Pony veilige manier aanraken benen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 14:26

Sorry voor de rare titel maar ik kon niks anders verzinnen haha.

Ik heb sinds kort een tinker van 6 die super braaf is maar nog weinig kent. Ze vind alles goed alleen de achterbenen zijn echt verboden terrein.

Hoe kan ik op een veilige manier haar leren dat aan achterbenen aanraken en optillen niet echt is?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:41

Stap voor stap opbouwen. Beginnen met aaien op de achterhand. Langzaam naar de benen gaan al aaiend. Als het paard aangeeft het vervelend te vinden, blijf je enkele seconden aaien en ga je aaiend terug naar boven. Het paard goed lezen is van belang. Er is een verschil tussen wanneer het paard aangeeft dat hij het niet leuk vind, maar doenbaar en wanneer een paard zegt dat je een bepaalde grens bereikt hebt. Let dat goed op. Bij voorkeur doe je dit in relatieve vrijheid. Dat is veel veiliger voor je.

Het beste is dat iemand even langs komt om te helpen en meer belangrijk het aan te leren. Dan kan je het zelf ook. En vanachter een computer heb je minder zicht op de details van hoe je dit doet bij dit paard.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:43

Met een 'carrot' stick, zodat je op een veilige afstand kan blijven.
Heel veel aanraken en belonen door druk weg te nemen, ophouden met aanraken als ze ontspannen is

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:52

Inderdaad. Zeker dat laatste wat mindful zegt is van groot belang.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:58

Met een stick inderdaad dat is een verlengde van jou arm en is veiliger voor jou mocht ze trappen. Blijven aanraken tot ze netjes stil blijft staan met haar achterbenen en dan weghalen = druk weg.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:59

mindful schreef:
Met een 'carrot' stick, zodat je op een veilige afstand kan blijven.
Heel veel aanraken en belonen door druk weg te nemen, ophouden met aanraken als ze ontspannen is

:j Dat dus.
Een carrot stick of vergelijkbaar hulpmiddel is echt ideaal voor dit soort situaties.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:01

Dan wel eerst de reactie van je paard überhaupt daarop testen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:05

Testen kan gewoon. Dat blijft het zelfde... de stick tegen het been houden wat er ook gebeurd tot het paard ontspant. Dan weghalen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:30

Eerst het paard op de stukken van het lichaam die wel oké zijn leren dat het aanraken met de carrot stick fijn is. (Ermee kriebelen op plekken waar het dier jeuk heeft.) Gewoon ontspannen aaien.

Dan langzaam maar zeker ook de minder fijne plekken ermee strelen. Dan praat ik over een paar centimeter de ongemakkelijke zone in. Als er op die paar centimeter ontspannen word, ophouden.
De volgende dag checken of je die plek weer gewoon aan kunt raken. Zoja een paar centimeter verder gaan.

Beter op kleine stukjes succes boeken dan in één keer te ver gaan en alles weer om zeep helpen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:58

Inderdaad, gebruik een stick. Dient als verlengde van jouw arm en zorgt dat jij op een veilige plaats kan blijven staan.

Zorg er eerst voor dat je hem overal aan kunt raken met de stick. Dan ga je naar de achterhand en aai je hem daar. Als hij netjes stil blijft staan, haal je de stick weg. Dan ga je een stukje naar beneden naar de achterbenen. Blijven aaien totdat hij netjes weer stil staat, dan de stick weg halen. Gaat deze plek na een aantal keren goed, dan zak je weer een stukje. Elke keer dat hij schopt of loopt, blijf je mee gaan en aaien met de stick. Pas als hij stil staat, beloon je hem door rust te geven en de stick weg te halen.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 16:44

Bedankt voor alle tips! Ik leid haar op een natuurlijke wijze op en gebruik hier inderdaad de carrotstick bij. Deze vind ze niet meer eng alleen op de achterhand dus wel. Al vind ik dat ze heftiger op mijn handen bij haar achterbenen reageert dan op de carrotstick.

Ik wil het op een veilige maar vriendelijke manier leren. Zij hoefd er geen ongemak aan de ondervinden maar ik ook niet.

Momenteel is het echt trappen en met de kont draaien.

Ik ga met de carrotstick zoiezo verder aan de slag!

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:56

Hoelang heb je haar al? Je kan ook eerst meer energie steken in elkaar leren kennen en andere oefeningen. Zodra ze je meer vertrouwd gaan oefeningen (en dus ook het leren aanraken van achterbenen) een stuk sneller.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:58

Zeker doen! Eigen veiligheid voor alles, het duurt even voor je haar vertrouwen zal hebben...oefenen oefenen oefenen, ook al is het maar 10 min per dag.
En nog een belangrijke tip, gebruik een leadrope van 4 meter zodat je wat meer ruimte kan maken tussen jullie. Als ze haar kont naar je draait kan je direct corrigeren en vermijden dat ze je kan raken.
Nooit stoppen als er geen ontspanning is = hoofd laag en oortjes in vliegtuigstand :D

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:09

Als ze op je handen heftiger reageert dan op een stick dan is het handig om een nep-arm met hand te maken dmv een bezemsteel en een stevig gevulde handschoen. Op die manier kun je naast haar hoofd staan en ook haar achterbenen betasten. Belonen kan simpel omdat je aan de voorzijde staat. Op deze wijze een paard weer het vertrouwen terug kunnen geven nadat ze vast had gezeten en panisch werd toen je daarna haar achterbenen wilde oppakken.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:24

Probeer het trappen ed voor te zijn. Voor ze dat doet, moet je al terug in de ontspannen zone zijn. Anders kan het zijn dat ze leert dat de mens enkel luistert als ze trapt.
Het weghalen van de druk als ze ontspant is pas aan te raden als ze nog wel zichtbaar moeite heeft met de aanraking, maar niet zodanig dat het paard haar trappen ed.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:31

xTesske schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik leid haar op een natuurlijke wijze op en gebruik hier inderdaad de carrotstick bij. Deze vind ze niet meer eng alleen op de achterhand dus wel. Al vind ik dat ze heftiger op mijn handen bij haar achterbenen reageert dan op de carrotstick.

Ik wil het op een veilige maar vriendelijke manier leren. Zij hoefd er geen ongemak aan de ondervinden maar ik ook niet.

Momenteel is het echt trappen en met de kont draaien.

Ik ga met de carrotstick zoiezo verder aan de slag!

Hoe normaler jij vindt dat het is, hoe makkelijker paard het doet/laat gebeuren.
Ook bij onzeker gedrag is grenzen stellen van toepassing. Slaan mag niet, het is gewoon gevaarlijk voor jouw.
2 dingen : approach & retreat van veilig naar onveilig stukje lijf en weer terug en daarvoor zoveel tijd nemen als ze nodig heeft. Maar ook als het te gek wordt (dus slaan/dreigen/kont naar je toe draaien) aan het werk zetten (volte of flink stuk achteruit). Gevaarlijk gedrag is dan niet leuk, naast dat ze de spanning kwijt kan op een manier waarbij jij de controle hebt.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Re: Pony veilige manier aanraken benen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 11:39

Ik ga er mee aan de slag! Echt super bedankt iedereen voor de handige tips. Mijn shetlander veulen van 3 jaar terug heb ik het ook moeten aanleren maar dat is toch een ander verhaal dan een tinker met kolossen van hoeven.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:42

Leuk dat je zo gemotiveerd bent, neem je tijd en als het echt niet gaat moet je een stapje terug zetten tot waar ze je toelaat. Het is soms mm werk als ze sensibel zijn :)