Manegepaarden ==> slecht leven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 00:01

Hey Bokkers!

Ik vroeg mij af wat jullie vinden van manegepaarden (gedrag, kwaliteit van het leven, paardwaardig bestaan of niet,... De pony waar ik vorige keer op reed beet ineens in mijn bil zonder enige aanleiding toen ik aan het afzadelen was. Ging het niet snel genoeg...? Ik weet niet hoe het kwam. Maar toen gaf ik haar (wat ik eigenlijk wel terecht vind) een tik op haar neus, niet te hard natuurlijk, maar ik deed het toen ze haar hoofd alweer rechtop had (dus al enkele seconden nadat ze het deed). Nu voelde ik mij echt schuldig omdat ik dacht/denk dat ik de correctie te laat gaf waardoor ze het niet begreep. Ik weet wel dat paarden in het nu leven en ze het waarschijnlijk alweer vergeten is maar ik vond het toch zielig. Toen dacht ik er ook ineens aan dat manegepony's/paarden eigenlijk toch geen paardwaardig leven hebben (in mijn ogen). In de winter staan ze de hele dag in hun stal en vervelen ze zich waarschijnlijk. Bovendien rijden er veel verschillende ruiters op die allemaal strenger of juist niet streng zijn en dan begrijpt het paard er toch ook niets meer van? Van sommigen mogen ze vanalles zonder gecorrigeerd te worden en van anderen krijgen ze er massa's. Wat denken jullie hiervan? En moet ik mij schuldig voelen voor de tik die ik (misschien net iets te laat) gaf?

Groetjes Margaux

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:52

Dat hangt compleet van de stal en het management af. Ik kom op veel stallen, en bij de meeste hebben de paarden het helemaal niet zo slecht: ze krijgen genoeg te eten, genoeg beweging, worden sociaal gehuisvest, manege-eigenaren zijn tegenwoordig allemaal goed opgeleid en zich er echt wel van bewust dat ze zo langer plezier hebben van hun 'investering'. En er zijn genoeg particuliere eigenaren die daar geen bal van begrepen hebben, hun paard vanalles ontzeggen en het zo helemaal geen paardwaardig bestaan geven. Als je het zo bekijkt is een manegepaard vaak helemaal niet zo zielig.

quinnlovex
Berichten: 43
Geregistreerd: 23-07-16
Woonplaats: Groningen

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:03

Naar mijn ervaringen niet, mijn eerste pony is nu manegepony en die heeft alles wat ze maar kan wensen! Dit geldt helaas natuurlijk niet voor alle manegepaarden/pony's...

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:07

Verschilt per manege. Bij mij op de manege komen ze elke dag buiten in groepsverband en krijgen ze goed passend tuig.
Ken ook een manege waar de beesten nooit buiten komen en ook mini stalletjes hebben. Dat vind ik verwaarlozing en snap dan ook niet waarom er mensen zijn die op zo n manege rijden maargoed dat ben ik :+

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:17

Ik heb manege's gezien waar ze heel goed zijn voor hun paarden en manege's waar de paarden naar mijn idee alleen zoveel mogelijk geld op moeten leveren. Dus ik vind het moeilijk beoordelen.

Nu zijn er ook pensionpaarden die hun eigenaren 2 keer per week zien en de rest van de week niks doen, dan heeft een manegepaard het misschien wel beter.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:35

Ik denk dat het enorm verschilt per manege.

Op de manege (90 paarden/pension/eigensportpaarden) bij ons in de buurt, komen de manegepaarden doordeweeks in groepsverband buiten.
2x daags krachtvoer en 3x daags ruwvoer.

En als je dan kijkt dat van de 25 pensionpaarden, er maar 3 zijn die door de eigenaren binnen en buiten worden gezet.

Ben ik hier van mening dat de manegepaarden het hier prima hebben!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 10:57

Bij de manege waar ik rijd hebben ze wel een grote stal en krijgen ze genoeg te eten maar bij paarden die niet overweg kunnen met andere paarden doen ze niet de moeite hen dat te leren en moeten ze maar lekker in hun eentje op de wei. En ik denk (iemand zei dat toch, ik rijd zelf pas om zeven uur als het dus al donker is id winter) dat ze in de winter niet op de wei mogen. Ik heb het maar horen zeggen hè. Dat die beesten dan bijna de hele winter in hun stal staan vind ik ook maar zielig. En wat denken jullie over de verschillende ruiters die erop rijden?

