heeft ook een hekel aan de auto. Over de reactie hierboven dat ze moeilijk 24 uur niet kan plassen/poepen, hier lukt dat makkelijk hoor. :+ Ze moet verplicht mee, maar doet echt niks.

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met counter conditioneren, dat is misschien wel iets voor jullie? Onze hond ligt niet meer onder de kerstboom, maar is jammer genoeg gaan uitvallen. Máár ze ligt dus geen 5 weken onder de kerstboom meer, want zelfs als het rustig was bleef ze daar liggen. Dat is wel voorbij. Zolang ik blijf counter conditioneren is het te doen. Medicatie werkt niet, thundershirt niet, trainen er op werkt niet. De radio zo hard dat ik met oordopjes zit werkt een beetje zolang er geen flits bij komt kijken. Ik zit dus vanaf de dag van de start van de verkoop tot 1 of 2 januari in huis opgesloten met haar.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danseresje, YandexBot en 151 bezoekers