Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 15:49

Het komende seizoen wil ik mijn nieuwe pony laten dekken. Ze is een bruine Welsh NWR van 1.48. Ik heb haar nog maar pas, maar het karakter lijkt goed. Ze kan prima bewegen. Omdat ze al boven in de maat zit denk ik dat de hengst niet ook al te ver boven in de maat moet zitten. Ze is paardachtig (commentaar op keuring waar ze wel een eerste premie kreeg, maar niet genoeg pony opdruk had) en fijn gebouwd. Daarom zou ik een veulen wat meer massa willen zien.

Haar afstamming: De goede ree now or never x Orchard Crown Gold. Een apart kleurtje zou ik leuk vinden om te fokken, maar daarbij wil ik niet (te veel) inleveren op kwaliteit. Ze heeft al 5 veulens gegeven 2 x van Heidehofs Don Diego, 1x Leuns Veld's Xantos, 1x Leuns Veld's Zandro en in 2016 van Desperado. Ze is nu niet drachtig. Ik kan weinig terug vinden van de nakomelingen dus ik kan er weinig van zeggen.

Hengst die mij aanspreekt is Diamond Touch. Ik sta voor alle suggesties open (mits GGK) daar ik niet erg thuis ben in de pony fokkerij.

Afbeelding

Anoniem

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:52

Sweet forest wizard is een mooie hengst! Hij is 1,46 hoog en is echt heel lief (staat op de manege ik zie hem wekelijks). Wel al een dagje ouder maar echt enorm lief en leuk! Hij heeft z dressuur gelopen en is new forest. Lekker veel spieren ondanks zijn leeftijd. :)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:56

Is het de bedoeling om het veulen in het Welschstamboek in te schrijven?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 21:08

petraaken schreef:
Is het de bedoeling om het veulen in het Welschstamboek in te schrijven?


Op zich zou dat denk ik het mooiste zijn, maar NRPS is ook een optie.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:53

Je zoekt dus niet perse een Welschhengst voor je merrie?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 15:24

petraaken schreef:
Je zoekt dus niet perse een Welschhengst voor je merrie?


Klopt, maar ook niet een Fjord oid. Ik wil wel bij de rijpony's blijven. Duitse rijpony, Welsh, NRPS en wellicht wat ik nu niet noem maar wel goed zou passen bij het fokdoel, een mooie luxe rijpony fokken met wat meer massa, een goed karakter en goed bewegen.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:48

Kijk eens bij stoeterij du bois. Kwaliteitspony's en aparte kleuren. Welke het beste past zou ik aan hun vragen. Goldstar is bijv ook goedgekeurd bij het nrps. Denk dat je dan wel iets aparts kan krijgen qua bloed

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:00

Cassanova du Bois spreekt mij wel aan. Er is er nog een die mij aanspreekt en dat is Djamai du Bois. Ik weet alleen niet of deze zullen brengen wat ik wens.

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:32

Ben wel benieuwd naar haar nakomelingen ook om en inschatting te maken wat ze doorgeeft
Heb je hier info over of kun je dat achterhalen?
Ik heb zelf een desperados veulen, inmiddels jaarling
Staan erg bekend om hun fijne karakters. Ben bij zijn fokker/eigenaar geweest en stuk voor stuk (stam) erg fijne en meewerkende dieren

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 10:50

Van de eerste heb ik gevonden dat ze in Duitsland staat. Nakomelingenoverzicht staat dat de eerste 2 van Heidehof's Don Diego Sport zijn. De Leuns Veld's Xantos hengst was aangewezen en elite. De Leuns Veld's Zandro is ook elite.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:18

Heb je de pony op naam staan? Dan kun je via de Welsh site bij "Mijn Welsh" misschien meer informatie over de nakomelingen vinden.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:47

Nee nog niet. Lidmaatschap aanvraag is onderweg en dan aansluitend overschrijven.

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:01

Als je wat meer massa en meer pony-type wil zou je kunnen overwegen er een Welsh cob (sectie D dus) op te zetten.

Wil je daarbij de mogelijkheid van een apart kleurtje, dan is Taraco Fiasco (van l_aura1 hier op bokt) misschien wel iets.
Onze hengst Sublime Sponté is waarschijnlijk te groot (1m53) naar jouw smaak, aangezien je je merrie van 1m48 al boven in de maat vindt.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:59

Het type spreekt mij minder aan dus ik neig meer naar een nwr type maar dan met wat meer bot/massa.