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:13

Als er géén maneges waren zouden er veel mensen nooit kunnen ervaren wat "paardrijden" met iemand kan doen.

Ideaal is het niet, maar zolang de manege zijn best doet om hun paarden gezond en happy te houden is het toch echt het enige alternatief.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:16

Ik verplaats dit topic naar Manegepraat aangezien het daar beter past.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:20

Op de manege waar ik rij worden de paarden goed verzorgt.Komen voldoende buiten.Ik heb weleens gezegt dat als mijn paard door omstandigheden weg moet ik hem zelfs gratis aan de eigenaar zou geven.

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:40

Verschilt per manege, heb ik zo het idee. De manegepony's van de manege waar ik reed hadden niet een fantastisch passend tuig (te groot of kapot), kwamen alleen in de zomer een paar weken op de wei etc. Totdat het hele spul overgenomen werd door iemand anders; pas toen werd er echt naar ze om gekeken. Maar ik ben inderdaad van mening dat het ook wel verwarrend moet zijn voor die paarden allemaal. 's Morgens om 9 uur een beginnersles/introductieles en een half uur achter elkaar aan sukkelen, om 12 uur zit er een manegemeid op die wel van aanpakken weet. Tja..

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:50

De beet in je bil kan goed komen doordat het paard pijn had of heeft gehad op zijn rug.
Het is een manier van een signaal geven. Vaak hebben ze eerder al een vriendelijker signaal geven zoals oren in de nek.
Als er dan niks aan gedaan wordt, worden de signalen groter. Pony kijkt niet of het voor jou voor het eerst is, maar onthoudt dat er niks met zijn signaal is gebeurd.
Slecht passend tuig kan een reden zijn, maar het probleem kan ook dieper liggen.
Sommige paarden hebben toch wel wat blessures, maar kunnen nog welnwat manegelessen lopen, omdat ze dan niet/nauwelijks hoeven te buigen etc. Conditie is meestal het belangrijkste om te kunnenen braaf zijn natuurlijk.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:50

Ja, dat kan idd het probleem zijn. Het tuig past wel maar is echt wel versleten...

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:01

Er zijn maneges die er een potje van maken en er zijn er die het heel goed doen. Net als bij gewone eigenaren van dieren dus eigenlijk.
Probleem is dat als mensen beginnen ze geen idee hebben van wat goed voor een paard is en je vertrouwt op de expert die je verwacht dat de manege-eigenaar is. Hierdoor heb ik helaas ook wel dingen gedaan waar ik nu niet meer achter sta, maar dat geldt wederom ook voor dingen die ik met bijrijdpaarden heb gedaan omdat de eigenaar (of 'goed' opgeleide en zelf hoog rijdende instructeur) zei dat het zo moest.

Hier op bokt heerst wel de tendens dat alle maneges slecht zijn en ik raak me er ook wel van bewust dat de manege waar ik kom het goed doet voor de paarden. Als ik het topic lees over een ex-manegepony met de pus in zijn mond dan bedenk ik dat er dus nog steeds bedrijven zijn die geen tandarts laten komen (bij ons jaarlijks controle van alle bijna 100 paarden en pony's). Evenals zadelmaker voor nieuwe paarden en eventuele problemen en controle van alles om de 2 jaar. Maar ja, ook hiervoor geldt dat er ook eigenaren genoeg zijn die dat niet doen, maar die zitten natuurlijk nooit op bokt. ;)

Al doende leer je, óók op de manege. Stel je vragen, lees je in (niet alleen op bokt..), beslis voor jezelf waar jij je prettig bij voelt. Want er is binnen geen enkele wereld zoveel verschil binnen stromingen, scholen, eisen en wensen als de paardenwereld. Maak van je paard geen mens, maar bedenk wat een paard nodig heeft en probeer daarnaar te handelen, welke richting je ook op zou gaan.

Nog één dingetje: ik denk dat het qua lessen niet zo erg is voor de paarden. Ja, soms moeten ze harder werken, soms ook minder hard, die verscheidenheid is niet perse verkeerd. Als ik zie hoe braaf de meeste paarden zijn in het beginnersuur, dan vinden ze het helemaal niet erg om ook eens lekker een rondje te mogen doen zonder moeilijk gedoe en van een uurtje of twee hard werken op een dag krijgen ze ook niets. Ons eigen paard loopt ook regelmatig twee lessen op een dag (we willen allebei bij dezelfde instructeur lessen, dan krijg je dat), daar wordt ie echt niet slechter of lelijker van. /3

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:06

Zoals vele andere reacties; Het verschilt enorm per manege.
De manege waar ik ben begonnen had ontzettend goede verzorging. Paarden komen elke dag wel buiten, zien er super uit, en zitten duidelijk goed in hun vel.
Wel was het rijden destijds verschrikkelijk. Het werd je aangeleerd heel ruig te rijden.. Het paard werd door de instructeurs niet zo gezien als een levend wezen maar meer als een 1 of andere machine. Dit is dan wel al weer 6 jaar geleden hoor, ondertussen nieuwe eigenaren dus zou wel eens heel anders kunnen zijn nu.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 13:09

Ok, bedankt voor alle reacties!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:13

Er vanuit gaande dat de manege helemaal top betreft verzorging dan nog denk ik dat er geen een paard gebaat is bij elke keer een andere ruiter een geen vast baasje.

Ik weet het er moeten maneges zijn, maar om nou te zeggen ik zie nou echt van die vrolijke paarden en pony's rondlopen...nou nee.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:17

Ik begrijp dat dus niet!

Elk paard en elke pony werkt keihard voor zijn eten.
Die verdient dus de beste huisvesting, het beste voer en verzorging en passende "werkkleding"!!!

Bovendien heeft een manege een voorbeeldfunctie en is het voor veel mensen de eerste (of enige) manier om kennis te maken met paarden en hun verzorging.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:19

Shirley schreef:
Ik begrijp dat dus niet!

Elk paard en elke pony werkt keihard voor zijn eten.
Die verdient dus de beste huisvesting, het beste voer en verzorging en passende "werkkleding"!!!

Bovendien heeft een manege een voorbeeldfunctie en is het voor veel mensen de eerste (of enige) manier om kennis te maken met paarden en hun verzorging.

Helemaal met je eens!!
En dan zeker ook met tuig, zo vaak als dat verkeerd past.
En de meeste manege paarden zijn er jaren, dan is investeren in een goed zadel toch echt wel te doen.

Anoniem

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:26

Hier zijn al zo veel topics over geweest.. Volgens mij altijd een beetje dezelfde conclusie.

Ik kom van een manege waar de paarden niet hele dagen opgezadeld stonden, waar ze lekker buiten komen als daar tijd voor is en het weer is ernaar en ze staan (tegenwoordig, toen ik er reed stonden ze nog in stands) in ruime boxen. In de zomer hobbelen ze vooral door het bos en het tuig wordt voor zover ik weet altijd netjes gecontroleerd.

Ben ook wel eens op maneges geweest waar de paarden niet afgezadeld mochten worden en zelfs met hun bit in moesten blijven staan als ze twee uurtjes vrij hadden, om lesklanten het opzadelen te besparen. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:29

Er zijn grote verschillen tussen maneges. Manege waar ik heb leren rijden en de manege waar ik in mijn studententijd heb gereden, daar valt nog een hoop te verbeteren. Paarden komen daar nauwelijks buiten. Manege waar ik nu rij is het echt veel beter voor elkaar. Ze hebben er genoeg paarden en pony's staan, waardoor ze nooit te veel hoeven te lopen en er zijn ook dagen zonder lessen. De huisvesting is in ruime boxen met 2 paarden per box die zorgvuldig bij elkaar worden gezet. Daarnaast hebben ze ook een paddock en wei waar ze regelmatig in komen. Prima in orde dus als je het mij vraagt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:34