Om in de D maat te blijven wil ik inderdaad niet richting grotere hengsten. C maat zou ik ook niet gek vinden.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:56

Weet je of ze groot fokt? Als ze bij een hengst die ook boven in de D-maat zit gewoon in de D-maat fokt zou ik niet voor veel kleiner kiezen.
Misschien is Goldwin's Hoeve's Valerion de hengst die je zoekt?
AfbeeldingAfbeelding

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 15:13

Het enige wat ik kan terug vinden is haar eerste nakomeling (die van don diego) en die is 1.49 gemeten.

Elfje72; dit is zeker een hengst die mij aanspreekt.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:28

:) Hij is 4 jaar en is Gronings Kampioen L2 dressuur, Hippiade 3de. Vorige week heeft hij de kür op muziek op Indoor Groningen klasse L gewonnen met ruim 79%. Hij heeft bij de finale Divozacup 84 punten gescoord, 2de plaats. (stap 8, draf 8,5, galop 8,5, aanleg als dressuurpony 8,5, exterieur 8,5, algemene indruk 8,5). En hij heeft een geweldig karakter!

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:45

Bijsterhofs Diamond Dancer, De Goede Ree's Alwin en Jonkers Jayden zijn o.a. NWR hengsten die mooie pony types doorgeven. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.
Jayden komt bij ons van stal, fijne en lieve hengst met een super elastisch lijf.

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:39

Oh Elfje wat fok jij toch prachtig spul!

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:43

Afbeelding

Ik denk dat Cassanova of Djamai inderdaad heel mooi zullen passen op deze merrie. Ik denk dat je ook kwa bloedlijnen wel verstandig aan doet om ook eens buiten de NWR te kijken, zodat je wat meer bloed verversing houdt en waardoor je nakomeling behalve voor de sport ook nog eens heel interessant is voor de fokkerij.
De duitse bloedlijnen kunnen wat stabielere en kindvriendelijkere karakters doorgeven. Daarnaast zijn de duitse bloedlijnen doorgaans eenvoudiger te rijden dan de meeste NWR's (natuurlijk zijn er van alle rassen uitzonderingen )

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 01:58

Ik denk idd ook djamai, merrie met veel beweging matcht vaak goed met djamai die veel lossigheid geeft en ruimte. Fijne karakters en goede bovenlijn. Je hebt djamira gezien, moeder was erg Arabierig, djamira al een stuk beter en ondanks dat ze van achter nog Arabierig is, kan ze wel goed van achteruit. Danika is ook hele goede merrie, bijna te soepel en lenig zelfs.

Wat betreft rijden van deze merrie, het erop zitting ging goed maar je moet wel meer geduld hebben en veel lieve woordjes. Ik zal niet zeggen dat ze moeilijk is maar je bebt snel te groot en teveel voor haar, dat ging hier met de jongere kinderen ook wat minder al trok dat wel erg bij. Een karakter als Cremello of djamai is echt een stuk makkelijker, je doet gewoon en zij denken gewoon dat zo hoort omdat baas het zegt. Marjolein heeft dit jaar een nwrxgoldstar gefokt, mooi en goed veulen dus wat dat betreft zou cassanova misschien ook goed passen en dan ook nog Welsh ggk.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 22:37

Marjolein ik denk dat je wat betreft bloed wel gelijk hebt. Ik zou er graag een merrie uit fokken en die aanhouden voor de toekomst.

Mandy ik heb jou hele spul natuurlijk gezien. Heel aangenaam karakter bij allemaal. Deze is wel iets sensibeler dan jij normaal hebt staan denk ik. Wij vinden haar echter harstikke braaf en hier is altijd veel aan de gang. Ze ondergaat alles braaf, maar ik vermoed dat ze gewoonweg nog niet zo heel veel gewend is na haar fokmerrie leven. Ik denk dat ze zo mak zou zijn, maar mijn interesse ligt (voorlopig) niet bij het rijden. Neemt niet weg dat welke nakomeling dan ook een goed karakter moet hebben.

Ze staat hier nu dik 2 weken en ze kan wel echt goed bewegen. Aandachtspunt is front, rug en galop. Niet dat deze slecht is, maar er zou wat meer sprong in kunnen.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:16

De moeders van de beide djamai merries waren toevallig beide vrij zenuwachtig. De moeder van de merrie waar je interesse in had was een grotere tut als de jouwe. Hoefsmid, dierenarts en dat soort dingen altijd gemuts.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:50

Zijn er meer mensen met passende suggesties? :)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:49

Tis denk ik ook even de keuringen afwachten wat daar nog tevoorschijn komt. Je weet het nooit dat vind ik altijd zo leuk. Welsh kun je meestal online kijken maar is ook erg leuk ook heen te gaan. Nrps heeft de showdag en later nog diverse hengsten shows.