Eigenlijk zou een lijst met maneges waar paarden buiten komen en passend tuig is, jaarlijks de tandarts komt, enz best inzichtelijk mogen zijn.
Het FNRS sterren systeem voldoet daar nauwelijks aan, daar gaat voornamelijk of het voor de mens voldoet aan de sterren.
Zou best wel eens wat voor bokt mogen zijn omdat op te pakken.
Opkomen voor welzijn van het paard, zodat ruiters kunnen kiezen welke manege bij hun in de buurt voldoet aan goed welzijn voor het paard. Zodat andere maneges gaan volgen.
Dat zou pas eens kracht zijn van het internet!!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:38

Als manege ben je, als je het goed doet, een trouwe klant bij een zadelmaker. Dan is er qua prijzen en tweedehands echt wel wat te onderhandelen, moet je wel willen. Maar als je niet in je dieren wilt investeren en er op bedacht bent wie je wat laat doen, dan wordt het nooit wat.
We hadden jaren terug bijvoorbeeld een hoefsmid die in het begin prima werk afleverde en na een tijd zelf bedacht dat de manegepaarden er wel minder toe zouden doen en die dus ging afraffelen. Dan ben je als smid ook dom bezig, want je verliest zo een grote klant waar je wekelijks werk kunt hebben. Nu hebben we een heel fijne en goede smid, die een vaste dag van de week op stal komt om te doen wat dan nodig is. En laatst zocht hij een oefenpubliek ivm een lezing die hij elders zou geven en konden wij als klanten gratis kennis komen opdoen. :)
Zo werkt dat twee kanten op.

Overigens is het bij ons op de manege zo dat de ruiters een paard mogen kiezen (heel soms wordt er ingedeeld, maar dat is ook omdat de instructie soms eens iemand wil laten zien dat een ander paard ook leuk en leerzaam is), je ziet hierdoor vaak wat vastere combinaties ontstaan. Het idee erachter is dat paarden zelf hun ruiter kiezen, als een paard een ruiter prima vindt, dan voelt de ruiter dat ook en kiest ie dat paard vaker. En tot ik hier kwam was ik alleen gewend aan maneges waar 2 paarden stonden waar iedereen wel op wilde en 1 of 2 paarden waar niemand op wilde, maar we wel om de zoveel tijd op aan de beurt waren. Nu zie ik dat elk paard 'fans' heeft. De één misschien wat meer dan de ander, maar er staat er geen één waar niemand op wil (natuurlijk wordt wel bijgehouden dat ze niet te vaak lopen). Best bijzonder. En mooi. Want zo zie je dat de paarden gewaardeerd worden om hun eigen karakter en als dat zo is, dan behouden ze dat ook. :)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:38

Ik werk als instructeur op een manege waar de paarden in grote groepen dagelijks naar buiten gaan. Elkedag gemest worden en veel voer krijgen. Op een slechte manege zou ik niet willen werken. Ik controleer voor alle paarden het tuig, en gelukkig hebben wij veel zadels en hoofdstellen van goede kwaliteit waardoor ik altijd ik altijd wel iets passends kan maken. Ook lopen de paarden maximaal 2 uur.
Toch zijn er paarden die gewoon niet graag gepoetst etc worden. De stal is ook hun priveruimte. Ik kan me voorstellen dat ze zodra ze eten hebben geen kinderen erbij willen hebben. Dat is hun goed recht. Dit betreft wel een 4 sterren manege en dat verdienen ze ook echt!

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:40

Op de manege waar ik rijd hebben de paarden juist een super leven! Ze staan altijd in een schone stal en krijgen voldoende voer, ze hebben allemaal goed passend tuig, ze komen op de wei, en ze worden meestal maar 1 uurtje per dag gereden.
Edit: Wat betreft de verschillende mensen die erop rijden, er wordt op de manege waar ik rijd rekening gehouden met wie bij welk paard past. Daarnaast wordt er (vind ik) heel goed lesgegeven, waardoor de meeste ruiters gewoon netjes en op een correcte manier rijden. Er is ooit een meisje geweest dat flink aan het trekken en zagen was op een paard, en toen is ze ook gewoon van het paard afgestuurd en mocht ze voorlopig niet meer rijden.